Saabsåpan

Forum / Övrigt / Allmänt / Saabsåpan

Forum / Övrigt / Allmänt / Saabsåpan

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 404 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 6, 2011 at 19:53 #35884

      Drömer drömer….. hus många plan b finns hos VM?

        december 6, 2011 at 20:30 #35896

        Det var nån som sa att när han gått igenom hela alfabetet med plan c, plan d osv så skulle han komma till plan aa, plan ab osv 🙂

          december 6, 2011 at 21:37 #35904

          @phermansson wrote:

          Det var nån som sa att när han gått igenom hela alfabetet med plan c, plan d osv så skulle han komma till plan aa, plan ab osv 🙂

          Hahaha :lol:. Ja, lite humor är nödvändigt i en sådan här situation.

            december 7, 2011 at 09:30 #35915

            http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1457202-lofalk-bryter-rekonstruktionen-for-saab

            Jaha, då var det dags igen…

              december 7, 2011 at 09:47 #35916

              @900jubileum wrote:

              http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1457202-lofalk-bryter-rekonstruktionen-for-saab

              Jaha, då var det dags igen…

              Mmm och det senaste som sas på radion inatt innan jag ställde bort lastbilen, var att nu hade tom. underleverantörerna genom sitt ombud riktat skarp kritik mot Lofalk både agerat på egen hand och som en konkursförvaltare istället för rekonstruktör. Oavsett vad man tycker om VM så fanns det tydligen ett nytt affärsförslag sent i går kväll där Youngman skulle få preferensaktier istället för ett direkt ägande. Känns lite som att Lofalk försöker “rädda sitt eget skinn” Samtidigt så tror jag personligen att Kinaspåret tyvärr är heldött. GM har aldrig velat och kommer aldrig heller att släppa “sin” teknik till en biltillverkare som skulle kunna vara en (ack så liten men ändå) konkurent till dom.

              TyckerJan-Erik Berggren, Expressen sammanfattar det hela rätt bra i inklistrad artikel nedan:
              http://gt.expressen.se/nyheter/1.2644466/saab-stannade-for-tva-ar-sedan

              Saab stannade – för två år sedan

              Saab står vid vägs ände, för att citera rekonstruktören Guy Lofalk.
              Till och med de tappra fackförbunden på Saab verkar ha gett upp.
              Alla skyller på varandra men ska vi vara ärliga så avgjordes Saabs öde redan för två år sedan.

              Victor Muller skyller på Guy Lofalk och Lofalk kontrar med en egen agenda för att rädda Saab. Undan konkurs och undan Victor Muller.
              Det är omöjligt och inte vettigt att peka ut någon skyldig i Saab-dramat. Alla inblandade har försökt och misslyckats – alla på sitt sätt.
              Jag vill bara skruva tillbaka klockan till januari 2010 då Victor Muller och Jan Åke Jonsson med bistånd av den svenska regeringen och EIB lyckades krångla loss Saab från General Motors.

              Mycket av det vi ser i dag kan härledas till de förhandlingarna. Nu ser vi resultatet av det ”nya fria Saab” som Muller och Jonsson så glatt ropade ut vid fabriken i Trollhättan.
              I praktiken har Saab varit bakbundna av sitt avtal om tekniklicenser med General Motors. Nya 9-4X har köpts dyrt från GM-fabriken i Mexiko och förhandlingarna nu med Pang Da och Youngman visar att ”nya fria Saab” knappt ens ägt rätten att sätta tändningsnyckeln i nya 9-5.
              Saab och Swedish Automobile har inte haft möjlighet att plocka in nytt kapital på grund av avtalen med General Motors och Europeiska Investeringsbanken, EIB.
              Det var väldigt naivt av Muller, Jonsson och den svenska regeringen att tro att Saab skulle kunna rivstarta till en nivå om 80 000 sålda bilar per år. Den naiviteten straffade sig redan efter ett år då Saab kört slut på pengar.
              Men det var ännu mer naivt av Muller att tro att han så snabbt skulle kunna sy ihop en affär med Kina.

              Och Guy Lofalk har varit lika naiv i sina försök att sälja hela Saab – utan Muller – till Kina.
              General Motors vill inte se en kinesisk ägare till Saab. De ville det inte 2008 och 2009 och de vill det inte 2011 eller 2012. Om de ska ändra sig så måste kineserna betala väldigt dyrt för varje Saab som byggs.
              I praktiken är alltså Saab i mångt och mycket fortfarande ett GM-märke.
              Vi var bara dumma som inbillade oss något annat de där kyliga vinterdagarna då Muller och Jonsson hyllades på fabriken i Trollhättan.

                december 7, 2011 at 09:58 #35917

                Saab har fortfarande några dagar på sig att svara tingsrätten om situationen och personligen hoppas jag att man kommer fram till någon form av lösning även denna gång.

                  december 9, 2011 at 10:15 #36000

                  Om någon är att klandra för alla galna svängar i denna såpa så är det onekligen Lofalk.

                  http://www.saabsunited.com/2011/12/internal-document-describing-lofalks-misstakes.html

                  Att ett beteende som detta ens existerar på den här nivån. Man blir ju helt andlös.

                    december 9, 2011 at 10:52 #36004

                    Ja det man hör om Lofalk nu är skrämmande. Han har fått 1,2 miljoner euro och har inte gjort ett bra jobb. Han har gått sin egen väg och enligt P4 Väst bland annat ljugit för GM. Så visst har han ställt till det. Sen ställde det ju till det att Antonov inte fick gå in i våras också. Man hade en affärsplan som fungerade men verligen låg på gränsen. Man visste att det skulle komma en dipp under mars/april som skulle ha täckts av Antonovs pengar. Sen fick fabriken stoppa och man hamnade i sitt moment 22 där man inte har haft råd att tjäna pengar…

                      december 9, 2011 at 11:08 #36005

                      Fast en tidigare injektion på pengar och då skapad produktion hade knappast löst saken eftersom det då krävs en enorm försäljning från dag ett för att hålla skutan rullande. Det hade liksom räckt med nån månads löpande utgifter så hade man varit på noll igen…………..

                        december 9, 2011 at 11:41 #36008

                        Är detta Mullers senaste Plan B för att köpa mer tid???

                        /Fredrik

                          december 9, 2011 at 12:59 #36013

                          @Stefan wrote:

                          Fast en tidigare injektion på pengar och då skapad produktion hade knappast löst saken eftersom det då krävs en enorm försäljning från dag ett för att hålla skutan rullande. Det hade liksom räckt med nån månads löpande utgifter så hade man varit på noll igen…………..

                          Nja man låg väl i hyfsad balans och på väg uppåt. Tanken var väl att iaf hålla sig flytande till säljstarten för 9-5 kombi i augusti. Sedan skulle det rulla på mha 9-4X och sedan nya 9-3.

                            december 9, 2011 at 13:34 #36014

                            @phermansson wrote:

                            @Stefan wrote:

                            Fast en tidigare injektion på pengar och då skapad produktion hade knappast löst saken eftersom det då krävs en enorm försäljning från dag ett för att hålla skutan rullande. Det hade liksom räckt med nån månads löpande utgifter så hade man varit på noll igen…………..

                            Nja man låg väl i hyfsad balans och på väg uppåt. Tanken var väl att iaf hålla sig flytande till säljstarten för 9-5 kombi i augusti. Sedan skulle det rulla på mha 9-4X och sedan nya 9-3.

                            Man kan ju kanske tycka det men jag tror det krävs enorma mängder pengar för att dels komma igång med produktionen, betala skulder så komponent leveranser kommer igång och sen löner till alla och sen buffert innan försäljning kommer igång.
                            Det handlar nog om betydligt mer än nåt litet lån på nån miljard, det kan tyckas låta mycket men är nog bara en spottstyver i sammanhanget.
                            Att förlita sig på att kommande modeller ska börja sälja bra (när gamla inte gjort det) är nog bara en pappersprodukt för att få det att se bra ut, verkligheten är som sagt en annan eftersom att även om man hade kommit igång med nåt nytt och den sålt dåligt så går det makalöst snabbt innan pengarna är slut.

                              december 9, 2011 at 15:33 #33570

                              Är det så att Saab skulle förlora rättigheterna till namnet “Saab” om någon skulle köpa upp bolaget efter en ev. konkurs?

                                december 9, 2011 at 15:46 #36017

                                Jo givetvis krävs det mycket pengar nu när det har blivit som det blivit. Hade fabriken kunnat rulla på hade det varit en helt annan sak, det är det jag menar. Man hade kunnat bygga och sälja så att det i alla fall gått runt. Man hade fått in pengar löpande och kunnat betala löpande.
                                Nu sitter man ju i moment 22 där man inte får in pengar från försäljning som kan användas för att hålla fabriken igång.
                                “Att förlita sig på att kommande modeller ska börja sälja bra (när gamla inte gjort det) ” förstår jag inte vad du menar med… Man har en mycket effektiv organisation och kan gå runt på 60-80000 sålda bilar per år. Man har ofta legat på 110-130000 sålda, senast 2007. Så visst säljer de mindre än Toyota, men huvudsaken är väl att det går ihop?

                                  december 9, 2011 at 17:27 #33539

                                  Har Saab överhuvudtaget gått runt ekonomiskt någon gång? De har väl aldrig tillverkat eller sålt så många bilar att de gått med vinst och fått det att gå runt?
                                  GM har pytsat in pengar hela tiden och likaså gjorde väl tidigare ägare så det är nog en utopi att få det att gå runt med den tillverkning och försäljning de har.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 404 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.