SAAB 96 V4 -79 (orginal)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 V4 -79 (orginal)

  • Detta ämne har 232 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-03 10:26 av .
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 233 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #161157
    Molte
    Deltagare
    fuling wrote:
    Kan också medela att du kommer åka på gummistoppen vid HÅRD köring, typ bana.
    Gissa hur jag vet det?

    Jag är nyfiken så du får gärna berätta

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #161161
    mattias e
    Deltagare
    Molte wrote:
    Det är Biltemas 10″ på bilden bara fastklämd. Blir riktigare montering sen.

    Intressant, har du några idéer på hur du ska fästa den får du gärna dela med dig.

    Hur har du tänkt placera termostaten? Själv funderar jag på att använda biltemas adapter man skarvar på slangen, men att få dit den på undre kylarslangen ser inte genomförbart ut.

    #161167
    fuling
    Deltagare

    Att ställa in ett par AVO är inte knepiare än att konstarea att ett par std dämpare är för mjuka. Skall väll tilläggas att jag inte säljer eller får andra förmåner att propagera för AVO. Eller åker, har åkt, med AVO själv.
    Utan bara konstaerat att AVO är bra för vad de kostar.

    Hur jag vet att du kommer åka på fjädringsstoppen?
    Änkelt, jag har testat.

    Sen att bilen inte sjunker när man använder den säger mig att dämparna är fel.
    (bilen är högre med dämparna monterad än omonterade)
    En dämpares funktion är att dämpa rörelsena så man inte får gung, som steg 1.
    Sen kan man justera mer saker, typ instyring i en böj mm. Men detta är överkurs.
    Och med för hårda dämpare är det risk att man slår sönder stötdämpar infästingrana.

    Sen en fråga:
    Hur hårda vart bilen?
    Hur långt är ett snöre? 😉

    #161172
    Molte
    Deltagare
    Mattias Edeslätt wrote:
    Molte wrote:
    Det är Biltemas 10″ på bilden bara fastklämd. Blir riktigare montering sen.

    Intressant, har du några idéer på hur du ska fästa den får du gärna dela med dig.

    Hur har du tänkt placera termostaten? Själv funderar jag på att använda biltemas adapter man skarvar på slangen, men att få dit den på undre kylarslangen ser inte genomförbart ut.

    jag har också funderat på undre kylarslangen men det ser knepigt ut, Biltema verkar inte ha någon adapter för givaren i rätt tjocklek heller. Det går ju med en strömbrytare men det vore betydligt roligare att ha det över givare.
    Jag har sett en del som har satt sexkantskruv rakt igenom kylaren med gummi som mellanlägg mellan bricka o kylare men vet inte om det är bästa sättet.
    Så som fläkten sitter på bilden längre upp i tråden skulle nog funka som permanent lösning. Det finns hål i kylaren som man kan sätta skruv i som blockerar fläkten att snurra runt. Jag ska inte göra något permanent fören jag kan testa att allt får plats med motor och kylare monterat.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #161173
    Molte
    Deltagare
    fuling wrote:
    Att ställa in ett par AVO är inte knepiare än att konstarea att ett par std dämpare är för mjuka.

    Hur jag vet att du kommer åka på fjädringsstoppen?
    Änkelt, jag har testat.

    Sen en fråga:
    Hur hårda vart bilen?
    Hur långt är ett snöre? 😉

    Då låter det inte spec svårt att ställa in dem 😉

    Hur långt snöret är i det här fallet är svårt att säga, men den ger sig inte mycket när man sätter knäet mot stötfångaren och försöker gunga den.

    Jag tror inte att jag hinner testa den på bana i år tyvärr men jag kommer åka på STCS banträff på Knutstorp i början på våren 2011 så får återkomma med utvärdering då?

    Vad åkte du med för chassi när du testade Bilstein?

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #161175
    fuling
    Deltagare

    citat:
    Men den ger sig inte mycket när man sätter knäet mot stötfångaren och försöker gunga den.

    Ta av stötdämparna o gunga bilen, den lär kännas betydligt mjukare.
    Din bil känns i det närmaste helt stum nu, eller?(med dämpare)
    Om du skulle gunga min bil skulle du tro att är mjukare än din(med dina dämpare på)
    Men den är en bra bit hårdre avfjädrad.

    citat:
    Vad åkte du med för chassi när du testade Bilstein?
    I prinsip vad du nu åker med.

    En std framfjäder ligger på ca 20N/mm (Newton per milimeter).
    Hur hårt tror ni en rally V4 fjäder är?

    #161179
    Molte
    Deltagare

    Javisst den blir väldigt mjuk utan dämparen, den står för 90% av ”hårdheten” känns det som.
    Knappt 30N/mm på en rallyfjäder?

    Har du några tips på förbättringar på vad jag kan göra med detta chassit. Inte byta stötdämpare dock, jag är student så jag får spara lite 😉

    Hur upplevde du detta chassit när du körde med det? Tankar på vad som är rätt och fel?

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #161188
    fuling
    Deltagare

    Rallyfjärna ligger runt det dubbla vad du tror, allså runt 60N/mm.

    Tyvärr så är tips 1, sälj dämprna och köp AVO.
    Gissar du betalde runt 3000kr för framdämprna.
    AVO kostar ca ca ca 3500kr runt om, allså 4st dämpare.
    Sen uppfattar du bilen mjuk byt fjädrar. Fösta steget cc900 std fjädrar, tumme pekfinger ca ca 90N/mm(i kapat skick)
    Steg 2, husvagnsfjädrar cc900 ger ca 120N/mm i kapat skick. 120N/mm nu börjar det bli hårt, gränsfall för en gatbil.
    Men man bör även gå upp bak, en fjäder med std diamter och 13mm tråd vet jag funkar.

    Vad jag tykcte om mitt bilstian chassi, jo hårt o stutigt + lömsk bak.

    #161189
    Lollo
    Deltagare

    Roligt att läsa om dina erfarenheter igen Fuling.

    #161249
    vinkel4
    Deltagare

    Mycket intressant, jag har några frågor angående fjädrar.
    -Hur långa bör fram respektive bakfjädrar vara i kapat skick?
    -Bör man begränsa utfjädringen bak eller ska man låta fjädrarna fjädra ut till sin fulla längd?
    /Per

    #161250
    Molte
    Deltagare

    Tack för tipsen Fuling! Jag får åka en säsong med Bilstein och känna på dem.
    Har en uppsättning 900cc fjädrar men de har gått närmare 30 000 mil så de är kanske uttjänta? För visst mjuknar de med kompressionerna?
    13mm på bakfjädrarna säger du. Hur många mm är V4.ans framfjädrar på? Kommer inte till bilen där den står så jag kan mäta just nu. Mycket bråte ivägen.

    Dessvärre blir det nog inte mer åkt i sommar, nu är motorn iväglämnad pga mer än balansaxelras och då litar jag inte på mig själv 😉
    Får tillbaka den om ca två veckor och då har skolan dragit igång igen så frågan är om motorn ens kommer i denna säsongen.

    Angående fjädrarna så är mina 9000fjädrar 7 varv långa. Bak minns jag inte riktigt hur mycket jag kapade av men skulle tro att det är ca 1 varv (bak sitter de gamla framfjädrarna).

    Angående utfjädringen bak så har jag satt mina bakaxelremmar på samma läge som de satt original. Kortar man dem så får man ungefär samma effekt som från en krängningshämmare men man får ett ingrepp som inte är så mjukt.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #161260
    fuling
    Deltagare

    citat:
    Har en uppsättning 900cc fjädrar men de har gått närmare 30 000 mil så de är kanske uttjänta? För visst mjuknar de med kompressionerna?

    Nej, fjädrar mjuknar inte med tiden. De kan gå av av utmatting.
    Iof kan de få lite plastisk deformation, mao bilen blir lägre.

    citat:
    13mm på bakfjädrarna säger du. Hur många mm är V4.ans framfjädrar på?
    Hmm igenligen birde vi även ta med lindingsvarv också.
    Std framfjädrna ligger på runt 12mm e 12,5mm

    citat:
    -Hur långa bör fram respektive bakfjädrar vara i kapat skick?
    Kan jag inte säga, man kapar tills bilen får den höjd man vill ha.

    citat:
    -Bör man begränsa utfjädringen bak eller ska man låta fjädrarna fjädra ut till sin fulla längd?
    Jag skulle ha så mycket utfjädring det går utan att fjädrna har någon changs att hoppa ur.
    Bak bör vara bilen vara så hård att inner bakhjul presis lättar från marken. Spänner man åt bakaxelremrna så kommer axen sluta fjädra ut tidiare. Och ja krängingsstyvheten ökar, men så fort innerbakhjul lättar från backen spela det ingen roll.

    #163794
    Molte
    Deltagare

    Har legat lite efter med uppdateringarna här ett tag..

    Nu är allt färdigt och bilen har blivit besiktigad i veckan med blanka papper.

    Motorn har blivit helrenoverad, konverterad för blyfritt och planade toppar.
    Självklart blev det en ny koppling och tvätt av motorutrymmet också.

    Lite bökigt att bo i Växjö och ha garaget i Åstorp när man ska få något gjort men som tur är fick jag med syster som gjorde ett stort jobb som liftoperatör, annars hade det aldrig gått över en helg.
    Hade lite otur med motorlyften, skulle fått lånat samma lyft som jag hade när jag tog ut motorn men gubben hade gått upp i rök, ont om tid som det var så fanns inte annat att göra mer än att köpa en egen. Åkte till Biltema och fick framplockat en lyft, kommer hem packar upp och börjar montera, märker att hydralpumpen fattas… snabbt som F*A iväg igen, tiden går och det börjar bli mörkt… får fort fatt på någon i personalen som undrar vem jag fick lyften av, beskriver honom och de skakar på huvudet, säkert inte första gången han plockat i fel hög… det plockas fram en ny pump i alla fall och jag åker hem igen för att sätta ihop den. Sen börjas det… Allt gick oförskämt bra och resten är historia :jobbar:

    Får se om man hinner köra in den ordentligt för att köra på Knutstorp i april. Riktigt sugen på att testa ”nya” motorn och chassit på banan. Skulle vilja ha 175 60 däck tills dess också, någon som har bild på den dimensionen på v4fälg?

    Igår blev det en tur ner till Glimåkra för att hälsa på Lustgasen. Från Glimåkra åkte vi 9-3 MC till Hässleholm för lite mat sen blev det V4 upp till Ryd för att kolla på Bilkyrkogården.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #163795
    andersson__
    Deltagare

    Fint jobbat! Det ända som är bra med balansaxelras är att man får tummen ur och kan göra fint i motorrummet m.m. Vad kostade det att få topparna konventerade till blyfritt?

    Är det bilstein stötdämpare du har? Var får man tag på dom?

    Mvh

    #163796
    Molte
    Deltagare
    Andersson__ wrote:
    Fint jobbat! Det ända som är bra med balansaxelras är att man får tummen ur och kan göra fint i motorrummet m.m. Vad kostade det att få topparna konventerade till blyfritt?

    Är det bilstein stötdämpare du har? Var får man tag på dom?

    Mvh

    Tack tack!
    Det har du rätt i, annars skjuter man gärna på det.
    ca 2000:- för konverteringen tror jag det var.
    Ah det är Bilstein, de finns att köpa från Speedparts

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 233 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng