Saab 99 -83 (Original)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -83 (Original)
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
juni 15, 2007 kl. 20:06 #107935
Idag har det hänt saker. Lite av NOS:et som köptes på saabfestivalen har hittat plats på bilen. Bland annat listerna som sitter kring dörrar och baklucka! Bilen har även fått sig en ny termostatkontakt för kylfläkten, ny termostatkontakt på motorn, nya instrum, full tank och en rejäl tvätt…
Nya termostatkontakten för kylfläkten
Nya vattenavnisande listerna som sitter kring dörrar och baklucka
Tog även lite kort på bilens dåliga sidor, dvs rosten i ena skärmen och bucklan på ena dörren.
Bucklan på höger bakskärm och bakdörr
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Way to go Lars! Det är som en oslipad diamant :). Fixa bort skramlet nu från motorn också så spruttar han på bra ska du se =)
mvh
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)juni 16, 2007 kl. 09:26 #107951Stenling wrote:Man ser verkligen hur pärlan njuter i solskenet och NOS:et sitter ju som handen i handsken!Åker radion in också?
Radion åker troligen in så fort jag fått tag i en isokontakt till radion, sen skall det dras en massa kablar och inhandlas diskreta högtalare… En ganska häftig sak är att radion är tillverkad av ALPINE för Saab, ganska bra saker med andra ord.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juni 18, 2007 kl. 16:09 #108032Under gårdagen och idag så har det regnat en hel del här i sthlmstrakten. Tydligen så läcker det in en del vatten i skuffen, kan mycket mmöjligt bero på den nya listen, men borde inte dessa hålla tätt??
Sen har jag upptäkt ett avgasläkage i bakre ljuddämparen 🙁 Försökte laga det idag, med avgasbandage och avgastätning, men det blev inte riktigt tätt… Tänkte väl byta avgassystemet ändå, då jag tycker att det är lite rostigt.. Men när man börjar leta efter hela system, så finns det ju nästan inte att få tag på… Tänkte byta hela systemet under sommaren, alltså från grenröret och hela vägen bak.. Ngn som vet vart man kan få tag i vettiga system till en vettig peng? Standardsystem är det jag är ute efter!
Kan väl ärligt även tilllägga att jag börjar lessna en hel del på bilen, att det alltid ska vara ngt… Kommer ju kosta mig en hel del att fixa bilen så att den rulllar ”som den ska”. Motorjobbet och skärmarna, nu avgassystemet, kanske en ny vattenpump, nya däcken ska på.. Det kanske inte låter som att de kostar mycket, men som studerande med en hyfsat tunn plånbok så är det inte så lätt!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Lars Söderlund wrote:Kan väl ärligt även tilllägga att jag börjar lessna en hel del på bilen, att det alltid ska vara ngt… Kommer ju kosta mig en hel del att fixa bilen så att den rulllar ”som den ska”. Motorjobbet och skärmarna, nu avgassystemet, kanske en ny vattenpump, nya däcken ska på.. Det kanske inte låter som att de kostar mycket, men som studerande med en hyfsat tunn plånbok så är det inte så lätt!Man ska nog inte tro att det är billigt att ha en äldre bil som bruksbil… Ska man åka billigt ska man kanske välja en hyffsat ny toyota, mazda e dyl…
Äldre bilar kostar en del pengar, reservdelsjagartid och arbetstid. Och entusiasm, det kanske är därför de ibland kallas entusiastbil.
😉Spotta nu i nävarna och kom igen!
PelleJag vet precis hur det känns Lars! Det finns nästan alltid något man kan sysselsätta sig med på bilen. Men under den tiden som allt funkar som det ska, den tiden är det värt all möda, så kämpa på bara. Ta det lugnt och det är väl inte bråttom att få bilen i superskick? ta den tid på dig som du och din plånbok behöver. Se på mig, jag har pillat med både de ena och det andra i snart ett år. Först få körklar och sen börja med detaljerna.
Hoppas de reder sig för dig allafall!Magnus
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaPelle S wrote:Lars Söderlund wrote:Man ska nog inte tro att det är billigt att ha en äldre bil som bruksbil… Ska man åka billigt ska man kanske välja en hyffsat ny toyota, mazda e dyl…
Äldre bilar kostar en del pengar, reservdelsjagartid och arbetstid. Och entusiasm, det kanske är därför de ibland kallas entusiastbil.Det kostar att ha ny bil också. Kanske inte så mycket tid men bara värdeminskningen blir nog en bra slant. I inköp och reparationer (minus bensin, olja, däck och annat förbrukningsmaterial) har nog bruks-900:an kostat mig under 20000 under de år jag haft den (och då gör jag väldigt lite själv). Skulle jag köpt en ny bil skulle jag förlorat de pengarna så fort jag kört ut från bilhandlarn.
juni 27, 2007 kl. 22:00 #108380Under gårdagen tänkte jag bege mig till Saabträffen vid långholmen här i sthlm, men när jag började fundera lite, så kom jag på att det skulle regna idag, jag bestämde mig för att byta bakre ljuddämparen på Tant Brun (bilen heter så) istället, fick hjälp av Erik Randa (bytte ljuddämparen hos Erik, då Erik har pallbockar och riktig verkstadsdomkraft samt expertis). Nu sitter ljuddämparen på, och det fyller sin funktion fin fint.
Idag har det väl inte hänt så mycket, har väl mest suttit inne och slöat… Men förhoppningsvis så blir det bättre väder imorgon så man kan vara ute och greja lite!
Funderar lite på att ha stålfälgarna på istället för Incafälgarna, för att få ett mer originalstuk? Vad tycker ni?
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
INCA :applause:
Fin 9-5a där osså! =)
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)juli 4, 2007 kl. 23:21 #108653Pratade med en person på mekonomen idag, tänkte beställa stötdämpare och fjädrar… Försäljaren påstod att Og900 innan 1987 har samma stötdämare som på sista generationen av 99:or… Själv blev jag lite fundersam, och avaktade med min beställning… Tänkte kolla expertisen här först… Kan det verkligen stämma???
Ska byta både fram och bak (inklusive fjädrar fram och bak), och vill ha saker som håller…
Tips om prisvärda stötdämpare och fjädrar vore bra…
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.