Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?

  • Detta ämne har 201 svar, 48 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-26 11:16 av .
Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 202 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #164914
    hubbe
    Deltagare

    Fuling,

    en V4 standardmotor har 1,5:1 i vippgeometri. Om du planer topplocket, byta kam eller lyftare, ändra sig utväxlingen mellan vipparmarna. Är man en dålig mekaniker, så glömmer man eller vet inte, att man måste därefter korregera höjden av vipparmsaxeln.
    Jag lita på Saabs dokumentation.

    Hubbe

    #164915
    fuling
    Deltagare

    Tyvärr så är det fel. Även om man justerar höjden på vipparmsaxelen.

    #164916
    hubbe
    Deltagare

    Fuling:

    1,5:1 vippgeometri är jo ett statiskt värde, när vipparmen rör sig, ändra også vippgeometrin lite gran. Ska kolla hur mycket det kan vara.
    För övrigt tack för tgmotor länken, interessant.

    Hubbe

    #164927
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag har ingen koll på detta själv, och jag anklagar ingen för att ha fel MEN:Jag har för mig att tg sa att det var 1,4 i vipputväxling??
    Det borde väl han veta!? Varför skulle han annars stå och lägga tid på att slipa kammar som kompenserar för ett fel utväxlingsförhållande?

    För övrigt så kommer här bromspapper på min v4!

    /Anders.

    #165072
    hubbe
    Deltagare
    fuling wrote:
    Tyvärr så är det fel. Även om man justerar höjden på vipparmsaxelen.

    FULING:

    Jag mätt:

    Avstand mitten vipparmsaxel till mitten ventil =33,4mm+/-0,1
    Avstand mitten vipparmsaxel till mitten justerskruv =22,3mm+/-0,1
    Vippgeometri 33,4 : 22,3 = 1,498

    Ventillyft med 7,2 kamm: 7,2 x 1,49 = 10,728 mm

    med korrekt vipparmsaxel-höjden vippar vipparmen 5,364mm ned och 5,364mm upp.
    Det är kanske inte helt korrekt på grund av att vipparmen inte trycker rakt ner, den trycker jo ventilen ned på en 33,4mm cirkelbåge.
    Men skillnaden är sa liten, att det inte har en betydelse på en 7,2 kamm. Det visar också de mättningar som Bengt Erik Ström gjorde på Saabs tävlingsverkstan med en 7,2 mm kamm. Han mätt 10,6mm ventillyft vid nullspel mellan vipparm och ventil.
    Beviset att det är rätt, har jag också från Bernt Bengtsson Lilla Edet. Efter att han
    justerat vipparmsaxeln på rätt höjde, hade han också den rätta ventillyften.

    Hubbe

    #165090
    fuling
    Deltagare

    Måttet mellan vipparmsaxel till ventlien har ingen betydelse för utväxlingen.
    Därimot avståndet från vipparmsaxen till anläggingspunkten på vippan mot ventilen.

    En fråga, vad är korrekt vipparms höjd?
    Beror inte det på längd på ventiler och stötstängerna, eller?
    Så borde man inte tala om i vilken vinkel vippan skall stå i dess änlägen, eller?
    Och hur var kulan på justerskruven bör vara runt rätt ventilspel.

    I vilken fall som hälst så får jag inte 1,5:1 i utväxlingen mellan kam och ventil om jag sätter en indekatorklocka mot ventilfjäderbrickan och kolla på max utslag vid nollspel.

    Vore jä… intresankt om några kunde kolla på deras motor.

    #165104
    hubbe
    Deltagare

    Fuling:

    Tyvärr är det för mig omögligt att få ett korrekt mått när jag bara titta på vipparmens tryckareal från ventilen. Avstanden mellan centrum i ventilen och centrum av vipparmaxeln är för mig den korrekte avstand. Det är jo också centrumet från ventilen var vipparmen trycker på. Som jag har skrevet för, vippar ventilen i en cirkelbåge ned och avstanden till vipparmaxeln bliva kanske 0,1mm kortare. Om vi räkna (33,4 – 0,1) 33,3 : 22,3 = 1,493 och detta är langt i från 1,4 : 1.
    Om du har en fel höjde på din vipparmaxel, så bliva måttet 0,1 mm större och ventillyften mindre.

    Resultatet av en korrekt vipparmshöjd har du, när ventilen rör sig samma väg upp som ned

    Vore jä… intresankt om några kunde kolla på deras motor.

    Fråga Bernt Bengtsson i Lilla Edet.

    Kanske är det svort att förstå en semestersvenk.

    Hubbe

    #165107
    Lsoderlund
    Deltagare

    Hittade denna sida. Kanske kan vara ngt.

    http://biphome.spray.se/davidgustafsson/doc/trimning.html

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #165165
    fuling
    Deltagare

    Gjorde lite tester. Så nu vart det lite klare. se bilder.

    Körde kamlyft från 0->7,5mm med 1mm steg och mätte ventillyftet.
    std helt oskruvat så vart vart utväxalingen 1,36->1,48

    Sen med ca att vippan träffade ventilen 1,5mm högre
    gav utväxling 1.34->1,44

    Så summa av testen gav att man kan det kan bli lite av varje.
    1: utväxlingen inte är linjär.
    2: man får variation pga vipparmsvinkens vid noll lyft

    Sen hur stor variationen blir mellan olika ventil/vippor har jag ingen koll på. Borde kollas om man orkar.

    Så vad som är fel och rätt. Bra fråga.

    #165208
    hubbe
    Deltagare

    Fuling:

    fortsätta med att justera höjden under vipparmsaxelfästen så, att vipparmen vippa lika mycke upp som ner, så har du alla fall max lyfthöjde på ventilen.
    Vipparmshöjden bestämmer jo komponenter som topplock, ventiler, stötstänger, lyftare osv. Därfor rekommendera jag att börja med att kontrollera om vipparmen vippa samma mm upp som ner.
    Om inte, så måste du antingen lägger en plåt under vipparmsaxelfästen eller fräser några mm bort.
    Om du har gjort det rätt, så har en 7,2mm kamm en ventillyfthöjde på 10,6mm och inte 10,8mm på grund av vipparmens cirkular rörelse. (10,6 : 7,2 = 1,472)
    Vi kan jo sluta den diskussion och säger att jag ha inte rätt med 1,5:1
    och du inte rätt med 1,4:1.

    Hubbe

    #165210
    fuling
    Deltagare

    Hehe inte en fråga om vem som har rätt utan vad som är rätt.

    Japp 1,4:1 är inte rätt inte 1,5:1
    Utan för modligen allt mellan 1,35:1 till något nära 1,5:1
    Mycket beronde på vid vilket lyft, inte max lyft, på kam man mäter på.
    Eller är det bara maxlyftet som är intresankt? Jag tror inte det.

    Om jag orkar skall jag försöka simulera hela geometrin.
    En lurig sak är anligget på vippan mot ventilen.

    #165212
    hubbe
    Deltagare

    Fuling:

    Ja, det är maxlyftet som ändra utväxlingen.
    Är vipparmsaxeln justerad på rätt höjde, sa börja utväxlingen med 1,48 pa halva lyft är den pa 1,5 och pa max lyft pa 1,48:1

    Ring till Bernt Bengtsson, han kan besvara dig hur manga hk han fick extra efter justeringen.

    Hubbe

    #165241
    hubbe
    Deltagare

    Ja, det är maxlyftet som ändra utväxlingen lite grann.
    Är vipparmsaxeln justerad på rätt höjde, sa börja utväxlingen med 0mm lyft på 1,48.., på halva lyft är den på 1,5 och på max lyft igen på 1,48..:1. Största ändringen av utväxlingen och så med minsta lyfthöjde får du med fel höjde på vipparmsaxeln.
    Man måste chimsa vipparmsaxelfästen om man önska korrekt (max) lyfthöjde.

    #166316
    perhaninge
    Deltagare

    Vet inte om denna har publicerats tidigare men det står en del roligt.
    http://akesson-motorsport.se/nostalgia/index.html

    #168220
    viggen959
    Deltagare

    Är det någon som har blid på trä el plast kloss under förgasaren??

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 202 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng