- Detta ämne har 403 svar, 64 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-03 08:34 av .
- FörfattareInlägg
- 13 juni, 2012 kl. 13:05 #44802
viggenuffe
DeltagareDetta e ju för fan inte klokt.. NEVS kommer att skinna svenska staten på pengar o sen e ytterligare en konkurs ett faktum!!
Dom har väl redan fått ett ex antal miljoner till ett annat projekt utan att prudusera ett dugg.
Men Herr Reinfelt kan ju klappa sej på bröstet o säga att han e miljömedveten o tro att han ska få fler röster!Det osar bränd katt om det här o vad ska underleveratörerna säga när där fanns ett högre bud som ej antogs??
Det har funnits elbilar sen början av 1900talet o det har fortfarande inte lyckats att tillverka en bil som kan användas så som en bensin/ disel kan göra..
Mvh
13 juni, 2012 kl. 13:06 #44803Psycho Dave
Deltagare@Dicst wrote:
Nära 80% av allt åkande vi gör skulle jag klara på en elbil med mindre än 5 mils aktionsradie!
Skola->dagis->jobb->lunchärende->hämta på skola/dagis->affären->hem
Tror nog att många fler kan göra en liknande kalkyl om man bara tänker efter. Då kan jag ta en bensin/etanoldriven bil de andra tillfällena när jag ska åka långt.Hehehe, tala för dig själv du 😆
13 juni, 2012 kl. 13:11 #44805niclas
Deltagare@Viggenuffe wrote:
Det har funnits elbilar sen början av 1900talet o det har fortfarande inte lyckats att tillverka en bil som kan användas så som en bensin/ disel kan göra..
Mvh
Nog såg du planerna på Hybrid också…? 😉
NEVS buying Saab
Developing a 9-1 electric car with a Japanese back-bone and subframe
Developing a 9-3 hybrid system
Developing the Next Generation 9-3 Phoenix platform in to a Hybrid / EV with electric rear axel
Have an option to buy Saab Parts for 200 million Euro in 3 years allowing the government to rebuild Saab Parts and the Network
Developing an own battery development and production center in Trollhättan
Developing a bio-fuel electric plant creating electricity from the currently huge bio-mass industry in Sweden.http://www.saabsunited.com/2012/06/press-conference-at-1300.html#comments
/Niclas
13 juni, 2012 kl. 13:33 #42244markus a
DeltagareDet kan nog vara lite hursomhelst.
Den som lever får se.
Det jag vet är i alla fall att elbilstekniken har en del att lära, men att det också är potent. Jag misstänker att serviceinfastruktur är värsta problemet.
Jag har själv kört elbil i ett par år, och förutom att chassit var värdelöst, var det en mycket praktisk bil. (och den gick sjukt billigt)
/M
13 juni, 2012 kl. 13:45 #44807Martin
DeltagareVi entusiaster betraktar vårt Saab som framtidsinriktat, och jag tror att detta är en bra väg att gå. Saab som biltillverkare har aldrig producerat stora volymer utan är en nischad tillverkare.
Det dröjer inte länge innan hybrid och elbilsmarknaden ”exploderar”. Vilken var Årets bil 2012? Jo, Opel Ampera /Chevrolet Volt.
http://www.teknikensvarld.se/2012/03/05/29123/arets-bil-2012-opel-ampera-och-chevrolet-volt/Sedan är det tråkigt att 9-5 och 9-4 inte ingår, men jag tror att det är bra.
Hade GM släppt rättigheterna hade det, med GMs inställning, knappast kunnat gå att räkna hem.13 juni, 2012 kl. 14:34 #44796phermansson
DeltagareDet sägs att ny batteriteknik är nära, och bla Vattenfall bygger laddstolpar. Säg att aktionsradien ökar till tio mil, och laddtiden blir ett par timmar? Då klarar man sig långt, och åker man så långt stannar man ofta en stund så man hinner ladda.
13 juni, 2012 kl. 14:37 #44808phermansson
DeltagareTänkte på mobiltelefonerna… De vi hade för fem år sedan gick en vecka på en laddning. Dagens smarta telefoner går en eller om man låter den ligga, två dagar. Men ändå är det smartphones som säljer, man vänjer sig.
13 juni, 2012 kl. 15:05 #44810Dicst
Deltagare@Psycho Dave wrote:
@Dicst wrote:
Nära 80% av allt åkande vi (läs: min familj) gör skulle jag klara på en elbil med mindre än 5 mils aktionsradie!
Skola->dagis->jobb->lunchärende->hämta på skola/dagis->affären->hem
Tror nog att många fler kan göra en liknande kalkyl om man bara tänker efter. Då kan jag ta en bensin/etanoldriven bil de andra tillfällena när jag ska åka långt.Hehehe, tala för dig själv du 😆
Jo, det var ju det jag gjorde. Jag säger inte att den lösningen passar för alla i alla sammanhang, men för tillräckligt många.
Det är väl precis lika tokigt om man ser det från andra hållet att varje människa ska ha en stor tysk bil på nära 3 ton som har prestanda för autobahn och klara av en non-stop resa till södra europa, när primära behovet är att åka till affären, jobbet och träningen? Det finns en marknad även för bilar med kort aktionsradie.Sen huruvida konstellationen NEVS är rätt part eller om statens pengar ska skingras lägger jag ingen värdering i här, jag bara talar om elbilens möjligheter generellt.
Tycker däremot att det är kul att det kommer stå SAAB på en modern elbil. :race13 juni, 2012 kl. 18:18 #44811Psycho Dave
DeltagareMina funderingar kring detta…
- Första produkten är tänkt att lanseras 2013/2014.
- Första produkten som lanseras är alltså nuvarande 9-3 som blivit elbil.
- Första produkten som lanseras är en då 12 år gammal bil.
- De som tyckte att 9-5an blev gammal med sina 13 år kommer att bli gråhåriga när Saab lanserar en 12 år gammal bil.
- Sedan ska de lansera en ny 9-3 baserad på Phoenix, när kommer den?
- Är det lönt att satsa på nuvarande 9-3? Får inte den väldigt kort livslängd jämfört med de resurser som läggs på den?
- Borde det inte vara bättre att skrota nuvarande 9-3 och satsa allt på Phoenix?
- Saab ska satsa på Kina som huvudmarknad, Kineser gillar ju europeiska premiumbilar.
- Hur mycket europeisk premiumbil kommer det att vara om dess huvudmarknad ska vara kina?
13 juni, 2012 kl. 19:27 #44815patric h
DeltagareJag är positivt inställd till det som nu händer. Det som kommer att gälla inom en ganska snar framtid inom fordonsindustrin är just elbilar och hybrider. Jag är heller inte speciellt orolig för räckvidd och laddtider. Det går ganska fort nu inom utveckling av batteriteknik. Kolla in vad som händer inom radiostyrda bilar t.ex. och då tänker jag på tävlingsbilar inom den sporten och inte de rena leksaksbilarna. Allt färre väljer att köra Metanol (Nitro) bilar och väljer istället el-bilar som bara för några år sedan inte var fullt så populära.
Detta beror just på bättre batterier så kallade Li-Po acc (litiumbatterier) och moderna borstlösa motorer. Mycket kraft, lång körtid och snabba laddtider i jämförelse med äldre sorters uppladdningsbara batterier. Det går såklart inte att jämföra små hobbybilar med riktiga bilar rakt av, men som exempel på att ny teknik kan förändra tycker jag det är bra.
Sen tycker jag det vore jättefränt om Saab skulle lyckas gå i spetsen för ny innovativ teknik igen. Det är ju det Saab är känt för sen tidigare.
Som sagt det blir nog bra det här tror jag. Vi får se till att ge det hela den tid det behöver och förhoppningsvis se lite konceptbilar under tiden innan den första serietillverkade EV-Saaben rullar av bandet i Trollhättan.
/Patric
13 juni, 2012 kl. 20:04 #4482496GT
DeltagareKinesiska elbilar med SAAB klistermärken. Nej tack. Här skall det mycket till innan jag blir överbevisad. Låter mer som att de köpt varumärket SAAB men struntar i SAABs själ och historia.
13 juni, 2012 kl. 21:49 #44833mangus
DeltagareDet är bara att vänta och se vad det blir av detta.
Man får hoppas det lyckas och blir bra.
Så kanske man kan köpa en phoenix baserad bil om par tre år som det förhoppningsvis står SAAB på ! !14 juni, 2012 kl. 06:31 #44842markus a
DeltagareDet krävs en hel del innovativt tänkande för att få ner vikten och priset på dessa fordon.
Hoppas det går bra. Elbilar är förmodligen enda vägen att gå framöver – kombinerat med hybrid.
Flytande bränsle har sina begränsningar det också. Framför allt på tillverkningssidan, enda anledningen att man kan köra flytande idag är egentligen att oljan är snuskigt billigt, men det är något som kommer ändras.
/M
14 juni, 2012 kl. 07:22 #44844900jubileum
DeltagareSen ska vi nog vara glada med att Saab överhuvudtaget får en möjlighet att finnas kvar, det är ju inte direkt vanligt att ett företag i den storleken fortsätter efter konkurser. Det är klart att vi alla skulle vara nöjda om förvaltarna hittat en köpare som precis passar oss entusiasters önskemål men så fungerar det ju tyvärr inte. Nu finns däremot några som är villiga att satsa en antal miljarder på att lansera ett helt nytt elbilsprogram och förhoppningsvis kan vi se den första elsaaben rulla ut från fabriken om något år.
14 juni, 2012 kl. 07:40 #44845phermansson
DeltagarePrecis, det känns särskilt relevant för oss som bor i närheten. Ett arbetstillfälle är bättre än inget alls.
Och vad är det som säger att Saab/Nevs inte är de som kommer att ta fram elbilen med stort E som blir elbilens verkliga genombrott? Historien är full av exempel på nya tjänster/varor som är innovativa men inte tillräckligt bra för att slå. Sen kommer någon och ”gör om-gör rätt” och succén är ett faktum. Det fanns Smartphones och datorplattor innan Iphone/Ipad. Lunarstorm var stort, Myspace större. Idag är Facebook gigantiska, de gjorde eg samma sak men lite bättre. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.