Saab 99 5D CC -76, Gröna Faran

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 5D CC -76, Gröna Faran

  • Detta ämne har 48 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-26 19:19 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8021
    Jonathan
    Deltagare

    Har blivit med ny (nåja) bil här i helg. Vi snackar om en opalgrön Saab 99 5D CC från -76.

    Det är en riktig norrlandsbil, helt befriad från vägsalt och rost. Rejält underredsbehandlad givetvis. Det enda smolket i bägaren är att dörrarna har putsats och målats i annan färg, men med bilen följde några burkar originalfärg. Innertaket är klanderfritt, precis som övrig inredning. Den är utrustad med EMS kamaxel, Bosch Saab Sport & Rally tändsystem, rallyratt, Turbo-spoiler & framläpp, jalusi, extraljus, 2-tums Simons avgassystem och en massa annat gott.

    Uttrycket ”drömbil” har sällan känts mer rätt. Inte bara för att den är så väl (och extra) utrustad, utan även för att den är så ovanlig. På Saabfestivalen tidigare i år fanns, mig veterligen, enbart 3-4 st 5D CC. Så det känns riktigt kul att få köpa och bevara denna bil.

    Men vi tar det från början.

    Det hela började för två månader sedan, när Martin i Arjeplog satte ut denna bil på Blocket. Jag kontaktade honom, fick fler bilder och hörde mig för bland andra i klubben om bilen. Den verkade riktigt fin, så jag gav honom ett bud som inkluderade leverans till Stockholm, då jag vid det tillfället inte kunde åka upp och hämta bilen. Han tyckte det lät bra och började planera för en semesterresa, som skulle inkludera köp av en annan Saab för resan hem.

    Han hittade en bil här nere, men när jag skulle åka och kolla på den åt honom så var den såld. Så höll det på ett tag, med lite olika bilar. Sedan gick han på semester och vi blev mer konkreta om resan ned. Att flyga hem kunde ju vara ett alternativ. Någon vecka in på semestern blev han dock inkallad på jobbet igen och våra planer fick läggas på is. Semestern blev senarelagd, så vi sa att vi skulle återuppta kontakten då.

    Veckorna gick och blev till månader, men vi höll bra kontakt via e-post och telefon. Även om han hade flera intressenter på bilen så lovade han den till mig, då jag hade hört av mig först. Det värmde och lättade mig väldigt.

    Jag föreslog till slut att jag skulle flyga upp och köra ner bilen istället och vi började pussla med olika dagar, tider och flygplatser. Till slut bestämde vi oss för att ses en lördag på Skellefteå flygplats. Det innebar viss resa för Martin, men samtidigt var det möjligt för mig att köra hem på en dag då planet skulle anlända på förmiddagen.

    Sagt och gjort. Jag bokade en flygbiljett och la en peng i förhand. Farsan min fick nys om det hela, ville följa med och bokades in på samma flyg. Det blev hans första flygtur någonsin, men han var inte ensam om att vara nybörjare. Jag hade nämligen inte kört en Saab 99 tidigare.

    Det blev lördag och vi begav oss till Arlanda. Vi var ute i god tid, men givetvis så var planet försenat och lyfte först 1h 30min efter utsatt tid. Martin snurrade glatt runt i Skellefteå under tiden. Vi möttes till sist utanför flygplatsen, allt såg perfekt ut med bilen, vi gjorde affär och körde tillbaka Martin till Skellefteå.

    Jag och farsan rullade så fort vi kunde hemåt, då vi var 2h senare ute än beräknat. Även om bilen varvade friskt så gick det hur bra som helst att ligga i 110 emellanåt. Motorn var pigg, bilen kändes bra och sällskapet var gott. Så vi brände på.

    Plötsligt, strax efter att vi hade passerat Sundsvall, så poffade det till och började väsnas.

    Jag hade precis passerat en långtradare och befann mig på en enfilig sträcka (det växlar mellan en och två filer). Lyckades dock sakta in och köra av på en rastplats. Vi hade ännu inte kollat vad som fanns i verktygsväg bak i bilen men till vår stora lycka så fanns där allt vi behövde för ett däckbyte (och mer därtill). Reservdäcket ratades till förmån för ett vinterdäck med dubb, sedan fortsatte vi.

    Resten av resan höll vi 85-90. Det uppskattades allt mindre av övriga bilister ju närmare Stockholm vi kom. 99:an saknar radio men vi underhöll oss med dess extraljus. Det blev i princip dagsljus när vi slog på dem. Säkert vardag för en norrlänning, men fascinerande för oss ändå.

    Det blev rätt många mackstopp på vägen, men det berodde främst på kaffesug och helvetiskt massa mygg. Vet inte hur många gånger vi skyfflade rutan. Bilen drog dock inte mer än 0,8-9 och det trots att den var fullt lastad med vinterdäck och andra prylar. Martin höll verkligen sitt ord och plockade med en massa extra godis till 99:an.

    Dessutom, att få stanna vid en Gulf-mack. Det vill man ju inte missa.

    Framåt midnatt rullade vi in i Uppsala. Vi körde in på en mack och som enda andra bilsällskap stod där en civilsnutbil (en Saab NG9-3 förövrigt). Det märkte vi alldeles för sent för att kunna smyga undan med vinterdäcket, så vi rullade fint förbi dem, log och nickade. En kopp kaffe och lite fönstertork senare så rullade vi vidare.

    Farsan körde sista biten genom Stockholm och när vi kom ut på Värmdö så körde han av på en äldre väg, istället för att fortsätta längs med motorvägen och köra säkert. Jag kommenterade det och sa ”akta rådjuren nu”, men han skrattade bara. Likväl så träffade vi på rådjur vid två olika ställen på den gamla vägen. Det har aldrig hänt där tidigare. Så vi kröp hem den sista sträckan.

    Vid 12-tiden lämnade vi Skellefteå och vid halv 2 kom jag hem till huset på Värmdö. Klockan 7 blev jag glatt väckt av en 3-åring, som var nyfiken på vår nya Saab. Hon gillar den nästan lika mycket som V4:an. Men det är klart, 99:an brummar ju inte riktigt lika mycket. 😉

    Så vad händer härnäst?

    I kväll har jag beställt en uppsättning Ronalfälgar med däck, som bilen ska få rulla med i höst (och sommartid framöver). Vinterdäcken är på EMS-fälgar, inte fy skam det heller. Innan snön faller så ska jag underredsbehandla bilen hos Kraftoljan, enligt rekommendation från en annan Saabvän. Jag vill kunna köra denna pärla även i vinter.

    Innan våren är här så vill jag få dörrarna fixade och målade. Den ska vara helt opalgrön till träffarna nästa sommar. Då kommer jag även kunna ta med familjen ordentligt i ”gammelbilen”, till skillnad från V4:an, så det lär bli desto fler träffar då.

    En radio ska monteras. Jag fick med en originalkonsol (återigen, tusen tack Martin) och ska se om jag kan hitta en originalradio (eller liknande). Den behöver givetvis ha lite moderna anslutningar, men allt går att lösa.

    Har hört att man kan byta primärväxel och få lägre varvantal vid högre hastighet, så jag ska snacka med min lokala växellådsguru om det. Att byta till en 5-växlad låda är lite lockande, men jag vill inte förstöra originalkänslan heller.

    I övrigt ska jag ta det väldigt lugnt i projektväg. Denna bil ska främst vårdas, underhållas och köras.

    #59182

    Åhh. Vilken bil!!!!

    #59185

    Tuff bil och välkommen till ”5 dörrarsklubben”!

    #59188
    Janne Hagnell
    Moderator

    Trånade själv efter denna bil. Verkar ju hur bra som helst, grattis! :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #59202
    patlon00
    Deltagare

    Härlig historia ….tjusig bil….. Tänk att det kan finnas en 99 som inte behöver svetsas… (Läs avundsjuk) blir kul att följa…

    #59228
    kg70
    Deltagare

    Opalgrön är en fräck kulör. Det här blir nog en bil du kommer att trivas med.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #57532
    Jonathan
    Deltagare

    Tack och bock hörrni! 😀

    Är fortfarande rätt sliten efter helgens äventyr. Men det var det värt.

    Nu har mina Ronalfälgar kommit och monterats. Blev riktigt bra:

    Vad brukar man annars ha för tryck i dessa däck? Kör 2,3 fram och 2,2 bak nu.

    #59232

    Ja, det blir nog lagom. Lastas det mycket bör man väl höja lite bak.
    Ser gör fräck ut med spoilern och ljusen monterade så måste jag säga!

    #59233
    plankan
    Deltagare

    Grattis till en fräck 99’a :AP

    Det var typ 20 år sedan man själv hade bekantskap med en sådan i den kulör:

    En GLsuper med tomatlåda

    #61865
    Jonathan
    Deltagare

    Efter att ha tagit ut henne om helgerna så har nu Gröna Faran fått vila i garaget sedan den första snön föll (och snabbt smälte bort) på Värmdö. Tänker inte köra henne i vinter, utan spara det till att hon blivit underredsbehandlad (ytterligare en gång). Det har dock varit en fröjd att få köra 99 om helgerna, både för min del och för dottern.

    Apropå dottern så var hon med till garaget igår och hjälpte till att byta lite tänddelar. Bilen har varit lite trögstartad tidigare, men tänder nu bra. Eller för att citera dottern: ”bilen brummar bra”.

    Den går dock lite ojämt så jag ska se om jag kan justera förgasarna också. Här är ett litet videoklipp på det: http://instagram.com/p/iBNn88Tezd/

    Funderar just nu mest på hur jag ska fixa lacken. Har några burkar (och stift) med originalfärg, men har ingen tidigare erfarenhet av att fixa plåt och lack. Någon som känner till en vettig firma för det i Stockholmstrakten? Eller som har bra råd om hur man fixar detta?

    #61867
    saabfjollen
    Deltagare

    @Plankan wrote:

    Grattis till en fräck 99’a :AP

    Det var typ 20 år sedan man själv hade bekantskap med en sådan i den kulör:

    En GLsuper med tomatlåda

    För min del var det 26 år sedan jag hade en saab 99 med denna fantastiskt goa färg!!

    http://www.garaget.org/?car=346842

    Men Jonathan har du kört en rejäl polering ännu ? Även att den är grymt matt i lacken så gör det underverk på den färgen!

    #61869
    emul
    Moderator

    Då hade du ju en likadan som den jag har nu fast jag har en 5-dörrars!!

    #61872
    Jonathan
    Deltagare

    @saabfjollen wrote:

    Men Jonathan har du kört en rejäl polering ännu ? Även att den är grymt matt i lacken så gör det underverk på den färgen!

    Nä, jag har ju inte gjort det. Dålig stil här. Det får bli första punkt på att göra-listan för denna bil nu.

    Min främsta fundering, vad gäller att polera upp bilen, är ju att den förmodligen har bleknat en del (vilket syns i t ex motorrummet). Att då måla dörrarna med originalfärg blir ju rätt så tokigt. Men det kanske är lika bra att polera upp henne oavsett, så man ser hur det ligger till. Jo, så får det allt bli.

    #61911
    saab putte
    Deltagare

    Jäklar vilken go bil du hittat 🙂 älskar färgen. Min mor hade en 3dr opalgrön när ja var liten 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #61938

    @Sulo wrote:

    @saabfjollen wrote:

    Men Jonathan har du kört en rejäl polering ännu ? Även att den är grymt matt i lacken så gör det underverk på den färgen!

    Nä, jag har ju inte gjort det. Dålig stil här. Det får bli första punkt på att göra-listan för denna bil nu.

    Min främsta fundering, vad gäller att polera upp bilen, är ju att den förmodligen har bleknat en del (vilket syns i t ex motorrummet). Att då måla dörrarna med originalfärg blir ju rätt så tokigt. Men det kanske är lika bra att polera upp henne oavsett, så man ser hur det ligger till. Jo, så får det allt bli.

    Ja nu vet ju inte jag hur ”illa” lacken ser ut i verkligheten men det kan faktiskt gå att få ok färgmatchning om man polerar bort oxiden. Det kan se ut som att det är helt olika kulörer innan man sätter i trissan. Kan ju vara värt ett försök. Sen är det så att när det är omlackat kan det hjälpa om man tar i extra hårt där det gamla möter det nya så att man längs tex endörrspalt ”fadear” ( finns det ordet på svenska?) ut över den gamla lacken och på så vis göra ev skillnad mindre synbar…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng