Saab 99 5D CC -76, Gröna Faran

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 5D CC -76, Gröna Faran

  • Detta ämne har 48 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-26 19:19 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #60341
    djungeltrumman
    Deltagare

    Även den sämsta lack kan poleras upp, nu ligger det förmodligen ett tunt oxid-lager på färgen som är gammal. De nylackade partierna har antagligen inte hunnit börja blekna och oxidera ännu så om du tar och polerar upp de delar av bilen som inte är omlackade så kan du nog komma närmare nyansen av de omlackade partierna. Mitt förslag eftersom att det är en så stor skillnad mellan olackat och omlackat är att du lämnar in bilen till en fackman, som lekmän så gör vi ofta felet att vi är för fega (och ibland för modiga… :bh ) vilket gör att vi inte utnyttjar lackens fulla ”potential”.

    Johan

    #62195
    lsoderlund
    Deltagare

    Nog går den där lacken att polera upp.

    Kom över med 99:an till mig så kan vi polera upp huven. :saythat:

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #173621
    Jonathan
    Deltagare

    Dags att fixa lite med Gröna Faran inför våren. Tänkte ge mig på att fixa plasten ovanpå instrumentpanelen, som verkar ha fått lite för mycket värme och skrumpnat (enligt bild).

    Har en fräsch och skrynkelfri motsvarighet (tack Lars!). Hur byter man denna? Är det bara att pilla loss lite försiktigt och pilla dit den andra? Något särskilt lim som rekommenderas för att fästa det hela?

    #173622

    Tjena! Det är svårt att få ner kanten på klädseln mellan plåten och vindrutelisten utan att ta ur rutan. Det kan gå sen måste man limma den med lämpligt lim annars krullar den ihop sig igen av värmen. Jag har gjort detta en gång utan att ta ur rutan och lät det gamla klistret vara kvar det såg bra ut i början sedan började den att krypa loss vid listen för att klistret inte orkade att hålla emot. Jag ska göra ett nytt sånt jobb nu och har bestämt mig för att ta ur rutan (ska ta ur innertaket oxå 4d sedan…). :wrench

    #173627
    Jonathan
    Deltagare

    Hoppla, är det så meckigt alltså? Hmm. Vad för typ av lim rekommenderas då? Silikonlim kanske?

    #173629
    lsoderlund
    Deltagare

    Limmet är bra segt, jag upplever det som påpenslat, gummiaktig karaktär, så siliconlinär nog helt uteslutet.

    Fått använding för förgasaren och radion än då Sulo?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #173633
    b-motor
    Deltagare

    Hej

    Känns inte limmet som kontaktlim?

    Jag har använt det en gång med ganska bra resultat, penslade på och lät det torka lite innan jag la på vinylen.

    Mvh Daniel

    #173635

    Der tror jag funkar fint. Jag hade en bil (den jag limmade om) som va limmad med ett konstigt lim, putsade jag rutorna tog det typ en em med sol så såg jag nästan inte ut….

    #173587
    Jonathan
    Deltagare

    Efter att ha bruksat 99:an under helgen som gick, med fullsatt bil och packning, inser jag att dämparna bak sannolikt behöver bytas. Men vad ska man ha för dämpare? Har förstått att gas är bättre än olja, frågan är om jag ska köra klubbens gasdämpare (https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=6216&category_id=26) eller någon Bilstein-variant? Jag rejsar inte med bilen, men vägarna på Värmdö är inte de bästa och 99:an ska (förhoppningsvis) ta hela familjen på många äventyr i sommar. Är det stor skillnad mellan standard och sportdämpare? Kan det vara en idé att även byta fjädrar bak samtidigt?

    Har aldrig bytt dämpare/fjädrar på en 99/900 tidigare, men däremot på min V4. Antar att det inte är mycket svårare på denna bil.

    #175029

    På min gls auto har jag bilstein och ”husvangnsfjädrar” vilket ger fina vägegenskaper men om man åker utan last är det stötigt. Men med orginalfjädrarna är komforten bättre.
    Tror varje gasdämpare lyfter ca 25kg det ger väl en vink om skillnaden. Men bara hårdare fjädrar ger nog en stuttsig gång.

    #175030
    Janne Hagnell
    Moderator

    Byte av bakre stötdämpare brukar strula vid övre infästningen. Till skillnad från V4:an (och de flesta bilar, skulle jag tro) sitter ju inte övre fästet i bagagen utan på en smutssamlande balkhylla i hjulhuset. Det innebär att det ofta är lika bra att plocka fram vinkelslipen direkt, då gängan på dämparen och låsmuttern har bildat en solid enhet. Är sedan hyllan fräsch i plåten så passa på att rostskydda som 😈 , så slipper du kanske det närmast obligatoriska svetsjobbet där.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #175034
    morsole
    Deltagare

    Det kan vara en bra idé att ha svetsen framme när man ändå är där och byter stötis; förstärker man med en tjock plåtbricka håller det lite längre…

    Det kommer som ett brev på posten före eller senare så.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #173290

    @Morsole wrote:

    Det kan vara en bra idé att ha svetsen framme när man ändå är där och byter stötis; förstärker man med en tjock plåtbricka håller det lite längre…

    Det kommer som ett brev på posten före eller senare så.

    Mvh Johannes

    Ja, det är ju jättekul när man mont nya dämpare och kört med last en bra bit å det plötsligt knakar till och sedan blir jätteskumpigt….

    #173613
    Janne Hagnell
    Moderator

    Har haft allvarliga funderingar på att göra om konstruktionen genom att skära bort hjulhuset ovanför balken och svetsa en ny plåt kant-i-kant med balkens yttre vägg och vips, så är fästet inne i bagagerummet! Vad skulle bilprovningen säga om det, tro? :weld2

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #175056

    Vet sådana som gjort detta…man flyttar ju belastningen så man får nog skissa lite på var man vill ha kraften…

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng