- Detta ämne har 403 svar, 64 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-03 08:34 av .
- FörfattareInlägg
- 9 december, 2011 kl. 20:20 #36037
le20 thomas
Deltagare@Stefan wrote:
Har Saab överhuvudtaget gått runt ekonomiskt någon gång? De har väl aldrig tillverkat eller sålt så många bilar att de gått med vinst och fått det att gå runt?
GM har pytsat in pengar hela tiden och likaså gjorde väl tidigare ägare så det är nog en utopi att få det att gå runt med den tillverkning och försäljning de har.Ta inte illa upp nu Stefan men…..
Aldrig gått runt ekonomiskt ? (svensk vandringssägen)
Tillverkat eller sålt tillräkligt för att löna sig ?
I så fall grymmt strongt att vara så gamla som företag. :APGM pytsat in pengar hela tiden ?
Snarare flyttat pengar/kostnader mellan de olika märkena (opel, saab, pontiac, mfl, mfl) för att hela tiden se till att ingen tjänade för mycket så det blev vinstskatt.
Bland det förste GM gjorde vi övertagandet var att skapa mastodontåterförsäljarkedjor placerade i storstäderna. Man mer eller mindre meddelade tidigare återförsäljare att dom inte längre dög om dom inte var ”stora” nog eller var lokaliserade i städer. Har själv läst en del av brev/pm som ramlade in på en mindre handlares kontor där det stog att han inte kunde få nya bilar längre för att man skulle starta själva i en närliggande tätort.
Handlaren i fråga var bara en av många duktiga verkstäder/försäljare i uppland och dessutom volymmässigt en av dom större på nybilsförsäljning. Handlarn gav upp och började kursa ett japansk märke i stället. Tror ni hans trogna kunder köpte saab nästa gång det var dags att byta bil ?
Smart drag GM. Över en kort period så tappade man det mesta i återförsäljarled. :WHOm nu GM lyckas hindra saabs vidare överlevnad så lovar jag att alla mina 10talet bilar kommer att utrustas med en pissande pojke med en viss tvåstavig företagslogga under pinkpölen.
9 december, 2011 kl. 21:01 #36041hans h
Deltagare@Stefan wrote:
Har Saab överhuvudtaget gått runt ekonomiskt någon gång? De har väl aldrig tillverkat eller sålt så många bilar att de gått med vinst och fått det att gå runt?
GM har pytsat in pengar hela tiden och likaså gjorde väl tidigare ägare så det är nog en utopi att få det att gå runt med den tillverkning och försäljning de har.Det här har grundligt diskuterats på SaabsUnited.
Kontentan är att GM har använt Saab som ingenjörsbyrå och sådant kostar. Alla vinster har gått till GM och alla förluster till Saab, för så gör storföretag. Och det spelade egentligen ingen roll förut var pengarna hamnade.
Men nu gör det det.
”Alla” har fått för sig att Saab gått med förlust sedan 1949 och Det. Är. Alltså. Icke. Sant.9 december, 2011 kl. 21:14 #36043phermansson
DeltagarePrecis. Och egentligen behöver man inte fundera eller undra så mycket om det, det finns en enkel logik som många vägrar se. GM köpte 50% av Saab 1990 med option på att köpa resten efter tio år. Om nu Saab visade sig vara en så dålig affär, skulle man då ha utnyttjat denna option?
9 december, 2011 kl. 21:25 #36044Dicst
DeltagareSka bli mycket intressant att läsa ”nästa” bok, där alla inblandade talar ut om vad som egentligen hände…
9 december, 2011 kl. 22:27 #36047hotrodder
Deltagare@LE2,0 Thomas wrote:
Ta inte illa upp nu Stefan men…..
Aldrig gått runt ekonomiskt ? (svensk vandri… Här skrev Tomas en massa text :ROLFHåller med dig helt och hållet, första gången jag vart varse om detta var när jag var på jakt efter en nyare 9000. Under en resa söderut så var jag in till ett antal Saabdealers och spanade och kikade på bilar. I Partille strax innan Göteborg var jag in i ett alldeles nybyggt glaspalats som såg ut precis ut som bilhallarna jag besökt i USA. Säljaren jag fick fatt på efter en stunds strosande i lokalen där det bara fanns ”nya Saabar och Oplar” gav ett tämligen avmätt svar på min fråga om han inte hade någon fin 9000 med max 15 000 mil på mätaren. Du vet… vi säljer inte och byter inte in bilar som rullat längre än 10 000-mil här 😯
10 december, 2011 kl. 11:21 #36061Janne Hagnell
ModeratorJa, oavsett vad GM gjort eller inte gjort så är läget som det är och vi står där vi står. Bara att fortsätta hålla tummarna även om de vid det här laget lider svårt av mjölksyra..
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”10 december, 2011 kl. 12:11 #36063turbolamko
DeltagareTycker man ska ta och läsa detta!!!!!! 👿
http://www.saabsunited.com/2011/12/breaking-news-33-million-euro-received-by-swan.html
http://www.saabsunited.com/2011/12/lofalk-wanted-to-be-free-from-responsibility.htmlLofalk borde faktiskt ta ansvar…
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)10 december, 2011 kl. 12:47 #36065reino
DeltagareSnacka om att det kastas skit på varann nu. Helt galet..
10 december, 2011 kl. 14:05 #36066hans h
DeltagareSaab anmäler Lofalk
Lofalk anmäler SaabUnder tiden går tiden. 🙄
Jag bytte till vinterdäck på min 9000CD idag. Och tog en sväng för att fira att Saab finns. 🙂
12 december, 2011 kl. 11:43 #36161mojje
Deltagarehttp://di.se/Artiklar/2011/12/12/253430/Just-nu-Muller-ger-upp—begar-Saab-i-konkurs/
Är det slut nu?
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)
12 december, 2011 kl. 13:31 #36163turbolamko
Deltagare@Mojje wrote:
http://di.se/Artiklar/2011/12/12/253430/Just-nu-Muller-ger-upp—begar-Saab-i-konkurs/
Är det slut nu?
Mannen, håll dig lugn och läs detta tillsvidare så får man mer positiva tankar! :AP
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1462747-youngman-vi-ar-nara-en-losning-
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)12 december, 2011 kl. 16:03 #36167900jubileum
DeltagareMan blir ju helt snurrig i bollen av alla dessa mediaspekulationer 🙄 .
12 december, 2011 kl. 20:34 #36187Janne Hagnell
ModeratorJa, jag har i princip slutat lyssna tills jag antingen hör ”Saab begärdes idag i konkurs vid Vänersborgs tingsrätt…” eller ”Idag undertecknades, med GM:s godkännande, ett avtal mellan Saab och…”
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”12 december, 2011 kl. 21:16 #36191Martin
DeltagareHåller helt med om det.
Jag tänker på de stackars Saabanställda som slits mellan hopp och förtvivlan och knappast vet om det finns lönepengar eller ens ett jobb att gå till.@Janne Hagnell wrote:
Ja, jag har i princip slutat lyssna tills jag antingen hör ”Saab begärdes idag i konkurs vid Vänersborgs tingsrätt…” eller ”Idag undertecknades, med GM:s godkännande, ett avtal mellan Saab och…”
12 december, 2011 kl. 21:21 #36192hans h
DeltagareJag brukar skriva till Saabs försvar på AutoMotor&Sport, NyTeknik och Teknikens Värld.
Det har resulterat i att det har dykt upp ett troll som kallar sig ”Pär G” och som jagar mig via Google. Han har tagit reda på var jag bor, vad jag heter, vad jag jobbar med och vad jag gör på fritiden. Han skriver och hånar mig nu vad jag än skriver.Tänk att det finns så små människor… 🙄
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.