Saab 99 GLi -1981 (bruksobjekt)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 GLi -1981 (bruksobjekt)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 GLi -1981 (bruksobjekt)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 16, 2007 at 08:47 #15430

      jag så var jag ägare till en ljusblå saab 99 GLi då, och fort gick det va avklarat på 2 dagar, går just nu mest runt bilen och kikar och undrar vad jag köpt för nått, den är inte i bästa kondition så jag satsar först och främst på att få den besigtigad så får man se vart tiden leder, lacken var körd på taket huven och bagageluckan, den går eventuellt att rädda på alla ställen ovanför karossvecket, under vecket är det skönhetsblemmor med rost inte så farligt, inredningen såg vid första anbliken anskrämlig ut men intakt, bild på inredningen kommer i eftermiddag,

      steg 1: få bilen i hyffsta skick, inte lacken inräknat då men ändå…. besigtningsduglig och avtvättad och andra däck ska på, laddningen ska fixas och jag ska få den att gå lite renare jenom tänstiftsbyte och kabelbyte + rotor och lock… sen en massa svetsning under så kanske det blir bil av denna med, detta ska inte bli ett långtidsprojekt utan jag ska ordna det som är på bes. pappret få den besigtigad och körklar så får jag se om jag känner för att fixa till den senare.

      bilder….

        januari 17, 2007 at 08:46 #102075

        Den där färgen passar 99an väldigt bra!
        Hur ser den ut under överdragsklädseln?

        Har lite insprutningsdetaljer liggandes om du skulle behöva.

        /Krister K

          januari 18, 2007 at 21:20 #102134

          motorn med sprut går otroligt fint och startar omedelbart inget malande, fin och ren i insuget o.s.v. enda är att den inte laddar så jag väntar på en ny generator, den mesta på bes pappret är åtgärdat men ligger lite lågt en vecka eller nått, ska svetsa bakre länkarmsinfästningen och vänstra fram så är det nog bara att besigtiga sen..

          … under överdragsklädseln är det fint, dock ett litet slithål/spricka i klädseln på förarstolen högt upp på sidan av ryggen men det går att sy i hop snyggt med nål och tråd….

            januari 19, 2007 at 14:36 #102158

            var någon intresserad av detta objekt eller? känns som om det går åt skogen med den, kroppen orkar inte med just nu, har slitit upp en gammal höftskada (22år gammal och redan problem) bilen går kanon förutom laddning, länkarmsinfästningen är det ingen fara med, har sett värre, annars va det inte så farligt med rost ändå… om ingen köper den blir det pressen!… 1000- 1500 eller bud som den står

              januari 19, 2007 at 15:08 #102161

              Karlstad kändes lite långt att åka med biltrailer 🙁 Intresserad är man alltid, hur såg besiktningsprotokollet ut?

                januari 19, 2007 at 15:22 #102162

                1: stötdämparbussningen nedre är lite glapp, annars ok, går nog att dra åt lite hårdare
                2: balkinfästningen golvet framför passargerarstolen, svetsat och spacklat innifrån, underredsmassa utifrån, håller ett par år, i övrigt är golvet bra, hål 2 som går på samma punkt är innanför tröskelvecket på förarsidan ca 35 cm och 5 cm brett hål, ser ut som om någon svetsat detta en gång men att plåten som täkte hålet rammlat bort, väldigt lättlagat
                3: högersidan 4 små hål, konstig benämmning på fel för runt själva infästningen är det solid plåt som berg, skulle kalla det tröskelrost vänstersidan obetydligt hål i tröskeln på samma sätt..
                4:parkeringsbromsen??! oket verkar inte vara utjusterat alls…

                  januari 22, 2007 at 20:26 #102356

                  den stannar kvar i garaget trots allt, hade ett par mörka dagar där förra veckan…

                  idag har följande hänt, jag har äntligen fått den att ladda, woohooo…. jag bytte generatorn till en 900OG från 1985 och med lite knåpande och hemmafixande och bortplockninga av överflödiga kablar så fungerar det och mycket bra även, dock tyckte inte remmen om det hela som skrek av smärta, generatorn laddade som bara den, till och med den grova + kabeln blev varm, inte undra på det batteriet innehöll endast 9,8V när jag försökte starta den, segt gick det men den hoppade igång omedelbart i alla fall.. medans jag höll på med det så bytte tjejen blinkersglasen fram till ett par fina med orange färg i stället för dom “blekta” helvita glasen

                  även ronalerna är på väg att monteras

                    januari 22, 2007 at 21:12 #102365

                    Ser ju inte så tokig ut som det verkar på besprotokollet:-), är lite avis då jag är lite sugen på att bli ägare till en ljusblå GLi någon gång.

                      januari 23, 2007 at 07:03 #102384

                      det värsta som är med bilen är det enorma lacksläppet på huv tak baklucka, men får man bara det i ordning så blir den riktigt snygg.. väntar på offert från lackeringsfirman…

                        januari 23, 2007 at 07:17 #102385

                        Snyggt med Ronaler på bilen!

                        /Krister K

                          januari 26, 2007 at 06:13 #102502

                          då var länkarmsinfästningen avklarad och golvet fixat, likaså avgassystemet, men jag har kört fast på bakre länkarmsinfästningen, man kan säga att det är tröskeln som har rostat inte själva infästningen, har försökt att svetsa (vanligtvis löser jag detta utan problem, men den här nöten var ordentligt svår, trösklarna är behandlade med något klet invändigt som rinner ut direkt man sätter svetsen i, helt omöjligt att svetsa i, brinner omedelbart, någon sa att det är ett wax dom använder vid rostskyddning inne i tröskeln… hur löser jag detta. utan svetsning där ingen GLi på vägen, har inte stött på detta problem någon annan stans än just trösklarna.

                            januari 26, 2007 at 08:25 #102504

                            Slipning, det är förmodligen en gammal rostskyddslösning, brukar se ut somo typ svart gummi´!

                            Bara att köra igång med vinkelslipen…

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              januari 26, 2007 at 14:52 #102516

                              Jag brukar värma bort rostskydd med varmluftspistol. Det smålter snällt och rinner bort utan att ta eld. Eventuellt får man hjälpa till med morakniv för att skrapa rent. Kan det funka månntro? Besvärligt att det är på insidan, men det kanske går att komma åt genom rosthålen?

                              //Niklas

                                januari 26, 2007 at 17:29 #102521

                                tyvärr, riktigt så stora hål är det inte…

                                ja idag har jag i alla fall avslutat denna veckan i garaget, får ta helg nu börjar bli lite less på lort och rost, men det blir nog bra i slutändan. idag fick jag dit ett nytt avgassystem… från 900 87-93 modellens.. detta passar ypperligt med vissa modifikationer av ljuddämparupphägningen. efter burken blir det 2 tums… svetsat och slipat som att det ser ut som orginalet fast lite grövre. låter fräänt…

                                  januari 26, 2007 at 20:09 #102528

                                  Jag skulle nog skära upp ett större hål i tröskeln så jag kom åt att få bort vaxet. Det går ju lika snabbt att svetsa ett stort, regelbundet hål som att svetsa flera mindre. Själv har jag ju också en kraftfull aversion mot brinnande rostskydd som droppar på golvet och mig och skapar en Lützen-dimma i garaget…

                                  Nåväl, ha det bra och njut av helgen.

                                  //Niklas

                                  P.S. Det låter verkligen mysigt med lite större avgas på våra SAABar. Igår hörde jag på långt håll när min fru kom på gatan med 900:an vi köpte av dig. 🙂
                                  Den ska nog få APC-box och IC till våren.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.