Saab 99 King Size

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 265 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 6, 2014 kl. 16:42 #177549

      Heja på Martin….

        augusti 18, 2014 kl. 17:46 #174836

        Kapen och huggmejseln har talat, fortfarande en bit kvar. Rosten lika närvarande som på resten av bilen.

        Lodräta staget är fäst i balken nära taket och lådkonstruktionen under baksätet alldeles ovanför domkraftsfästet.
        En vanlig saxdomkraft avlastar.
        Däcktrycket är avläst för säkerhets skull innan jag började riva. Som glad amatör vill jag inte att det blir snett.

        Sent from my iPad using Tapatalk

          augusti 19, 2014 kl. 21:06 #187321

          @Martin wrote:

          Som glad amatör vill jag inte att det blir snett.

          Känns som om det är dags att börja titulera dig som proffs vid det här laget!!!

          Sjukt imponerad över ditt mod! Själv vågar jag knappt sätta vinkelslipen i bilen i rädsla för att göra något tokigt!!

            augusti 22, 2014 kl. 10:23 #176489

            Tack Christian, men det var nog att ta i.
            ibland undrar jag över vad jag gett mig in på. :ID

              augusti 24, 2014 kl. 18:29 #189786

              Inte ens kungens limo undangick 80-talsflugan…. Vitt vitt vitt 😉
              (Vänster luftutsläpp)

              Sent from my iPad using Tapatalk

                september 5, 2014 kl. 08:47 #175167

                Reparation av sargarna för sidorutan är i stort sett klart.
                Dags att börja måtta in en ny karossida. Skall få låna en punktsvets för detta jobb.

                  september 5, 2014 kl. 09:07 #176843

                  Punktsvets är ju fina grejer! Ser ju orginal ut jämfört med pluggsvetsat.

                    september 6, 2014 kl. 06:19 #198694

                    Test

                      september 6, 2014 kl. 06:34 #198696

                      Pinne :AP :DR :CE

                        september 6, 2014 kl. 06:55 #198699

                        Testade Tapatalk igen. Men pinnen har en liiiten historia.

                        Upptäckte att den nya växelspaken jag haft liggande inte passade. Den var för ny.
                        Man har ändrat växelförarvajerns infästning på stången. Men klubben hade en till salu, så nu är det rätt. 🙂

                          september 14, 2014 kl. 20:20 #198947


                            oktober 31, 2014 kl. 22:29 #199252

                            Lång tid sedan senaste uppdatering. Vore skönt att slippa jobba och fixa bilen istället… 😉

                            Nu har skärmkanten bytts. Återstår helsvetsning.
                            Som sagt lades gammal och ny skärmkant omlott och nya skärmkanten punktades fast ovanpå.
                            Sedan sågade jag genom både gammal och ny skärmkant för en bra matchning och rätt svetsspalt.

                            Punktade sedan successivt fast nya plåten mot befintligt hjulhus. Punktsvetsarna motverkar att det slår sig. Att jag inte använde hela repplåtens bredd berodde på att jag vill lägga svetsen där det var någorlunda plant.
                            Därför sågade jag där jag gjorde. Nu återstår att slipa ned punktsvetsarna och lägga helsvetsar över hela skärmkanten.

                            Näst på tur är den vertikala plåten vid dörröppningen. Lutar åt att punkta fast denna till karossidan innan karossidan svetsas fast.
                            Har lånat en punktsvets, så nu har jag övat jag på skrotbitar för att få erfarenhet av punktsvetsen innan jag ger mig på bilen. :weld2



                              november 9, 2014 kl. 21:02 #199487

                              Inre skärmkant mer eller mindre klar. Nu grov tillpassning av karossidan.

                              Fundersam över kombinationen rostskydd och punktsvetsarna.
                              Jag har beställt en speciell primer med hög kopparhalt (U-POL Weld#2 Svetsprimer) som jag hoppas skall leda strömmen bra så att jag får bra punktsvetsar med bästa möjliga rostskydd.
                              Den lodräta plåten där låsblecken sitter kommer att punktsvetsas på karossidan innan de tillsammans svetsas på bilen, annars kommer man inte åt att punktsvetsa den lodräta plåten mot sidan.

                                november 9, 2014 kl. 21:13 #199490

                                Martin! Än en gång. Otroligt vad du håller på. Inget lämnas åt slumpen och all rost troll röks ut en efter en 🙂

                                  november 10, 2014 kl. 15:52 #198862

                                  Vilken känsla det måste vara att klappa dit en sån stor plåtbit. Bra jobbat!

                                  K-G

                                  Saab 99 1969, 1970
                                  Saab 90 1985
                                  Saab 9000 Aero 1996
                                  Opel Manta A 1972

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 265 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.