Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 74 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 31, 2008 at 09:58 #117778

      runt 4-600 får man betala för ATE satser med kolvar. Listpriset på V4 satsen är mer än det tror jag till och med.

        februari 8, 2008 at 19:27 #118069

        Hej Igen!
        Då var det inte så farligt pris ändå fast det var mekonomen.
        Jo nu har jag fixat kopplingshydrauliken också.Då koppen på huvudcylindern var rostig så blev det till att blästra den.Försökte sen att få tag i en färg som kunde liknas Eloxerad plåt:men fann ingen bra färg.Jag hade en gammal färgburk,typ som jänkarna använder när dom fuskrenoverar bilar .Denna färg skulle likna gjutjärn.Den var lite mörkare än eloxerad plåt men huvudsaken är att kopplingsburken inte ser så väldigt målad ut.Sen ett problem som jag funderat på länge.En brotsch till väldigt små cylindrar.Jag har tittat på de där med små kulor på men har endast hittat såna i hela sater som kostat långt över 1000:-.De vanliga tvåbenta som säljs ute i biltillbehörsaffärerna går ner till 22mm i bästa fall.De jag hade i garaget var lite modifierade men för stora för huvudcylindern.Jag gick in på wurth för skoj skull och hörde med dom.Och visst hade dom brotschar hemma.En lite mer påkostad modell av de tvåbenta modellen och den gick ner till 13mm!!!!!! Nu kostade den 310:- men jag tycker att verktyg får kosta om det är riktiga grejor .Ja nu blev det till att brotscha upp huvudcylindern och packa om den.Sen kom jag till slaven men där var det helt ihoprostat.Det är ett mysterium att den har funkat överhuvudtaget.Så det blev till att ringa Mekonomen igen.Fick enligt dom den sista som deras leverantör hade i lager.Så nu är grejorna på plats och det funkar fint.Förutom att jag tror att det behövs luftas lite till på bromsarna.Jag använder tryckluft men vågar inte ställa på trycket mer än 3bar.Är ju rädd att koppen ska explodera.Been there,did that en gång i tiden.Så jag får avvakta tills jag får besök och be dom trycka på pedalen.
        Så är läget iallafall.Nu ska jag kolla vajern till värmereglaget för det rör sig inte ute vid värmepaketet när jag rör reglaget inne i kupen.Skickar me en liten frågesport när jag inte hade mera bilder 🙂

          februari 9, 2008 at 15:08 #118092

          Hallo!
          Idag har jag justerat in handbromsen riktigt ordentligt.Målat och monterat plåtarna som sitter emellan bromskolven och beläggen bak.Nu är allt i broms och kopplingsväg klart.Så det var dags för en provtur.Tog mig en tur på några kilometer.När jag kom hem så rök det som bara den från motorutrymmet.Jäklar tänkte jag,jag som inte satt fast batteriet var min första tanke.Kanske det hade ramlat och lagt sig mot pluspolen…Sa*an!
          Öppnar huven och där kom det en fin stril av glykol rakt på grenröret.Det hade rostat hål i en av frostpluggarna i topplocket.Puh!! Det är ju inget större problem iofs.Men är det någon som har koll på vilken dim pluggarna har så där på rak arm.Vilket sätt är enklast att plocka bort dom på?Jag tänkte att jag sätter i en plåtskruv i pluggen och tar tex liten kofot och bryter ut den.Är det en dum ide?

            februari 9, 2008 at 16:21 #118094

            prövade med plåtskruv när jag bytte på förra motorn men dom gick bara av så jag körde med lite grövre träskruv.

              februari 9, 2008 at 17:23 #118096

              Bra tips!Jag var i dom tankebanorna faktiskt om jag skulle ta något grövre.Provar med Hilti-skruvarna jag har. / Mats

                februari 9, 2008 at 19:51 #118105

                Hej!
                Fick loss pluggen till slut.Men det fanns ingen plåt alls kvar i den.Så det var själva ringen kvar till slut som satt fast.Blev till att såga två spår i ringen så spänningarna försvann i den sen gick det knacka loss den.Spåren gjorde också att jag fic grepp på ringen.Detta var vad som blev kvar.Ska fixa några stycken till veckan,bra att ha ifall något liknande händer igen.Ska svetsa några hål i golvet så ska jag beställa bestid.Tänkte jag skulle få den besiktigad innan jag gör något mer.Hade tänkt mig en hellack såsmåningom men jag maskinrubbade den lite på framskärmen och det ser alltid härligt ut med en orginallack.Det är något speciellt,det är inte den där riktiga glansiga lystern som det blir på modernare bilar.Synd bara på bakluckan som är omlackad förut och med blåsor i lacken som följd.Får se hur bilen blir efter en rekond,om man bara ska lacka om bakluckan. / Mats

                  februari 10, 2008 at 18:20 #118142

                  Tjena !
                  Har inte hänt så mycket idag.Var ute i omgångar ,en timme i taget.När det kommer till rost så tar det emot på senare år.Å det är ju inte bra när man gillar Alfasud och Lancia beta som jag gör.Tänkte börja laga de två hålen i golvet på 99:an.Det är ett vid fötterna på förarsidan och ett vid vä främre stänkskyddsinfästningen bak.Jag började att knacka i golvet vid förarutrymmet.Och jises vad det blev håligt.Det ligger dubbla plåtar där och en balk som kommer framifrån under motorrummet.Så nu blir det till att få tag i 1mm plåt och vinlekjärn som var 2,5 mm i tjocklek.Blir nog svårt att få tag på.Men 2 och 3 mm finns säkert på firman.Så där står jag nu. / Mats

                    februari 10, 2008 at 20:41 #118149

                    Kunde inte låta bli att pilla lite mer med bettan när jag var nere till garaget nyss.Jag såg att det var ett litet rosthål i nedre fjäderskålen på vänster sida också.Då får jag börja leta en sån också.Jag tycker de där fjädrarna är otrevliga.Räcker det med vanliga fjäderspännare för att lätta på fjädertrycket.De brukar ju vara så hiskeligt långa fjädrarna med den konstruktionen.Eller behövs det ett specialverktyg? / Mats

                      februari 23, 2008 at 20:46 #118635

                      Det tar som sagt emot detta med rosten.Men idag tog jag mig ikragen och gjorde ett ryck.Blev ett ganska rejält hål i golvet.Så det var bara att lägga i ny 1mm-plåt.Va lite knixigt att få till bockarna så det stämde men det gick till slut.Nu har jag lite på undersidan kvar.Det är balken som kommer från under mottoutrymmet som ska få sig lite fräsch plåt.Blir väl motgondagens projekt om inte ngt annat kommer imellan. / Mats

                        februari 24, 2008 at 13:55 #118650

                        Hej !
                        Då var det dax att ta undersidan också.Drog på lite svetsprimer mellan plåtarna då jag inte vill att det ska börja rosta där.Fixade till plåten som är fäst i golvet.Nu blir det till att ta förstärkningen som sitter på andra sidan balken.Blir till att lägga ett 2mm plattjärn där. /Mats

                          februari 24, 2008 at 18:19 #118665

                          Ja! då var den rosthärden fixad.Ska bara slipa ner punktsvetsarna som blev på insidan av golvet så får jag gå bakåt och ta ett litet hål vid främre stänkskyddsfäste.

                            februari 24, 2008 at 19:56 #118671

                            Jag tycker det ser bra ut. Kämpa på!

                              mars 6, 2008 at 20:59 #119088

                              Visst kämpar vi på :jobbar:.Helgens arbete blev inte så mycket.Var upp till Stockholm för att köpa sidorutor till min lancia Beta Coupe.Rutorna har jag ägt förut men sålde dom till en Lanciafantast i Stockholm för 7-8 år sedan efter jag skrotade min dåvarande coupe.Men i sommras fick jag återfall och köpte ett objekt.Så nu i helgen så skulle jag bara upp och titta på lite av grejorna jag skickade med då.Men tyvärr så gick lanciafantasten bort för 2 veckor sedan :-(.Men jag mötte upp sönerna till honom i stockholm ,men de var inte intresserade av att sälja rutorna utan jag fick ta allting i Betaväg isåfall inklusive en hel bil!!! Visserligen en HPE (halvkombimodell av Coupen)men med bara 6000 mil på mätaren. Jag kommer ihåg att dessa såldes nya hos Saab Ana när jag var liten parvel.Varenda fredags eftermiddag så följde jag med min farsa till arbetet som låg på ett område med massor av bilfirmor.Och speciellt dessa bilar kommer jag ihåg av någon konstig anledning,dessutom så var Red Baron på besök en gång.Det var häftigt värre :worshippy:
                              Visst ja!!nu var det en Saab 99 av årsmodell 1970 tråden handlade om.Fixade litet rosthål under baksätet i veckan.Dessutom så hittade jag mera rost bakom hö bakhjul så det får man fixa innan man beställer tid för bes.

                                mars 7, 2008 at 07:42 #119095

                                MEN MEN MEN
                                Köpte du Beta:n eller inte?
                                Du kan ju inte bara hugga av historien så där, eller är det rysare i bästa Hotrodder-anda som gäller.

                                Inte för att jag är speciellt påläst/förtjust/begeistrad av Lanica genom tiderna (frånsett Stratos), Men Beta måste ha den snyggate utformningen av baksätets ryggdyna i världshistorien.. undrar om det det gäller alla Beta…. men du vet nog vilket jag menar.

                                  maj 11, 2008 at 17:31 #121432

                                  har det hänt nåt mer på 99a fronten? 🙂 den ser riktigt bra ut, jag blir sugen på att fixa upp min -72a

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 74 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.