Saab 99 King Size
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 King Size
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Behöver goda råd…
Jag blir inte klok på det här, jag undrar om jag blivit knäppare än vanligt!!!! :WH :banghead: :angryfire:
Jag ha renoverat bakaxeln som satt på bilen. På bakaxeln satt ATE-bromsoken som monterades på 99/900 fram till att Saab införde handbromsen på bakhjulen.
Original på 76 är ett klenare typ av ok från Girling. Alltså skall jag ha Girling-OK. Och det har jag några stycken helt nya.
Har också ett knippe nya bromsskivor liggande.MEN! Vad är fel? Se bild.
Mitt intryck är:
Att bromsskivorna har för stor diameter
Alternativt
Att bakaxelns fästen för bromsoken inte sitter tillräckligt långt ut.Inte logiskt….
Hjälp någon?
juni 21, 2014 at 21:51 #176697Rörigt…tror bara dom oken du har på bild satt typ halva 75…jag har bara sett dom på 75or. Det är kanske så att dom skivorna du testar har större diameter. Eller sitter “bygeln” felvänd så urfasningen för skivan är åt fel håll..? Ser iaf ut som att det är gott om utrymme på de sidan av bygeln som vetter bakåt … kan ju vara ett felmonterat ok eller att bygeln är till ett vänster ok ist….
I mina kataloger jag har så kom ATE oken 76 och borde rimligen hänga ihop med den modernare huvudcylindern på 22mm. ( Den som är i stort sett lika ända upp på 900)
Skulle det ha varit girling ok på din original så borde den i teorin ha den mindre huvudcylindern på 19mm. Nu säger jag inte att det ÄR så här men tänker man rent logiskt så borde det bli så för jag tror inte de blandade diametrar hur som helst.
Skivorna kan man ju utesluta helt eftersom det bara finns en att välja på. Ska vara 269mm i diameterBilens chassie# är 99762012697. Dvs en svenskbyggd 99
Enligt reservdelskatalogen för Saab 99 74- daterad aug 1976, monterades Girling-oken på årsmodell 1975 och delar av 1976 tom chassie# -99762022109 (jag listar ej Finska och Belgiska bilar här)
Så om man inte ändrade något bör bilen ha Girling-ok. Dvs de med sköldar som kan ses en bit upp i tråden.Angående huvudcylinder ser det ut som att bilen har 8931875, dvs den cylinder som satt upp en bit in på modellår 77.
Samma reservdelskatalog listar två olika bakaxlar. 8921256 och 8924813
#8921256 upp tom en bit in på årsmodell 1974. #8924813 från 1975
Så, kopplat till vad 666 skrev, vad skiljer dessa bakaxlar åt? Är det fästena för bromsoken?
(Ännu tidigare bakaxlar ser helt annorlunda ut.)Bromsoken som satt på 74 och tidigare (8919797 o 8919805) är inte samma som satt på bilar från halva 1976 (8932196 o 8932204)
:bh
det är nog brytpunkt mitt i trots allt. Tittade i en annan bromskatalog och de listar 99-76 med både Girling och ATE bak ihop med den nyare cylindern så min teori gick visst inte hem. Troligen bytte de väl ok vid ett visst chassinummer och eftersom du uppenbarligen hade ATE ok bak tidigare så är det nog så att det ska vara det. Skiljer axeln så borde det rimligen vara samma brytpunkt för den som för oken ?
Bakre bromsok som satt på var riktigt risiga, så de hamnade på tippen. Återstår att se om jag hittar några i gömmorna. På SSK reservdelslager var de slut.
Men, i avvaktan på lösningen på problemet med de bakre bromsarna hamnade till slut de renoverade hjulspindlarna, främre bromsoken och de nya skivorna på plats,^
Drivknutarna kommer från SSK. Spindellederna, bromsslang, bromsbelägg och monteringssats är nya Saaboriginal. Skivorna kom från Brembo. :hSer helt ok ut, men om jag skall vara petig hade jag gärna sett en snyggare renovering av bromsoken. :sad
Skruvarna som fäster bromsslangen skall bytas ut mot nyzinkade.PS. Ny bakaxel lanserades 1975: #8924813
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.