Saab 96 v4 -76

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 -76

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 -76

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 122 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 5, 2010 at 18:56 #165408

      tyvärr så förstår jag nog inte vad du menar? Du borde kunna vrida den 2cm till märket när du fått i den helt?
      Vart vacumklockan pekar spelar ju ingen roll bara rotorn pekar mot märket på fördelaren.

      Eller menar du att du ska sätta i den exakt som den var förut för att slippa ställa tändningen?

      Om du vrider rotorn 2cm fel då, och sen sätter i fördelaren, då borde väl rotorn hamna rätt?

        december 5, 2010 at 19:41 #165410

        Nej den går inte ner då heller, har testat…

        Det är axlen som sitter några hack fel, för testa jag starta motorn så baktänder den och skjuter ur förgasaren.

        men vacuumklockan ska väl vara vid broms servo slangen? Det är väl därför den slangen mellan backventilen och vacuumplattan under förgasaren är lite utsväng, bara för att just vacuumklockan ska få plats där?

        ja jag vetifan, mycket konstigt detta, sist jag hade den ur så vred jag bara märkerna för varann, sen stoppade ner den och vred den lite till rätt läge, inga problem alls, men nu går det inte.

        Biljävel.

          december 5, 2010 at 19:49 #165411

          Ja det låter helt klart mysko, är du säker på att du inte vänt rotorn ett halvt varv fel då? för då skjuter det ur förgasaren. Och som sagt så spelar det absolut ingen roll vartåt klockan pekar bara rotorn pekar mot märket då 1:ans cylinder är i topp. Har du 1ans cylinder i topp?

            december 5, 2010 at 19:49 #165412

            du ska ha två små märken (prickar, hack) i kanten på fördelaren. Ställ rotorn så att den pekar mot det ena, sen vid montage ska den vrida sig mot det andra… det brukar vara lite småknepigt att få tillbaka fördelaren, men är man bara liet snää och tålmodig så går det. Ta några djupa andetag och ge dig på det igen 😉

              december 5, 2010 at 19:52 #165413

              Har testat vrida den halva varv med, men samma sak, går inte ner. Är motorn nollad enligt remskivan så måste väl ettans kolv vara i topp? Har alltid funkat innan så iallafall.

                december 5, 2010 at 19:55 #165414

                tålmodig… 1 h 40 min höll jag på till och från, sen höll jag på att kasta den satans fördelarjävlen rakt igenom fram rutan, men tog förnuftet till fånga och gick in för dagen istället.

                Får kika efter dom hacken då.. inget jag sätt innan, vad jag tänkt på iallafall.

                  december 5, 2010 at 20:04 #165415

                  Jag har då aldrig sett att det är två hack!?

                  Och varför skulle vacumklockan behöva vara
                  vid servoslangen? Vacumklockan kan peka mot värmepaketet likväl som mot kylaren
                  bara rotorn står vid märket med 1ans cylinder i topp, klart slut!

                  /Anders.

                    december 5, 2010 at 20:06 #165416

                    jaja, trodde bara så för att just den slangen är utsvängd så just klockan så ska få plats där, men men…

                    Biljävlar biljävlar… saabjävlar.

                      december 5, 2010 at 20:12 #165417

                      Såja såja lugn och fin nu, ta en pilsner och sätt på en film och vänta med bilen till i morgon, så löser det sig nog. :console:

                        december 5, 2010 at 20:15 #165418

                        Man kanske skulle lyft ur den skit motorn och satt i en långnos 2t motor istället? Hade vart as fränt, har en 66 motor på vinden i delar.

                        För en ford motor hör inte hemma i en saab, sicket skit.

                          december 5, 2010 at 20:32 #165420
                          Andersson__ wrote:
                          För en ford motor hör inte hemma i en saab, sicket skit.

                          som sagt, lugn och fin nu, det är snart jul och allt,
                          men visst en 2t är ju inte fel det heller, långnosmotorn bör väl inte kräva några större ombyggnader heller va?

                            december 5, 2010 at 20:36 #165421

                            Tror inte det, ska ut och måtta på att imorn!

                              december 5, 2010 at 20:37 #165422

                              Valium….

                                december 5, 2010 at 20:59 #165423

                                Här är en bild där man ser fördelaren 🙂

                                http://www.flickr.com/photos/95914905@N00/132517137

                                ..och det finns två märkningar, siktar man på den ena så hamnar rotorn ungefär vid punkten för tändningen pga kuggingreppsvridningen.

                                Hoppas det löser sig 🙂

                                  december 5, 2010 at 21:37 #165425

                                  jag har varit med om samma problem när motorn står ett halvt varv fel, sedan brukar det ju gå att vrida rotorn från märkningen i fördelaren åt höger och sedan när man sätter i fördelaren så vrider sig rotorn till vänster så markeringarna stämmer, och på mina motorer sitter det även märkningar i sockeln på fördelaren och i blocket, kanske man inte behöver va så noga med dem?

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 122 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.