Saab 96 v4 -76

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 -76

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 -76

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 122 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 12, 2010 at 16:47 #165604

      Nu skickar jag snart bilen till skroten…

      Fick till slut i fördelaren, men när jag då skulle starta så gick den bara på 3 och baktände och hade sig, testade då vrida rotoraxlen ett halvt varv, men detta resulterade i stendöd motor istället. vred då tillbaks det som det var innan och kikade på stiften, plask blöta! jaha jag har väl lyckats sura den då. torkar av alla stift försöker starta igen, samma sak, går på 3 och går ojämt och jävligt, går inte att hålla den i liv mer än 5-6 sec sen stannar den o går inte att starta mer.

      Jag har köpt en repsats via klubben till förgasaren och bytt acc pump membram och nålventil, testar då att ta isär förgasaren och montera tillbaks den gamla nålventilen, men ingen skillnad. tar isär förgasaren igen och sätter i det gamla acc pump membramet men det hjälper inte heller.

      Hur jag än gör så surar motorn ner sig hela tiden, frågan är om man lyckats pajja stiften när man surat den så många gånger?

        december 12, 2010 at 19:27 #165617

        Er du fremdeles sikker på at du har riktig t.innstilling og at du ikke har den 180 grader feil? Jeg gjorde den feilen og hadde de symtomene som du har.

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

        Today I have:
        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2009 9-3 SC tid

          december 12, 2010 at 21:37 #165623
          Morten Strandmoe wrote:
          Er du fremdeles sikker på at du har riktig t.innstilling og at du ikke har den 180 grader feil? Jeg gjorde den feilen og hadde de symtomene som du har.

          Samma här.

            december 12, 2010 at 21:43 #165625

            Finns det ingen vänlig själ i närheten som kan hjälpa dig då?

              december 14, 2010 at 10:59 #165666

              gör om gör rätt……….stirra dig inte blind på hur det ska sitta om du inte vet var motorn befinner sig……ta av ventilkåpor och ställ ettans cylinder i topp, känn med mejsel i stifthålet. Blev osäker på hur det är på V motorer men på raka motorer så vippar fyrans ventiler när ettan är i tändning. Hittar du det läget så VET du var du befinner dig, i det läget kan du stoppa ner fördelaren och försöka få rotorn att peka mot märket i kanten. Vrid tillbaks motorn och ställ den på tio grader eller nåt sånt och ta en provlampa och koppla över fördelaren, när lampan tänds/släcks har du läget där brytaren öppnar stänger och det blir då tändläget för grundinställningen. Där ska det fungera, annars har du nåt annat fel.

                december 14, 2010 at 11:56 #165671
                Stefan wrote:
                gör om gör rätt……….stirra dig inte blind på hur det ska sitta om du inte vet var motorn befinner sig……ta av ventilkåpor och ställ ettans cylinder i topp, känn med mejsel i stifthålet. Blev osäker på hur det är på V motorer men på raka motorer så vippar fyrans ventiler när ettan är i tändning. Hittar du det läget så VET du var du befinner dig, i det läget kan du stoppa ner fördelaren och försöka få rotorn att peka mot märket i kanten. Vrid tillbaks motorn och ställ den på tio grader eller nåt sånt och ta en provlampa och koppla över fördelaren, när lampan tänds/släcks har du läget där brytaren öppnar stänger och det blir då tändläget för grundinställningen. Där ska det fungera, annars har du nåt annat fel.

                Fin fremgangsmåte dette, men du må se etter at det er innsugningsventilen og ikke avgassventilen som åpner seg.
                Åpner avgassventilen seg står den 180 grader feil.

                Been a Saab owner since 1987.
                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                Today I have:
                1960 93F
                1967 96 Monte Carlo 850
                1975 96 V4
                1989 900i 8V 5 dørs
                1992 900S 5 dørs
                2009 9-3 SC tid

                  december 14, 2010 at 12:12 #165672

                  nä inte om du tittar på cyl nr 4 (eller vilken det nu blir) då är det rätt när de väger mot varann, alltså precis när ena vippan börjar röra sig och den andra slutar röra sig, då är cyl 1 i tändning.

                    december 14, 2010 at 12:54 #165673
                    Stefan wrote:
                    nä inte om du tittar på cyl nr 4 (eller vilken det nu blir) då är det rätt när de väger mot varann, alltså precis när ena vippan börjar röra sig och den andra slutar röra sig, då är cyl 1 i tändning.

                    Da lærte jeg noe nytt i dag også 🙂

                    Been a Saab owner since 1987.
                    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                    Today I have:
                    1960 93F
                    1967 96 Monte Carlo 850
                    1975 96 V4
                    1989 900i 8V 5 dørs
                    1992 900S 5 dørs
                    2009 9-3 SC tid

                      december 14, 2010 at 15:56 #165680

                      du har rätt Stefan, det ska vippa vid 4an när remskivan är på rätt varv vid tdc-märkningen (vippar på ettans cyl när det är fel varv)

                      värt att kolla detta en extra gång då symptomen för det är på pricken, har själv gjort det utan att fatta vad fan som var fel. har man ställt tändningen efter rätt varv på remskivan så ska motorn gå igång bara av ögonmåttsjustering av fördelaren mot strecket på fördelarkanten.

                      annat som kan vara knas som ger baksmällar osv är tex okopplad bromsservoslang, eller tex taskig förgasarfotpackning. (kraftig tjuvluft m.a.o)

                        december 14, 2010 at 16:31 #165681

                        Tack för svaren.. och säkerligen har ni rätt. ska kika på att… nån gång.

                          december 20, 2010 at 13:21 #165888

                          Har nu haft kåperna av, när vipporna på 4ans cylinder vippar mot varann och ettans kolv är i topp så stod fördelaren rätt, rotorn pekade mot strecket på fördelaren, så det står alltså rätt.

                          Bytte tillbaks till den gamla kondningen, ingen skillnad. Öppnade förgasaren igen och såg att den pinnen som man ställer flottörnivån med var väldigt utböjd, måste råkat böja till den när jag bytte nålventilen, böjde tillbaks och ställde in det igen i hopp om att det kanske var felet, men nu är motorn stendöd istället, tänder inte alls, och stiften är dyngsura efter startförsök.

                          Så jag vetifan vad som är fel egentligen? Börjar bli riktigt jävla less på biljävlen nu, när man lagt ner så mycket tid och pengar.

                          Alltså, motorn gick perfekt innan jag plockade ner förgasaren för att byta acc pump membram och nålventil, samt byta brytare och kondning i fördelaren, efter det blev den såhär, nu har jag bytt tillbaks till alla dom gamla sakerna som satt i förr och den är fortfarande likadan.

                          Den surar ner sig alltså, rejält. Om den inte börja fungera väldigt snart så blir det till att ställa den utomhus under en pressening, så får den stå där sen till lusten kommer tillbaks, om den kommer tillbaks… har andra bilar som behöver in i garaget och fixas och mitt tålamod håller minst sagt på att ta slut nu.

                          Om någon mot all förmodan skulle vilja köpa den, så är jag absolut inte omöjlig, mycket nytt och bytt på den, bara att läsa igenom tråden här så finns det mesta med på vad som är gjort.

                            december 20, 2010 at 14:06 #165891

                            Ifall du har motorvärmare monterad kan det vara ett bra knep att ansluta den för att få bensinen att dunsta bort då den blivit sur.

                            Kan också vara nålventilen som hänger sig som du antydde.Prova ifall du har förgasaren demonterad att blåsa i anslutningsnippeln för bensinslangen samtidigt som du omväxlande håller förgasaren uppåt och neråt.Då ska nålventilen öppna och stänga förbindelsen omvartannat.

                            Är det säkert att du anslutit tändkablarna till rätt stift?

                              januari 2, 2011 at 15:33 #166362

                              Nu går bilen igen, var som jag trodde att tändstiften pajjat efter att blivit riktigt sura ett antal gånger, i med nya stift och nu går den bra igen efter lite justering.

                              Men… det är inte slut på jävelskap för det.. den trycker ur sig vatten ur locket på kylaren, händer när den kommit upp i arbetstemp… går bra sålänge den går på tomgång men när man börja köra med den lite kokar det över direkt, rätt så mycket. Har varmkört utan lock på både kylare och exp kärl samt luftat rikligt via niplen på fläktkåpan, men föga skillnad. Jag har kollat ner i exp kärlet när motorn är uppe i temp men veterligen bubblar inte vattnet där i, kommer några bubblor ibland men kokar gör det absolut inte.

                              Hittar inget som verka fel, nya vatten pump är det ju, ny termostat etc. Alla slangar är Ok men plockade isår locket till kylaren och såg detta:

                              Denna mässings brickan har massor sprickor i sig, har det nåt med symptomen att göra?

                                januari 2, 2011 at 15:57 #166364

                                sätt dit ett likadant lock som du har på expantionskärlet, verkar som dom tätar bättre, gjorde så i min när det rann över i kylaren! Skoj att du fick igång den!

                                  januari 2, 2011 at 16:03 #166365
                                  Fredrik.A. wrote:
                                  sätt dit ett likadant lock som du har på expantionskärlet, verkar som dom tätar bättre, gjorde så i min när det rann över i kylaren! Skoj att du fick igång den!

                                  Okej, får testa det. Motorn går ju inte varm för nålen på tempmätaren är bara på halva skalan när detta sker, så måste vara att locket tättar dåligt. Du har inget sånt kylarlock till övers fredrik?

                                  Mvh

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 122 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.