Saab 99 -83 (Original)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -83 (Original)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -83 (Original)
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
maj 3, 2007 at 18:00 #15969
Tänkte att jag kanske borde lägga upp en projekttråd jag med.
Det hela började i Oktober när Saaben inköptes av en äldre dam i Örebrotrakten. Bilen hade då gått ca 12900 mil och den äldre damen var andra ägaren. Bilen skulle säljas pga sjukdom och hög ålder. Bilen hade aldrig gått vinter men var rejält rostskyddad, nybytt koppling var det oxå. Alla handlingar (kvitton, servicebok besiktningsprotokoll m.m.) fanns med, och av dem kan man avläsa att bilen gått igenom utan anmärkning under alla år, förutom 1989 då den fick en etta pga trasiga torkarblad.
Så här såg den ut när jag hittade den på blocket.se
Bilen togs hem, dock dröjde det inte länge innan problemen började komma. Bromsklossarna bak låg an, vilket resulterade i att bromsarna slutade fungera efter att man kört ngn kilometer… Bakre bromskivorna bröjade glöda.. Inte så trafiksäkert! Det som fick göras var att införskaffa nya bromsskivor bak, nya bromsklossar samt att renovera bromsoken bak. Efter den operationen så fungerade allt finfint (fick beröm för bromsjobbet på SBP).
Så här såg bilen ut efter första tvätten!
Huvudkopplingscylindern rasade strax innan julafton 2006, men byttes av ”min privata mekaniker” i mellandagarna!
Lacken på bilen kunde ju varit bättre omhändertagen, då taket och bakluckan var riktigt matta. Men med lite rubbing och polering så lyckades jag få härlig glans i bilen igen. Allt går bara man vill. Eller som Erik ”på taket” Karlsson sa ” Man ska aldrig ge upp, Aldrig”
Däcken jag hade på mina stålfälgar är förmodligen innan 1983. Dem är med andra ord inte så bra. Inca-fälgar inhandlades av KristerK här på Saabklubben. Däcken som sitter på är väl inte av bästa kvaliet, slitna så att de nästan är slics. Men nya däck är beställda och kommer vilken dag som helst.
Under sommaren så skall motorn utsättas för en renovering, jag har ngt konstigt rassel i motorn som visar sig runt 1750-2350v/min. Har hört en massa olika funderingar på vad det kan vara, kamkedjan ink spännare och skenor, ventiler/ventilspelet. Skall byta allt. Körde över bilen till Saab i Kungenskurva där ”min mekaniker” arbetar, han vart inte klokare, inte de andra saabmekarna heller… Men den ska in och öppnas upp snart. Så att jag vet vilka delar som skall inhandlas… Kommer förmodligen att byta kamekedjan och allt därtill på en gång då, så att man kan gardera sig.
För ca 2 veckor sedan så gick förarstolen sönder, åkte genom stolen och sen så var det att sitta lågt, på golvet!!! Men lyckligt vis så lyckades jag få tag i en ny inredning av Peter Engqvist här på Saabklubben. Så stolen är nu bytt.
Inredningen kommer från en 3 dörrars 900. Och stolsfästerna passade inte på min 5 dörrars 99:a. Tydligen är det så att 3 och 5 dörrars har olika fästen, det skiljer inte mycket, men tillräckligt för att inte få stolen på plats.. Det tog mig ca 2½ timma att komma på :blush:
Men det var ju bara att byta fästerna från den gamla stolen till den nya!
Sen var det problemet löstI sommar så skall rosten i vänster bakskärm fixas. Har inte tagit kort på det än, men kan göra det om ngn är intresserad. Kanske Walle här på saabklubben är det, för det är troligen han som kommer att få fixa det.
Även högerbakdörr kommer att bytas, samt att höger bakskärm skall bucklas ut.Det som även står på ”To Do” listan för sommaren är att köpa ny kylare och vattenpump. Leta upp en tidsenlig bandspelare. Nya fjädrar och stötdämpare runt om då de som sitter på är original från 1983!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
maj 3, 2007 at 20:16 #106012Om jag hinner få motorn fixad till festivalen! Tror inte att jag tar med bilen om inte motorn låter frisk… Vill ju vara på den säkra sidan… Men förhoppningsvis så hinner jag får den klar, jag har det som mål iaf.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Jag skjutsar larssa ned till festivalen 😉 i min 99snurrbo!
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)maj 4, 2007 at 10:21 #106031Jag kan inget annat än intyga att de är otroligt fin och väl putsad det verkar ligga i generna för även din far putsar på sin Saab fast den är av mycket nyare modell, jag åker för bi den dagligen när den står parkerad, det är inte att man är lite avis fast man inte är någon 99:a fantast.
Erik
maj 4, 2007 at 12:25 #106035Erik Randa wrote:Jag kan inget annat än intyga att de är otroligt fin och väl putsad det verkar ligga i generna för även din far putsar på sin Saab fast den är av mycket nyare modell, jag åker för bi den dagligen när den står parkerad, det är inte att man är lite avis fast man inte är någon 99:a fantast.Erik
Åfasen, en segeltorpsbo.. Tuta 3 ggr nästa gång du åker förbi kåken 😀
Japp, farsan putsar och fixar hela tiden, ibland nästan till överdrift.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
maj 16, 2007 at 16:18 #106533Det har inte hänt så mycket sedan sist, men igår tog jag bort framfälgarna för att göra rent i hålrummen som finns där. Och det behövdes verkligen, Fick säkert bort en 2-3 kilo sand/grus/jord/lera/sten därifrån. Oken fick sig också en rejäl rengörning, då det behövdes!
Dock tror jag att jag måste börja leta efter nya bromssköldar runt om, eller om man är ngra så kanske man kunde tillverka ett par hundra, beroende på kostnaden!
Dock har jag lite delar till salu om ngn är intresserad
2 kromade handtag till dörrarna, fint skick, inga skador på dem. (se bild)
Fördelare till 99/90/900 H-motor, i väldigt bra skick, genomgången och fungerande.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
maj 17, 2007 at 10:38 #106571Äntligen långhelg, ska försöka reda ut om det går att rädda ventilationsmunstyckena bak (se bild), de skall ju öppnas så fort fläktarna går, och stängas när fläktarna slås av, eller då man stänger av bilen. Mina har dock rasat ner. Tror att den tidigare konstruktionen med listen som satt över, som var fastskruvad i hela hållaren för ventilationen. Dessa fungerar nog bättre, då dessa är limmade på plats… Någon som vet vart man kan få tag i nytt lim??? Har funderat på om smältlim funkar, fast det kommer nog att släppa med tiden.
Vad tror ni om bucklan på bakdörren, går dörren att rädda eller skall man köpa sig en ny dörr och lacka om den? Har för mig att dörrar som blivit bucklade är väldigt svårt att reparera!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
maj 28, 2007 at 10:12 #107077Under denna vecka så tänkte jag rostskydda bilen skrämar, under helgen har jag stått med vattenslang och spolat bort allt grus och sånt som fastnar i skärmarna… Mycket skit försvann, nu är skärmarna nästan fria från smuts.
Vilket rostskyddsmedel borde man pensla på? Det får inte kosta hur mycket som helst, vad tror ni om biltemas rostskyddsmassa? Funkar den bra eller är det bara skit?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83131Biltemas rostskyddsmassa ger tydligen ett gummiliknande skydd, vilket kan vara bra om man kör mycket på grusiga vägar? Skall tilläggas att jag även tänkte använda rostskyddsmassan till en liten överdrift, alltså 1 kg per hjulhus! Vad tror ni om det? Erfarenheter av rostskyddsmedel från biltema skulle uppskattas.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Var på bilmässan ifjol och kollade runt på lite produkter och tyckte att noxudol verkade intressant, snackade med dem lite och det visade sig att Saab använder detta märke och det lät ju bra. http://www.noxudolcenter.com
Passade även på att fråga om jag kunde köpa av dem på mässan och det gick bra, till mässpriser dessutom.
Efter att ha snackat o fikat en stund så frågade var det går att köpa detta märke och då sa han att hör o häpna Biltemas produkter är av just detta fabrikat så Biltemas rostskyddsprodukter är säkert rätt prisvärda i alla fall.Annars tror jag själv att Tectyl är en av de bättre produkterna, inget vetenskapligt bekräftat utan bara något som jag själv tycker och har hört fler som är av samma åsikt.
Lycka till med behandlandet!
Mvh
maj 28, 2007 at 23:03 #107116Jäklar va bra, kostar ju nästan inget alls, burkvatten är dyrare nästan! 5kg för 150 spänn. Då ska jag rostskydda hela helgen, hur mycket bör man ta då? Tex per hjulhus? 1kg/hjulhuset, eller kanske mer/mindre?
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Bara för att bekräfta – biltemas massa fungerar utmärkt. Jag har använt det på mina tre senaste 96:or med mycket bra resultat – det blir segt o fint, vilket som du påpekade är bra om man kör en del grusväg o så…. jag brukar pensla på rätt rikligt, men vet inte något om kg/skärm…
juni 13, 2007 at 21:40 #107836Då var man hemma från Saabfestivalen, och efter att ha bearbetat allt samt sovit en hel del så är jag riktigt nöjd. Kul att prata Saab med likasinnade som faktiskt förstått att det bara finns ett vettigt märke.
Massor av NOS har man tagit med sig hem också. Det mesta ligger fortfarande nedpackat. Ska börja sortera under morgondagen tänkte jag. Tog lite kort på sakerna idag!
Nyckelknippan har fått sig en nyckelring.
NOS Stereo bandare inköpt för en 100:-
Nyckelring för en Äldre saab samt dekal till bakluckan
Så nu har man lite att göra! Med det är ju det som är kul
Förhoppningsvis så lyckas man väl snart få tag i ännu en Saab. Ska försöka fixa det under sommaren!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.