Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 96 V4 -77 (Allmänt underhåll och annat…)
- Detta ämne har 143 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-11 12:46 av .
- FörfattareInlägg
- 27 juli, 2015 kl. 13:17 #377297
William
DeltagareOkej motorn tillbaka i och efter några mil inser jag att de saker jag bytt inte var det som var problemet med oljeläkaget bakom svänghjulet… 😮 Den läkte olja i samma mängd som tidigare…
Med motorn i bilen kunde jag med mobilkameran iaf se att vevaxeltätningen verkar ok, svänghjulet var torrt bortsett från periferin där den fått olja på sig som den spridit runt i sprängkåpan. Det hängde en stor oljedroppe från skruvarna nedan balansaxeltäcklocket. Förra veckan lyfte jag iaf ur motorn igen och kunde tack och lov konstatera att min nya lamell fortfarande är torr.
Med motorn ur kan jag också konstatera att täcklocket nog är boven. Jag smetade av någon anledning flänstätning runt locket vid förra lyftet och det hade nu bildats blåsor runt periferin av locket när oljan tryckts ut genom tätningen. Varför jag inte kopplade att locket kunde vara skyldig senast fattar jag inte, det är ju tom skrapmärken i det som visar att det måste ha tryckts ut mot svänghjulet… 🙂
Frågan är, vad ska jag använda för lim/tätning på locket för att det ska bli tätt och inte tryckas ut igen? Jag smackade ihop motorn med det gamla locket när jag bytte balansaxellager för några år sedan. Locket kanske inte är menat att återanvändas?
28 juli, 2015 kl. 10:26 #377325gv8
DeltagareEnligt VHB så ska nytt lock monteras bestruken med tätningsmedel. Vilket tätningsmedel framgår inte men rimligtvis borde något av Loctites gäng-tätning/låsnings-medel fungera. Locket kan ha blivit något deformerat vid demonteringen och då får du försöka, efter bästa förmåga, återställa det till rätt form. Rundhet tex borde kunna testas med ett skutmått.
Kollade lite på Loctites hemsida och det finns mängder med olika medel men 648 verkar lovande. Har inte testat det själv men Loctites produktinformation brukar normalt vara trovärdig.
LOCTITE 648
Cylindriskfastsättning – hög styrka. Hög temperaturbeständighet. Idealisk för limmontering av delar med spel- eller greppassning.
LOCTITE 648 är utformad för limning av cylindriska monteringsdetaljer. Produkten härdar utan kontakt med luft mellan tätt inpassade metallytor och den förhindrar uppglappning och läckage på grund av stötar och vibrationer. Den har mycket goda härdningsegenskaper. Produkten fungerar även på passiva material och har mycket goda högtemperaturegenskaper och god oljebeständighet.Hög temperaturbeständighet.
Tester visar att den är motståndskraftig mot mindre föroreningar av industrioljor.
Hög hållfasthet på alla metaller, inklusive passiva material (t.ex. rostfritt stål).
Idealisk för limmontering av delar med spel- eller greppassning.
P1 NSF-reg. nr: 148350
DVGW-godkännande (EN 751-1): NG 5146C00236
WRAS-godkännande (BS 6920): 0808532Färg: Grön
Max. spalt: 0,15 mm
Arbetstemperaturområde: -55 till +180 °C
Skjuvhållfasthet: > 25 N/mm²
Godkännanden:
P1 NSF-reg. nr: 148350,
DVGW-godkännande (EN 751-1): NG 5146C00236,
WRAS-godkännande (BS 6920): 0808532
Fixeringstid, stål: 3 min
Tixo28 juli, 2015 kl. 22:05 #377349William
DeltagareHej! Tack för ditt tips men jag hann före i mitt mixtrande med detta idag och använde Permatex Ultra Grå tätningsmedel på pluggen.
Gamla pluggen hade skurit fast på en kant i blocket som uppstått av en stötskada eller liknande. Därför hade den inte kommit längre vid förra monteringen och jag var inte tillräckligt mekvan då för att ana oråd när detta gjordes sist. Jag slipade försiktigt bort kanten med Dremeln efter nogrann maskering och ”nya” pluggen från mitt reservdelsblock gick på plats ända in. För säkerhets skull strök jag ett tunt lager epoxi på skåran mellan block/plugg efter montering, förhoppningsvis tillräckligt för att fixera men inte för mycket för att aldrig få ur pluggen igen. Det får bli ett bekymmer för framtida mig 😉
Ska försöka hinna montera ihop bilen imorrn för en provtur och läkageanalys. Återkommer 🙂
30 juli, 2015 kl. 23:00 #377457William
DeltagareOkej bilen ihopskruvad och provtur på landsväg ca 4 mil för att göra oljan varm och tunn för att avslöja läck visar på stor förbättring. Senast jag körde hade jag oljesöl hela högersidan i motorrummet av att svänghjulet kastat olja omkring sig. Idag var det torrt!
Så troligen berodde min monsturösa oljeläcka av täcklocket. Ska inte ropa hej, får se hur trågpackning m.m. håller sig framöver men sålänge det inte är ”decilitrar” som kommer ut varje användning så är jag nöjd 😎
Tillbaka till vesäntligheter. 🙂 …för att fortsätta US-temat så kunde jag inte låta bli att koppla om för en tvåtråds 5W/21W lampa i blinkarmaturen för att kunna ha orange posmarkör om andan faller på. Det var förhållandevis smidigt att ordna då lamphållare och gjutning är förberedd för detta. Det som behöver göras är att komplettera med en extra ”tunga” från en donatorinsats för plusmatningen samt flytta den befintliga ”tungan” 90 grader enligt nedan bild 🙂
Med de vita poslamporna i huvudstrålkastarna så går det ganska smidigt att kasta om kablaget och göra allt lagligt igen 🙂
3 augusti, 2015 kl. 21:12 #377589William
DeltagareHängde med brorsan till bilstereobutiken i helgen för att köpa högatalare till hans 9000. Då passade jag på att införskaffa lite högtalarmatta och spraylim för att piffa upp min solkiga hatthylla 🙂
Hatthyllan hade både färgsläpp och spår av gamla högtalarmontage. Här med gummilist borttagen;
Omklädd med gummilist åter på plats.
Tada! 🙂 Genast mycket mysigare att sitta bak 🙂
3 augusti, 2015 kl. 22:30 #377597Janne Hagnell
ModeratorSnyggt! Hade tänkt mig att lacka Bollens hatthylla som också ser skabbig ut, men jag får nog fundera ett varv till…
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)3 augusti, 2015 kl. 22:50 #377598William
DeltagareMysfaktorn på filt-tyg får man inte förakta 🙂
10 augusti, 2015 kl. 21:46 #377845William
DeltagareHar under några kvällar sista veckan byggt en budgetbaslåda av överblivna grejjer från gömmorna. Dags att åter skaka liv i min 8″ BIltema bashögtalare inköpt år 2000 🙂
Lådan blev på ca 7 liter och måtten är tagna utifrån att den ska rymmas under passagerarstolen.
För att hålla jämn nivå på kvalitén så drivs baslådan av ett slutsteg från Jula, som även driver framhögtalarna och det låter helt okej 🙂
Knep sista besiktningstiden i fredagseftermiddag också, blev inte blankt papper men förhoppningsvis ganska enkla punkter att åtgärda 🙂
11 augusti, 2015 kl. 12:46 #377864Janne Hagnell
ModeratorTvå av tre punkter går ju enkelt att fixa, iaf!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns) - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.