Saab 99 5D CC -76, Gröna Faran

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 5D CC -76, Gröna Faran

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 5D CC -76, Gröna Faran

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 29, 2014 at 14:30 #175058

      Undrar om besiktningen kräver att man räknar eller om det räcker att ta i med några rejäla stålvinklar?

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        april 30, 2014 at 03:59 #173638

        Tror inte bes bryr sig så mycket. På sedanen kan man ju se insidan, värre med cc….

          maj 27, 2014 at 09:13 #174479

          Spenderade helgen som gick med att rubba, polera och vaxa denna gröna pärla.



          Slitsamt som f-n, men oj vad fin hon blev. Klart märkbar skillnad. Är nu än mer angelägen om att återställa färgen på hela bilen.

          Om ni har vägarna förbi Maptun Meet i Örebro på torsdag (viewtopic.php?f=22&t=38264) så får ni gärna säga hej! :CH

          Har även bestämt mig för att fixa kromade lister till hjulhusen. Nuvarande svarta lister är slitna, trasiga och färgade. Kromlisterna bör nog markera formerna ännu bättre.

          Blir även en uppsättning fjädrar och dämpare från klubben här inom kort. Får tacka för era svar och tips om detta!

            maj 27, 2014 at 18:58 #175970

            Grönt är skönt:) gött med resultat när man sliter… fint jobbat. ..

            Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

              maj 28, 2014 at 10:32 #175987

              Vad polerar du med? Medel och maskin eller handkraft?

                maj 28, 2014 at 12:38 #175988

                Körde medel och maskin, både dubbelhövdad polermaskin och borr med polertrissor (för mindre/svårare ytor). Varje yta rubbades 3-4 ggr, för att färgen skulle komma fram.

                  augusti 4, 2014 at 09:13 #176208

                  Under helgen som gick så bytte jag stötdämpare (gas) och fjädrar (standard) på Gröna Faran. Var anmärkningsvärt enkelt, bara ta bort fyra muttrar så kom dämpare och fjädrar loss. Kontrollerade även “rosthyllan” (övre stötdämparfästet) och det fanns inga spår av rost där inte.


                  En sak jag märkte, när man monterar ihop allt igen, så är det smart att lyfta båda sidor bak. Var ett härke att försöka få tillbaka muttrarna i fjäderlänken när hjulet var i backen på andra sidan. Men med hela baken i vädret gick det hur bra som helst.

                  Nu har jag inte kört så mycket med henne efter bytet av dämpare och fjädrar, men nog känns det bra ändå. Har även kommit över ett set med luftfjäderförstärkare som jag tänkte montera, men insåg att vissa delar saknades där. Ska försöka få tag i delarna och montera detta lite senare.

                    augusti 4, 2014 at 09:56 #175886

                    Ser fint ut. … Verkar lika fräsch under som på utsidan. ..

                      augusti 4, 2014 at 10:05 #175887

                      Att inte ha rost på stötdämparhyllan är väl närmast unikt??

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        november 17, 2014 at 09:45 #199666

                        Så, vad har hänt sedan sist? Inte så mycket. Var iväg och förgyllde tidningen Klassikers Träffpunkt 70 (http://www.klassiker.nu/traffar/traffreportage/maxad-traffhelg-pa-grytsberg-0) med 99:an. Det var trevligt, om än att jag fick lite snea blickar pga blandningen av gröna färger på bilen. Folk förstår uppenbarligen inte vilken pärla detta är.

                        Det var iaf 23 mil t&r, utan några problem.

                        Nu börjar det dock bli dags att ställa av 99:an inför vintern. Innan dess tog jag henne till besiktningen och fick en synnerligen vänlig besiktningsman. Att jag veckan innan besiktigade min 9-5:a (med beröm från samma besiktningsman) kan väl ha bidragit lite här, om vi säger så.

                        Så hon rullar lagligt 2 år framöver, men jag har en liten att göra-lista som ska fixas snarast här.

                        – Hög CO2-halt (justera förgasare va?)
                        – Kolla/byt spindelleder fram (ska kolla om de finns hos klubben)
                        – Kolla/fixa elen till extralamporna/helljuset
                        – Byt regplåtlampa bak
                        – Fylla på spolarvätska

                        Just detta med extralamporna är lite lustigt. När jag drar på helljuset, med dessa lampor, så slocknar instrumentpanelen helt. Lite så som “night panel”-funktionen i moderna Saabar. Här är en liten video som illustrerar det: http://instagram.com/p/s5VcaQze5T/?modal=true

                          november 17, 2014 at 10:23 #199670

                          Just jäklar, handbromsen drog han upp i taket också. Så den behöver jag kontrollera.

                          Bra att göra-lista som sagt.

                            november 17, 2014 at 11:00 #199674

                            Men du fick inte tvåa på något av det?!? Det var väl vänlighet gränsande till tjänstefel, i så fall.

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              november 17, 2014 at 13:15 #199680

                              Om handbromsen tar direkt på en sån här gammal Saab då är det något som är fel; den SKA ta längre upp, den måste “hämta” hävarmarna och deras rörelse…

                              Så om bromsverkan var tillräcklig och jämn på h-bromsen, även om den tog en bra bit upp, då är det fullt godkänd!

                              Mvh Johannes

                              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                                november 17, 2014 at 14:14 #199682

                                Tänkte nog mest på spindelled och CO-halt. Särskilt det senare är det ju tvärtvåa på, leden kanske egentligen skulle klarat sig ett år till? Missförstå mig rätt, jag har personligen inget emot att Sulos bil får snäll behandling, tvärtom. Så länge ingen tummar på trafiksäkerheten är det okej för mig, jag är bara mycket förvånad då jag själv blivit underkänd på 4,7 (gräns 4,5). Fast det var iof sig många år sedan.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  november 17, 2014 at 14:23 #199683

                                  Som sagt. Det var en väldigt vänlig besiktningsman och vi pratade rätt mycket Saab. Han såg hur fin 99:an var i övrigt, särskilt undertill utan rost och med nya dämpare/fjädrar bak osv. Att jag kom igenom förvånade mig, men jag tänker se till att fixa allt (och lite till) som han kommenterade.

                                  Intressant om handbromsen, att den kan ta en bra bit upp. Nu drog han den dock rakt upp så den fastnade (men kom loss med hjälp av en skruvmejsel). Så jag ska nog se över den.

                                  Vad gäller spindellederna så var det mest en “bra att veta” (ej skriftlig). Det krisar inte på något sätt där.

                                  CO2-halten däremot, den bör jag styra upp rätt omgående. Jag har dubbelförgasare på 99:an och har aldrig justerat dessa själv tidigare. Var ska man börja tycker ni?

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 49 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.