Saab 99 King Size

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 King Size

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 251 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #199504
    Janne Hagnell
    Moderator

    Grejen med punktsvets är väl att det är bra när du ska serieproducera snabbt och billigt. Annars är väl helsvets kantikant att föredra? Inte för att jag tycker du borde göra så, men biltillverkarna har ju heller inget intresse av en bil som håller i evighet.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #177114
    Martin
    Deltagare

    Tack för kommentarer 🙂
    Tanken med punktsvetsen är ju att det skall vara så likt originalet som möjligt.
    Bilen har levt ett riktigt hårt liv, och förhoppningsvis skall den vårdas ömt så länge det går när renoveringen till slut är klar.

    Jag har fått en avisering om att svetssprimern kommit till utlämningsstället, men kom precis hem, så tidigast imorgon kan jag återkomma med rapport om hur det går. Har provsvetsat med små rena plåtbitar, och börjar få hyfsad kläm på punktsvetsen.
    Det är en enkel modell som kan köpas exvis hos Verktygsboden. Det enda man kan justera är trycket från svetselektroderna samt hur länge man har strömmen påkopplad. Rena plåtytor är A o O för bra resultat. :weld2

    #199564
    kg70
    Deltagare

    Den här?

    http://verktygsboden.se/punktsvetsning/punktsvetstang

    Ska bli intressant att läsa vad du tycker om den. Jag har själv funderat på en sådan.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #199565
    stefan
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Grejen med punktsvets är väl att det är bra när du ska serieproducera snabbt och billigt. Annars är väl helsvets kantikant att föredra? Inte för att jag tycker du borde göra så, men biltillverkarna har ju heller inget intresse av en bil som håller i evighet.

    det finns ju ingen anledning att helsvetsa såna skarvar som man normalt punktsvetsar? Även om man inte har en punktsvets så trycker man ju hål med tång med jämna mellanrum och pluggsvetsar med mag. Det är ju fullt tillräcklig hållfasthet.

    #199567
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag menade bara att punktsvetsandet inte är den lösning som håller längst alla gånger, och gör man en originalrenovering får man ha det med i beräkningen och tex göra som Martin och skaffa en bra svetsprimer. Ser fö fram mot en testrapport på U-pol:en. Känns som något man skulle kunna tänka sig att investera i. Har du koll på att den är kompatibel med 2k-lack, för det antar jag ska på sedan?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #199572
    Martin
    Deltagare

    Snabb återkoppling.

    Har pluggsvetsat tex delar av trösklarna och höger framskärm innan jag fick fatt på en punktsvets, och det blev helt ok.
    Slipade ner så det blev slätt, men den karaktäristiska fördjupningen man ser vid en punktsvets blir det inte riktigt

    Det stämmer K-G,

    Svetssprimern läggs där jag inte kommer åt så lätt att rostskydda efteråt, tex i spalter. På ytor som är exponerade blir det 2K zinkepoxy

    Återkommer om resten. 🙂

    #199681
    Martin
    Deltagare

    Verkar vara lite trickigt att anpassa punktsvetsen och svetsprimern till varandra.
    Antingen dålig vidhäftning, eller genombränning. Gäller att hitta mitten av dessa.
    Svetstången har bara två lägen. Av/på.
    Det man kan justera är avståndet mellan elektroderna och därmed trycket på de plågar som skall sammanfogas.
    Prov o försök med spillbitar pågår..

    Sticker emellan med lite godsaker så länge. Restade hos vissa leverantörer här hemma, så det blev till att gå över ån efter vatten för att få fatt på ett par Bilstein. Neo Bros levererade dessa idag. Supersnabb leverans och motsvarande kostnad som hemma inkl frakt

    #199716
    stefan
    Deltagare

    @Martin wrote:

    Verkar vara lite trickigt att anpassa punktsvetsen och svetsprimern till varandra.
    Antingen dålig vidhäftning, eller genombränning. Gäller att hitta mitten av dessa.
    Svetstången har bara två lägen. Av/på.
    Det man kan justera är avståndet mellan elektroderna och därmed trycket på de plågar som skall sammanfogas.
    Prov o försök med spillbitar pågår..

    Låter märkligt, de tänger jag har använt har det aldrig varit nå problem med att få genombränning, håller man länge säger det ju bara puff så bränns plåten bort. Därför har ju de dyrare en automatisk timer i sig.
    Är det nån trefaspjäs eller nå ännu enklare? 220v varianter har jag nog aldrig kört med.

    #199717
    Martin
    Deltagare

    Verktygsbodens 220v tvåfas som drivs med trefas/tvåfas konverter.
    Annars bränner den 10 amperesäkringar på löpande band.
    Se länken ovan.

    #199738
    stefan
    Deltagare

    vad är det för konverter? Den kräver ju 16A enl spec så det är väl inte konstigt om 10 A inte håller……..Eller menar du att du tar ut ström i en trefashandske bara?
    I vilket fall som helst så borde det rimligen inte vara nå problem att bränna sönder plåten om man så vill. Tror inte tricket är själva trycket på pinnarna ? De justerar man ju bara in så plåtarna kläms ihop som de ska. Svetsen ska inte bli bättre för att man nyper åt mer så att säga.

    #199742
    Janne Hagnell
    Moderator

    Gissar att konvertern lägger enfasmaskinen som en jämn belastning på alla tre faserna, och då går det ju att plocka ut 16A via de tre 10A-propparna.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #199780
    Martin
    Deltagare

    Har varit bortrest därav sent svar
    Vet inte vad ”trefas/tvåfas konverter” heter egentligen, men det är en trefashandske med uttag för tre st 230V tvåfas.
    För att nypa åt plåten använder jag klämmor, ej elektroderna. Strävar efter ett tryck med elektroderna så att det blir kontakt, inte mer.

    #169759
    piggis
    Deltagare

    Mellan fas och nolla har du 230 volt och mellan faserna 400 volt.
    Trefas uttag brukar vara säkrade med 16 ampere och således får man 230V och 16 A om man gör som du beskriver.

    #199788
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jaha, det är bara en sladd. Trodde det var en apparat.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #199871
    -konrad-
    Deltagare

    Dethär med punktsvets, testa högre tryck i spetsarna, den vi hade på mitt förra jobb var av modell proffs, med pneumatiska käftar. men det krävs relativt högt tryck för att ge bra svetsar, var det för klent så blev det tomtebloss och hål som följd. även storleken på spetsarna var av betydelse.

    Hoppas tipsen hjälper 🙂

    //Konrad S.

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 251 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.