Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -70 (Projekt strikt orginal)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 74 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 4, 2008 at 20:54 #17282

      Hej!
      Nu är det tänkt att jag ska få tummen ur och laga upp 99:an som jag köpte på mig för nåt år sedan.Bilen i sig är inte så pjåkig.Välservad och inoljad.Men visst finns det rost.Det som finns i rostväg är lite under gummiskydden framför bakhjulen båda sidor,nederkant av främre hjulhus då bakom framhjulen, Hö nedre/inre dörrskoning ska bytas och ett litet hål i golvet framför förarstolen.Ett riktigt drömobjekt i rosthänseende då jag renoverar lite Alfasuder och Lancia Beta coupe imellanåt.
      Det som jag har gjort på bilen är byte av fläkthus/värmepaket då värmekranen hade sprungit läck.När jag hade gjort detta så var expansionskärlet sprucket i lödningar och i mässingen.Som tur är plockade jag ner en 99:a i våras som det satt bra saker på.Fick ta kärlet från den,men det var också sprucket,men bara i lödningarna då.Så det var bara att löda om.Kylfläkten fungerade inte den heller sedan, så det fick bli byta ut den också.Jag ska bara ha tag på en termokontakt som sitter i kylarn då jag vill vara helt säker på att detta funkar.De ska ju vara känsliga de tidiga 99:orna.
      Närmast blir det bromsrenovering,blir väl hela klabbet nytt och i med siliconbromsvätska i systemet.Det är bara skivor och belägg som fattas,annars har jag allt.Ska försöka få tag i blästerhandskar till blästern också så man kan få lite finish på sakerna.Bilder kommer såsmåningom. Mvh Mats

        januari 5, 2008 at 22:21 #116649

        Heja heja,

        Håller själv på med en -70a som är något rostigare än din. Får se om jag drar igång en egen projekttråd så småningom. Väntar på dina bilder!

        K-G

        Saab 99 1969, 1970
        Saab 90 1985
        Saab 9000 Aero 1996
        Opel Manta A 1972

          januari 6, 2008 at 20:54 #116674

          Trevlig! Det är klart du ska ha en projekttråd,det är alltid roligt att få lite respons på det man grejar med.
          Jag tänkte att slänga in några bilder men jag tror kameran är på väg att ge upp.Tänkte fixa lite idag men jag fick skotta gården hela dagen.Plogtraktorn har pajjat.Men nu fick jag lite motion iallafall:-)Så här ser den ut,tog ett kort på hö sid för där sitter kromlisterna kvar och det ser bättre ut.Jag har fått tag i 3 st nya lister.Jag har inte så bråttom med det för det brukar dyka upp på gammelbilsmarknaderna ibland till bra priser.Annars så är dom larvigt dyra.Planerna för bilen är väl att byta bromsar,kolla chassiedelar och byta ut det som är dåligt.Det väsentliga blir att få den besiktigad, sedan en lack beroende på om jag får ihop en lackbox i garaget.
          Nu i veckan ska jag inhandla skivor,belägg och backar. / Mats

          Instrument:

          Stackaren som fick släppa till lite delar.Numera skrotad. RIP!!

            januari 6, 2008 at 21:25 #116675

            Najs med en röd tidig 99a, oftast man ser är dom beiga, inget illa menat mot dom ( har en själv tillsammans med karl), men jag gillar särskilt dom röda.
            Ser ut att vara ett trevligt projekt, hur går motorn då ? 🙂

            Vilken bil äre som är projektet, röd eller vit? 😉

            Färdig till sommarn?

            mvh

            2x 92B -53 (Svart)
            95 -61 (Pärlgrå)
            99 -69 Custom (Vit)
            900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
            9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
            9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
            9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

              januari 6, 2008 at 22:19 #116679

              Motorn går bra.Jag har bytt förgasarmembran och alla tänddelar utom brytarna.Men de åker i såsmåningom.Och det är den röda som är projektet,den beiga skrotade jag i sommras.Den fick släppa till med lite fina delar.Motorn gick helt sanslöst fint på den så den sparade jag.Det är nog ett måste att ha två motorer om man ska åka Saab med trajjamotor.Tyvärr var det ingen frihjulslåda på resdelsmotorn.Ang den röda färgen,fanns det två olika Nyanser/blandningar på den?Jag tog med mig färgkoden till min lokale färgblandare och jag fick då frågan.Någon som vet? / Mats

                januari 8, 2008 at 20:13 #116746

                Härligt att ännu en 99a får lite kärlek och uppvaktning… Synd att reservdelsmotorn ej har någon frihjulslåda, måste ju vara en dröm att åka 99a med frihjul!

                Ang lackbox, ska du hemmalacka kärran? Hur bygger du lackboxen isof? Typ ett minigarage inslaget i plas eller? Är intresserad själv för ett projekt som kanske är på gång…

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  januari 19, 2008 at 18:59 #117214

                  Hej!
                  Lackboxen har jag inte bestämt ännu hur jag ska ha.Tänkte dela av storgaraget så jag kan ha ett hörn där man kan göra skitjobben,slipa,svetsa och lacka.Har ju de andra bilarna i samma garage just nu.Var inne på att dela av med vikväggar eller en vägg som gick att fälla upp i taket när inte lackboxen brukas.Har inte kommit på någon viktmässigt lätt konstruktion för en sån vägg.Så jag får se vad som dyker upp.
                  Nu till bilen:
                  Jag sprang på patrull direkt när jag skulle montera bort handbromsbackarna.Hålen i skölden för bromsbackspinnarna var söndrrostat.Man hade löst det med en låsring som var större än sköldhålet.Så det får jag göra någoting åt.Om jag inte får tag i bromssköldar så får det bli lösningen som var där förut.

                    januari 19, 2008 at 20:06 #117219

                    Här ligger oken färdiga för blästring.Skippade att plocka isär dom för att skydda cylidrarna i oken.Framoken var nog bytta innan nerställningen.De var silverfärgade och ganska fina.

                      januari 19, 2008 at 20:19 #117220

                      Blästrade och isärplockade.Framoken var inga problem.Men bakoken verkar vara fastrostade.Har försökt med tryckluft utan resultat.Det går kanappt att snurra på kolvarna när jag slår med hammare och stor skruvmejsel.Så det är nog kört där.Ska se om det går med fettsprutemetoden.Men det är nog inte lönt då det antagligen är rostigt innuti.Men om någon har några bättre beggade som funkar så hör gärna av er.Även nya är intressant.Men jag försöker att hålla kostnaderna nere då jag har några andra bilar jag håller med på.Dessutom så är det mycket roligare att renovera sakerna.

                        januari 19, 2008 at 20:22 #117221

                        Här har jag lackat framoken,ursäkta den dåliga bilden.Nu blir det ihopmontering i morgon. :jobbar:

                          januari 19, 2008 at 20:26 #117222

                          Det där med orginal så blir det nog inte så strikt.Jag vet ju inte vilken färg oken hade som nya.Dessutom så har jag kontakter med grossiter på bildelar så det blir inte orginaldelar.Men jag försöker mig att hålla utseendet orginal iallafall. / Mats

                            januari 20, 2008 at 13:55 #117268

                            Tjena Igen !
                            Sprang på patrull igen 😡 Skulle sätta ihop den fina huvudbromcylindern och det visade sig vara fel dim på repsatsen.Har nog fått till en senare 99:a då gejorna inte gick in i cylindern ens.Gött att man köpte sakerna för över ett halvår sedan.Blir kanske svårt att byta om det nu överhuvudtaget går att få en komplett sats till tidigare 99:or.Verkade sitta vanliga packningar i cylindern så jag får höra med en bekant som säljer såna prylar löst.Fick iallafall ihop frambromsoken och drog bromsrören.Avaktar som sagt med att montera då jag helst vill ha nya bromssköldar.Annars blir det som jag nämt tidigare i tråden.Här är framoken färdigblingade.

                              januari 20, 2008 at 17:00 #117284

                              Original eller inte, men det ser bra ut så här långt.
                              Synd bara att en annan gammal 99 fått sätta livet till. Inte ofta man ser 99or nu för tiden och speciellt inte av de första modellerna.

                                januari 20, 2008 at 17:26 #117285

                                Jag kör vanligtvis i en 71a på vintern/året om men just nu står den med trasig tank… Men! Köpte ganska nyligen en 72a med 1.85 liters motorn, hade varit avstäld i 6 år… Fixade lite med bilen och besiktade den utan anmärkning…

                                😎

                                Å du alfamats! Bra jobbat med bilen.. Kul att det finns entusiaster…

                                :applause:

                                  januari 20, 2008 at 17:53 #117290

                                  Jag får trösta mig med att det är nog ingen som ville laga upp den vit/beiga 99:an.Det var rost rost och åter rost.Det som var synd var att alla papper fanns på den, från när den var ny.Leveranspapper,Servicebok,rostskyddsbehandling(men vad hjälpte det),besiktningspapper mm.Det är ju så att man går igång på sånt också när man är orginalfreak :D.
                                  En som bruksar en 99 året runt!!! Det har jag en kompis som gör också,och en 71:a det med.De är ju suveräna vinterbilar.Bland de första bilarna jag hade var en 99:a -70:a.Jag var otrolig imponerad av vinteregensakperna på den.Jag gick från Opel Commodore GSE -71:a med en tung 6:a i framvagnen och bakhjulsdrift till 99:an. Ja ni kan nog tänka er vilken skillnad det var.Köpte nya Barumdäck och jag körde ifrån alla vid rödljusen när det var snö.Görskoj!!!Fjädern som håller uppe vxlspaken gick sönder så jag sålde den mitt nöt.Den bilen var tokfin.Så det är lite nostalgi detta att jag gör iordning en 99:a nu.
                                  / Mats

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 74 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.