Saab 99 King Size

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 265 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 21, 2014 at 18:14 #176678

      Behöver goda råd…

      Jag blir inte klok på det här, jag undrar om jag blivit knäppare än vanligt!!!! :WH :banghead: :angryfire:

      Jag ha renoverat bakaxeln som satt på bilen. På bakaxeln satt ATE-bromsoken som monterades på 99/900 fram till att Saab införde handbromsen på bakhjulen.
      Original på 76 är ett klenare typ av ok från Girling. Alltså skall jag ha Girling-OK. Och det har jag några stycken helt nya.
      Har också ett knippe nya bromsskivor liggande.

      MEN! Vad är fel? Se bild.

      Mitt intryck är:
      Att bromsskivorna har för stor diameter
      Alternativt
      Att bakaxelns fästen för bromsoken inte sitter tillräckligt långt ut.

      Inte logiskt….

      Hjälp någon?

        juni 21, 2014 at 18:25 #176679

        Min gissning är att bakaxeln är bytt.

        😎

        Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8

          juni 21, 2014 at 21:25 #176692

          Ok, vilken bakaxel bedömer du att det är isf?

            juni 21, 2014 at 21:51 #176697

            Rörigt…tror bara dom oken du har på bild satt typ halva 75…jag har bara sett dom på 75or. Det är kanske så att dom skivorna du testar har större diameter. Eller sitter “bygeln” felvänd så urfasningen för skivan är åt fel håll..? Ser iaf ut som att det är gott om utrymme på de sidan av bygeln som vetter bakåt … kan ju vara ett felmonterat ok eller att bygeln är till ett vänster ok ist….

              juni 23, 2014 at 07:28 #176730

              Hej!
              På den 99cc -76 jag hade en gång i tiden så satt det de nyare oken, om det kan vara till någon vägledning?

              //Konrad S.

                juni 23, 2014 at 12:47 #176735

                I mina kataloger jag har så kom ATE oken 76 och borde rimligen hänga ihop med den modernare huvudcylindern på 22mm. ( Den som är i stort sett lika ända upp på 900)
                Skulle det ha varit girling ok på din original så borde den i teorin ha den mindre huvudcylindern på 19mm. Nu säger jag inte att det ÄR så här men tänker man rent logiskt så borde det bli så för jag tror inte de blandade diametrar hur som helst.
                Skivorna kan man ju utesluta helt eftersom det bara finns en att välja på. Ska vara 269mm i diameter

                  juni 23, 2014 at 13:16 #174897

                  Tack för era inputs!
                  Jag skall kolla upp brytpunkterna för bromsoken i reservdelskatalogen o jämföra med bilens ch#.
                  intressant teori om okens koppling till diametern på huvudcylindern.
                  Undersöker o återkommer:)

                    juni 23, 2014 at 16:29 #176741

                    Kan det vara så att bilen fått kraftigare bakbromsar då den är längre och tyngre än en vanlig 99:a?
                    Detta är vanligt på ombyggnationer, exempelvis polisbilar.
                    Jämför måtten med de gamla delarna som satt där före renoveringen.

                    Sabbe

                      juni 23, 2014 at 21:32 #176743

                      Bilens chassie# är 99762012697. Dvs en svenskbyggd 99

                      Enligt reservdelskatalogen för Saab 99 74- daterad aug 1976, monterades Girling-oken på årsmodell 1975 och delar av 1976 tom chassie# -99762022109 (jag listar ej Finska och Belgiska bilar här)
                      Så om man inte ändrade något bör bilen ha Girling-ok. Dvs de med sköldar som kan ses en bit upp i tråden.

                      Angående huvudcylinder ser det ut som att bilen har 8931875, dvs den cylinder som satt upp en bit in på modellår 77.

                      Samma reservdelskatalog listar två olika bakaxlar. 8921256 och 8924813
                      #8921256 upp tom en bit in på årsmodell 1974. #8924813 från 1975
                      Så, kopplat till vad 666 skrev, vad skiljer dessa bakaxlar åt? Är det fästena för bromsoken?
                      (Ännu tidigare bakaxlar ser helt annorlunda ut.)

                      Bromsoken som satt på 74 och tidigare (8919797 o 8919805) är inte samma som satt på bilar från halva 1976 (8932196 o 8932204)

                      :bh

                        juni 24, 2014 at 08:03 #176746

                        det är nog brytpunkt mitt i trots allt. Tittade i en annan bromskatalog och de listar 99-76 med både Girling och ATE bak ihop med den nyare cylindern så min teori gick visst inte hem. Troligen bytte de väl ok vid ett visst chassinummer och eftersom du uppenbarligen hade ATE ok bak tidigare så är det nog så att det ska vara det. Skiljer axeln så borde det rimligen vara samma brytpunkt för den som för oken ?

                          juni 29, 2014 at 17:28 #175076

                          Bakre bromsok som satt på var riktigt risiga, så de hamnade på tippen. Återstår att se om jag hittar några i gömmorna. På SSK reservdelslager var de slut.

                          Men, i avvaktan på lösningen på problemet med de bakre bromsarna hamnade till slut de renoverade hjulspindlarna, främre bromsoken och de nya skivorna på plats,^
                          Drivknutarna kommer från SSK. Spindellederna, bromsslang, bromsbelägg och monteringssats är nya Saaboriginal. Skivorna kom från Brembo. :h

                          Ser helt ok ut, men om jag skall vara petig hade jag gärna sett en snyggare renovering av bromsoken. :sad
                          Skruvarna som fäster bromsslangen skall bytas ut mot nyzinkade.

                          PS. Ny bakaxel lanserades 1975: #8924813

                            juni 29, 2014 at 20:08 #176869

                            Bromsrör från bromsslang till bromsoket vänster fram.
                            Ett till synes ganska friskt bromsrör var i inte särskilt god kondition. Inte mycket gängor kvar. Upplösta…
                            Nytt bromsrör på plats nu. 🙂

                              juni 30, 2014 at 06:30 #176880

                              Så korta bromsrör har jag nog 10 st nya som jag har tänkt att klippa av för att ta nipplarna.
                              Nu vet jag var de har suttit.

                              Sabbe

                                juni 30, 2014 at 08:34 #176883

                                Det finns nog köpare på dem 🙂
                                De kan vara trickigt att böja till själv med bibehållen innerdiameter..

                                Om jag inte lyckas rädda den andra sidan kan jag vara spekulant om du vill sälja.

                                  juni 30, 2014 at 09:45 #176885

                                  ok bak borde ju inte vara nå bekymmer att hitta om du har de nyare ATE oken på 30mm, de är ju lika hela vägen upp på 99. Dessa finns ju fortfarande som bytes ok hos budweg tex.

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 265 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.