Saab 96 V4 -77 (Allmänt underhåll och annat…)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 -77 (Allmänt underhåll och annat…)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 -77 (Allmänt underhåll och annat…)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 144 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 29, 2007 at 14:04 #16430

      Hejsan

      Det här är projekttråden för min 96 V4a. Efter 4,5år i min ägo har jag kommit fram till att man alltid har nåt på gång som ska fixas, antingen det behövs eller ej. Så i denna tråd tänkte jag skriva om vad som händer med Saaben helt enkelt. 🙂

      Bilinfo:
      Färg: Coelinblå
      Namn: Jesper
      Miltal: ca 10 000
      Inköpsplats: Kinnekulle, mars 2003.


      Reparationer:
      Bromssystem delrenoverat, nya ok och rör/slang fram.
      Koppling bytt.
      Toppackningar bytta.
      Rostlagning hjulhus höger fram.

      Annat påhängt:
      Sport-ratt
      Sportavgasystem
      Nackkuddar (ökar komforten en hel del 🙂 )
      Extraljus, 3st kromade Bosch 180.
      Hållare för iso-stereo i handskfacket.

      På gång:
      Balansaxellager-byte, uppsnyggning av motorrum och två rost-“bra att veta” från senaste besiktiningen.

        juli 29, 2007 at 14:22 #109626

        Ser riktigt fin ut. Bara att grattuera till en riktig pärla… Ang att man alltid har ngt att fixa tycker jag kan vara både bra och dåligt. Visst är det jobbigt, men det är del av charmen oxå. Ingen bil är den andra lik, alla har ju sina krämpor… Sen tycker jag inte att det är allt för roligt att ha en bil som är i superbt skick, för då har man ju inget att göra…

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          juli 29, 2007 at 14:28 #109627

          Har påbörjat mitt tänkta byte av balansaxellagren genom att ha lyft ur motorn och satt den i mitt nyinköpta Biltema-stativ. Har plockat av lite kringutrustning, bland annat kopplingen, svänghjul, framkåpan, oljetråg och nu själva balansaxeln. Axeln verkar sjysst och drevet oskadat, trots rätt stort kluckande glapp i båda lagren.

          Att ta av oljetråget var en otrevlig upplevelse, det var dels ett tjockt lager av typ gele-slem som inte följt med oljan ut under 30 år, samt det här:

          Är det ett vevlager?

          Säger som min tecknade idol Homer Simpson: Doh! 😉

            juli 29, 2007 at 14:31 #109628
            Lars Söderlund wrote:
            Ser riktigt fin ut. Bara att grattuera till en riktig pärla… Ang att man alltid har ngt att fixa tycker jag kan vara både bra och dåligt. Visst är det jobbigt, men det är del av charmen oxå. Ingen bil är den andra lik, alla har ju sina krämpor… Sen tycker jag inte att det är allt för roligt att ha en bil som är i superbt skick, för då har man ju inget att göra…

            Precis!, är väl egentligen bara vid sånna tillfällen som just nu när jag har motorn ur bilen som det är tråkigt, eftersom det inte går att köra bilen samtidigt. ..missflyt eftersom sommaren både är kör- och mektiden på året för min del 😉

              juli 29, 2007 at 16:41 #109632

              Hallå “Bil-Kusinen”!

              Kul att du startat en projekttråd för din pärla! Jag håller med att det inte är kul om bilen är för perfekt, alltid roligt att ha lite småplock. Balansaxellager är ju mindre roligt, men men – om inte annat lär man ju känna sin motor på ett helt nytt sätt när man gör sådant. Jag närmar mig snart det läget med min lilla jubbe – usch o fy!

                juli 29, 2007 at 19:52 #109652

                Det du hittade i oljetråget är troligen delar av balansaxellagret. Ett vevlager som ser ut som detta skulle du ha hört.

                John.

                  juli 30, 2007 at 09:21 #109683

                  John:
                  Jo, jag tycker ju också att det borde låtit illa om ett vevlager farit, men samtidigt tycker jag det skulle vara mystiskt om det var ett balansaxellager eftersom de ju fortfarande sitter i sina lägen. eller kan de dela sig? Materialet är för övrigt lite likt bly i färgen samt att det är mjukt och lättböjt.

                  Per-Erik:
                  Medans jag minns det, jag tror det var din bil min flickvän trodde var omlackad på festivalen när ni körde förbi, och du själv sträckte dig över och sa att den ju inte alls är omlackad. Kan det ha varit dig och din bil? 🙂

                    juli 30, 2007 at 15:07 #109698

                    Japp, det var jag det 🙂 Den är inte omlackad, annat än fläckvis 😉 även om den i ärlighetens namn kanske skulle behöva en omgång…

                      juli 30, 2007 at 15:42 #109703

                      Efter att alla mossgröna och bruna V4or blev hon lite förvånad över att 96orna fanns i “modern” metallic lack också, var förklaringen sedan 😉

                        augusti 3, 2007 at 16:55 #109885

                        Dags att ta tag i b-axellagerbytet igen. Vad använder man smartast för att slå ur och i lagren i lägena?

                        Gnager fortfarande i mig angående bitarna jag hittade i tråget, har nånannan hittat liknande och kunnat knyta dem till balansaxeln?
                        Ny som jag är på att skruva i motorer frågar jag också om det går att känna glapp i vevlagren utan att lossa vevstakarna?

                          augusti 3, 2007 at 19:44 #109892

                          År det inte lika bra att byta vev och ramlager när du ändå har brallorna nere så att säga?

                            september 26, 2007 at 18:51 #112260

                            I helgen tog jag tag i den isärplockade Saaben. Balansaxellagren bytta och motorn ihopsatt och väntar nu bara på återmontering i bilen som får bli nästa gång jag är hos den. Får hålla tummarna att allt fungerar som det ska 🙂

                              oktober 7, 2007 at 22:45 #112866

                              Nu är Saaben hel igen. Mallig och stolt som tusan är jag över att jag klarade detta helt själv! 🙂
                              Balansaxelglapp-syndromen är numera borta, ni vet;

                              1.”Klucket” av glappet när jag ryckte i remskivan på balansaxeln.
                              2. Det tappade oljetrycket med varm motor på tomgång (blinkande oljetryckslampa)
                              3. Ångesten av att åka omkring och veta att det kan bli skitbajs i motorn närsomhelst :crazy:

                              Eftersom detta nog drabbar alla våra små V4or förr eller senare så tänkte jag prova att skriva från minnet vad jag stötte på och kanske kan det uppmuntra nån att rädda sin kanske i övrigt välfungerande motor istället för att byta ut den. Är ju lättare att få arslet ur vagnen om man i förväg kan läsa om vad som väntar, tycker iaf jag 😉 . Tyvärr tog jag mycket lite bilder, men väl några stycken iaf. Se det som ett komplement till verkstadshandboken och skrivelsen klubben lagt upp under “Saabfakta” helt enkelt 🙂

                              Vänta inte tills det blir balansaxelras eftersom du då även kanske måste byta både balansaxeldrev och balansaxel förrutom lagren.

                              Krävs ju en del verktyg för en sånhär operation, och som den nybörjare jag är så fick jag skaffa lite… eh.. mycket saker innan jag kunde börja mekandet :jobbar:

                              En liten lista på bra-att-ha-saker:

                              • Verktygssats från typ Biltema/Clas Ohlson/Jula med hylsor, fasta nycklar och lednycklar.
                              • Bra skruvmejslar, lite tänger, packningsskrapa/uttjänt morakniv och gummiklubba är också bra att ha liggandes.
                              • Motorlyftannordning (själv har jag en från Jula som jag tror kostade 1295kr)
                              • Motorstativ (typ Biltema 495kr)
                              • Centreringsverktyg för kopplingen (finns på Biltema för 139kr)
                              • Momentnyckel (tror jag gav 249kr för min)
                              • Nya lager och packningssats för nederdelen av motorn (jag köpte av en Stefan här på forumet, tror jag gav runt 700kr för allt med frakt)
                              • Drivdorn för att montera de nya lagren (se mer info om detta här nedan)
                              • Fulings motorurlyftnings-punktlista, finns??? .
                              • Klubbens övergripande punktlista över balansaxellager-byte, finns här.
                              • Verkstadshandboken (har du den inte i bokform så finns på CD genom klubben, bra att ta till efter Fulings punktlista)

                              Drivdorn

                              Det här var operationens klurigaste del, men efter lite letande hittade jag en finmekanisk verkstad med en sjysst herre som hjälpte mig svarva till dessa för 350kr inkl. material:

                              Det är en liten vidareutveckling på ritningen som jag blev tipsad om i den här tråden.
                              Den är bara delad på mitten och avrundad lite för att man lättare ska pricka “sweet spoten”, alltså mitten. Värt att notera är att det bakre lagret (mot svänghjulet, tror det är det till diametern lite större lagret) ville nypa fast i drivdornet när det krympte under islagningen i hålet, så måttet på drivdornet bör kanske minskas något där. Ska dock kolla upp detta då det likaväl kan vara mitt drivdorn som är felsvarvat. (Ska låna ett vettigt skjutmått och kolla detta lite noggrannare.)

                              Motorurlyftning
                              Följ Fulings punktlista. Har ni flugit nånstans på senaste förresten?, ni vet de där återföslutningsbara påsarna de har i stora kartonger som de vill att man ska lägga tandkrämen och sånt i. De är utmärkta sorteringspåsar för alla skruvar och småkraffs som blir. Ta en bunt :angel: (fryspåsar fungerar nog också) hursomhelst: Märk noga vad som satt var, man ÄR dum i huvet och glömmer alltid sånt tills det är dags att montera igen. (speciellt om det är första gången man gör operationen)

                              Startmotorn är lite jobbig, spara lite tålamod till den. Undre skruven framförallt. Startmotorn är sedan bara att dra ut och lägg den där spolarvätskebehållar-hållaren satt, så är den inte i vägen sen.

                              Motorlyften jag har har av någon rolig anledning exakt samma spårvidd som Saaben, så jag fick ställa den lite på sniskan och den fick därför agera “fast lyftpunkt”. Men det är inga problem eftersom Saaben knappt väger nåt utan motorn och lätt dras fram och tillbaka som önskas för att ta ur och passa i motorn, även om man är själv som jag var.

                              Motorstativet
                              Biltemastativet har fyra flyttbara fästpunkter, jag hittade 3 bra fästställen på motorns “startmotorsida” efter att ha plockat bort motorfästet. Med lite lämpliga skruvar och brickor (tror det är M10 i hålen i motorblocket) så gick detta att fås stabilt. En dålig, men ändock, bild:

                              Koppling och svänghjul
                              Kopplingen och svänghjulet är bara att skruva av. Grejjerna vill snurra med, men det släpper tillslut. Kopplingen är hårt fjäderspänd, men spänningen släpper innan skruvarna. Ingen risk att få kopplingen i käften med andra ord. (eftersom jag är nybörjare, så tog jag betäckning på slutet eftersom jag inte visste :doh: )
                              Verkstadshandboken säger: byt svänghjulsskruvar. Jag chansade med att återanvända de gamla. Gjorde även en liten märkning på vevaxeln/svänghjulet för att de skulle hamna på samma ställe vid återmonteringen. Vet inte om det spelar nån roll dock.

                              Remskiva, transmissionskåpa och oljetråg

                              Töm ur oljan ur tråget. Sen är det bara att skruva bort dessa prylar. Vattenpumpen sitter i transmissionskåpan och följer med när denna lossats. Lätta på slangklämmorna bakpå pumpen och dra loss. Var lite försiktig eftersom det sitter en tunn plåt där bakom packningen. (studera lite bilder i verkstadshandboken så syns det hur det är skapt)
                              Notera även hur packningen sitter runt vevaxeln innan du river bort tråget.

                              Varning: Undre motorblocks-kanten är bitvis lite vass, jag tappade lite hud på två knogar :crying:

                              Förrutom en del oljeslem kan man i oljetråget även hitta delar av de gamla lagren. :crazy:

                              Balansaxeln
                              När nu balansaxeln är frilagd kan du studera exakt hur stort ditt glapp är 😉 Min var ganska glapp och den glappade mer i bakkant än framme vid remskivan. När du studerat detta klart slår du med plast/gummiklubba axeln bakåt. Håll koll på plåtlocket på baksidan för när det lossnar så sticker axeln. Dra sedan försiktigt ut axeln. Min axel var trots att lagrens “glidytor” hamnat i tråget i okej skick, så jag valde att använda denna igen.

                              Demontera lagren
                              Titta noga hur lager-ringarna sitter i hålen. De nya lagren ska sitta likadant så memorera och få en känsla av hur långt in lagret sitter och var hålen är m.m.
                              Sen är det bara att banka bort. (Här får du även en känsla för hur jävla känsliga lagren är för att få märken och skadas) Jag tog en platt skruvmejsel jag inte är så rädd om och fick på så sätt med en bankande klubba ut lagret genom att slå på samma ställe så att lagret vek sig. Det blev några ynkliga repor under lagret, men är man försiktig i sitt våld så tror jag detta är ett okej sätt.

                              Montering av lagren
                              Har du nu skaffat drivdorn så har du absolut inget att frukta, men man ska ju såklart ändå vara på sin vakt. Kolla så att urgröpningarna i lagerbanan pekar “ut ur blocket” (tror jag det var, jämför med de gamla lagren för att vara säker) Se till att drivdornet är rent från skräp, smacka sedan på lite olja och skjut försiktigt lagret på dornet. Jag tyckte att det kändes tryggt att i förväg kludda lite med en tuschpenna på motorblocket var oljekanalerna är så jag lätt kunde sikta in lagret. Håll sedan bara rakt och knacka lättlätt från början och få in känslan och att det styr rätt, sen lite hårdare men ändå försiktigt. Jag upplevde inte att nåt våld behövde brukas alls här, försiktigt och fint bara. Det var främre lagret.

                              Som jag skrev innan så var mitt andra drivdorn lite för tjockt. Lagret gled på dornet precis som det främre lagret på främre dornet, men jag kände direkt att det inte var samma när jag började knacka in det i blocket. Håll koll här, nyper dornet så repar du sönder lagret när du ska få loss det. Hade blivit varnad för detta innan, så jag var som tur var på min vakt. Lagret satt redan några mm in så jag fick dit resten med en hockeypuck och hammare istället, men det tog ca 1 timme med svordommar mot ca 30sekunders lätt knackande för att få främre lagret på plats. :banghead: 😀 (Varför jag inte bara åkte till den mekaniska verkstaden igen och bad dem svarva av en tiondel kan man ju ligga sömnlös över, men det verkade funka det här också :doh: )

                              Balansaxeln – tillbakamontering
                              Smeta på lite olja och för försiktigt in axeln bakifrån. (få inga snuskiga fantasier nu, vi håller fortfarande på med en skitig osexig Fordmotor :lecture: )

                              Min axel kärvade lite, men kom tillslut på plats. Blev lite orolig här och skruvade fast skruven från remskivan i axeln för att med en lednyckel kunna veva runt axeln lite. Den gick efter några varv lättare och jag drog ur den igen för att undersöka. jag kunde på några ställen i lagerbanan se aningen blankare ytor där den slitit ner nån liten nypande “topp”. inga repor i övrigt dock, så jag oljade återigen in axeln och smackade den på plats. (Jag gjorde ingen direkt vetenskaplig slutdragning över att det var som det skulle vara, utan mer ett sånt tillfälle där “nu skiter jag i det här, funkar det så funkar det annars köper jag en Volvo tamig f*n” :duck: )

                              Nåväl, efter att ha lugnat ner mig så tyckte jag nog att här kan man känna sig ganska nöjd. Nu är det bara halva vägen kvar.

                              Återmontering
                              Återmonteringen sker i bakvänd ordning. Vrid runt motorn på vevaxelns skruv så att punkterna i kamdrev och vevdrev sammanfaller, då har du punkten att matcha balansaxeldrevet mot också. Nu får du snart även användning av mitt favoritverktyg, momentnyckeln. Bl.a svänghjul och remskiva ska dras med korrekt moment, kika i verkstadshandboken för dessa Nm-siffror.

                              Transmissionskåpan..
                              ska enligt handboken centreras med special-centreringsverktyg. Jag har inget sånt, har du eller? 😉 Jag drog några av skruvarna så att transmissionskåpan gick lite trögt att “flytta omkring”, sen knackade jag försiktigt med gummiklubban runt kanterna tills balansaxeln låg (med ögonmått) i mitten av hålet. Det får bära eller brista. Just det, eftersom gummitätningen runt hålet i kåpan ändå följde med i nya packningssatsen bytte jag denna också (innan transkåpan monteras). Bara att bända bort den gamla med samma skräpmejsel beskriven tidigare och med tex en hockeypuck som mellanlägg slå dit den nya 😉

                              Vad det gäller packningarna i övrigt så var tråg-packningen runt vevaxeln lurigast, men änsålänge har inte Saaben lämnat nån oljefläck efter sig så det är nog lugnt.

                              Kopplingslamellen centreras med ett verktyg för detta, dock hade jag inget sådant utan förlitade mig till ögonmåttet igen. Hade jag haft ett Biltema i närheten hade jag dock inte snålat på detta då det känns som tur att centrera detta rätt utan sådant.

                              Motor återmontering
                              Följ här återigen Fulings punktlista. Gör som han säger med en extra snörstump för att vinkla motorn och en liten plankbit under lådan. Vattenledningarna baktill på motorn går därmed över kanten på kopplingshuset och var nu jätteförsiktig så inte axeln petar sönder nåt på kopplingen. Sänk försiktigt och justera extrasnöret så att axeln smiter in på rätt ställe, sen bara att med extrasnöret sakta göra motorn parallell med växellådan (både uppåt/neråt och sidledes) och sen lite försiktigt juckande så ska de glida ihop. Troligen hade jag väl lite tur, men tyckte det gick förvånandsvärt lätt även på egen hand. Nyckelordet är _försiktighet_ + att som Fuling skrev nånstans, dra åt skruven du just hållit på med. Annars glömmer du det sen (jag gör det iaf).

                              Nu är det bara att skruva tillbaka allt jox. Jag hade både lite bränsleläkage, kylvattenläkage, avgasläkage och oljeläkage (dra åt oljepluggen redan när du tömt ur oljan från början 😉 ) Men det var bara lite slappt åtdragna slangkopplingar som ställde till det.

                              Hojta gärna till om det är nåt viktigt jag glömt, eller nåt jag gjort fel. Så andra slipper göra om det. 😉 Stäm mig inte om det inte funkar, för ni får skylla er själva om ni läst ända hit och mot förmodan skulle härmat mig 😉

                              Förövrigt en färsk bild på Saaben, ser nu att jag glömt montera nummerskylten, men aja.

                                oktober 14, 2007 at 19:10 #113280

                                Har blivit en del trevligt Saabåkande med värmereglaget på varmluft i helgen. Superfint höstväder med bara några grader över nollan och lika många under på natten. Är väl snart dags för Saaben att gå och lägga sig för vintern dock. Håller på bearbeta mina föräldrar som har varmgarage att jag ska få ha bilen där för att kunna meka lite. Lite småsaker att ta tag i inför besiktningen i vår :crazy:

                                  oktober 15, 2007 at 08:35 #113291

                                  Så fiiint! =)

                                  Hur har du fäst extraljusena på din? Har fortfarande inte kommit loss och gjort det..

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 144 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.