Saab 96/V4 1972: Röda Faran

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96/V4 1972: Röda Faran

Visar 14 inlägg - 31 till 44 (av 44 totalt)
  • Författare

Sätt i gula lampor, så är du garderad.

/M

april 11, 2012 kl. 13:06 #42163

@Michelle wrote:

Ja, dom gamla helröda glasen funkar, dom är lite kortare, men det enda man behöver göra är att klippa en plåtbit i insatsen. Och dom gamla helröda glasen har en väldigt vacker djupröd färg och när dom är polerade och vaxade ser dom supersnygga ut på plats. 😎

Tack för tipset! :CH Mina nuvarande baklampor ser helt ok ut också, jag kör nog med dem till dess att BP/farbror blå säger ifrån. Men det är bra att veta att de äldre, riktigt röda, går att få på plats också.

Fick emblemen till elefantöronen från USA idag. De verkar vara helt ok ändå. Bra form på dem, med lätt kupning över det blåa, samt klister undertill. Blir till att montera dem inom kort. Någon som vet hur man enklast/bäst får loss de gamla emblemen?

april 11, 2012 kl. 13:55 #42165

De nya emblemen satt riktigt fint: http://instagr.am/p/JSBGM8ze6c/

november 13, 2012 kl. 09:13 #49587

Röda Faran lever än! Jo då, även om det har varit dåligt med uppdateringar här i sommar så har jag varit rätt aktiv med denna pärla. Här är lite av det som har hänt sedan senast:

– Jag har tagit körkort! Inte direkt projektrelaterat, men ändå något som underlättar en aning. 😉

– Bättre dämpare och nya bromsskydd fram. Plockade främre dämparna från min svarta V4:a och stoppade in ett par nya bromsskydd.

Det var viss skillnad på de gamla och nya bromsskydden.

– Emblemen från USA var skit. De lossnade och ramlade av. Har sparat dem och ska testa att använda superlim för att fästa dem igen.

– Hittade och ”löste” elproblemet. Det var stereon som en tidigare ägare hade monterat som tjuvdrog ström och tömde batteriet. Jag kapade strömsladden till stereon och monterade en enkel (mekanisk) strömbrytare. Har inte haft några problem med batteriet sedan dess.

– Vänster drivaxel och damask bytta. Damasken på vänster sida fram var dålig. När vi var på Söderturen i somras så kom det in skit i drivaxeln, som gjorde att den pajjade. Så jag plockade en drivaxel från min svarta V4:a (börjar ni se ett mönster här?) och köpte en ny damask. Har fungerat prima sedan dess.

– Har bytt avgassystem. Köpte ett avgassystem med dubbla utblås på Tradera, av en trevlig äldre herre i Täby (vill jag minnas). Fick en hel del trimtips på köpet också. Det nya avgassystemet monterades enkelt och nu låter Röda Faran riktigt bra. Har lagt upp ett litet klipp på det här: http://www.youtube.com/watch?v=k7Wi_JaTu6c

Den närmaste tiden har jag följande planer:

– Byta hela frambromssystemet. Första helgen med körkortet så var jag ute och snurrade med mina tjejer runt hela Värmdö och Ingarö, på smala och snirkliga 70-vägar. På vägen hem, i den sista svängen innan vår avfart, så låste sig plöstligt höger framhjul och bilen tvärnitade halvvägs ner i ett dike. Den vägrade köra framåt, men jag fick den att backa lite och lyckades till slut, med hjälp av några vänliga grannar, putta hem bilen.

Väl hemma så plockade jag bort höger framhjul och märkte då att ena muttern till bromsoket hade lossnat:

Bromsklossarna låg lösa mot skivan, som var ordentligt repad:

Och bromsoket hade slagit i fälgen (och låst hjulet) rätt bra:

Tur i oturen att detta inte hände tidigare, när vi var ute och snurrade på småvägarna.

Nu har jag beställt en komplett uppsättning med bromsok, skivor och klossar till både höger och vänster sida. Dessa ska monteras snarast möjligt, samt att bromsvätskan ska bytas och bromsarna ska luftas. Väntar nu bara på delarna från veteranshop.se. Till dess står Röda Faran stilla.

– Byta dekorlisterna runt fram- och bakrutan. Jag har märkt att det tycks läcka in vatten via listerna, åtminstone framtill. Så jag behöver få tag i en uppsättning nya lister. Har letat runt rätt bra, men ännu inte hittat några lister. Någon här som vet var man kan få tag i detta?

– Renovera en 1700 cc motor. Ja, jag har en 1700-motor liggande från den svarta V4:an (som jag ska elkonvertera). Då jag inte kan arbeta med mina bilar utomhus i vinter (saknar ett varmt garage) så har jag tänkt renovera denna motor. Har fixat ett motorstativ och ska lyfta upp 1700-motorn i det nästa helg. Sen vette tusan var jag ska börja, men det blir nog bra. Ni kan nog förvänta er en del frågor om detta i V4-forumet här framöver 😉

november 21, 2013 kl. 07:53 #57816

Hjälp! :sad

Nu har Röda Faran stått still alldeles för många månader pga fel med kopplingen. Det är dags att krypa till korset och fråga om hjälp här.

Efter en tur ner till Saabfestivalen med denna bil i våras/somras så märkte jag att kopplingen inte fungerade som den skulle. Det lät så in i helvete när man växlade. Då hade jag ändå, innan festivalen, bytt till en helt ny koppling.

Under en av träffarna för Saabklubben i Stockholm konstaterades ”fel på huvudcylindern”, så jag sprang iväg och köpte denna nya huvudcylinder hos Veteranshop: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10163&art=1504408. Oj, vilket misstag det var!

Anslutningen till cylindern hade helt fel mått. Huvudcylindern passar till BMC Mini, men ABSOLUT INTE till Saab V4. En stor besvikelse. Jag kontaktade Veteranshop men de hade inga råd eller bra svar.

Så jag letade runt en massa och hittade till slut en adapter på Ebay som borde fungera. Tji fick jag igen. För att få adaptern på plats så var jag tvungen att såga av en bit av anslutningen på slangen till huvudcylindern. Och för att göra en lång historia kort så stod jag kort därefter med en trasig adapter, en söndersågad slang och en sprillans ny cylinder som inte gjorde någon nytta.

Här någonstans tröttnade jag och körde hem en Saab 99 från Norrland istället.

Åter till Röda Faran. Nu beställde jag en helt ny slavcylinder, en ny slang och ett renoveringskit (från klubben vill jag minnas). Slavcylindern monterades utan problem, slangen kom på plats och farsan min renoverade den gamla huvudcylindern. Allt satt som det skulle och verkade fungera. Dags för luftning.

Och som vi har kämpat med luftningen. Vi har trampat kopplingspedal och pumpat med cykelslang (med tätt speciallock till cylindern). Vi har justerat kopplingen (4 mm) och testat olika bromsvätskor (nu kör jag en mer lättflytande variant, fungerar lite bättre). Men det är fortfarande luft i systemet. Och vi får inte ut det.

Kopplingspedalen ger visst motstånd till en början, sen går den hela vägen ner. Backen är i och det går inte att koppla ur den. Vi har testat en massa varianter, både med och utan frihjulet. Mekaniken är kontrollerad på cylindrarna och den tycks fungera. Alla slangar är helt täta. Har googlat en massa och testat alla knep som finns känns det som (med undantag för tryckluft, men vi får tillräckligt tryck med cykelpumpen 2-3 bar).

Så, hur tusan ska jag få till denna luftning?

november 21, 2013 kl. 11:37 #61136

Prova att göra tvärtom och tryck in oljan i slavcylindern med en handoljepump. :wrench

november 21, 2013 kl. 11:54 #61139

Handoljepump? Var hittar man en sådan?

november 21, 2013 kl. 13:55 #61140

Det var nog fel ord, menar en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljekanna-20720/

🙂

november 21, 2013 kl. 14:21 #61141

Aha! Pumpa den baklänges alltså? Ja, jag såg några trådar om det vid tidigare googling.

Allt är värt att testa här nu. Återkommer här därefter. Tack!

november 21, 2013 kl. 15:52 #61143

Ja precis!

februari 20, 2014 kl. 20:35 #173384

Long time, no see.

Jag köpte mig en sådan där oljepump och tryckte igenom vätskan baklänges. Det verkar ha fungerat, då jag fick ur backen. Så tummen upp för det tipset! :CH

Sen var det det här med att få igång bilen igen. Efter att ha kämpat med det ett tag, samt testat med startgas (som funkade), så insåg vi att det inte kommer fram någon soppa. Beställde och monterade en ny bränslepump, med nya slangar, till föga nytta. Sedan kom snön, kylan och allt annat (såsom en bebis) som gör att man inte kan meka mer utomhus. Men så snart det blir lite varmare, då ska jag på’t igen.

Till dess njuter jag av denna bild av Röda Faran, från familjerallyt på Saabfestivalen i somras.

Röda Faran i full fart by jonathansulo, on Flickr

februari 20, 2014 kl. 22:26 #173387

Testa att blåsa med tryckluft baklänges i röret från motorrummet till tanken.

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 22, 2014 kl. 18:44 #173429

Det brukar gå bra att använda lungorna också. Fick viss vana på den operationen med min -68:a, innan jag till slut var tvungen att lyfta ur och göra rent tanken.

februari 22, 2014 kl. 18:50 #173431

@Michelle wrote:

Ja, dom gamla helröda glasen funkar, dom är lite kortare, men det enda man behöver göra är att klippa en plåtbit i insatsen. Och dom gamla helröda glasen har en väldigt vacker djupröd färg och när dom är polerade och vaxade ser dom supersnygga ut på plats. 😎

Förlåt en liten trådkapning, men det här var riktigt goda och sen länge efterlängtade nyheter! Har redan stått och måttat med de röda glasen ett antal gånger och svurit över att de inte passar på insatsen. Hur mycket behöver insatsen modifieras för att glasen ska gå på? (Är 30 mil från Saaben just nu, annars hade jag redan stått ute i kylan och provat mig fram.)

Visar 14 inlägg - 31 till 44 (av 44 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.