Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 74 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 20, 2008 at 19:13 #117300

      Hej

      Jag köpt en repsats till huvudbromscylindern via saabklubben för ca 1,5 år sedan till min 69:a.

      Ingemar

        januari 20, 2008 at 19:16 #117301

        HAR NYA DRIV KNUTAR TILL DIN 99A SAAB ORGINAL 2 ST INTRESSANT HÖR AV DIG MVH NIKLAS

          januari 20, 2008 at 19:40 #117304

          jag har repsatser annars. Kompletta satser med kolvar lär säkerligen ha utgått.

            januari 20, 2008 at 19:50 #117306

            repsatser till drivknutar det skulle jag vilja se haha???

              januari 20, 2008 at 20:46 #117313
              walle wrote:
              repsatser till drivknutar det skulle jag vilja se haha???

              jag citerade inte men det är mats projekttråd och det är väl det man kommenterar?

                januari 26, 2008 at 20:16 #117576

                He-he,här vart det diskussion av den högre skolan 😉
                En liten lägesrapport då.Jag lyckade få igång bakoken.Körde med fettsprutevarianten.Det gick ganska lätt.Jag måste ha fått kolovarna lite på sne på det oket som jag testade med hammare och skruvmejsel.Det visade sig vara något tjockt hårt klet just utanför tätningsringen i cylindern.Tog bromsrengörare och WD 40 så gick det bort och kolvarna gick som smort.Gött!! Blev till måla upp dom och sätta i nya gummin.Sen bemödade jag mig att dra nya bromsrör i Co/ni på hela bilen förutom de rören som gåt innuti bilen.Rören som satt på var inte direkt fräscha.I dag hade jag tänk mig att montera ihop bromsarna bak men hade inga packboxar till hjullagrena som jag fettade om.Så där står jag nu.Allt färdigt bak men saknar packboxar.Får köpa det på måndag.Nästa projekt blir backarna fram.Har inte fått tag i några bromssköldar.Funderade på att plocka lös dom och svetsa dit låsbrickor så det blir fräscht i hålen.Men det lutar nog att jag borrar upp de gamla hålen i rätt dim så att försänkningen på brickorna vilar i hålet.Bromssköldarna verkar vara lite tunna på sina ställen så om jag börjar att blästra och svetsa så blir det ännu mindre kvar av sköldarna.Ang huvudbromscylindern så verkar det som om en firma här i Kristinehamn kunde fixa fram en renovsats med kolvar och allt.Det återstår att se om det är rätt.I mitten av veckan skulle jag få den.Tyvärr inga bilder idag. / Mats

                  januari 26, 2008 at 20:33 #117577

                  Der verkar gå bra. Din bil ser verkligen bra ut! Du vill inte ha en till? 😉 Säljer min 71a…

                  Men du behöver inte en komplet repsat till huvudkoplingscylindern? Det är inkl. gummin och nya kolvar? PM:a om du är intresserad!

                    januari 26, 2008 at 22:43 #117580

                    Hej Karl !
                    Tack för erbjudandet ,men jag beställde en komplett renovsats i förrgår.Men vi får se om den är rätt.Har ju fått fel förut:-/ .Ang 99:an,är det den beiga automaten på blocket? Jag får nog tacka nej.Jag får inte ens in en Fiat 500 i gagaget.Det är knökat. / mats

                      januari 27, 2008 at 20:16 #117598

                      Häj!
                      Idag tänkte jag ta itu med sköldarna fram.Började läsa verkstadshanboken och det verkade vara ett jäkla jobb för att få bort sköldarna.Så det skippade jag.Kollade om det gick att sveta brickorna på plats,men det var för trångt.Så det blev till att sätta brickorna löst,funkade fint.Monterade sedan bromsbackar ,skivor och pads.Så nu är det ihop.Imorgon räknar jag med att fixa bakbromsarna,är ju bara packboxarna som ska pressas in i hubben.Sen är det bara att vänta på huvudbromscylindern .Det känns som om det blir långa dagar tills onsdag/torsdag :grin:.

                      Någon som har en sådan här till övers? Det är låsbrickan till bak-oken.Flärpen som ska täcka en del av skölden är bortrostad som ni ser.

                        januari 28, 2008 at 05:29 #117614
                        alfamats wrote:
                        Hej Karl !
                        Tack för erbjudandet ,men jag beställde en komplett renovsats i förrgår.Men vi får se om den är rätt.Har ju fått fel förut:-/ .Ang 99:an,är det den beiga automaten på blocket? Jag får nog tacka nej.Jag får inte ens in en Fiat 500 i gagaget.Det är knökat. / mats

                        Okey, hör av dig om du behöver något.
                        Ja, det är den. Det är lite trångt i min lada också… Synd att det mest är tyskar som kontaktar mig. Vill helst att den skall stanna i Sverige.

                        Du jobbar på bra.

                          januari 28, 2008 at 21:09 #117669

                          En lada! det är det ultimata i min värld.Jag började att riva min då den var sned och skack.Men kom på andra tankar när garaget blev fullt.Så nu blir det nog att renovera upp en del av den.Kan vara bra att ha när det dyker upp något oemotståndligt objekt som det alltid gör :whistle:

                          Dagens mek var att sätta dit packboxarna i hubbarna och sätta ihop bromsarna bak.Så nu är det fixat.Känns fint.Nästa projekt ,ja förutom renoveringsatsen till huvudbromscyl så är det kopplingshydrauliken.Men jag trodde jag hade köpt renovsatser till kopplingscylindern och slaven.Men kan nu bara hitta en av dom.Någon som vet vilken av satserna jag har,det står 18K8261X på påsen ( se bild på innehållet)Dammskyddsdamasken har ett innermått på ca 22 mm,småpackningarna ligger på ca 17mm.Ska försöka att få fram den andra satsen eller om det är någon här på forumet som har. / Mats

                          Repsats som jag har.

                            januari 28, 2008 at 21:22 #117670

                            det på bilden är till huvudcylindern, det är en universalsats som passar både 96/99/900/9000, det är därför det är mycket saker i den. Slavcylindern har bara två saker……och såna har jag också…..

                              januari 30, 2008 at 21:58 #117767

                              Tack för tipset och erbjudandet Stefan.Slavrepsatsen fick jag tag i lokalt.Repsatsen till huvudbromscylindern fick jag idag.Mekonomen i Kristinehamn fixade fram denna till bra pris också.Monterade ihop den idag så nu är bromsarna färdiga.Har hällt i siliconevätska då det påstås att den inte ska dra åt sig så mycket vatten.Sen Ska jag kolla upp hur handbromswiren ska vara justerad.Backarna är justerade iallafall.Så nu blir det till att fixa kopplingshydrauliken.Såg att koppen på kopplinscylindern var lite smårostig.Ska den vara galvad orginal tro??? Funderade om jag ska blästra den eller om jag försöker att putsa bort rosten bara.Någon som vet om det går att få tag på slangen som går mellan kopplinscylinder och slaven.Den är ju röd och fin.Ska försöka att få bort den utan att förtöra den men den verkade vara krympt på och satt ganska hårt när jag testade lite lätt tidigare idag. / Mats

                                januari 31, 2008 at 05:01 #117772
                                alfamats wrote:
                                Tack för tipset och erbjudandet Stefan.Slavrepsatsen fick jag tag i lokalt.Repsatsen till huvudbromscylindern fick jag idag.Mekonomen i Kristinehamn fixade fram denna till bra pris också. / Mats

                                Vet vem Mekonomen köpte av… Hur mycket gav du för den? Vet vad mekonomen köpte den för.

                                Det ser riktigt trevlig ut med nya bromsar.

                                  januari 31, 2008 at 06:27 #117773

                                  Tjena!
                                  Priset var 425:- för repsatsen med kolvar.Den andra satsen som blev fel kostade en bra bit över 500:- hos en kille som jag tror har bra priser annars.Skulle vara läge att ge mig namnet på killen som levererar till mekonomen 🙂
                                  Hade inte mage att fråga hos mekonomen. / Mats

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 74 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.