SAAB 96 V4 -79 (orginal)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 V4 -79 (orginal)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 V4 -79 (orginal)
- Detta ämne har 232 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-03 10:26 av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjanuari 1, 2007 at 16:22 #101379
Men…? Är det inte lätt hänt att du trampar på den av misstag..?
Det är nog ingen fara med att man tar ögonen från vägen allafall. Vill ha den mest som en tuff grej men de é klart man skulle kanske kunna ha den under friskluften.
Ska gå ut och kika på det direkt fatiskt.MVH
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaHej igen!
Nu har jag äntligen fått tag på en kofångare till bilen. Den pryder sin plats. Jag tackar KG i Klippan,KG i Örkelljunga och hans vän.
När jag fått hem kofångaren så tyckte jag de va lika bra att snygga till fästen lite, visst de syns inte men de känns bäst så. Sen är de ju kul att pilla litegrann också.
Började med att borsta dem med stålborste sen la jag på roststopper som grund för att sedan lägga på ett lager chamottebrunfärg som inhandlats på Lactyl i Ängelholm. Jag vill lova att de va fart i den sprejburken. heheNär jag skulle ta av mina gammla fästen som satt kvar efter att förra ägaren hade tagit av kofångaren så stötte jag på patrul. Höger sida gick fint att få av fast jag har mm hyllssats men när jag kom till vänster så va de inte lika roligt. Jag provade med en 11 mm och den satt bra utan att flinta. Men de vägrade att lossna. Förbaskad va jag så jag glömde klart att spruta på WD-40… Jag fick ringa till mina föräldrars vänner och fråga om de hade tid att hjälpa mig. De har både tum-sats och mutterknackare.
När jag kom dit så sprutade vi på WD-40 och då släppte klart den ena bulten utan några problem. Tyckte man ju va lite skamset så man nästan hoppades att den andra skulle sitta som berget så man inte gjort bort sig helt. Men den släppte efter en omgång med mutterknackaren som tur va och nu sitter kofångaren på sin plats.
Blev dock lite besviken att avgasröret kom så långt in under kofångaren. Hade ju varit trevligt om de hade legat kant i kant.
Men men man kan ju inte få allt så jag är nöjd ändån. Med en ny fin kofångare kan man höja utseendet mycket…MVH Magnus
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaHar föresten snyggat till min varvräknare också. Det är en sådan modell som är tänkt att sättas i instrumentpanelen men de har inte jag några planer på. Om man ska ha den på rattstången eller annat ställe så är det ju inte så snyggt med ett metallfärgat mätarhus när resten av instrumeten är svarta så det fixades.
Maskerade baksidan där kontakter och grejer sitter så man inte sprejar i dem eller på texten där så den blir oläsbak.Nu länktar man till sommaren så man får sätta på sina sidolister och emblem.
Sen är de bara de svarta deltaljerna som ska lackas så är de färdigt.'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaAnonymjanuari 7, 2007 at 14:59 #101635Det blev ju riktigt shysst med kofångare bak, kanske skulle ta och montera på en på min bil också…
Ja jag tyckte de höjde utseendet rätt så mycket.
En fråga till er som har Simons ljuddämpare bak. Sitter den i höjd med bakhjulet. Jag har ca 3-4 cm av ljuddämparen som sitter vid bakhjulet så då undrar jag hur man gör när man har lite bredare däck? För de vet jag att de finns de som har. Jag har inte plats med en millimeter bredare. Det är nästan så ljuddämparen går i däcket nu.
Jag har inte själv satt på systemet så jag vet inte riktigt, men de känns som man hade kunnat förskjuta allt lite bakåt så ljuddämparen kommer bakom däcket.MVH
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaHej igen
Från början visste jag inte att det fanns 2 storlekar på hatthyllor så jag ritade av mallen jag fått och sågade ut den. Sen när jag skulle testa om den passade så åkte den rakt igenom. Gissa om jag blev förvånad. Inte hade jag räknat med att det fanns två storlekar på hatthyllor.
Men nu har jag äntligen fått tummaran ur och gjort en ny hatthylla i rätt storlek. Det blev lite slipande och sågande för att få den att passa eftersom jag utgick från samma mall som den första gången jag försökte. Fast denna gången fick jag självklart lägga till på både bredden och längden efter att jag ritat av mallen.
Jag slänger med en bild på lagningen av stötdämparinfästningen bak som vi skulle titta på KG (örkelljunga)
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskajanuari 21, 2007 at 11:55 #102283Allt på en enda bild-tänd utegran-snygg hatthylla (dämpade väl ljudet från aktern en del?)samt dämp.lagning som är av den snyggare typen.Plocka nu av hjulen till våren-gör rent och rostskydda dämp.infästningen!!
Resten av tidn. låg på 54-års Novoletten-du vet-den med EN ägare! MVH/KGK (Obs-ny sign.Bra eller hur KGR?)Man tackar!
Jag lämnade inte den på rostskyddsbehandling efter svetsningen så den ska nog klara sig ett tag.
Jodå det blev lite behagligare ljudnivå och fukten på bakrutan försvinner snabbare nu också. Sen ser det ju mycket frächare ut också.Idag va det härligt väder så det fick bli 96.an till Väla.
När man kommer med nytvättad bil i mörkaste januari så tittar folk en del. Det är obetalbart med folks glada miner.MVH Magnus
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.