Saab V4 -67

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab V4 -67

  • Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2009-06-08 12:01 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17277
    martin h
    Deltagare

    Hej!

    Tänkte berätta lite om mitt V4:a projekt. Jag köpte bilen 1999 ifrån Luleå. En kompis till mig flög upp på morgonen och körde hem bilen till stockholm på en dag (100 mil) i en ”osedd” bil. Det var ett äventyr, men slutat väl.

    Sedan körde jag bilen på somrarna i några år, men tillslut var det nödvändigt med ett större renoveringsgrepp. Det var framför allt två saker som tvingad fram beslutet:
    – Motorn gick inte rent. Det visade sig att ett cylinder lopp ”sjunkit” något och det läckte emot toppen. Den kilven var inte långt ifrån att skära. (rejäla repor).
    – Det bakre motorfästet hade rostat loss ifrån golvet, så lådan vred sig vid gaspådrag.

    För en sådär 5 år sedan började jag plocka isär bilen i sina beståndsdelar. Nu börjar jag se ljuset i tunneln. Motorn är helrenoverad (nya kolvar, lager, mm mm). Karossen är svetsad, rostskyddad, omlackad mm.

    Min ambition har varit att försöka göra allt så original som möjligt, men ibland så blir det inte precis som det var. Framförallt kan det ju vara svårt att hitta rätt färg till smådelar. Nedan kan ni se några bilder. Tyvärr så är det mesta som togs ibörjan inte digital bilder, så det är mest från slutet av projektet.

    Bilderna visar det svetsade golvet inne i kupén. Golvet byttes från tröskel till tröskel cirka 40 cm in i kupén och framåt till cirak 40 cm in i motorrummet och 20 cm upp på torpedväggen. den gammla var mest plast och rost….

    Motorn sittande på stativ efter renovering. insuget är såklart också svartlackat nu. Den sitter fortfarande på statvivet, men det är inte mer än någon månad tills den skall i!

    Ett framnav efter renovering.

    Motorrummet i dagen status. Säkringsdosa och de nytillverkade kabelhärvorna åkte i under jul/nyårsledigheten.

    Skall försöka rapportera med jämna mellanrum vilka framsteg som görs.

    På vägen sommarn 2008!!!??

    /Martin

    #117460
    martin h
    Deltagare

    Hej!

    Nu har det gått ytterliggare några veckor och dags för en lägesrapport.

    Tanken har gjortsr ren på insidan och lackerats på utsidan. Det var inte helt lätt att få ut diverse slam som samlats i botten (läs ena gaveln, då tanken ståt på högkant i några år), men det gick hyfsat genom bränslemätarhålet.

    Nu ät i alla fall tanken i och bränsleröret monterat. Det blev att skarva med en lödning ett par centimeter ifrån tanken för att kunna använda den gamla nippelanslutningen.

    Ett nytt handskfack tillverkades i karosseripapp framför tv:n. Tog några timmar, men blev rätt ok.

    Sedan var det dags för en milstolpe. Motorlyft!!

    På plats!!!!

    Edvin, 8 år ser fram emot sommaren och en besiktigad V4:a!!

    Nu rullar det på med ett oändligt antal småsaker. Kablar, slangar fästen mm.mm.

    Ny rapport kommer om ett par veckor!

    /Martin

    #117461
    Lollo
    Deltagare

    Ser kanon ut:-).
    Vart köpte du pappen??

    #117462
    martin h
    Deltagare

    Karosseripappen köpte jag på Örebro Agenturaffär.

    http://www.agenturaffaren.se/

    Dämppappen som sitter undertill på tanken är köpt på samma ställe. Den är väldigt lik våffelpappen fast utan våfflor. Jag tycker att den känns lite tunnare också, så jag limmar ihop två ark. Häromdan så fick jag dessutom syn på exakt den pappen på ok!!!

    /Martin

    #117463
    rodder76
    Deltagare

    Ser ut att bli ett riktigt toppex. Snyggt som tusan
    Att bygga nytt handskfakk var inte dumt, men precis som Lollo undrar jag var du fått tag på pappen och även vad den används till annars (du kallade den karosseripapp)

    // D

    #117470
    martin h
    Deltagare

    Pappen används till inredning, t.ex på sidorna bakom främre hjulhus så sitter det en pappskiva som papperskorgen är fäst på. Sen tror jag att delar av stommen för klädseln på sidorna är gjorda av karosseripapp.

    Den gråa färgen är något mörkare än originalpappens grå färg, men duger gott åt mig.

    Rodder76, håller du hus i Linköping eller i Luleå? Som du kan se i början av tråden så kommer bilen ifrån Luleå. Om jag får ihop den till sommaren så är det planerat en långresa igenom norra Sverige med Luleå som nordligaste punkt, så bilen får komma ”hem” en gång till.

    /Martin

    #118538
    martin h
    Deltagare

    Hallå igen!

    Har varit lite dålig på att rapportera, men här kommer i alla fall en updatering.

    Jag har jobbat vidare med motorrummet, och det börjar närma sig färdigt. Hade lite problem med den nya hastighetsmätarvajern, då den hade fel ”mutter” i mätaränden, men jag fick en gammal av Lelle, som det gick att flytta över ”muttern” från.

    En avdragen pinskruv i en av topparna, som jag glömt borra ur inna motorn åkte i genererade rätt många svordomar innan den var ur. Tack för vinkelborrmaskin!!

    Så här ser motorrummet ut nu. Det som återstår är att få dit alla kylslangar, avgassystemet, fronten och lite ”småplock”.

    Cromelisterna är på plats. Jag fick tag i nya clips på agenturaffären i Örebro. De är inte vasa emot hålet som originalen, utan är rundade och skär inte igenom lacken.

    Tutan på plats. Den nytilverkade kabelstammen syns vid sidan.

    Ett tillfixat fönster till en dörr. Det var ganska mycket ytrost på glasets infästning. Jag har också fått tag på nya lister (U-listen i karmen och borstlisten på insidan i underkant) på Agneturaffären. Passar riktigt bra .

    Polerat bakljusglas.

    Och nu till veckans gåta: Vad är detta? ( jag har tyvärr ingen anning)

    Nästa vecka= sportlov, men sen är det åter nya tag i garaget.

    /Martin

    Ps. Hur f-n gör man för att få in Thumnailbilderna??? Ja, jag vet att jag lyckades förra gången, men det ver då det…. Ds.

    #118539
    skjoldborg
    Deltagare

    Hej Martin

    Også fra Danmark skal du have et tillykke med din fine renovering. Meget flot arbejde!!

    Men til gåden (gåtan)

    Det er til beskyttelse af hånden mod viskermotoren (torckarmotoren) når man skal trække i wiren til motorhjælmen (huven)

    MVH
    Knud

    #118540
    martin h
    Deltagare

    Tack för svaret!

    Tur att huvvajern inte är monterad ännu då.

    /Martin

    #118541
    sabbe
    Deltagare

    Plastkåpan sitter mycket riktigt under instrumentbrädan på huvvirehöljets fästmutter, kåpan skyddar elkablage mm att komma ikläm eller dras in i mekanismen när torkararmen gör sin vevrörelse. Tror inte man stoppar in fingarna så långt där med torkarna igång.

    Sabbe

    #118542
    2takt_nicke
    Deltagare

    Oj oj oj den blir riktigt fin:D

    #118544
    pelle s
    Deltagare
    Martin H wrote:
    Ps. Hur f-n gör man för att få in Thumnailbilderna??? Ja, jag vet att jag lyckades förra gången, men det ver då det…. Ds.

    Du skall kopiera hela den nedersta länken i min bifogade bild och klistra in den i ditt inlägg här på anslagstavlan.

    Mvh
    Pelle

    #118545
    phermansson
    Deltagare

    Ser ut att bli snyggt detta!

    Angående bilderna så tar du bara det som står som ’BB-Code’ på geting och klistrar in här:

    Edit: Här var vi samordnade 🙂 , två svar om samma sak nästan samtidigt.

    #118546
    martin h
    Deltagare

    Fixat!!

    Tack för hjälpen.

    #118555
    saab v4-ever
    Deltagare

    Martin, vad fin den blir, fortsatt lycka till! Den första V4:an med röda kåporna ser fin ut mot den malmgrå karossen. Det blir kul å ses på Långholmen?
    ///Harald

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng