Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)
- Detta ämne har 73 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-07 14:00 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
Hej gott folk!!
Nu har jag som stolt ny ägare äntligen kommit igång lite med bilen. Fortsätter väl på den här tråden (eller ska jag göra en ny?).Jag har i alla fall tagit bort grenröret så jag ser den sista frostpluggen som läcker. Försökte länge och väl knacka ut den men det blev bara hål i botten av pluggen. Har hört med en bekant på Saab som lovat att ge det ett försök. 🙂 Vill ju inte repa aluminiumet. Upptäckte till min förvåning att det inte satt någon plugg på motsvarande ställe på reservmotorn. Det är ju en 1,7L triumph det också. Antagligen har kanske något att topplocken blivit utbytt.
Sen har jag lagat originalpumpen till spolarvätskan. Den ville inte gå alls först, men efter lite rengöring av elektroniken inuti så går den nu så fint så fint så!
Till sist har jag även tömt tanken på bensin. Den luktade verkligen skunk!! Antingen tar jag ner tanken och häller i ny bensin och skakar runt några gånger eller så fixar jag frostpluggen först så kan jag faktiskt köra runt på lite grusvägar och skaka rent tanken på så vis.
Får väl lägga upp lite bilder framöver.
Uppdatering!
Frostpluggen bytt på Saab, men det visade sig läcka från toppen också när de provtryckte.. De sa byt motor men eftersom jag gillar utmaningar så tog jag hem bilen och fram med 5-56 ?
På bara några timmar fick jag loss varenda bult!! Men pinnskruvar var bra knepiga! Toppen sitter fast med 5 pinnskruvar med är tänkta att skruva upp med plattmejsel. Fick loss två av de med plattmejsel och rörtång som hävstång sen tog det stopp. Resterande tre satt hårdare.
Men sen fick jag en snilleblixt!! Jag skruvade på två muttrar och drog ihop de ned varandra så hårt jag kunde, sen skruvade jag upp den nedre och vips så var de sista tre lösa!! Ett bra tips till er med liknande motorer.Nästa steg blir att lyfta av och undersöka toppen, jag hoppas det bara är packningen som behöver bytas!
Glad midsommar på er!
Oj Jäklar! Var det så illa. Jag körde inte med bilen några längre sträckor så jag märkte inte detta. Gott att pinnskruvarna lossnade för dig. Viket flyt.!!!! Jag hjälpte en kompis, men där hjälpte det varken med 3 veckors förberedande med 5-56 eller dubbelmuttrar,i desperat försök så körde jag med fastsvetsade muttrar men pinnskruvarna gick av på en eller två. Lånade sen en liten kort hydraulkolv som jag fick ett fint tag mellan kaross och grenrör, då släppte toppen till slut så man kunde såga av pinnskruvarna. Det lustiga var att de flesta avsågade pinnskruvarna i blocket gick att skruva loss med fingrarna.De hade väl skakat loss vid det laget 🙂
Kolla hur mycket anfrätt din topp är kylkanalerna.Kompisens topp var bedrövligt dålig.Men jag satte ihop den ändå. Hällde i en burk Barsleak för säkerhets skull. Bilen har nu gått i ca 5 år.
Trevligt att följa dina bravader med Rödbettan 🙂
Nu har jag demonterat toppen helt och hållet. Den såg väldigt bra ut måste jag säga! Inte anfrätt alls. Kamaxeln är även den demonterad så imorgon ska toppen in på planing! 🙂
Jag har en fundering angående ventilerna, ifall man kan byta dem så att man kan köra på ren 95-oktan? Jag har en kompis som är mer kunning än mig och han misstänkte att man måste blanda i blyersättning i soppan för att motorn ska gå bra men byter man ventilerna så slipper man detta. Någon som har gjort detta eller har något tips?
Nu har det hänt grejer igen!! Önskar jag hade lagt in lite uppdateringar allt eftersom men förra veckan jobbade jag 50 h på jobbet och resten i garaget så jag hann knappt öppna datorn.
1. Topplocket
De som skulle plana toppen kunde förstås inte plana den utan att först göra tillverka en hållare för den eftersom toppen är sned i formen.Det skulle de ha ca 1500-2000 kr extra för. Lite saftigt tyckte jag då jag vill hålla priset nere så mycket som möjligt. Men min gamle farfar kom på besök och han har jobbat med motorer av alla dess slag och han gav mig tipset att slipa ner toppen för hand. Det låter ju helt galet till en början men jag skaffade mig en stor plan träskiva och ett stort sandpapper (240 fint tror jag det var) så la jag toppen på och drog fram och tillbaka några hundra gånger. Nu var toppen ganska fin och plan från början men den blev riktigt fin efter slipning.2. Nya packningar och ihopmontering av alla delar.
Jag bytte så gott som alla packningar jag kunde komma åt vid återmontering av topplocket. Gjorde även rent alla kanaler med tryckluft och stålborste.3. Uppstart
Ihopmonterad och färdig startade vi motorn som till vår förvåning bara hoppade igång på tre cylindrar. Attans tänkte jag! Vad har jag nu gjort? Vi tog ur och testade alla tändstift och det var gnista på allihop! Vi öppnade och tittade på tändfördelaren vars brytare vi slipade till lite men det hjälpte förstås inte. Efter kompressionsmätning upptäckte vi att kompressionen i cylinder 2 var noll. Vi kom då på att några av ventilhattarna hade trillat av när vi hade topplocket löst och att vi troligtvis förväxlat några ventilbrickor. Vi mätte ventilspelet och fann att det inte fanns något alls vid cylinder 2:s avgasventil. Vi lånade hem lite olika ventilbrickor och kontrollerade alla ventilerna. Därefter gick den så fint på alla cylindrar! 🙂4. Handbroms
Handbromsen tog faktiskt inte alls så den behövde justeras. Jag gjorde som beskrivet i verkstadshandboken och tog bort ett hjul i taget för att snurra på justerskruven inne i trumman. Det var verkligen inte enkelt att veta vad som var lagom! Fick ta av och sätta på hjulen flera gånger samt spänna vajern inne i bilen innan det blev riktigt bra. Däremot slocknar inte lampan till handbromsen när jag släpper på den. Jag tänker att jag ska ta bort kåpan till spakstället och se om jag kan justera kontakten lite.5. Lite provkörning!
Tog några svängar runt kvarteret och testade lite. Såg inget vatten som läckte någonstans! Däremot rök det lite om grenrörets packningar men antar att det blir så med nya packningar. Sen slirade bilen lite när jag tryckte på lite på gasen. Mätte kopplingsspelet till 40 mm vilket det ska vara. Jag ska ta in den till Saab så får de kolla på den ifall det kanske behövs nya lameller. De pratade om någon gaffel till kopplingen också som jag ska försöka hitta och ta en titt på.6. Polering
Nästan roligast av allt är att putsa upp inredningen och se att det blir som nytt.Instrumentpanel före och efter. Har även limmat den längst ut mot rutan men det har jag inget kort på just nu.
Säg gärna till ifall ni vill ha fler bilder på något 😉
Attachments:
juli 14, 2015 kl. 08:37 #376739Kul tråd!
Att varningslampan för hand bromsen lyser kan bero på att bromspedalen (samma lampa för handbroms å borfall av bromsverkan ( pedalen trampas ner för långt)) gått för långt ner. Det går att dra tillbaka kontakten vid pedalen. Samma som bromsljuset.juli 17, 2015 kl. 18:08 #376924Bra jobbat!
Hur gick du tillväga för att limma instrumentpanelen? Några bra tips?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.