Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 902 totalt)
  • Författare

Ja då får vi hoppas att spökbromsningarna försvinner!
    Snyggt i baksätesstugan och med tuffa högtalare oxå.

Janne Hagnell
    Moderator

Tackar! Ja, högtalarna levererar dessutom lika härligt burkigt ljud som de ser ut att kunna göra, perfekt till mina 70-talsband. :race Trist dock att Harpokassetten jag köpte på Nossebromarknaden var helkass. Om jag vrider upp ljudet max kan man med lite god vilja höra en röst som låter som någon som står på topoen av en fyr i full storm och sjunger Moviestar… :sad

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Kolla så att lilla filt-tussen sitter kvar där tonhuvudet möter bandet….

Janne Hagnell
    Moderator

Du är ju full av tips, tack! :AP

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Nehej, inte 17 blev det bättre med åtdraget hjullager, snarare tvärtom! :sad
    I vhb står att man ska momentdra till 180 Nm och inget om att släppa efter sedan (släpp ett kvarts varv, brukar det typ vara annars). Låter våldsamt mycket, tycker jag; skulle låna en momentnyckel på jobbet men den gick bara till 140.
    Funderade på om skivan är skev men då borde det ju kännas när jag bromsar. Kan förstås dra lagret hårdare på känn, 180 Nm är ju så mycket att det väl i princip bara är att ta i, men jag vill ju inte att det slutar med att lagret skär. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

jesperlann
    Deltagare

Jag har dragit mina utan moment och ungefär så mycket jag orkar och det har funkat bra hittills men det är ju inga garantier för att det är så man ska göra. :wrench

Janne Hagnell
    Moderator

Okej, ja, det känns ju som det borde funka att köra på känn med ett så våldsamt moment. Typ att om det inte är fel på lagret så kan man ta i hur mycket som helst så länge man inte drar sönder gängorna. När jag bytte drivknutsdamask på Bimsan fick jag hålla på en bra stund med mutterpickare kopplad på jobbets jättekompressor innan muttern kom.

96 V4 1975 ”Bollen”

sabbe
    Deltagare

Det är vinkelkontaktkullager i fram på 96:an. Åtdragningsmomentet påverkar inte lagerglappet såsom det gör på koniska rullager.

Sabbe

Janne Hagnell
    Moderator

Nej, det var väl ungefär så jag trodde det låg till. Då blir det ny åtdragning mha übervold! :h

96 V4 1975 ”Bollen”

Kan lagret vara slitet med glapp som följ…?

Janne Hagnell
    Moderator

Nu har jag dragit åt lagret igen. Från löst till bergfast vred det sig bara några grader, faktiskt. Försökte tappert få fram ett ”pinnhål” till men nix, det blev samma som innan. Nu känns det inget glapp, däremot är nog skivan skev: Hjulet går fritt men nyper en gång per varv.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Jaha, det har hänt en del med Bollen medan forumet varit nere:
    – Trodde jag hade fått ordning på höger frambroms. Efter ytterligare justering av spännclipset och uppsmörjning var det knäpptyst i drygt tre dagar. Men nu är ljudet tillbaka. Ska ordna fram annat bromsok och -skiva till vinterns övningar.
    – Börjat polera den supermatta lacken med Autosol. Funkar kanon fast man får vara försiktig då Autosolen avverkar rejält. Har gjort huven och vänster sida samt börjat med taket. Taket kommer att kräva en del jobb, inser jag, liksom troligen bakluckan. Huven skulle inte heller mått dåligt av större insats men det får bli senare.
    – Har handlat ännu mer härlig 70-talsmusik på kassett, bla Boney M! 😎 Brottas också med några gamla Blaupunktkassettstereos som jag tänkte skulle ersätta Belteknödlösningen. Varför? Jo, de har ju fyra högtalarutgångar å så e de’ ju Blaupunkt, say no more! 😀 Men att få fart på krånglande autoreversemaskiner var inte gjort i en handvändning (i alla fall inte för mig…)!

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

En sista kraftansträngning idag och nu är Bollen färdigpolerad och vaxad! Blev viss skillnad mot innan, oom man vill underdriva… :duck :CE

Men jag kan fortfarande inte bestämma mig om Saab V4-dekalen pryder sin plats eller ej.

96 V4 1975 ”Bollen”

Blev ju jättebra!
    Hummm, blå dekal på brunt…blå på vit och vit på brun kanske…?

Måste nog faktiskt hålla med Andreas här!

Ruskigt bra glans efter polering dock!

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 902 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.