- Detta ämne har 403 svar, 64 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-03 08:34 av .
- FörfattareInlägg
- 10 april, 2012 kl. 19:05 #42124
turbolamko
DeltagareFlera intressenter slåss om Saab
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1588198-flera-intressenter-slass-om-saab
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)10 april, 2012 kl. 19:29 #42126phermansson
DeltagareGillar tonen i den artikeln 🙂
– Alla vill bygga bilar och alla vill bygga vidare på Saab-bilarna i någon form, säger Bergqvist.
– De här intressenterna har en del andra förutsättningar att göra det som Saab ville göra. De ser möjligheter att dra nytta av det som finns i Saab.
10 april, 2012 kl. 19:31 #42128stenling
Deltagare@phermansson wrote:
Gillar tonen i den artikeln 🙂
– Alla vill bygga bilar och alla vill bygga vidare på Saab-bilarna i någon form, säger Bergqvist.
– De här intressenterna har en del andra förutsättningar att göra det som Saab ville göra. De ser möjligheter att dra nytta av det som finns i Saab.
Läste också de där meningarna och fylldes av hopp! Det vore fantastiskt om Saab-bilar åter började tillverkas i Trollhättan. 🙂
10 april, 2012 kl. 19:34 #42129Christian Haugsöen
DeltagareMina stackars tummar…. När ska de få slappna av???
Men det här känns ju bra i magen!!
10 april, 2012 kl. 20:44 #42138900jubileum
DeltagareDrygt 13 miljarder kronor i skulder 😕 Det var inte speciellt upplyftande att höra. Men nu gäller det att tänka på framtiden. Det vore som redan sagt fantastiskt roligt om nya Saabbilar åter kunde börja rulla ut ifrån fabriken i Trollhättan igen! I grunden så har jag ingen direkt åsikt om vem som äger ett framtida Saab, då krävs bara en kapitalstark ägare men framtidsutsikter som tar till vara Saabs starka varumärke och arv och fortsätter vårda detta och framför allt låter företaget vara kvar i Sverige där det hör hemma!
10 april, 2012 kl. 20:51 #42139turbolamko
Deltagare@900jubileum wrote:
Drygt 13 miljarder kronor i skulder 😕 Det var inte speciellt upplyftande att höra. Men nu gäller det att tänka på framtiden. Det vore som redan sagt fantastiskt roligt om nya Saabbilar åter kunde börja rulla ut ifrån fabriken i Trollhättan igen! I grunden så har jag ingen direkt åsikt om vem som äger ett framtida Saab, då krävs bara en kapitalstark ägare men framtidsutsikter som tar till vara Saabs starka varumärke och arv och fortsätter vårda detta och framför allt låter företaget vara kvar i Sverige där det hör hemma!
Och gärna nån som ser till att Saab betalar sina räkningar i tid så det inte blir som det blev igen…
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)10 april, 2012 kl. 21:09 #42140markus a
DeltagareSom tur är är ju skulden helt oväsentligt.
Den skrivs ju av iom konkursen.
Mindre kul för gäldenärerna dock, vi får hoppas att det mesta är till skattmasen, det brukar ju vara så.
/M
11 april, 2012 kl. 04:57 #42144perssan
Deltagare13 miljarder!!!!!
spara 1000 kr per dag i 3 år så har du en miljon, 1 miljard gör samma sak fast börja typ 1000 år före kristus födelse.
Bra jobbat att få ihop den skulden när de ändå kom ur enn rekonstruktion för några år sedan.
Mycket pengar blit det 🙁
mvh
Per
11 april, 2012 kl. 05:43 #42145Jonathan
DeltagareÄven om skulderna skrivs av så lär geldenärerna inte vara alltför glada i att göra ytterligare affärer med Saab. Tänk om det händer igen?
Nej, den nya ägaren måste antingen ha en rejäl ekonomisk uppbackning (Mahindra, BMW?) eller helt byta inriktning (elbilar). Jag hör till de fåtal som hoppas på det sistnämnda alternativet.
11 april, 2012 kl. 06:30 #42150phermansson
DeltagareMan lär ju få betala i förskott ett tag först, men gör man det är det nog inga problem.
Själv hoppas jag verkligen inte man satsar på rena elbilar, det konceptet tror jag inte på förrän det görs ett stort genombrott i batteriforskningen. Och ett så stort genombrott som behövs har inte gjorts på 200 år…
11 april, 2012 kl. 08:55 #42154markus a
DeltagareVi får se 🙂
Vi får hoppas att det blir NÅGOT i alla fall. Landet behöver inte fler nedläggningar.
/M
11 april, 2012 kl. 19:28 #42169hans h
Deltagare@Perssan wrote:
13 miljarder!!!!!
spara 1000 kr per dag i 3 år så har du en miljon, 1 miljard gör samma sak fast börja typ 1000 år före kristus födelse.
Bra jobbat att få ihop den skulden när de ändå kom ur enn rekonstruktion för några år sedan.
Mycket pengar blit det 🙁
mvh
Per
13 miljarder är så mycket att jag misstänker att rätt många av de pengarna är ”låtsaspengar”. T.ex. pengar som GM bestämt sig för att kräva. Jag tror att det fortfarande finns de som helst ser Saab brinna…
(bara att läsa vad Rolf Åbjörnsson tycker, eller kommentarerna på TTELA visar på den möjligheten 😈 )11 april, 2012 kl. 20:09 #42171le20 thomas
Deltagare[/quote]
13 miljarder är så mycket att jag misstänker att rätt många av de pengarna är ”låtsaspengar”. T.ex. pengar som GM bestämt sig för att kräva. Jag tror att det fortfarande finns de som helst ser Saab brinna…
(bara att läsa vad Rolf Åbjörnsson tycker, eller kommentarerna på TTELA visar på den möjligheten 😈 )[/quote]GM hade väl ägardel även i senaste Saab. :WH
Mumsiga förlustavdrag för General Mayhem. :bh11 april, 2012 kl. 20:50 #42172hans h
DeltagareSå här skriver Teknikens Värld idag:
Vad är då problemet för Opel? Inom den stora GM-sfären har Opel tvingats koncentrera sig på den europeiska marknaden. Övriga tyska tillverkare har ökat sin försäljning mycket utomlands (Audi ökade exempelvis med 37 procent i Kina under mars månad), mycket tack vare den låga euro-kursen. Opel har därför inte möjlighet att reparera den dåliga försäljningen på en gungig europeisk marknad med bra försäljning annorstädes.
För att göra saker ännu värre för Opel så ökar koncernsyskonet Chevrolet på Europa-marknaden. Dock inte alls så mycket att det täcker Opels förluster. Under de första två månaderna av i år ökade Chevrolet försäljningen med 5 534 bilar, medan Opel tappade 28 906.
(min understrykning)
Så helt plötsligt går det nu dåligt för Opel. Är det dit en del av dessa 13 miljarder ska gå? Hur mycket av Saabs pengar har tidigare gått den vägen?
Varför konkurrerar GM ut sig själv?21 april, 2012 kl. 22:22 #39905tikkis
Deltagare@Stenling wrote:
@phermansson wrote:
Gillar tonen i den artikeln 🙂
– Alla vill bygga bilar och alla vill bygga vidare på Saab-bilarna i någon form, säger Bergqvist.
– De här intressenterna har en del andra förutsättningar att göra det som Saab ville göra. De ser möjligheter att dra nytta av det som finns i Saab.
Läste också de där meningarna och fylldes av hopp! Det vore fantastiskt om Saab-bilar åter började tillverkas i Trollhättan. 🙂
Ännu bätte om Finland, Uusikaupunki koplades med Cabbar och andra småserie specialiteten. Kanske försent… ?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.