Saab 96 v4 ´75b

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 v4 ´75b

  • Detta ämne har 182 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2016-02-02 22:39 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 183 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #199699
    Janne Hagnell
    Moderator

    Trevlig omväxling mot alla räkningar i brevlådan! :mrgreen:

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #199723
    krister k
    Deltagare

    Alldeles riktigt Janne! 🙂

    #199731
    sabbe
    Deltagare

    Jag mätte upp några fjädrar för några år sedan.
    Att fjädern är längre obelastad betyder inte att den är hårdare.
    Fjäderkraft i Newton.

    Variant Org 28000 mil Lång fjäder Gul orginalfjäder Beg Rallyfjäder Ny XP fjäder
    Inspänd 39,5 mm (N) 305 312 285 247 370
    Nerpressad 10 mm (N) 715 707 672 753 775
    Fjäderlängd (mm) 49 55 49 45,5 50

    Tabellen drog ihop sig så den blev svårtolkad.

    Sabbe

    #199741
    sabbe
    Deltagare

    Lägger in diagrammet som bild istället.
    Jag valde stdB fjädrarna när jag byggde min motor.
    Tyckte XP fjädrarna var för hårda, de frestar motorn i onödan om man inte tävlar.

    Sabbe

    #171682
    krister k
    Deltagare

    Trevligt inlägg, sånt här är kul att kika på! 🙂
    Nej, längden betyder kanske inget, men tråddiametern borde göra skillnad. v6-fjädern har grövre tråd än std v4.

    #176921
    krister k
    Deltagare

    #201790
    krister k
    Deltagare

    Nu händer det grejer! Hämtade hem toppar och kolvar/stakar idag.

    Har äntligen fått på isdäcken på v4-fälg:

    #201816
    krister k
    Deltagare

    Underdel klar! 1788cc.

    #201817
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu går det undan!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #201965
    krister k
    Deltagare

    #202041
    sabbe
    Deltagare

    Ser ut att bli en riktigt bra motor detta.
    Borrningen är optimal. Jag körde själv med 92 mms borr när jag tävlade.
    93 mm har svårt att behålla formen i cylinderloppen.

    Kamaxeln är ett frågetecken?
    Tyvärr gick Uno bort för några år sedan men UA12 borde vara en StdB kamaxel.
    Då är lyfthöjden ca 6.7 mm som orginal men med större duration.
    Finns något foto på nockarna?
    StdB kammarna hade tyvärr ett kort effektområde på höga varv, men det var på 1500cc.
    Med längre slag och 1788cc måste det bli mycket bättre bottenvrid.

    Sabbe

    #202090
    krister k
    Deltagare

    Petade i en lyftare och mätte grovt med ett skjutmått, 8mm lyft på kammen x 1.5 utväxling på vippan borde ge 12mm ventillyft plus/minus nån tiondel. UA12 borde ju då logiskt betyda 12mm lyft. Duration vette sjutton, med nockarna är ”feta”. Funderar faktiskt på att använda mig av kammen som sitter i nuvarande motorn, är en 7.6. Vill inte ha en motor som är död på låga varv, då det går tungt när man drar husvagn… 🙂

    #202115
    krister k
    Deltagare

    Har lyckats få ihop två st OK vipparmsbryggor nu på eftermiddagen genom att plocka delar från 2.5st v4motorer och 1st v6motor. Delarna som fick fortsatt tjänstgöring var inte de heller perfekta, men fullt dugliga.

    Monterade upp stötstängerna i pelarborrmaskinen och polerade upp dem till bling-blingstatus ”bara för att”… :geek:

    Tyvärr fick jag batteritorsk i telefonen så jag kunde inte ta några foton, men ska gå ut senare och knäppa lite bilder och lägga upp om nån vill se. :CH

    #202119
    jesperlann
    Deltagare

    Klart vi vill se bilder! Snyggt jobbat med motorn! :wrench Vad är det som brukar bli slitet i vipparmsbryggorna? Snart dags för mig att montera ihop en motor också.

    #202120
    krister k
    Deltagare

    Vipporna blir slitna på anliggningsytan mot ventilen, och många av vipporna jag skrotade idag visade tydliga spår av skärning/bristande smörjning mot axeln de sitter på. Fjäderbrickorna som sitter i ändarna på axeln och håller de yttre vipporna slits och blir tunna, fjädern mellan vipporna slits och går av…

    Bilder på dagens jobb:

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 183 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng