Saab 99 eller 900?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 eller 900?
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Osäker vart jag ska lägga det men tycker 99orna är snyggare så det får komma hit.
Jag har aldrig ägt en Saab, jag har aldrig ens kört en Saab men tänker jag skulle gärna haft en som sommarbil och nånting att pyssla med över vintern.
Så jag undrar vilken tycker ni är bilen med mera körglädje? Bättre köregenskaper? Trevligare att mecka på? Bränslekonomi finns det en tråd om så jag har fått ett hum om det därifrån. Tänker 900a är bättre är de flesta för det är ju en nyare bil men kanske det inte är allt heller som räknas. Det som jag tycker är mest synd är att 99orna verkar sakna takluckor, iallafall de nyare. Sett flera saab med fina genomskinliga takluckor. Tycker det ska taklucka och jalusi på en bil…
Hur pass kan man lita på en Saab om man gjort underhållet, från internet har jag fått intrycket vissa anser dom vara opålitliga medan andra säger motsatsen så jag tänker det är som alla andra bilar mer eller mindre.
Tjena,
Det är ju riktigt gamla bilar allt detta idag. Din fråga är kanske lite ställd som det vore 1990 eller nåt sånt – inget illa ment. Men du hittar ju inte så många 99or eller 900a idag som är i trafik som brukisar med ”servicen skött” om man säger så. Så jag antar det är entusiast-skick du kikar mer på och betalar lite mer? Det handlar ju väldigt mkt om ägaren och hur bilen är renoverad då. Alla 99 har ju ganska gamla insprutar system, medans senare 900i tex har ”moderna” insprut system. Men du hamnar ju på förbrukningar som dom flesta inte överhuvudtaget skulle acceptera idag som pendlar bilar. Rent allmänt så skulle jag säga att ju senare 900 ju enklare mecka och sköta idag.
Jag tror sätena anses bättre i 900 av dom allra flesta. Men återigen – dom är urgamla idag och det handlar här återigen mer om hur dom skötts, stått mkt i solen, torkat, fukt mm. Ju lägre mil = ju bättre kanske.
Tacklucka: Inga glasluckor är original, det är alla eftermonterade tillbehörsluckor som man höll på med mkt på 80 talet! Bör nog undvikas helt, om du inte hittar en som är tokfräsch.
Du måste nog bli medlem i saabklubben för att få tag på deras reservdels lager. Vare sig 99 eller 900 låter sig köpas jättemkt till längre på dom lite störra butikerna, det är slut allting och en helrenovering av en gammal Saab 99 eller 900 är idag ett mkt tidskrävande och svårt uppdrag, och dom nya fina delar som dyker upp är DYRA då folk vill ha bra betalt.
Helt ärligt, om du vill ha cool Saab som brukis och inte tokrenovera och kunna lita på den så skall du nog hellre kika på 9000 skulle jag säga. Eller en fräsch og9-3? Om du vill ha 99 och 900 istället så betala mer, blockets alla ”brukisar” idag är i princip renoveringsobjekt….
Det finns mkt att säga om detta, hoppas någon fyller på.
/Martin.
juni 12, 2023 kl. 22:58 #503737Skyport glaslucka fanns faktiskt som original tillbehör.
96 V4 1975 ”Bollen”
9000 och senare är typ totalt helt ointressanta för mig.
Jag tror jag har blivit missförstådd, men jag skrev ju en sommarbil som jag kunde jobba med på vintern, inte året runt bruksbil. Men gärna en daily driver på sommardagarna. Men såklart inte vill jag ha nåt som går sönder stup i kvarten heller.
Jag är inte ute efter en bil att hoppa i och köra som en modern bil och är inställd på att få göra eget jobb, svetsa rost, serva motorn, byta motor kanske, byta växellåda, pumpar, kanske egna moddar, eror på hur allt utvecklas och vart intresset bär en.
Men några sorts krav får man väl ha? Att köra en sommar utan motorhaveri varje vecka vore väl inte för mycket om man lägger vintrarna på att underhålla bilen… Jag vill gärna ha ett exemplar som jag kan köra lite i först och inte ett vrak som kräver första hjälpen och måste köras hem på släp. Med tiden är jag dock villig att lägga jobb och energi i bilen. Det är nog lite därför jag söker en sån här, jag vill både jobba med bilen men också köra med den.
Fast då hoppas jag ju att lön för mödan blir en bil som är pålitlig att köra med under sommaren och man inte behöver oroa sig att lämna på vägen, tänker det kan bli 500-600 mil om året, för mycket begärt även om man lägger jobb i en renovering och underhåll?
Tycker man ser många bilar här för under 30,000kr som ser ut att vara i skick, flera är muesum-registrerade vilket menar inte för helt bortrostade eller dåliga i skick då de inspekteras för att få den klassningen. Finns en fin 1986a 900 med taklucka för 28,000 kr till salu i Vanda och 192,000km på mätaren vilket inte låter mycket.
juni 13, 2023 kl. 07:32 #503741Hej. Precis som Martin skriver ovan så är bilarna gamla. Klokt att leta efter en bil som är renoverad. Du kan dock ha turen att hitta en orenoverad bil i gott skick. Tänk dig en nybliven pensionär som köpt bilen ny eller nästan ny och skött om den väl. Efter några år endast körd sommartid och förvarad torrt på vintern. De sista åren inte körd över huvud taget. Kolla rost nedre länkarmsinfästning fram, golvet under reservhjulet , nederkanten insidan av dörrarna, övre stötdämparfäste bak och skärmkanter.
Kanske lättare att hitta en sådan pensionärskörd 99/90 än en 900 som sannolikt har längre körsträcka. Dock är 900 nyare så något lättare att hitta reservdelar. Lycka till.
Mvh Bengt
Saab 900an ifråga, den hade faktiskt bara gått 160,000km, bara en 8V motor men med insprut:
.png”]Finns också denna museiregistrerade 99a för 34,000 kr, 180,000km
.png”]Säger inte jag förväntar mig perfekta bilar från dessa men inte ser dom ut som vrak och priserna känns inte asdyra, och dom går förmodligen bara uppåt med tiden.
Jag har på samtliga saab forum jag försökt registrera mig på upplevt stora tekniska problem hela tiden. Just nu har jag försökt göra ett inlägg med bilder femtioelva gånger och på saab turbo club sweden får jag inte ens gå med och moderationen verkar ha blockat mig, förmodligen för jag skällde ut dom efter propparna brast efter en vecka utan svar och misslyckade registreringsförsök.
Är det samma nyckfullhet med saaben som bil?
Attachments:
juni 13, 2023 kl. 08:08 #503751Bilar med så låg mätarställning kan det definitivt vara värt att kolla på. Motorn i mina bilar brukar aldrig krångla utan det är rost och kärvande bromsar. Välkommen till Saabklubben!
Finns en 900i 1993 också, en coupé med 2.1 liters motorn, har turbo spoiler fram å bak, 140hk så kanske den har LTT. Medkörd mera dock, 265,000km och priset låter som det ligger i 40,000 klassen, säljaren verkar lite udda… Vill inte säga priset öppet, påstår han ska sälja en motorcykel först.
Hur är det med 2.1 liters motorn egentligen, bättre än 2.0an som kom före? Jag tänker det är en vidareutveckling av H-motorn och den verkar komma först de senare årgångarna.
Finns en 900i 1993 också, en coupé med 2.1 liters motorn, har turbo spoiler fram å bak, 140hk så kanske den har LTT. Medkörd mera dock, 265,000km och priset låter som det ligger i 40,000 klassen, säljaren verkar lite udda… Vill inte säga priset öppet, påstår han ska sälja en motorcykel först.
Hur är det med 2.1 liters motorn egentligen, bättre än 2.0an som kom före? Jag tänker det är en vidareutveckling av H-motorn och den verkar komma först de senare årgångarna.Ska du ha en bra 900 som du inte behöver tok meka med i början så börjar ju priserna runt 25000 å uppåt .
Ja gav 25000 för min 900i 1987a på Gotland..dock helt rostfri å 24000mil.
Nu efter 3 år så har ja fått den som jag vill ha den å nu har ja lagt ca 90.000kr i nya nos delar mm som jag vill ha den..2,1 liters: Den har inte LTT, utan är kort och gott en uppborrad insprutare, med lite annan topp också. Så inget vidare bottenvrid men ganska pigg ändå med sina 140 hästar. 900 är ju inte en jättetung bil. 2.1 motorn var vanlig på 90-talet, då den såklart var billigare än LTT eller Fullturbo. Kan vara ett bra tips! Skulle säga att den absolut vanligaste vagnen med 2.1 var en 5 dörrars ”CombiCoupe” som det hette på Saabiska, men även Sedaner dyker upp ibland.
900S 1990-1993: Är ju en sån du borde sikta in dig på. Fram till för några (10…) år sen så var det en sån per vecka i vettigt skick till salu, nu får man leta…. Är ju en t16 motor rakt av, exakt samma motor som i fullturbo men utan Turbo-tryck styrningen ”APC”. Men går att få att gå mkt bra, och har ett jätteskönt vridmoment. På papperet nästan samma effekt som en 2.1 sugmotor men mkt mer körbar med sitt härliga bottenvrid och upplevs som mkt piggare bil. 900S har dessutom det sköna turbogurglet som är ikoniskt i Saabvärlden.
99 vet jag inte så mkt om, dom bilarna känns bara otroligt gamla idag. Dom har ju inte servo heller, jag provkörde Karl Asks superfina 99 en gång och trodde att ratttrögheten var ett skämt i låga hastigheter. Folk var vältränade på 70 talet…..
Oavsett så heter din fiende ROST idag. Vill du ha jättetråkigt och bli besviken så köp en billig bil och upptäck tråkig rost mer och mer. Jag har alltid undvikigt detta och köpt lite finare bilar och sluppit detta. Men idag är det dyrare – mkt dyrare – att undvika rosten tyvärr.
/Martin.
Ja att dom ser och känns gamla är lite va jag gillar med dom. Gällande priset tror jag att jag get flera pekningar, det toppar nog vid 40,000kr eller euro för mig då jag är från Finland. Blir det för dyrt blir det ingen bil helt enkelt, eller så tar jag mig an ett riktigt projekt.
Svetsa rost är jag bekant med, håller just på med en tröskel och lägger in nya delar jag bockat själv, med 1,2mm plåt ska det väl hålla bruksbilens livslängd ut.
juni 14, 2023 kl. 12:18 #503781Håller med tidigare svar om att rosten är värsta fienden. Annars är de flesta modellerna rätt bra om de är underhållna. Brukar dra strax under litern blandad körning. Något mindre med 16v motorn. Har dålig erfarenhet av triump motorn och 8v kat -88. Tycker nog 99an är snyggare med. Mindre plastig. Ser lite sportigare och renare ut. Lättmekad också. Har en sådan 77a som extrabil själv. Funkar hur bra som helst med bra lastutrymme i combi cupe modellen. Fast både den och 900an är ljusår för nya för mig egentligen. Föredrar 50-60 talare som hobbybilar. Lycka till.
Hittae en 2.1l 92ans Coupe fast 30,800 mil på mätaren och tyvärr.. en automat! Såg fin ut annars men gud jag ogillar automater… Och saab automaterna har man hört är ganska dåliga ens för automatlådor. Annars såg den helt OK ut för 2250€, saknar spoilers och sånt man tycker dessa bör han för att se bättre ut. Fast sånt kan man fixa själv så inget man bör hänga upp sig på.
Skickat ut flera förfrågningar får se om det kommer svar, men det verkar luta mot en 900 ist. för 99 just nu.
-
Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av
DennisCA.
juni 17, 2023 kl. 00:58 #503871Kan du inte välja mellan 99 eller 900 så måste ju 90 ligga perfekt emellan… Men det är ju som alltid en smak sak.
Då du frågar om vilken modell du bör välja, så är mitt råd att titta runt och bara gå på känsla. Kommer du över en fin bil (och de dyker upp titt, som tätt) så kan du säkert vänja dig och uppskatta vad du har; med risk för att gräset ändå alltid är grönare på andra sidan… Personligen föredrar jag bilar som har så enkel utrustning som möjligt och saknar inte min 900i -90 när jag kör min förväxlade 90 -85. Att bilen inte har styrservo märks bara när det vankas fickparkering med mkt trafik.
Automataren i 900 har jag förstått som att det är en gedigen låda, även om den var omodern redan när det begav sig. Jag provade en sådan vid ett tillfälle och den 900i (88b) gick som ett skollat troll, men efter 30/40 kmh så var växlarna slut och det hade nog stört mig ordentligt i längden.
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.