- Detta ämne har 403 svar, 64 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-03 08:34 av .
- FörfattareInlägg
- 7 maj, 2012 kl. 07:39 #43273
michelle
Deltagarehttp://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5090492
Det verkar luta åt Mahindra, enligt radio P4 Väst, som ju brukar vara välinformerade. Ska bli intressant att se. Men varför har Mahindra varit så tysta jämfört med Youngman?
Jag hoppas nog mer på Mahindra, efter att sett hur indiska Tata lyckades rädda Jaguar och Rover efter att ha köpt dem från Ford 2008.
Fast Youngman har nog större ekonomiska muskler,
–
Jag hoppas sen att fabriken kommer igång snabbt med att producera 9-3 igen. Visst, den är ”gammal”, men jag provade att sitta i en del nya bilar på bilmässan i Uppsala i Lördags, och en del nästan nya, typ 2011 9-3 griffin, och att den skulle kännas gammal förstår jag då rakt inte.
Och gammal kan ju i det här fallet betyda väl utprovad och pålitlig.
Och man kan nog göra en del för att snabbt facelifta en 9-3:a.
Jag skulle t.ex vilja se NG 9-5:ans front på en ”ny” 9-3. Bilen är ju tillräckligt stor för att klara av det, utan alltför radikala ombyggnader. Och NG 9-5:ans front är den vackraste fronten sen gamla 96:an, kortnosen med sin praktiska flip-front. Det vore synd om inte världen fick en chans att åtminstone uppleva 9-5:ans rena snygga front när nu GM stoppat NG9-5:an från att byggas. Bakdelen på 9-5:an gillar jag dock inte, och skulle vilja se en klassisk combi-kuppe. Ungefär som min bifogade grovskiss, utförd i ett enkelt ritprogram. (har inte tillgång till foto-shop)
Kolla till exempel hur bred och stabil 9-3 kan se ut bakifrån, om man bara flyttar ner bakljusen.
För min del tycker jag att storleken på 9-3:an är perfekt, den ungefär lika lång som en OG900, cirka 460cm lång och bara 10 cm bredare, (180cm).
Dvs ungefär som första 9000CC.
Ja, drömma är väl tillåtet, fortfarande…7 maj, 2012 kl. 08:42 #43274Janne Hagnell
ModeratorÄr Rover räddat i betydelsen att de gör bilar igen? Kul i så fall, det hade jag missat.
För mig som gillar gamla bilar och ogillar slit och släng rimmar det illa att man måste plöja ner miljarder i nya modeller vart tionde år istället för att uppgradera det som finns, bara för att folk är så itutade att de måste ha det senaste att flasha med på uppfarten. Jag tycker fortfarande att tex ng900 och og9-5 känns och ser ut som helt moderna bilar. :WH96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”7 maj, 2012 kl. 10:33 #40579michelle
DeltagareJag tycker fortfarande det är fantastisk och unikt att en bil som faktiskt konstruerades i mitten på 60-talet, 99:an, fortfarande, om än något förädlad i form av 900, kunde uppfattas som så modern och bra att den kunde säljas i stora mängder till vanligt folk 30 år senare! ★★★★★
They just don’t make them like that anymore.7 maj, 2012 kl. 11:04 #43280Janne Hagnell
Moderator@Michelle wrote:
Jag tycker fortfarande det är fantastisk och unikt att en bil som faktiskt konstruerades i mitten på 60-talet, 99:an, fortfarande, om än något förädlad i form av 900, kunde uppfattas som så modern och bra att den kunde säljas i stora mängder till vanligt folk 30 år senare! ★★★★★
They just don’t make them like that anymore.Word! :CH
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”7 maj, 2012 kl. 12:27 #43283markus a
DeltagareJag är mest less på att en massa regler om startspärrar och annat jams omöjliggör försäljning av en enkel bil.
Ok för insprutning. Men när man börjar hålla på med så känsliga grejor som startspärrar och stöldskydd och krav på diverse onödigheter då vill jag inte vara med.
Däremot vill jag gärna ha en 60-tals 99:a 🙂
/M
7 maj, 2012 kl. 14:36 #43286Janne Hagnell
Moderator@Markus A wrote:
Jag är mest less på att en massa regler om startspärrar och annat jams omöjliggör försäljning av en enkel bil.
Ok för insprutning. Men när man börjar hålla på med så känsliga grejor som startspärrar och stöldskydd och krav på diverse onödigheter då vill jag inte vara med.
Däremot vill jag gärna ha en 60-tals 99:a 🙂
/M
Word again! :AP
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”7 maj, 2012 kl. 15:38 #43288Christian.S
DeltagareTänk vad bra vi hade haft det om folket hade fått bestämma :AP
7 maj, 2012 kl. 19:21 #40593Janne Hagnell
ModeratorJa, och om folket hade förstått sitt eget bästa. 😉 :duck
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”7 maj, 2012 kl. 19:51 #43305markus a
DeltagareFolket HAR ju bestämt.
Bara inte det folket som bor här…
/M
7 maj, 2012 kl. 21:17 #43311hans h
DeltagareDet här folket:
De som har huvudena bland molnen så till den grad att det skrivs böcker om det.
14 maj, 2012 kl. 10:32 #43620svarvaren
Deltagare14 maj, 2012 kl. 10:40 #43622turbolamko
Deltagare@svarvaren wrote:
Metall skriver till Obama om Saab
/Owe
Hmmm, varför gjorde inte de det från början innan de gick i konken?? 🙄
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)14 maj, 2012 kl. 13:58 #43634900jubileum
DeltagareJag tror snarare att Saab måste börja en framtid utan GM:s inblandning. Visserligen skulle en sådan uppstart dröja avsevärt mycket längre tid men jag tror att det är det enda möjliga. GM har tydligt markerat att dem inte är villiga att släppa ifrån sig tekniklicenserna och det skulle förvåna mig om dem plötsligt skulle göra det nu. Sedan håller jag nog lite med om att det verkar lite sent påkommet att skicka ett brev till Obama så här i slutskedet av affären.
14 maj, 2012 kl. 16:07 #43640nkro
DeltagareHej
Funderade på en sak.
Skulle inte hela konkursboet säljas.
Hur lyckades då Saab Ana bygga fler bilar och sälja dom till England.
Eller har det börjat säljas ut mer än museet.
Niklas
14 maj, 2012 kl. 16:32 #43642900jubileum
Deltagare@nkro wrote:
Hej
Funderade på en sak.
Skulle inte hela konkursboet säljas.
Hur lyckades då Saab Ana bygga fler bilar och sälja dom till England.
Eller har det börjat säljas ut mer än museet.
Niklas
Konkursförvaltarna säljer ut tillgångar i Saabs konkursbo löpande, vilket man gjort sedan konkursen var ett faktum. Dessa är dock sådana delar som inte bedöms relavanta för en eventuell omstart. Dem bilar som Ana köpte och byggde klart var sådana bilar som stod halvfärdiga inne på fabriken och inte hunnits bygga klart eftersom fabriken stannade. Det stämmer att Ana köpte dessa bilar av konkursförvaltarna om man ser det så. Bland annat har det skrivits tidigare i den här tråden om olika saker som sålts förutom museet, t.ex. motorer och växellådor. Så ja, det säljs tillgångar men det är enligt förvaltarna nödvändigt för att man ska kunna hålla liv i konkursboet åt en eventuell helhetsköpare.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.