Saab 99 King Size
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Nu börjar det se vettigt ut. Nya hjullager, hjulskruvar, bromsskiva och bromsok. Bromsskölden och fästbultarna för bromsoken är som sagt nyzinkade.
Blir fortfarande inte klok på vilken bakaxel som sitter på, men problemet löstes genom svarvning av bromskivorna för att kompensera att fästöronen på bakaxeln satt som de gjorde.
Dumt kan någon tycka, men nu får bilen behålla sin bakaxel som satt på när jag köpte den. Tänker inte renovera ytterligare en bakaxel…Nu motsvarar bromsbeläggens anläggning mot skivan hur det brukar se ut.
På bilden saknas monteringsdetaljerna för bromsbeläggen.juli 22, 2014 at 04:15 #173639Ser fantastiskt ut!
Att svarva skivorna va nog det smartaste att göra.
Det går ju att göra likadant med två till att lägg på reservhyllan…juli 22, 2014 at 10:30 #177248Det får vi hoppas!
Jag råkade ut för att bromsskivor blev förstörda efter ett längre stillestånd. På några månader (i kallgarage för visso). Jag tror det va beläggen som rostade och gjorde stora sår i skivorna. Skivor o belägg va nya från Ferodo….Fy vad tråkigt.. Jag har bevarat måtten på de svarvade skivorna om det blir aktuellt igen.
För den som önskar se bilen finns det en möjlighet i helgen på MHS-marknaden i trakterna av Arlanda
Tidningen Klassiker tillsammans arrangören MHS 25-26 juli ordnar en utställning med renoveringsobjekt och “barnfinds”.Jag blev tillfrågad om jag ville ställa upp med bilen, och tyckte det var en lysande idé.
Ofta ser man bara det skinande slutresultatet och sällan vägen dit. Det är ju vägen dit som är det mest spännande!
Så nu exponeras alla fördelar och nackdelar, finlir och misslyckanden i all sin nakenhet 😉MHS Marknad
STOXA utställningsområdeTack så mycket!
Deltagandet på MHS/Klassikers träff på STOXA var bra. Bilen kom på hjul lite snabbare, och jag fick en motivationshöjare. Därtill några värdefulla kontakter som kan bidra till att renoveringen blir som jag önskar.
Insåg att det är ett riskprojekt att anpassa dörrsidan från en tredörrars dörr till dessa specialdörrar. Alltför många vinklar på samma gång. Därför har kände bilplåtslagaren Bengt Blad några kilometer från där jag bor fått förtroendet att byta dörrsidorna. Bengt använde en av dörrarna som demonstrationsobjekt i sin monter på STOXA. Hans andra demonstrationsobjekt var en Maseratidörr. Vi skämtade om att Maseratidörren med något hundratal tillverkade var rena dussinvaran i jämförelse med Saabdörren. 😉 Nu sitter det en fastsvetsad bastant ram på insidan av dörren för att behålla formen på dörren innan dörrsidan skärs loss och en ny kommer på plats. Bäst att inse sina begränsningar och överlåta det svåraste till proffsen. Vore ju f-n om en taskig detalj förstör slutresultatet…
Näst på tur att bytas står vänster bakre karossida, det vill säga från C-stolpen och bakåt. Skrotning har påbörjats.
Som väntat har det bruna eländet härjat även här, men snart skall det vara rostfritt och rostskyddsbehandlat,
Skrotar försiktigt och stämmer av med den kompletta karossida jag har. Inget utrymme för misstag..
Därför skär jag upp sidan för att dels komma åt lättare, men också se bättre.Som ni ser sitter punktsvetsarna mycket tätt jämfört med till exempel trösklar och skärmkanter.
:wrench :weld2 :ID :read
PS. Vem f-n kom på att brutalskrota hatthyllan för att få ned ett gäng megahögtalare??? 😉 DS
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.