Saabsåpan

Forum Övrigt Allmänt Saabsåpan

  • Detta ämne har 403 svar, 64 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-03 08:34 av .
Visar 14 inlägg - 391 till 404 (av 404 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #44849
    96GT
    Deltagare
    #44851
    phermansson
    Deltagare

    Utvecklingen och tillverkningen av elbilar kommer också kompletteras med traditionell biltillverkning i Trollhättan. Det handlar om bilar utrustade med motorer med låga koldioxidutsläpp. Det uppger källor till Dagens Industri på torsdagen.

    http://di.se/Default.aspx?pid=270108__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

    Antalet rykten och spekulationer blir ju inte färre nu direkt 🙂

    #44888
    96GT
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    Utvecklingen och tillverkningen av elbilar kommer också kompletteras med traditionell biltillverkning i Trollhättan. Det handlar om bilar utrustade med motorer med låga koldioxidutsläpp. Det uppger källor till Dagens Industri på torsdagen.

    http://di.se/Default.aspx?pid=270108__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

    Antalet rykten och spekulationer blir ju inte färre nu direkt 🙂

    Många turer blir det.

    Det jag funderar var blev SAABs själ, den svenska ingenjörskonsten och designen av? och som vi alla älskar. Här pratas de bara om elbilar som skall säljas med japansk teknologi i Kina och USA? Koppling mellan SAABs vapen i Indien. Som jag förstår det har NEVS bara köpt fabriken och 9-3an. I ren desparation för att får tag i varumärket skall Indierna sätta samman bilar i Trollhättan.

    Som SAAB fantast ser jag ingen kopplingen mellan SAAB och de nya ägarna. Som det ser ut just nu kan NEVS hellre ha NEVS som varumärke. SAAB varumärket kan säljas senare til någon som önskar att bygga vidare på SAAB traditionen i Sverige och Trollhättan.

    Jag kan ha fel, det har jag haft förr…

    #44889
    skomakarn
    Deltagare

    @96GT wrote:

    @phermansson wrote:

    :

    Många turer blir det.

    Det jag funderar var blev SAABs själ, den svenska ingenjörskonsten och designen av? och som vi alla älskar. Här pratas de bara om elbilar som skall säljas med japansk teknologi i Kina och USA? Koppling mellan SAABs vapen i Indien. Som jag förstår det har NEVS bara köpt fabriken och 9-3an. I ren desparation för att får tag i varumärket skall Indierna sätta samman bilar i Trollhättan.

    Som SAAB fantast ser jag ingen kopplingen mellan SAAB och de nya ägarna. Som det ser ut just nu kan NEVS hellre ha NEVS som varumärke. SAAB varumärket kan säljas senare til någon som önskar att bygga vidare på SAAB traditionen i Sverige och Trollhättan.

    Jag kan ha fel, det har jag haft förr…

    Tyvärr kan jag bara hålla med dej. Jag är rädd att historien upprepar sej. Att de nya ägarna liksom gm inte förstår vad Saab är. Jag förfasar mej vid tanken på att det skulle bli som med det en gång så stolta motocykelmärket Indian. Nån som inte hade känslan fick för sej att tillverka (fula!) mopeder m Indianloggan på. (Undrar om inte mopparna var indientillverkade förresten. Läskig paralell!) Sorgligt 😥

    Jag har helst fel. Men jag tror inte jag har det. Tyvärr.
    Jag säger som en vis man sa när han fick se sin kompis morsas hund: ”Det vore bättre han finge dö”

    #44891
    skomakarn
    Deltagare

    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3494416.ece

    Varför pratar de om hybriddrift i överskriften och inte i texten?

    #44898
    96GT
    Deltagare

    @SKOMAKARN wrote:

    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3494416.ece

    Varför pratar de om hybriddrift i överskriften och inte i texten?

    Säkert för att de inte har för avsikt att laga några… Står ju inget heller i presentationen som presenterades vid presskonferansen. Eller glömde de? 🙂

    Är verkligen spänd på att se om de verkligen håller alla fina ord. Vid alltför många företagsförsäljningar visar det sig alltför ofta att det vara tomt prat och alla har fått sparken och tillverkningen har flyttats 1000 mil bort.

    Kunde inte låta bli att ladda upp två badge enginered SAABs

    #42284
    hans h
    Deltagare

    @SKOMAKARN wrote:

    Tyvärr kan jag bara hålla med dej. Jag är rädd att historien upprepar sej. Att de nya ägarna liksom gm inte förstår vad Saab är. Jag förfasar mej vid tanken på att det skulle bli som med det en gång så stolta motocykelmärket Indian. Nån som inte hade känslan fick för sej att tillverka (fula!) mopeder m Indianloggan på. (Undrar om inte mopparna var indientillverkade förresten. Läskig paralell!) Sorgligt 😥

    Jag har helst fel. Men jag tror inte jag har det. Tyvärr.
    Jag säger som en vis man sa när han fick se sin kompis morsas hund: ”Det vore bättre han finge dö”

    Indian ser ut att må bättre nu.
    http://www.indianmotorcycle.com/en-us/pages/home.aspx

    #44901
    parru
    Deltagare

    Om man skall se de uttalande som gjorts från försvarsSAAB och med tanke på DIs artikel igår, skulle ju en möjlig utväg vara att Mahindra & co bygger 9-3 med eller utan hybrid i Trollhättan och får därmed rätt att sätta SAAB märket på den bilen. Detta skulle också ge utrymme att hinna utveckla Phoenix och ett elbilskoncept. Nu är bara det problemet att jag är en obotlig optimist som gärna vill se den bästa lösningen på allt. :sry

    #44909
    Janne Hagnell
    Moderator

    @parru wrote:

    Om man skall se de uttalande som gjorts från försvarsSAAB och med tanke på DIs artikel igår, skulle ju en möjlig utväg vara att Mahindra & co bygger 9-3 med eller utan hybrid i Trollhättan och får därmed rätt att sätta SAAB märket på den bilen. Detta skulle också ge utrymme att hinna utveckla Phoenix och ett elbilskoncept. Nu är bara det problemet att jag är en obotlig optimist som gärna vill se den bästa lösningen på allt. :sry

    :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #44910
    phermansson
    Deltagare

    Jo det hade inte vart fel. Talesmannen nämnde ju nått om Indien i början av presskonferensen, men jag vet inte riktigt vad han syftade på.

    #42318
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag tror han syftade på ett folkrikt land i Asien… :ROLF
    Sorry, kunde inte låta bli… :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #45624
    saab-bo
    Deltagare

    Har varit oroväckande tyst ett tag nu!!
    Någon som har koll på läget,,och om det går framåt??

    / Bosse

    #45631
    phermansson
    Deltagare

    Det rör på sig så sakta… Senaste artikeln från TTELA, från imorse: http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.1693612-hon-ska-hitta-nevs-nyckelpersoner

    …förklarar Jäghem Löfving, som nu, vid 52 års ålder, ska ta hand om rekryteringsuppdraget för NEVS under åtminstone sex månader framåt.

    De började för två veckor sedan och har flera hundra intresseanmälningar via NEVS:s hemsida att se över. Men det är ännu tidiga dagar, poängterar Jäghem Löfving och fortsätter:

    – Vi har sagt att vi behöver ingenjörer men exakt hur många kommer vi att bestämma successivt tillsammans med ledningsteamet. Det är det vi försöker tillsätta först och intervjuer pågår löpande under sommaren.

    Parallellt pågår även avslutningen av försäljningen av konkursboet som beräknas fortgå under sommaren. När den är klart får NEVS formellt tillgång till Stallbackafabriken,

    #47112
    phermansson
    Deltagare

    NEVS KÖP AV SAAB AUTOMOBILES KONKURSBO FULLBORDAT

    National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS) har fullföljt förvärvet av huvuddelen av tillgångarna i Saab Automobile AB, Saab Automobile Powertrain AB och Saab Automobile Tools AB, det skriver företaget i ett pressmeddelande. Det innebär att man nu kan börja arbeta mot sin affärsplan.
    I köpet ingår rättigheterna till Saab 9-3, Phoenixplattformen, verktyg och fabriksanläggningen samt test- och labfaciliteter. Dessutom ingår samtliga aktier i det fastighetsbolag som ägt anläggningarna i Trollhättan. Köpeskillingen är erlagd kontant. Beloppet är inte offentligt. Affären ska enligt pressmeddelandet ha slutförts i fredags.

    Detta enligt flera media. Och namnet Saab är säkrat! :CE :CE :CE

Visar 14 inlägg - 391 till 404 (av 404 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng