Saab 96 v4 -76

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 -76

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 -76

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 122 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 15, 2010 at 21:06 #22500

      Tänkte lägga upp mitt projekt, så man kan få lite tips och trix längs vägen.

      96 v4 -76, 10400 garanterade mil sen ny. Jag köpte den i olofström av 4e ägaren, som bara ägt bilen nåt år, och han hade köpt den av en äldre herre som haft den i många år. Bilen såldes ny i olofström och har mig veterligen enligt pappren alltid rullat där hela sitt liv. 3e ägaren, alltså den äldre herren, körde ytterst lite med bilen dom åren han hade den. Enligt besiktnings pappren som jag har tillbaks till 1995 har bilen nätt och jämt gått 100 mil mellan varje besiktning, han bodde även centralt så bilen fick bara gå ytterst korta turer, till och från mat affären i princip. Ägaren innan mig köper bilen och börjar nyttja bilen lite mer, köra lite längre turer. Efter nån månads aktivt brukande börjar den lägga av på 1 cylinder, felsökning påbörjas och det är dåligt komp som är orsaken. Bilen ställs utomhus och står där i 1 år innan jag köper den. Orsaken till kompfallet är troligtvis otäta ventiler, men om det stämmer får vi se längs vägen.

      Pga byggnad av garage fick saaben stå ute nån månad eller två, men under tiden hann jag köpa på mig dom flesta delarna som behövs. Idag tog jag tag i bilen iallfall. Bilen är väldigt fin i karossen, lacken är lite sleten och det finns en och annan rostblämma men bilen är inte ny, har sett betydligt sämre. Den värsta rosten är förardörens inre nedre del som B-stoplens nedre delar, annars är det bara små rost.

      Inredningen är mycket välhållen, överdragsklädsel har suttit på sen bilen var ny och allt annat är i prima skick, om än dammigt.Lite kul är att bilen fick stereo imonterat på saab 1978, detta har jag kvittot kvar på, kostade 1978 hela 948 kr, förutom stereon sitter det två stående högtalare på hatthyllan, och givetvis antenn då. Märket på stereon och högtalarna är Philips, och dem fungerar.

      Rostfritt.

      Inget märkvärdigt i motorrummet, om än skitigt.

      Blev lite renare efter en tvätt.

      Kylaren väck och urspolad, och det var fint blått vatten som kom ur den, så den verka vara välhållen inuti. I expansions kärlet fanns en del skit dock.

      Demontering pågår.

      Topparna väck. Demonteringen gick relativt smidigt, tog lite tid då jag aldrig mekat v4 innan, var bara en mutter på en av grenrörsbultarna som satt så in i H-vete, annars gick det prima. Den uppmärksamme ser att det bränt hål i spolarburken, nån som har en hel till salu?

      Prylar som inte skall återmonteras igen..

      Utan dessa prylarna skall ta plats när det blir ihop montering.

      Här har vi troligtvis fel orsaken, jag har inte hunnit kolla nåt närmare på grejjerna men jag tyckte att alla ventiler stod olika långt in, är troligtvis otät här, det vet vi imorn.

      Hmm, saknas lite ventiltättningar här..

      Fortsättning följer…

        juli 15, 2010 at 21:19 #160354

        Spännande 🙂 ska nämligen inom dagarna köpa mig en 96 v4 -71 som nog också blir lite pyssel med, hur mycket meckar egenskaper anser du behövs för en 96:a.

        har inte direkt skruvat mkt bil tidigare men intresset finns klart!

          juli 15, 2010 at 21:25 #160355

          Ett fint och rostfritt projekt du har hittat! vad fick du ge för denna skönhet?

            juli 20, 2010 at 18:36 #160509
            saab 96 v4 -71 wrote:
            Spännande 🙂 ska nämligen inom dagarna köpa mig en 96 v4 -71 som nog också blir lite pyssel med, hur mycket meckar egenskaper anser du behövs för en 96:a.

            har inte direkt skruvat mkt bil tidigare men intresset finns klart!

            Tycker det är en rätt lätt bil att skruva med, jag har pysslat en hel del med andra bilar dock har jag aldrig lyft av topplock m.m innan, var dock inga problem, det är ju stötstänger m.m så inte så mycket som kan gå fel. helt klart en bra första bil att pyssla med.

            SAAB95RACING wrote:
            Ett fint och rostfritt projekt du har hittat! vad fick du ge för denna skönhet?

            Rostfri och rostfri, finns lite dock inte alldeles hopplöst mycket, ett par tre fyra tusen fick jag ge, dock fick jag bilen hem körd på trailer hem till mig också i det priset.

            Har inte blivit så mycket tid över i garaget som jag trodde dom senaste dagarna men tog ett ryck idag.

            Hann kika lite på topparna i fredags, kunde ganska snabbt konstatera att det var för mycket jobb för mig att fixa själv, riktigt sotigt och otät, testade hälla i T-töd i kanalerna och det rann igenom rätt bra på nästan alla ventiler, tyckte också att en av avgasventielerna satt sig riktigt mycket, så det fick bli att lämna iväg dom till en expert för att kika på dom, då jag själv inte besitter den kunskapen. När vi plockade isär topparna helt hos honom så såg vi att även avgasventilen som hade satt sig är sprucken, den har gått varmt här, och styrningen var lika skrot den,glappade riktigt mycket. Så den toppen är bara skrot mer eller mindre. Var f.ö avgasventilen på ettans cylinder, där kompfallet var, så det var orsaken till att den la av på den cylindern. Den andra toppen var dock renoverings duglig. Som tur var så hade killen ett par tomma toppar liggandes så vi tog den bästa av dom och skall göra iordning istället. Det lär bli ett par fina toppar sen när dom är klara, han skulle fräsa om alla säten, maskin tvätta och blästra dom, plana, slipa ventilerna och sedan vacuum trycka för att se så det är tätt, givetvis nya ventiltättningar och ett par nya ventiler som jag hade liggandes skickades med, så det känns bra att montera på ett par toppar som kommer hålla ett tag sen på sin motor.

            Det var f.ö en spännande färd bort till denna killen, körde med min bruks 240,halvvägs dit så plötsligt smäller det till under instrumentpanelen och börja lukta bränt och flyga små plastbitar ur ventilationshålen, jodå då hade kupefläkten gått, skoj, men på vägen hem, nästan på samma ställe så säger det helt plötsligt KRASK och bilen tvärdör, jodå, då hade kamremmen gått av… fick bli bogsering hem.

            Började dagens arbete med att utrusta mig med svamp och borste, och börja gno i motorrummet, fruktansvärt tråkigt, men nu är det ganska rent och fint, städade även av ventilkåperna, luftrenaren och lite andra stag m.m, så dom är redo för att slippas ned och lackas. Slet även väck spolar burken då denna har ett bränn hål, får försöka laga det då jag inte hittat nån bättre begagnad.

            Snyggade till vacuum plattan till bromservot också.

            Batterihållaren med tillhörande grejjer är i riktigt trist skick, letade dock lite i mina reservdels gömmor och hittade en NOS batterihållare i originalförpackning, komplett. Visste dock inte om den kanske var till 99 eller og900 men efter att kollat upp art.nr i reservdelskatalogen så var det till 96, perfekt. Det gamla åker i soporna.

            Bestämde mig för att ge motorrummet en lätt polering, inte jätte seriöst jobb, men bara putsa till det lite, och jovisst, lite glansigare blev det allt.

            Var väl det mesta jag hann med idag. Vet nån förresten hur mycket glapp det skall vara vid balansaxeldrevet innan det kuggar i? Jag kan vrida min balansaxel remskiva 3-4 mm fram och tillbaks innan det “kuggar” i, är det normalt eller slitet? Känner inget glapp i axlen f.ö.

            Vi fortsätter imorn!

              juli 21, 2010 at 20:21 #160547

              Blev några tag i garaget idag med…

              Var iväg och hämtade mina toppar som blivit klara, snabba ryck! Kan kanske bli uppstart i början av nästa vecka.

              Dom ser lite bättre ut nu än när jag lämnade dom, som nya.

              Lite prylar avstädade och klara för primer.

              Batteri hyllan hade en halv cm oljeklett och skit över sig innan jag tvättade motorrummet, färgen var skör och flög väck den med, dock är det rostfritt. Här rengjort, slipat och maskerat, klart för primer.

              Lite av prylarna primat.

              Batterihyllan primad.

              Var väl det hela för idag, imorn blir det till att slipa ned resten av grejjerna och prima, kanske hinner lacka lite med.

              Ha det gott sålänge!

                juli 22, 2010 at 05:42 #160553

                Håll uppe farten så kör vi till Karlshamn på lördag :welder:

                  juli 22, 2010 at 19:40 #160583

                  Vart varmt i garaget idag, så lite lugnare tempo, men lite har blivit gjort iallafall…

                  Vattenpump passas på att bytas medans det är någorlunda lätt att komma åt den, fanns ett litet glapp i den gamla med. Hittade en ny kylarslang i gömmorna som ska sitta bakom pumpen så den byts också.

                  På plats, kan tänka mig att den är lite jävlig att byta när allt runt omkring sitter på plats..

                  Resten av prylarna avstädade och klara för primer.

                  Prylarna primade, när hälften av grejjerna var kvar tog primern slut, visste att det var lite kvar men trodde det skulle räcka, letade långt in i färg förrådet och hittade en gammal hagmans primer burk, som troligen stått några år, och ja, den var inte rolig att lacka med, ena sekunden var det full sprut till andra sekunden bara spottade den och hade sig, trots ordentlig skakning och spolning under varm vatten, höll på att bli vansinnig, så det blev nån rinning på nån pryl, men men…

                  Allt för idag, imorn får jag förhoppningsvis färgen som sakerna skall lackas med och lite andra grejjer.

                  Nya tag imorn!

                    juli 23, 2010 at 20:00 #160626

                    Dagens arbete…

                    Prylarna blev inte så pjåkiga till slut, dock var jag inne idag och skulle hämta ut den beställda färgen, men så var den leveransen inte kommen och skulle inte komma förren snabbast torsdag nästa vecka! Käpp i hjulet där… kan i princip inte montera tillbaks nånting utan att lacka det först.. men men, det finns en del annat att pyssla med under tiden så det ska väl gå ändå… hade sätt fram imot att starta upp ev till helgen bara.

                    Generatorn och fördelaren till snyggade. Skulle egentligen bli rubbet nytt i fördelaren, alltså brytare, kondning, rotor och lock, som är beställt från klubbshoppen, verka dock som att grabbarna hann ta semester innan dom fick iväg min beställning, så får ta och köra med det gamla, men det är inte helt slut så det ska väl funka. Sen så klantade jag mig lite, råkade tappa fördelaren rakt ner i betong golvet så rotorn flög i 3 delar och det blev ett par fina märken i fördelardrevet… dock inget jätte allvarligt, så ny rotor blev det iallafall.

                    Insug med kring utrustning till snyggat, riktigt tålamods prövande att få insuget fint, med alla dessa trånga vråer och skymda ställen, blev dock rätt vettigt till slut. Givetvis nya skruv och termostat.

                    Termostat ja, som inte ville passa, eller rättare sagt, tättningsringen var lite för stor och gick inte att få på plats. Kikade på den gamla termostaten som satt i och där var det en lös tättningsring som bara låg ovanpå, med den nya termostaten hade ringen en skåra i mitten, så den skulle alltså träs på termostaten, sen på plats, men det fick inte plats. ( Ringen till nya termostaten till vänster i bild, och en original till höger). Testade “slipa” ner diametern på ringen lite med sandpapper och ha diverse mejslar till hjälp men icke, den ville bara floppa upp hur man än gjorde. Efter ca 40 min insåg jag att det inte skulle gå och gav upp, gick istället in och kikade i min “kompletta packningsats till hela motorn” som är köpt här på klubben, i hopp om att det skulle medfölja en mer ring lik original i den, och jovisst, det gjorde det. En precis likadan som satt på den gamla termostaten, och den passade perfekt. Någon mer som vart med om nåt liknande? Termostaten är köpt på mekonomen.

                    Ihop till slut, tjusigt värre.

                    En överblick i garaget, mitt nästa stora projekt skymtar i bakgrunden, 93b -59. Skall dras igång till hösten, blir dock en totalrenovering.

                    Allt för denna gång!

                      juli 25, 2010 at 18:17 #160669

                      Gårdagens och dagens arbete.

                      Tog tag i förgasaren, förutom att den är allmänt skabbig så skall den ha ett trasigt flottörfäste, förutom det skall den ha fungerat någorlunda som det är tänkt. Förra ägaren skall ha lagat fästet, men lika bra att öppna upp och kika, så kan man rengöra ordentligt med.

                      Ajaj, lagningen tycks inte ha hållt…

                      Resterna…

                      Har som tur är en reservdelsförgasare liggandes, så fästet tas från den, här bytt och flottörnivån justerad.

                      Alla kanaler och munstycken rengjorda och urblåsta, bara att smäcka ihop med ny packning.

                      Ihopsatt, och automatchoken justerad. Finns fortfarande lite att putsa på, skall göras nån dag när jag har tråkigt..

                      Vatten rören till snyggade.

                      En överblick över verkstadsbänken, börjar magra ut med saker att fixa till nu.. på motorsidan. Förutom ovan nämnda saker så har jag fixat lite små pill bara, som att tvätta ur och snygga till alla kylslangar, tvättat rent topplocksbultarna, städat av avgaskonorna och bytt så mycket slangklämmer jag kunnat. Förutom att lacka alla prylarna, är det väl egentligen bara kvar att laga spolarburken och slipa ned kylaren för lack, och lite små pill, innan det är klart för ihop montering.

                      Märkte att jag saknade 2 slangar också, retur slangen från chokhuset ner till vatten röret, och så var vevhusventilation slangen som sitter på vänster sida för kort, den är antagligen lite längre på v4 super. Nån som har dessa slangar till övers? Får annars bli att köpa nya universal.

                      Allt för denna gång!

                        juli 30, 2010 at 18:09 #160822

                        Dags för lite update…

                        Har gått segt dom senaste dagarna, har mest pysslat med små pill, saker som tar sån tid men knappt syns. Idag fick jag iallafall hem färg till att lacka allt med så idag blev det lite gjort.

                        Kylaren med tillhörande grejjer nedslipade och primade.

                        Ett av dom nya vattenrören monterat, likså är en anslutning bakom pumpen pluggad då den inte kommer användas mer. Lackeraren som skulle blanda till ny färg till batteri hyllan hade åkt på semester så den för vara grundmålad ett tag till.

                        Expansions kärlet blev urtvättat ännu en gång och locket städades till.

                        Nya motorrumms etiketter köpta av Anders Jensen på Saabstickers, stort tack!

                        Lade på att lager vax i motorrummet med. Spolarburken är även den lagad och monterad. Var lite små pill med att skära till en passande plastbit i hålet men det blev rätt hyffsat till slut, och tätt dessutom!

                        Dom nya ettiketerna på plats.

                        Motordelarna äntligen lackade.

                        Imorn blir det till att sätta ihop motorn igen, och om allt är i sin ordning ska det väl bli uppstart och en provrunda med!

                        Allt för denna gång!

                          juli 30, 2010 at 19:10 #160824

                          Snyggt!

                            juli 30, 2010 at 19:21 #160825
                            Krister K wrote:
                            Snyggt!

                            Tackar, hur går det med din v4? Du har väl en 75a i samma färg som min?

                              juli 30, 2010 at 19:29 #160826

                              Snyggt jobbat….

                                juli 31, 2010 at 08:16 #160834
                                Andersson__ wrote:
                                Krister K wrote:
                                Snyggt!

                                Tackar, hur går det med din v4? Du har väl en 75a i samma färg som min?

                                Såld tvärr.

                                  augusti 2, 2010 at 18:04 #160899

                                  Update…

                                  Det tog lite längre tid att sätta ihop allt än jag trodde, diverse stök med gängpaj på en av topparna och avsaknaden av några svårfunna slangar m.m. Idag blev det iallafall uppstart, själva uppstarten gick bra, läckte lite från slangarna till förgasaren så dessa fick dras åt sen var det tätt. Lyckan varade inte länge, vid nära på varm motor börjar oljetrycks lampan att lysa 🙁 Kan även höra ett svagt oljud/skrammel från motorn nere vid balansaxlen… så denna är troligtvis skrot, iallafall lagren. Så det är bara att införskaffa sig motor lyft och stativ och riva skiten igen:( När motorn ändå ska ur blir det rostlagning och till snyggning av motorrums golvet, ny koppling, renovera slaven och givetvis nya ram och vev lager om det skulle behövas. Nån som vet om det går att sätta upp motorn i biltemas motorstativ?

                                  Några bilder på hur det såg ut strax innan uppstart… känns trist att riva igen när man gjort det så fint, behöver inte plocka bort allt men iallafall.

                                  Ska väl försöka ha motorn ur till helgen…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 122 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.