Saab 99 -70 (USA-modell)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 -70 (USA-modell)

  • Detta ämne har 88 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2009-06-01 16:38 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 89 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18950
    baard
    Deltagare

    Hej der !

    I går hentet jag en Saab 99 1970 modell som har stått i dvale i garage i ca 20 år.
    Det er inte så mycke jag vet om bilen.

    Jag vet at den ble solgt ny i USA, och at den ble tatt med på et flyttelass til Norge i 1971. Bilen har vært i samme families eie fram til ca 1990. Da røk frihjulsgirkassen.

    Min bror kjöpte bilen, och startet med å reparere den. Han fikk satt inn ny girkasse (uten frihjul) och han renoverade bromsar, avgas m.m.

    Av forskjelle grunner måtte han legge prosjektet på is etter kort tid. Men, bilen har stått i törr och varm garage i alle år…Når min bror nå måtte frigjöre plass i garagen, ble bilen min.

    Så får vi se hva jag kan få ut av dette. Jag må först gjöre mej ferdig med et annat prosjekt, för jag startar på dette.

    Bilen er sliten utenvendig och innvendig, och den har endel mindre bulker och svanker i karossen Men, jag har inte funnet noen store rustskader så langt.. Hverken i fjærtårn, stötdemperfester eller drivaxseltunneller er det rust å se.

    Av mangler jag kan se så langt er fölgende:
    -3 ödelagte Seal-Beam lykter – Noen som vet om man kan bygge om med ordinære runde lykter?
    -Kass instrumentbelysning
    -Bilen manlger markerinslyktene i framskjermene
    -Utslitt förerstol (beige stoff)

    Jag er på litt ukjent mark, når jag skal starte på dette prosjektet. Jag kommer sikkert tilbake med en haug med spörsmål når jag starter med å fixe bilen.

    Noen bilder:

    #130021
    martin valentin
    Deltagare

    läckert!!!

    #130022
    saab-bo
    Deltagare

    De tidiga 99:orna är j-igt snygga med USA-front!! Lycka till med bilen!!

    / Bosse

    #130023
    Magnus Dufva
    Deltagare

    Grattis till en läcker kärra!

    Noterar att även alla orginalfönster verkar vara kvar, de är ju gröntonade på USA-bilarna.

    Angående strålkastarna så är det inga problem att stoppa i tex Bosch H4 insatser i rätt storlek (5 3/4 tum).
    Du kan även få tag i nya sealed beaminsatser eftersom många gamla jänkare kör med samma storlek.

    Der är nog värre med sidoljusen, men det är klart att nån har sådana liggande, bara å jaga!

    Angående inredningen är den ju också lite svår, notera också att till 72-73 finns det också ljusbrunt, dock i en helt annan nyans. 70-71 är dock lika.

    lycka till med fyndet

    #130770
    baard
    Deltagare

    Jag har nu startet med å jobbe med bilen.
    Efter å ha tatt et nytt og grundigere overblikk, fant jag som ventet flere feil och mangler på bilen.

    Det som bekymret mej mest var en ganske kraftig lekasje fra topplocket. Det var en stor våt flekk under bilen når jag hentet den. Jag visste fra för at dette er en vanlig fel med dom gamle 99iene.

    Jag har också forstått at det kan by på store utfordring å få av topplocket p.g.a skråstilte pinnbultar som setter seg helt fast.

    Samtaler med kunniga 99 mekkare tegnet et dystert bilde av topplock som må tvinges opp noen millimeter, och pinnbultar som må sages av mellom block och topplock. Vel, jag kastet mej over det lekkande topplocket.

    Alt som var skrudd på og omkring topplocket gikk lett av, foruten pinnboltene. Dom satt dönn fast.

    Efter å ha brukt flere dager med å pirke och blåse rent dritt omkring hålen rundt pinnboltene, og efter å ha brukt 2 boxer med rustlöser spray, fikk jag lösnet dom, och topplocket kom av.

    For å skru av pinnbultene skrudde jag ordentlig fast 2 muttere inntil hverandre på toppen av hver pinnbolt. Så brukte jag en ringnökkel med langt skaft på den nedreste mutteren, slik at jag fikk ordentlig makt når jag skulle skru pinnboltene av.

    Til slutt lösnet dom, en efter en. Topplocket kom av uten skade hverken på lock eller pinnbultar.

    Nå skal topplocket kontrolleres, overhales og ved behov planslipas..

    #130773
    alfamats
    Deltagare

    Grattis till bilen!och bra jobbat!Gjorde denna operation på en kompis bil här i sommar.Jag höll på i 14 dagar med topplocket.Sprayade konstant runt och ner i pinnskruvshålen.Körde med trubbig mejselhammare lite lätt på pinnskruven så det skulle vibrera loss.Gick inte alls.Provade all världens pinnskruvsutdragare men inget hjälpte.Det slutade med att jag fick ta en kort hydraulkolv och sätta mot grenröret och pressa upp toppen och slutligen såga av pinnskruvarna.Blev förvånad sen när jag skulle ta bort de resterande pinnskruven i blocket.Jag hade förberett att det skulle sitta som berget så jag hade tagit med gaskärra från jobbet,mutter att svetsa fast på de utstickande pinnskruvarna med.Men det räckte med polygriptången och gänga upp dom.Lite förvånad var jag:-).Blir det bruksskick på bilen eller helrenovering.Klart läcker och ovanlig modell här i norden. / Mvh Mats

    #130774
    krister k
    Deltagare

    Trevlig bil. Ser ut att vara i bra skick! 🙂
    Som sagt så är US-grillen snyggast på de äldre 99orna.

    Ang. strålkastarna; Finns på Biltema, men då är det ju H4 som gäller, men det är väl inget negativt egentligen.

    #130785
    enor
    Deltagare
    #130792
    baard
    Deltagare

    Tack for hyggelige svar. Jag er nokså uerfaren på Saab 99, och kommer til å trenge endel råd og tips underveis i vinter mens jag holder på med bilen.

    Hvis det er noen som har info eller råd dere kan dele med mej underveis mens jag holder på, ville dette sikkert spare mej for mye unødvendig famling…

    Ellers oppdaget jeg idag når jag kontrollerte topplocket at dette behöver å planslipas.
    Tror nok jag kommer til å plukke ventilmekanismen ifra hverandre for å gi denne en skikkelig overhaling når jag nå först har locket av

    Totalt sett synes bilen å være et godt utgangspunkt for reperasjon, da jeg foreløpig ikke har funnet noen stygg rost i stammen på den. Men, skal den totalrenoveras vil det kreves mycke arbeid og kronor. Bilen har en mengde småbulker og ”svanker” nærmest i alle plater i karroseriet, foruten taket.

    Jeg kommer til å starte med å sette den i god teknisk bruksskick, slik at jag kan få prøvd den ordentlig för jag ser om jag velger å gå nöyere til verks.

    Tack for tilbakemeldinger på lykteinnsatser. Er det forrresten riktig at man kan få 5 3/4 lykteinnsatser på Biltema ?.. Trodde ikke man fikk det i Norge ihvertfall.

    Tror nok at jag av prismessige årsaker kommer til å satse på H1 – H4 lykter.

    #130793
    mook
    Deltagare

    Hur hög vill-ha faktor är inte de här!!

    Lycka till m hela projektet, hoppas att de går felfritt o smärtfritt!

    #130878
    baard
    Deltagare

    Nå har jag begynt å renovere på topplocket. Tenkte jeg skulle demontere alt, og grovrengjöre för jag leverte den til planing m.m.

    Er det noen som vet hvordan man kan få demontert ventilfjærer och ventiler uten spesialverktöy ? Eller lar dette seg ikke gjöre ?

    #130946
    dave-ass
    Deltagare

    Vil ha! Vil ha! 🙂

    Men med min dårlige inntekt og en mor som synes det er nok med tre saaber i familien, blir det nok å holde seg til v4’en en stund til…

    Stå på, ser bra ut!:D

    #130997
    baard
    Deltagare

    Hej igjen !

    Da har jag fått demontert ventilfjærer och ventiler. Samme mannen som fortalte mej hvordan toppen skulle demonteras, forklarte mej hvordan man lett kan få av låsesplintene til ventilfjæra:

    …..Man setter en 19 mm pipehylse med en kort forlenger på toppen av ventilfjæra, och gir den et hart ”rapp” med en hammer. Da skvetter låsesplintene av og opp i pipehylsa. Vips, så er ventilfjæra lös….

    Nå som ventilene er demontert, skal alt rengjöres godt, för locket leveres til planing.

    #131107
    baard
    Deltagare

    Idag var jag i Saabgaragen och gjorde rent motorblocka.

    #131425
    baard
    Deltagare

    Nå har topplocket vært til plansliping. Så, da var det dags for sliping av ventiler och ventilseter. Efter det ble ventiler och kamaksel monterad, och ventilspelet ble kontrollerad. Heldigvis behövde jag inte efterjustera ventilene.

    Jag har också putsad toppdekselet och avgasmanifoilen, och lackerat dom. Jag har bestilt nye pinnskruvar m.m.från SSK. Straks jeg har disse i hus, skal topplocket montereas. kanskje jag rekker dette för Jul ?

    Jag har 2 forskjellige toppackningar. Den ene er Saab original, och verkar vära av en ”nyare type! Den andre er engelsk, och verkar noe klenare. Den engelske packningen er lik den som var monterad i bilen. Denne packningen har mycke större åpninger til kjölekanalene i blocket.

    Jag tor jag anvendar ”Saab packningen”. Noen som vet hvorfor det er skilnad på disse 2 topplockspackningen ? (Se bifogat bilde)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 89 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng