Saab 99 EMS -74 (Inget trams, lätt handpåläggning)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 EMS -74 (Inget trams, lätt handpåläggning)

  • Detta ämne har 81 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-26 06:30 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 82 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #135515
    97sonett
    Deltagare

    Bara emblemet som saknas.

    #135522
    hotrodder
    Deltagare
    97sonett wrote:
    Bara emblemet som saknas.

    och spoilern som jag inte fått än… Rätt emblem sökes oxå som sagt.

    #135526
    andersson__
    Deltagare

    Ser bra ut! =)

    Ett par nya framblinkersglas får du skaffa med, dom ser rätt bleka ut 😉

    Mvh

    #135528
    97sonett
    Deltagare

    Emblem kan jag ha ett extra, kan kolla om du vill, hade verkligen 74 ems spoiler?, jag har 3st och ingen har den. Kom inte spoilern runt 76?

    #135529
    Lustgasen
    Moderator

    Spoilern kom 77 🙂 men det är ju snyggt för det! Helt orginal skulle den väl ändå inte bli?

    Saab 900 TurboS Cabriolet -91

    Sekreterare i Svenska Saabklubben

    #135538
    Krister K
    Deltagare

    Frontspoilern kom en bit in på ´76 års modell, tillsammans med Bilstein stötisar, kortare styrväxel, öppningsbara sidorutor mm.

    #135552
    parbring
    Deltagare

    Coolt med denna EMS. Jag är född i Burträsk för en massa (25) år sedan. Grannarna, och tillika min dåvarande lekkamrats föräldrar, hade en silverfärgad EMS. Undrar sa flundran om detta kan vara den…?

    #135553
    le20 thomas
    Deltagare

    Julles bil hämtades i Ragvaldsträsk
    Då bör det iof ha funnits fler på gatan men det kan ju va samma.

    #135558
    saabfredde
    Deltagare

    Om man kollar vars ägarna till Emsen har bott de senaste 16 åren är det i
    och i byar runt Skellefteå, det kan vara den här eftersom det har varit
    ganska många ägare. Men sen 1993 har den inte rullat i Burträsk.

    #135573
    hotrodder
    Deltagare

    Jaha… här disskuteras det *ler* Kul! å trodde faktiskt det skulle vara en annan grill på´n men ok, väntan på amerikaljus får den duga. Sådana ljus eller EMS märke vare nån som hade? Även en extraktor är av intresse om den inte är platt i botten eller åtminstonde en bild kan hjälpa mycket, PM…

    Update!
    Inte hänt så mycket då jag känner av frustationen att vara utan svets å därför hellre på ren tjur sitter framför teven men har under helgen i alla fall…

    …motortvättat lite och gnodd bort värsta göret.


    Sen har jag ordnat mer tillförlitlighet så man slipper lyfta på huven såfort man ska vrida igång maskin. Startmotorn är utbytt (gamla låg i skuffen) och anslutningen på den var mer än amatörmässig så därör har jag rivit lite i katastrofkopplingar idag. Hur som helst… här behöver jag lite tips.
    Starten som satt monterad och som nu fått en skvätt färg har TVÅ anslutningar på solonoiden, ”original”? starten från skuffen har bara EN. Enligt verkstadshandboken ska trigg från tändningsnyckel och kabel till tändspole (efter förkopplingsmotstånd) sitta ”pos. 50” på startmotor. Denna kabel till tändspolen hängde tidigare i luften och efter att den blivit inkopplad så går bara maskin när starten snurrar. Saken är den att ”pos. 50” på starten jordar när startnyckeln släpps och får då förkopplingsmotståndet att lysa som en sol. Andra anslutningen på startmotorn har varken + eller – oavsett status på startnyckel, märkligt?
    Maskin går mao. bara om man hänger kabeln från starten till tändspolen i luften som förut, visst kan jag switcha spänningen dit med typ ett relä men jag vill ha en förklaring. Startmotorn som låg i skuffen är helt död och den har jag inte obducerat/mätt vad som sker.


    Sen har vi det här med bilbatterier… AVSKYR kassa batterier då dessa utan undantag ger upp då man har som mest bråttom, är skitkallt, man försovit sej, ska på möte etc. ja ni förstår. Därför skulle jag aldrig ens komma på tanken att jiddra med begagnade batterier från skroten och låta snålheten styra NOPE!!! Nytt e alltid nytt men nu börjar jag bli rätt trött på att köpa nya hela tiden.
    Senaste två åren har jag bland annat köpt nytt batteri till 92´an och bara nu i vinter har jag köpt batteri till; Finfyran… Bruksfyran… Cheva vanen… Cheva trucken… å givetvis behövdes det ett batteri till Emsen… som om inte detta räcker så behöve 99 -75´an jag köpt men inte hämtat än ett batteri, sen 9-5´an… I den sitter det ett batteri som är minst 4 år så där är det väl oxå en tidsfråga innan det ger upp, TRÖTTSAMT!!! var ordet och nackdelen med många bilar som ska köras.


    Så blev det ju givetvis lite Emsåka i vintersolen oxå *LER*

    [color:#FF0000]Sedan får någon moderator gärna minska sizen på bilden längst upp så tråden inte blir så breeeeeeeeeeeeeed att läsa.[/color]

    #135576
    Krister K
    Deltagare
    Hotrodder wrote:

    Så blev det ju givetvis lite Emsåka i vintersolen oxå *LER*

    Trevlig bild, snyggt!

    Hotrodder wrote:
    [color:#FF0000]Sedan får någon moderator gärna minska sizen på bilden längst upp så tråden inte blir så breeeeeeeeeeeeeed att läsa.[/color]

    …sorry… :blush:

    #135579
    stefan
    Deltagare

    startmotorn med två anslutningar, har du inte plus på den andra vid tillslag? Så brukar det vara. Kabeln från tändningslås går till tillslag ”50” som vanligt. Sen kabeln till förkopplingsmotståndet brukar gå på den andra vilken får 12v när solenoiden slår till.

    #135583
    emul
    Moderator

    Mm ändrade bilen, brukar inte orka sånt men det var ju som du säger så jobbigt att läsa.. 😉 Borde inte gå att lägga in så stora bilder som den, får ta en titt på det!

    Bra jobbat! Som vanligt kul att se vad du hittar på!

    #135584
    William
    Deltagare

    du säger att ena startmotorn är helt död, startmotorn i min fd 99a släppte en lödning i solenoidlocket varpå allting blev stendött eftersom solenoidens rörelse även aktiverar motorn. (om jag inte minns helt fel) kan ju vara värt att kolla..

    #135586
    hotrodder
    Deltagare
    Stefan wrote:
    startmotorn med två anslutningar, har du inte plus på den andra vid tillslag? Så brukar det vara. Kabeln från tändningslås går till tillslag ”50” som vanligt. Sen kabeln till förkopplingsmotståndet brukar gå på den andra vilken får 12v när solenoiden slår till.

    Precis så brukar det ju vara men kollade detta och finns som sagt ingenting på den anslutningen oavsett tillslagen solonoid eller ej. Ingenting mellan dom andra polerna heller.

    William wrote:
    du säger att ena startmotorn är helt död, startmotorn i min fd 99a släppte en lödning i solenoidlocket varpå allting blev stendött eftersom solenoidens rörelse även aktiverar motorn. (om jag inte minns helt fel) kan ju vara värt att kolla..

    Mjoe… har en liknande erfarenhet själv men vid en okulär besiktning ser hela starten visserligen färjävlig ut men anslutningarna och just detta ser okey ut.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 82 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng