- Detta ämne har 403 svar, 64 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-03 08:34 av .
- FörfattareInlägg
- 12 juni, 2012 kl. 21:22 #44780
parru
DeltagareSkulle inte nya 9-5 blinka en hel del mot gamla 99 och 900 og? Så även där.
13 juni, 2012 kl. 05:22 #44783phermansson
DeltagareTrot den som vill, men nu pratas det på radion om att det blir presskonferens kl 13 idag.
13 juni, 2012 kl. 05:41 #4478413 juni, 2012 kl. 06:02 #44785Psycho Dave
Deltagare13 juni, 2012 kl. 06:32 #44787phermansson
DeltagareJag tycker detta verkar spännande och det kommer att bli nya arbetstillfällen. Det är ju inte enbart elbilar det handlar om. SU har en spännande lista:
NEVS buying Saab
Developing a 9-1 electric car with a Japanese back-bone and subframe
Developing a 9-3 hybrid system
Developing the Next Generation 9-3 Phoenix platform in to a Hybrid / EV with electric rear axel
Have an option to buy Saab Parts for 200 million Euro in 3 years allowing the government to rebuild Saab Parts and the Network
Developing an own battery development and production center in Trollhättan
Developing a bio-fuel electric plant creating electricity from the currently huge bio-mass industry in Sweden.http://www.saabsunited.com/2012/06/press-conference-at-1300.html#comments
13 juni, 2012 kl. 07:00 #44788Psycho Dave
DeltagareNja, jag är skeptisk. Jag hoppas att Saab AB och Scania inte släpper varumärket Saab till dem så att det dras mer i skiten.
13 juni, 2012 kl. 07:51 #44789phermansson
DeltagareFörstår inte varför alla är så skeptiska… Nya arbetstillfällen, etablering med modern teknik. Jag hade varit mer skeptisk till en stor satsning på enbart bensinbilar, de kommer inte att kunna säljas om några år. Och många sätter likhetstecken mellan Nevs – elbilar – hopplöst. Men här står det ju ”Developing the Next Generation 9-3 Phoenix platform in to a Hybrid / EV with electric rear axel”, det är ju bara en modernare form av 9-3an med E-AAM.
13 juni, 2012 kl. 08:03 #44790Christian Haugsöen
DeltagareSaab måste ju släpas in i en modernare vagnpark och jag tycker detta verkar vara ett jättebra sätt!
13 juni, 2012 kl. 08:18 #44792900jubileum
DeltagareTill en början var jag lite spektisk till NEVS men har fått en mer bättre bild av dem på sistone. En tillverkare som enbart skulle ha satsat vidare på fossila bränslen hade ju inte varit så lyckat som phermansson tidigare skrev. Det här ser ju tvärtom som ett fint tillfälle att utveckla ett modernt Saab med en modern fordonsflotta. Sedan tror jag att man måste vara glad över att Saab överhuvudtaget får en möjlighet att finnas kvar. Tänk bara på alla turer dem senaste åren; Rekonstruktion, finansiella problem, havererade affärer, utmätningar, misslyckad rekonstruktion och tillslut konkurs, ändå får Saab en möjlighet att finnas kvar.
13 juni, 2012 kl. 09:13 #44794Janne Hagnell
ModeratorHåller med. Om Saab ska överleva måste företaget fortsätta att framstå som inovatör och då går det inte att bara köra på i gamla, fossila hjulspår.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”13 juni, 2012 kl. 11:12 #44797Martin
DeltagareFölj presskonferensen här: http://www.svtplay.se/live/131544/rapport-extrasandning
Det låter hoppfullt och framtidsinriktat tycker jag, och definitivt något som gynnar Saab, Trollhättan och Sverige.13 juni, 2012 kl. 11:20 #42246Janne Hagnell
Moderator:AP :race
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”13 juni, 2012 kl. 12:18 #44798simona50
DeltagareEl Saabar…. Vem vill köpa sånt? Kommunen, Posten och….. nej ingen. :sry
13 juni, 2012 kl. 12:42 #44799Bengt Åkesson
Deltagare13 juni, 2012 kl. 12:58 #44801Dicst
Deltagare@SimonA50 wrote:
El Saabar…. Vem vill köpa sånt? Kommunen, Posten och….. nej ingen. :sry
Nära 80% av allt åkande vi gör skulle jag klara på en elbil med mindre än 5 mils aktionsradie!
Skola->dagis->jobb->lunchärende->hämta på skola/dagis->affären->hem
Tror nog att många fler kan göra en liknande kalkyl om man bara tänker efter. Då kan jag ta en bensin/etanoldriven bil de andra tillfällena när jag ska åka långt. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.