SAAB 96 V4 -79 (orginal)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 V4 -79 (orginal)

  • Detta ämne har 232 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-03 10:26 av .
Visar 8 inlägg - 226 till 233 (av 233 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #163805
    mattias e
    Deltagare

    Glimåkra, trevligt. Mina gamla hemtrakter, uppvuxen utanför Broby. Då kanske jag vet vilken Lustgasen är? Men jag kan inte minnas att där bodde någon saabtok när jag flyttade där ifrån -06

    #163806
    Molte
    Deltagare

    Ah okej, Broby åkte man ju igenom.
    Lustgasen kommer uppe ifrån Umeå, nerflyttad för någon månad sedan för att studera.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #163808
    mattias e
    Deltagare

    Ahh… Förklarar en del. Får kanske svänga förbi när man är i hemmatrakterna med saaben nästa gång. Studier vid Glimåkra folkhögskola antar jag?

    Ber om ursäkt för OT i din tråd. Blev rackarns fin i motorrummet utan allt rostskydd….

    #163812
    Lustgasen
    Moderator

    Då får du göra det snabbt, åker om 1 ½ vecka tillbaks till ume och i början av november är det Etiopien fram tills i början av maj 😉

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #175145
    Molte
    Deltagare

    Här var det länge sedan det kom en update!
    I de senaste inläggen skrev jag om att jag fick lämnat iväg motorn för helrenovering. Det är snart 4 år sedan och bilen har gått ca 1000 mil sedan dess. Tyvärr kom jag inte så långt förrän även växellådan rasade. Tror inte jag kom mycket mer än 100 mil med den nyrenoverade motorn innan det var dags att lyfta ur motorn igen. :bh

    Jag köpte en begagnad växellåda av en vänlig man som var i 85 års ålder. Starkare 85-åring får man leta efter. Växellådan låg på en hylla i axelhöjd i garaget. Det var inte igår han la den på hyllan tänkte jag, och gjorde mig beredd att lyfta ner den. Han inte erbjuda min hjälp förrän han hade fått ner den på golvet och börjat känna på ingående axel! V4-växellådan väger ca 35 kg, men det visade han inga tecken på. :AP Får hoppas man är vid samma vigör när man når den åldern.

    Motorn åker ur igen och av med växellådan. Jämför hur det känns att vrida på ingående axel. Min känns som en stenkross och den nya går mjukt, ett test som ska visa sig vara helt utan betydelse… Ihop med motorpaketet och in i bilen igen. Dags för provkörning och den nya växellådan låter än värre än min gamla stenkross till växellåda! Karma is a …..
    Lagringen hade inte varit snäll mot lagerna i den nya. Helgen tog slut och det var dags att åka tillbaks upp till Växjö. Under den här tiden pluggade jag i Växjö och hade garaget hos mina föräldrar i Åstorp utanför Helsingborg.

    Jag lämnar iväg originalväxellådan för renovering istället och får tillbaks den med nya lager. Nu är den tyst och känns riktigt skön att köra. Kör några hundra mil med bilen så motor och växellåda får slita in sig och nu känns den riktigt bra i drivlinan.

    Tyvärr är den inte så vass som jag vill vad gäller väghållningen. 165/80 15 är inga dimensioner som imponerar varken när man tittar på bilen eller kör den. Det känns som det är däcken som står för fjädringen när man kör långsamt. Det sitter Bilstein-dämpare runt om och 9000 bakfjädrar fram samt V4 framfjädrar bak.

    Karl Ask avyttrar en uppsättning breddade originalfälgar som jag aldrig trodde skulle gå att få på bak med originalskärmar. 7″ breda skodda med Bridgestone Potenza 195/50 15. Det är väldigt trångt bak med en frigång på 2 mm till skärmkanten. Bilen blir dessutom 4 cm lägre med de nya däcken och ser riktigt busig ut. Teståker på slingriga asfaltvägar utanför Oskarshamn med ett brett leende.

    I år blev första provkörningen på bana med det uppgraderade chassiet och vilken skillnad, förra gången hade jag standardgrejer och sjögången var kraftig. Nu går bilen att åka riktigt snabbt med i kurvorna på Knutstorp och pappa kommenterar ”Den här gången var det inte alls obehagligt…”
    Jag ler mer än lite när jag har en 9-3a tätt bakom mig när jag går in i första kurvan efter rakan och jag står på fullt ut ur kurvan med fullgas genom chikanen i svackan innan ”Microbron”, när jag kommer upp på krönet lägger jag i 4an och står på fullt ner för backen mot vänsterböjen. Den förut stora hotfulla 9-3an krympte till en beskedlig sak i backspegeln. 9-3an får inte chans att komma tillbaks förrän raksträckan.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #175150

    Tufft! Göörtufft!

    #173650
    William
    Deltagare

    Kul att få en uppdatering, gillar stuket den fått! 🙂 Supern är ju skitsnygg bakifrån redan innan, men med 2″ och de breda sulorna ser den riktigt uppkäftig ut! :race

    #173528
    Janne Hagnell
    Moderator

    @William wrote:

    Kul att få en uppdatering, gillar stuket den fått! 🙂 Supern är ju skitsnygg bakifrån redan innan, men med 2″ och de breda sulorna ser den riktigt uppkäftig ut! :race

    Ja, Saab fick verkligen till en lyckade look som avslutning på en epok!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 8 inlägg - 226 till 233 (av 233 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng