Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
- Detta ämne har 201 svar, 48 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-26 11:16 av
Krister K.
-
FörfattareInlägg
-
När jag nu har skaffat en v4, så vill man ju få lite mer sprutt i maskin o bättre väghållning.
När man söker o letar efter info så hittar man en del matnyttigt, skulle det inte vara bra att samla allt man hittar i en tråd?
Som tips idèer och allsköns info, bra att ha en tråd som alla kan samla sina erfarenheter och slippa och sitta i timtal och leta info.
T:ex så hittade jag denna sida: http://biphome.spray.se/davidgustafsson/doc/trimning.html
Mycket bra info på den.
Så fyll på med info tips och länkar till bra sidor som gäller v4.
och som jag fattat det så ska fjädrar från og900 bak, passa fram på v4,rätta om det inte stämmer, likaså att sätta v4 framfjädrar bak, ska funka för styvare gång på bilen.
Ytterligare en bra sida: http://www.performance96.co.uk/Tuning.html
även erfarenheter från vad som funkar ihop och inte är ju bra info,så slipper man o göra samma misstag som många andra redan gjort
Det låter kanske som att ämnet sedan kan hamna under guldtrådarna?
Ja om de som hittar sidor eller har kunskapen vill dela med sig, så vore det ju perfekt!
En sak som vore bra är en ”steg för steg” beskrivning av vad man ska börja med vid trimmning av v4:an
T.ex steg 1: 2portsförgasare, 2″avgas tändsystem i bra skick och väl justerat ihop med justerade ventiler, bara ventiljustering gör ju underverk på en standard motor. Åsikter?
Sen kanske någon annan mer insatt kan lista de olika stegen och delar som passar ihop.
T.ex denna kamaxel passar bäst ihop med denna setupen osv.
Själv lurar jag på om en 7,2 kam funkar ihop med en i övrigt standard motor med 2portare och 2″ avgas?, eller krävs något mer?
97sonett wrote:T.ex steg 1: 2portsförgasare, 2″avgas tändsystem i bra skick och väl justerat ihop med justerade ventiler, bara ventiljustering gör ju underverk på en standard motor. Åsikter?Bara att ge min V4 en storservice (tänddelar, ställa tändning, packningar förgasare/insug, vakumslangar) och bytt kassa toppar/ventilsäten så måste jag ha ”hämtat tillbaka” säkert 10-15hk och mycket finare gång. Så där kan man börja om bilen är onormalt slö 🙂
Själv siktar jag på bara en lättare uppgradering med utbytbara delar. 1700-vev, ~7,2 kam och 2-portsweber till att börja med.
Ja det är förutsättningen innan trim, att allt är fräscht och iordning, Bra tips! :thumbup: mer sånt.
En bra sida för de som är intresserade av portning och liknande: http://www.topplocksverkstan.se/projektsaabv4sid02.html
Bra bilder och lite förklaringar av själva portningen.
Här används ventiler och fjädrar från fords v6 på 2,8L.
Jag ska leta fram en gammal facsimil från en rallytidning från 1970-talet. Där lade man mycket möda på topparna, som ansågs vara roten till låg effekt. Jag är ingen tekniker själv men refererar gärna till andra.
Jag har i mina projekttrådar tipsat om andra verkstäder. Eftersom jag känner tveksamhet att nämna enskilda företag direkt i tråden så kan jag vidarebefordra dessa tips till var och en som PM:ar mig.
fuling wrote:citat:
eller har kunskapen vill dela med sig,En mycket relevant fråga
Jo, det är klart att alla gör ju som de själva vill, men en del kanske vill dela med sig av det de kan, och tycker det är roligt om kunskaperna används :hammer:
En bra sida för den som ska bestycka sin weberförgasare:
http://www.misab.se/bestyckn.htmaugusti 21, 2009 kl. 21:01 #144318Tanken med klubben är att vi ska arbeta med att bevara gamla saabar, och det är ju även en social gemenskap. Därav är det ju helt logiskt att vi hjälps åt, och en sådan här tråd kan vara ett utmärkt sätt att sprida kunskap.
Så jag uppmuntrar till att bygga vidare på denna tråd, den har potential att bli både guldtråd, del av Saabfakta och hamna i Bakrutan.
Onödiga icke kontruktiva inlägg tas bort, som vissa av er kanske redan noterat…Mats A wrote:Jag ska leta fram en gammal facsimil från en rallytidning från 1970-talet. Där lade man mycket möda på topparna, som ansågs vara roten till låg effekt.Det är i regel i topparna effekten finns att hitta i alla bilar. Dåligt flöde där=låg effekt, men sen spelar ju kamaxel och förgasare in en hel del oxå
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.