Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

  • Detta ämne har 73 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-07 14:00 av .
Visar 14 inlägg - 61 till 74 (av 74 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #376930
    Jonatan
    Deltagare

    Tack för tipset Andreas! Det ska jag ta en titt på imorgon!

    Instrumentpanelen limmade jag med vanligt Karlssons klister 😉
    En liten varning dock! Jag hade först lim på hela undersidan, sen när jag tryckte ner klädseln tyckte jag se limmet gå igenom. Jag drog upp den igen och lyckades klara mig från bestående fläckar.
    Därefter la jag bara lim allra längst ut mot rutan (den delen där det inte finns någe skumgummi) och tryckte ner ordentligt. Den allra yttersta flärpen limmade jag inte utan tryckte bara ner mellan rutan och brädan.
    Ett tips är att bara testa hur lätt det är att trycka ner flärpen så du vet att det går och inte hamnar i klistret 😉 Du kan ha någon tunt mjukt böjbart till hands när du limmar som du kan använda til att trycks ner flärpen med. Jag fick lite panik och tog handtaget till ett decilitermått. Fungerade ganska bra faktiskt 😉
    Ett annat tips är att spänna duken/klädseln från mitten så det inte blir veck någonstans och till sist att inte limma allt på en gång. Jag tog 30-40 cm i taget och satt kvar och tryckte på limmet ganska länge.

    Här ser du resultatet (jämfört med bilden ovan där det är olimmat)

    IMG_20150717_212957

    Bilagor:
    #376965
    emul
    Moderator

    Hur gjorde du? Petade ner eller lyfte du loss panelen först?

    #377038
    Jonatan
    Deltagare

    Tjena Emil! Jag skruvade inte bort något utan gjorde allt på plats. Panelen/klädseln eller vad det kallas lossade jag lite försiktigt på. Den är bara limmad med en 1 cm bred limsträng längst ut mot rutan så jag lossade det lilla som satt kvar och kunde då vika upp panelen ganska mycket och kom åt att limma. Limmade en 30-40 cm och petade ner den som den ska vara mot rutan. Vek därefter upp nästkommande 30-40 cm och limmade, tryckte ner o.s.v. Hoppas det klarnade!

    Uppdatering:
    Bromslampan var ju så enkelt som att nollställa reglaget vid fotbromsen. Tack igen för tipset Andreas!
    Sen har jag provkört bilen lite och tycker den slirar när man gasar på lite. Oroade mig över att behöva lyfta ur motorn och kolla i växellådan men det verkar inte behövas! Körde in bilen till Saab och han kände direkt att det var för lite spel på kopplingen. Så nu ska här justeras! Skruvade ut justerskruven en bit och körde lite och det blev direkt bättre! Helt optimalt är det inte ännu för jag vet inte hur mycket jag vågar skruva. Det ska ju vara ett spel på 3 +/- 0.5 mm men är detta mellan den gaffel som sticker ut och pinnen som ligger mot. I så fall får jag skruva ut den 1 centimeter till, känns som ganska ”grov” justering men det verkar behövas. Återkommer med uppdatering senare!

    #377042

    Kul att kunna va till hjälp!

    #377251
    Jonatan
    Deltagare

    Justering av kopplingen gjorde ju susen! Nu vill jag påstå att bilen är i princip färdig för besiktning! Det enda som bör åtgärdas först är att spänna fast batteriet. Jag har två st. likadana batterifästen liggandes, sådana man sätter tvärs över batteriet med två långa bultar med vingskruvar och en L-plåt. I andra änden är bulten J-formad men jag kan inte förstå eller hitta vad de ska haka fast i i bilen.

    Sen jag har några funderingar till.

    Det sitter en liten vippströmbrytare bredvid tändningslåset, vad går den till? Jag har provat slå till och från och märker ingen skillnad. I specen vad alla knappar går till är den med på bilden men har inget nummer och således ingen beskrivning…

    Sen har jag ett ställe med rost som jag funderar på att laga själv. Vad tror ni är enklast/bäst? Antar att spackel är något enklare men att svesta blir bättre. Jag har inte mycket erfarenhet av något utav sätten men har tillgång till en mindre plåtverkstad. Stället på bilen är framför bakre skärmkant (se bild nedan), jag kommer åt ganska bra innifrån då jag tömt bilen på inredning så rent teoretiskt borde ag kunna slipa bort all rost från båda sidor och sedan måla från båda håll så borde det hålla ett tag. Svetsa går förstås också men det känns knepigt att få till en snygg plåtbit.

    Och till sist inredningen. Framstolar och sittdynan till baksätet är i väldigt fint skick (enbart några små hål på förarstolen) men ryggstödet är råttätet på hela den övre kanten… Finns det något liknande svart tyg att klä om det med?

    Bilagor:
    #377253

    Hej!
    J-formen ska krokas i batterihyllans sidor. Kan kanske ordna en bild…

    Vippbrytaren är till innerbelysningen, för att lätt kunna tändas under färd.

    Svets är att föredra allt annat får nog ses som tillfälligt. (Finns ju folk som jobbar med det.)

    Typet ovanpå ryggstödet brukar bli ”uppbränt” av solen. Det är ju lätt att ta loss textilen å sy i en tex galonremsa. Eller som jag gjort ”spänna om” tyget. Dvs lossar det å börjar häfta det i ovan kant där det är helt å sedan spänner det neråt så kan man trolla bort skadan.

    #377254
    Jonatan
    Deltagare

    Okej, för det finns inga hål i batterihyllan (jo, ett stort i ena kanten men det är under batteriet). En bild hade varit jättebra!

    Jaha, jo läste någonstans att vippströmbrytaren skulle gå till innerbelysningen men det händer ingenting med belysningen när jag slår till/från. Finns en brytare vid lampan som sitter på B-stolpen och den fungerar som den ska.

    Svetsa, jo jag var rädd för det. Har en bekant som känner någon som skulle vara bra och billig. Jag får ta och kolla upp det helt enkelt.

    Det var ju smart att bara spänna om klädseln!! Tyvärr räcker det inte att enbart spänna om det för min del, det är en 8-10 cm som värst så jag får ta och sy in något extra men det kan man ju göra i botten istället. 🙂

    #377277

    Ska se om jag kan ordna det. Plåtvinkeln ska ligga längs ena kanten på batteriet.
    Jag drog ihop tyget på en 74 ca 12 cm….
    Brytaren kan behöva en rengörning å smörjning.

    20140821_165503

    Bilagor:
    #377279

    Här är en bild på ”krokens” infästning.

    20150727_091614

    Bilagor:
    #378066
    Jonatan
    Deltagare

    Tack för bildera på batteriet! Förstår inte hur jag inte kunde se de hålen…!

    Nu har jag precis fått tillbaka fälgarna från pulverlack, bad de lägga på ett lager klarlack också så kanske det håller ännu längre. Har även börjat polera upp bilen och oj vilken skillnad det blir!! Ändå har jag bara använt ett av de tre-fyra medel jag tänka köra med.

    Skulle vilja ta bort plåten vid luftintaget uppe vid vidrutan men har inte lyckats klura ut hur den sitter fast. Någon som vet?

    Bilagor:
    #378072

    Gött!
    Den är klurig…
    man får smörja lite å liksom hålla kvar klipsen i karossen aå dom inte följer med upp. Lirka lite i taget å tänk att den ska rakt ur karossen, dem lutar ju så den ska uppåt å framåt….

    #379200
    Jonatan
    Deltagare

    Nu är bilen besiktad!!!
    Blankt papper dessutom 🙂

    Jag börjar även se ett slut på polerandet av lacken. Blir otroligt fint om jag för säga det själv 😉 Har använt säkert 14 st polerrondeller hittills :-p
    Ska återkomma med fler bilder när den är färdigpolerad och ihopskruvad.

    Bilagor:
    #379212
    Janne Hagnell
    Moderator

    Grattis!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #379240

    👏👍

Visar 14 inlägg - 61 till 74 (av 74 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng