Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 99 EMS -74 (Inget trams, lätt handpåläggning)
- Detta ämne har 81 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-26 06:30 av .
- FörfattareInlägg
- 15 februari, 2009 kl. 07:21 #135515
97sonett
DeltagareBara emblemet som saknas.
15 februari, 2009 kl. 11:26 #135522hotrodder
Deltagare97sonett wrote:Bara emblemet som saknas.och spoilern som jag inte fått än… Rätt emblem sökes oxå som sagt.
15 februari, 2009 kl. 12:27 #135526andersson__
DeltagareSer bra ut! =)
Ett par nya framblinkersglas får du skaffa med, dom ser rätt bleka ut 😉
Mvh
15 februari, 2009 kl. 12:52 #13552897sonett
DeltagareEmblem kan jag ha ett extra, kan kolla om du vill, hade verkligen 74 ems spoiler?, jag har 3st och ingen har den. Kom inte spoilern runt 76?
15 februari, 2009 kl. 12:56 #135529Lustgasen
ModeratorSpoilern kom 77 🙂 men det är ju snyggt för det! Helt orginal skulle den väl ändå inte bli?
Saab 900 TurboS Cabriolet -91
Sekreterare i Svenska Saabklubben
15 februari, 2009 kl. 14:09 #135538Krister K
Deltagare15 februari, 2009 kl. 18:41 #135552parbring
DeltagareCoolt med denna EMS. Jag är född i Burträsk för en massa (25) år sedan. Grannarna, och tillika min dåvarande lekkamrats föräldrar, hade en silverfärgad EMS. Undrar sa flundran om detta kan vara den…?
15 februari, 2009 kl. 18:59 #135553le20 thomas
DeltagareJulles bil hämtades i Ragvaldsträsk
Då bör det iof ha funnits fler på gatan men det kan ju va samma.15 februari, 2009 kl. 19:30 #135558saabfredde
DeltagareOm man kollar vars ägarna till Emsen har bott de senaste 16 åren är det i
och i byar runt Skellefteå, det kan vara den här eftersom det har varit
ganska många ägare. Men sen 1993 har den inte rullat i Burträsk.15 februari, 2009 kl. 23:09 #135573hotrodder
DeltagareJaha… här disskuteras det *ler* Kul! å trodde faktiskt det skulle vara en annan grill på´n men ok, väntan på amerikaljus får den duga. Sådana ljus eller EMS märke vare nån som hade? Även en extraktor är av intresse om den inte är platt i botten eller åtminstonde en bild kan hjälpa mycket, PM…
Update!
Inte hänt så mycket då jag känner av frustationen att vara utan svets å därför hellre på ren tjur sitter framför teven men har under helgen i alla fall…
…motortvättat lite och gnodd bort värsta göret.
Sen har jag ordnat mer tillförlitlighet så man slipper lyfta på huven såfort man ska vrida igång maskin. Startmotorn är utbytt (gamla låg i skuffen) och anslutningen på den var mer än amatörmässig så därör har jag rivit lite i katastrofkopplingar idag. Hur som helst… här behöver jag lite tips.
Starten som satt monterad och som nu fått en skvätt färg har TVÅ anslutningar på solonoiden, ”original”? starten från skuffen har bara EN. Enligt verkstadshandboken ska trigg från tändningsnyckel och kabel till tändspole (efter förkopplingsmotstånd) sitta ”pos. 50” på startmotor. Denna kabel till tändspolen hängde tidigare i luften och efter att den blivit inkopplad så går bara maskin när starten snurrar. Saken är den att ”pos. 50” på starten jordar när startnyckeln släpps och får då förkopplingsmotståndet att lysa som en sol. Andra anslutningen på startmotorn har varken + eller – oavsett status på startnyckel, märkligt?
Maskin går mao. bara om man hänger kabeln från starten till tändspolen i luften som förut, visst kan jag switcha spänningen dit med typ ett relä men jag vill ha en förklaring. Startmotorn som låg i skuffen är helt död och den har jag inte obducerat/mätt vad som sker.
Sen har vi det här med bilbatterier… AVSKYR kassa batterier då dessa utan undantag ger upp då man har som mest bråttom, är skitkallt, man försovit sej, ska på möte etc. ja ni förstår. Därför skulle jag aldrig ens komma på tanken att jiddra med begagnade batterier från skroten och låta snålheten styra NOPE!!! Nytt e alltid nytt men nu börjar jag bli rätt trött på att köpa nya hela tiden.
Senaste två åren har jag bland annat köpt nytt batteri till 92´an och bara nu i vinter har jag köpt batteri till; Finfyran… Bruksfyran… Cheva vanen… Cheva trucken… å givetvis behövdes det ett batteri till Emsen… som om inte detta räcker så behöve 99 -75´an jag köpt men inte hämtat än ett batteri, sen 9-5´an… I den sitter det ett batteri som är minst 4 år så där är det väl oxå en tidsfråga innan det ger upp, TRÖTTSAMT!!! var ordet och nackdelen med många bilar som ska köras.
Så blev det ju givetvis lite Emsåka i vintersolen oxå *LER*[color:#FF0000]Sedan får någon moderator gärna minska sizen på bilden längst upp så tråden inte blir så breeeeeeeeeeeeeed att läsa.[/color]
16 februari, 2009 kl. 05:33 #135576Krister K
Deltagare16 februari, 2009 kl. 07:04 #135579stefan
Deltagarestartmotorn med två anslutningar, har du inte plus på den andra vid tillslag? Så brukar det vara. Kabeln från tändningslås går till tillslag ”50” som vanligt. Sen kabeln till förkopplingsmotståndet brukar gå på den andra vilken får 12v när solenoiden slår till.
16 februari, 2009 kl. 09:16 #135583emul
ModeratorMm ändrade bilen, brukar inte orka sånt men det var ju som du säger så jobbigt att läsa.. 😉 Borde inte gå att lägga in så stora bilder som den, får ta en titt på det!
Bra jobbat! Som vanligt kul att se vad du hittar på!
16 februari, 2009 kl. 10:11 #135584William
Deltagaredu säger att ena startmotorn är helt död, startmotorn i min fd 99a släppte en lödning i solenoidlocket varpå allting blev stendött eftersom solenoidens rörelse även aktiverar motorn. (om jag inte minns helt fel) kan ju vara värt att kolla..
16 februari, 2009 kl. 10:16 #135586hotrodder
DeltagareStefan wrote:startmotorn med två anslutningar, har du inte plus på den andra vid tillslag? Så brukar det vara. Kabeln från tändningslås går till tillslag ”50” som vanligt. Sen kabeln till förkopplingsmotståndet brukar gå på den andra vilken får 12v när solenoiden slår till.Precis så brukar det ju vara men kollade detta och finns som sagt ingenting på den anslutningen oavsett tillslagen solonoid eller ej. Ingenting mellan dom andra polerna heller.
William wrote:du säger att ena startmotorn är helt död, startmotorn i min fd 99a släppte en lödning i solenoidlocket varpå allting blev stendött eftersom solenoidens rörelse även aktiverar motorn. (om jag inte minns helt fel) kan ju vara värt att kolla..Mjoe… har en liknande erfarenhet själv men vid en okulär besiktning ser hela starten visserligen färjävlig ut men anslutningarna och just detta ser okey ut.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.