Saab 96/V4 1972: Röda Faran

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96/V4 1972: Röda Faran

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
  • Författare

Houston, vi har ett problem. Röda Faran används, i dagsläget, enbart om helgerna för min övningskörning. Men de tre senaste helgerna har det inte blivit något köra av, då vi haft batteri- och mätarproblem.

Den första helgen försökte jag ladda batteriet som satt i (ett helt nytt batteri, enligt den tidigare ägaren), men det var stendött. Plockade då batteriet från min andra V4 och fick igång bilen. Men till nästa helg bråkade vissa instrument (soppa/temp-mätarna var döda) och det löste sig (av sig själv) framåt kvällen (när jag inte kunde köra). Och nu till helgen som precis gick så var det andra batteriet stendött. 🙁

När jag köpte henne så funkade inte bensinmätaren helt 100. Att fler mätare krånglar är inte så bra det heller. Det enda ingrepp som har gjorts, vad det gäller elektroniken, är installationen av bilstereon av den föregående ägaren. Jag funderar på att plocka bort den helt och se om det hjälper. Har kollat alla säkringar och det är inga problem med dem.

Men annars, är det bara att bita i det sura äpplet och kolla/dra om alla elkablar som gäller? Någon som känner igen det här problemet och kan ge råd?

Fan, jag vill bara bege mig ut på vägarna och köra, köra, köra. Ta den där jävla lappen och slippa tjatet om att ”vi borde ha köpt en ny bil” från kärringen.

december 20, 2011 kl. 11:44 #36627

Jordfel är the mother of all elproblem i bilar!
        Börja i den änden, skrubba tvätta och rengör alla jordflätor och anläggningspunkter, gå sen vidare och tvätta/skrubba ren säkringsboxen. Ett enkelt sätt att kolla jorden är att dra en separat startkabel från motor till batteri och en till chassit.

december 22, 2011 kl. 07:26 #36711

Ett jordfel? Hmm, du gav mig en idé. För en tid sedan installerade jag en motorvärmare, som skulle jordas. Jag kanske missade något där.

Har tagit bort motorvärmaren och satt batteriet på laddning. Håll tummarna nu.

Oavsett så lär det vara en bra idé att göra rent alla jordfästen och säkringsboxen. Det får bli en uppgift till nästa helg. Stort tack för tipset! :CH

december 22, 2011 kl. 08:47 #36714

Om du får dött batteri bör det vara något som tjuvar ström. Testa med att plocka bort alla säkringar och sedan sätta tillbaka dem efter en tills felet kommer tillbaka. Trösta dig med att det är betydligt enklare att leta elfel i en V4:a än i en modern bil… 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

december 22, 2011 kl. 11:44 #36721

Det går även att kolla vilken säkring det blixtrar till om (lättast att se om det inte är för ljust runt om kring) när man testar att lägga den mot sina kontaktytor i hållaren och på så vis inringa vilken säkring som tjuvar stöm och vad den är till för. (elschemat i manualen kan då vara till hjälp)
              mvh
              Andreas

december 22, 2011 kl. 13:46 #36727

Ja, vi har kollat och mätt alla säkringar här tidigare. Det var en som glappade lite, till ena framlyktan, men den kom igång efter lite puts. Har även en annan säkringsbox som jag ska testa att montera dit istället om batteriet fortsätter tömmas.

Återigen, tack för tipsen! 🙂

december 22, 2011 kl. 19:28 #34252

Har du tillgång till en multimeter så är det ju bara att mäta upp om bilen tjuvdrar ström. Vilket den gör nu. Då när du mäter så ryck en säkring i taget och se om värdet på multimetern ändras. När du mäter så mäter du med multimetern inställd på Ampere = ström.

Vilkoren är att du hela tiden har tändningen avstängd när du mäter, samt har kopplat multimetern i serie med batterikabeln som du har tagit loss.

Mvh

januari 11, 2012 kl. 07:58 #37574

@Sulo wrote:

Förra helgen tog farsan & jag en tur till Kumla och spekulerade åt oss en röd Saab 96/V4 från 1972.

🙄

Hej Sulo!
                    Det glädjer mig att se att hon får den omvårdnad jag skulle gett henne! Hon är saknad och det är som sagt glädjande att du våradar henne ömt!!
                    Konstigt med batteriet, det köptes dagen innan jag köpte henne. Kvittot ska ligga i handskfacket, borde gå byta på garanti(?).
                    Hoppas du får många roliga mil med henne och att du får körkortet snart!!
                    :AP
                    /Förra ägaren!

januari 11, 2012 kl. 08:01 #37575

@Axel wrote:

Varje gång jag såg Röda Faran i Kumla höll jag på att vrida axeln ur led. När den blev till salu fantiserade jag om att köpa den och -68 clona den med ny front och framskärmar, men ett fullt garage satte stopp för drömmarna.. Mycket trevlig vagn i allafall.
                      Stötdämpare finns att köpa på Meca t ex.
                      // Björn

Hej,
                      Kul att hon uppskattades i Kumla!! Blev ofta många glada tillrop och vinkningar så fort man var ute och luftade henne!
                      Blir nog en ny till våren om jag hittar en passande, kanske en 95:a. Det var det där med fullt garage…
                      :AP
                      /Ägar´n i Kumla

januari 11, 2012 kl. 10:57 #37580

Hej Nilsson, roligt att du hittat hit! :AP

Ja, Röda Faran får all den kärlek och omsorg hon förtjänar. Har stora planer för henne i år, hon fyller ju trots allt 40 år.

Det är väldigt konstigt det här med batteriet. Nu gick hon bra förra helgen, efter att jag kopplade ur motorvärmaren. Jag ska testa att montera ett nytt fäste till motorn och se om det hjälper. Tack för tipset om kvittot, ska se om jag kan hitta det. Jätteskumt att det har tvärdött så här.

Det är förövrigt en riktig fröjd att övningsköra med Röda Faran. Övriga bilister håller ordentligt avstånd, ingen stressar om man kör lite långsamt och man får många glada tillrop. 🙂

januari 11, 2012 kl. 12:22 #37584

Jättekul att du skriver om röda faran!

Jag hoppas du ordnar en riktig 40-års fest för henne!! :CH :DR
                          Ja, kolla om du hittar kvittot borde ligga där! Jag har iaf inte kvar det.
                          Annars låter det som att motorvärmen spökar med jordningen.

Förstår om du gillar att övningsköra i henne. Hon ger en nostalgi- och bilkänsla du inte hittar i någon annan bilmodell wordwide! :CE Får nog bli en till V4:a om jag kan övertala sambon!

Lycka till!

februari 29, 2012 kl. 10:41 #40198

En liten uppdatering är på sin plats. Röda Faran mår nämligen bättre än på länge! 🙂

Efter att ha felsökt elen ytterligare + köpt ett nytt batteri, så beslutade jag mig för att lämna in bilen på verkstad. Fick ett tips, i en annan tråd här på forumet, om Ekman Bil & Båt som ligger 5 min från mig.

Där konstaterade Dennis att laddningen inte fungerade, jag tror det var något med oxidering och generatorn (?). Han åtgärdade iaf felet, monterade en ny underliggande slang till kylaren och kopplade in motorvärmaren väldigt galant. Det gick både snabbt och kostade inte så mycket, så jag kan varmt rekommendera EBB!

Nu fungerar alla mätare och batteriet mår prima. Hur skönt som helst! 🙂 Det blir till att ta en lååång svängom med Röda Faran här i helg.

mars 8, 2012 kl. 10:04 #40613

Lite småpyssel sedan senast: har monterat en original radioantenn (vilket var ett helvete) samt pimpat lyktorna en aning. Främre blinkers blev vita med hjälp av lite bromsvätska och baklyktorna sprayade jag röda med bakljusfärg. Blev riktigt bra:

Vad jag har förstått så ska det vara lugnt med vita blinkers fram (på bilar fram t om årsmodell -75), men inte helt ok med sprayade bakljus (om än att de blinkar orange). Funderar på om det rent utav är bäst att köpa helröda baklyktor, från en äldre V4 (de var väl röda fram till -64?). Någon som vet om dessa äldre baklyktor passar min 72:a?

Näst på att göra-listan står ett byte av bakfjädrar. Det blir ett par rallyfjädrar, då det var de enda jag kunde hitta som nya. Vad jag förstått så ska det vara lugnt att kombinera dessa med standarddämpare om man kör på gatan. Om inte annat så slipper jag köra runt med bakre stänkskydden i backen. 🙂

april 10, 2012 kl. 06:27 #42095

En liten uppdatering här också:

Har bytt bakfjädrar på Röda Faran och skillnaden är som natt och dag. Hon har gått från att dra stänkskydden i backen mer eller mindre konstant till att utan några problem kunna ta en full bil, med 3 passagerare bak, genom alla kurvor och rondeller utan några som helst problem.

Här är en gammal och en ny bakfjäder:

Köpte ett par av dessa fjädrar: http://www.motorsportshop.nu/epages/motorsportshop_nu.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/motorsportshop.nu/Products/A16

Fick lite hjälp med monteringen av min dotter:

När jag plockade loss de gamla fjädrarna så råkade jag dra av det ena genomslagsgummit. Det löste sig dock med en beställning av nytt gummi och mutter från Erik Randa: http://www.randa.se/fjadring-hjul.html.

Farsan har även hjälpt till med att justera brytarspetsarna och byta fläktrem, så nu både startar och går Röda Faran som en dröm. Fästet till den ena torkaren pajjade för ett tag sedan och vi hittade en bra ersättning på Biltema. Tror det egentligen var bakrutetorkare till en Mazda. Men de passar alldeles utmärkt till framrutan på en Saab V4. Här är artikelnumret hos Biltema:

Sist, men också minst, så har jag beställt nya emblem till elefantöronen. Har spanat efter sådana emblem på Tradera ett tag, men de brukar dra iväg i pris där. Jag lyckades istället hitta en amerikansk kille som nytillverkar sådana här emblem. Har beställt ett par och bör få dem här i veckan. Håller tummarna för att de är av bra kvalité. Med frakt från USA inräknat så gick de på totalt 435 kr. Här kan ni spana in emblemen: http://www.donsvintagesaabs.com/catalog_3.html

april 10, 2012 kl. 06:48 #42096

@Sulo wrote:

Lite småpyssel sedan senast: har monterat en original radioantenn (vilket var ett helvete) samt pimpat lyktorna en aning. Främre blinkers blev vita med hjälp av lite bromsvätska och baklyktorna sprayade jag röda med bakljusfärg. Blev riktigt bra:

Vad jag har förstått så ska det vara lugnt med vita blinkers fram (på bilar fram t om årsmodell -75), men inte helt ok med sprayade bakljus (om än att de blinkar orange). Funderar på om det rent utav är bäst att köpa helröda baklyktor, från en äldre V4 (de var väl röda fram till -64?). Någon som vet om dessa äldre baklyktor passar min 72:a?

Näst på att göra-listan står ett byte av bakfjädrar. Det blir ett par rallyfjädrar, då det var de enda jag kunde hitta som nya. Vad jag förstått så ska det vara lugnt att kombinera dessa med standarddämpare om man kör på gatan. Om inte annat så slipper jag köra runt med bakre stänkskydden i backen. 🙂

Ja, dom gamla helröda glasen funkar, dom är lite kortare, men det enda man behöver göra är att klippa en plåtbit i insatsen. Och dom gamla helröda glasen har en väldigt vacker djupröd färg och när dom är polerade och vaxade ser dom supersnygga ut på plats. 😎

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.