Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
- Detta ämne har 201 svar, 48 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-26 11:16 av Krister K.
-
FörfattareInlägg
-
Fuling,
en V4 standardmotor har 1,5:1 i vippgeometri. Om du planer topplocket, byta kam eller lyftare, ändra sig utväxlingen mellan vipparmarna. Är man en dålig mekaniker, så glömmer man eller vet inte, att man måste därefter korregera höjden av vipparmsaxeln.
Jag lita på Saabs dokumentation.Hubbe
november 22, 2010 at 16:11 #164927Jag har ingen koll på detta själv, och jag anklagar ingen för att ha fel MEN:Jag har för mig att tg sa att det var 1,4 i vipputväxling??
Det borde väl han veta!? Varför skulle han annars stå och lägga tid på att slipa kammar som kompenserar för ett fel utväxlingsförhållande?För övrigt så kommer här bromspapper på min v4!
/Anders.
fuling wrote:Tyvärr så är det fel. Även om man justerar höjden på vipparmsaxelen.FULING:
Jag mätt:
Avstand mitten vipparmsaxel till mitten ventil =33,4mm+/-0,1
Avstand mitten vipparmsaxel till mitten justerskruv =22,3mm+/-0,1
Vippgeometri 33,4 : 22,3 = 1,498Ventillyft med 7,2 kamm: 7,2 x 1,49 = 10,728 mm
med korrekt vipparmsaxel-höjden vippar vipparmen 5,364mm ned och 5,364mm upp.
Det är kanske inte helt korrekt på grund av att vipparmen inte trycker rakt ner, den trycker jo ventilen ned på en 33,4mm cirkelbåge.
Men skillnaden är sa liten, att det inte har en betydelse på en 7,2 kamm. Det visar också de mättningar som Bengt Erik Ström gjorde på Saabs tävlingsverkstan med en 7,2 mm kamm. Han mätt 10,6mm ventillyft vid nullspel mellan vipparm och ventil.
Beviset att det är rätt, har jag också från Bernt Bengtsson Lilla Edet. Efter att han
justerat vipparmsaxeln på rätt höjde, hade han också den rätta ventillyften.Hubbe
Måttet mellan vipparmsaxel till ventlien har ingen betydelse för utväxlingen.
Därimot avståndet från vipparmsaxen till anläggingspunkten på vippan mot ventilen.En fråga, vad är korrekt vipparms höjd?
Beror inte det på längd på ventiler och stötstängerna, eller?
Så borde man inte tala om i vilken vinkel vippan skall stå i dess änlägen, eller?
Och hur var kulan på justerskruven bör vara runt rätt ventilspel.I vilken fall som hälst så får jag inte 1,5:1 i utväxlingen mellan kam och ventil om jag sätter en indekatorklocka mot ventilfjäderbrickan och kolla på max utslag vid nollspel.
Vore jä… intresankt om några kunde kolla på deras motor.
Fuling:
Tyvärr är det för mig omögligt att få ett korrekt mått när jag bara titta på vipparmens tryckareal från ventilen. Avstanden mellan centrum i ventilen och centrum av vipparmaxeln är för mig den korrekte avstand. Det är jo också centrumet från ventilen var vipparmen trycker på. Som jag har skrevet för, vippar ventilen i en cirkelbåge ned och avstanden till vipparmaxeln bliva kanske 0,1mm kortare. Om vi räkna (33,4 – 0,1) 33,3 : 22,3 = 1,493 och detta är langt i från 1,4 : 1.
Om du har en fel höjde på din vipparmaxel, så bliva måttet 0,1 mm större och ventillyften mindre.Resultatet av en korrekt vipparmshöjd har du, när ventilen rör sig samma väg upp som ned
Vore jä… intresankt om några kunde kolla på deras motor.
Fråga Bernt Bengtsson i Lilla Edet.
Kanske är det svort att förstå en semestersvenk.
Hubbe
november 26, 2010 at 22:00 #165107Hittade denna sida. Kanske kan vara ngt.
http://biphome.spray.se/davidgustafsson/doc/trimning.html
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Gjorde lite tester. Så nu vart det lite klare. se bilder.
Körde kamlyft från 0->7,5mm med 1mm steg och mätte ventillyftet.
std helt oskruvat så vart vart utväxalingen 1,36->1,48Sen med ca att vippan träffade ventilen 1,5mm högre
gav utväxling 1.34->1,44Så summa av testen gav att man kan det kan bli lite av varje.
1: utväxlingen inte är linjär.
2: man får variation pga vipparmsvinkens vid noll lyftSen hur stor variationen blir mellan olika ventil/vippor har jag ingen koll på. Borde kollas om man orkar.
Så vad som är fel och rätt. Bra fråga.
Fuling:
fortsätta med att justera höjden under vipparmsaxelfästen så, att vipparmen vippa lika mycke upp som ner, så har du alla fall max lyfthöjde på ventilen.
Vipparmshöjden bestämmer jo komponenter som topplock, ventiler, stötstänger, lyftare osv. Därfor rekommendera jag att börja med att kontrollera om vipparmen vippa samma mm upp som ner.
Om inte, så måste du antingen lägger en plåt under vipparmsaxelfästen eller fräser några mm bort.
Om du har gjort det rätt, så har en 7,2mm kamm en ventillyfthöjde på 10,6mm och inte 10,8mm på grund av vipparmens cirkular rörelse. (10,6 : 7,2 = 1,472)
Vi kan jo sluta den diskussion och säger att jag ha inte rätt med 1,5:1
och du inte rätt med 1,4:1.Hubbe
Hehe inte en fråga om vem som har rätt utan vad som är rätt.
Japp 1,4:1 är inte rätt inte 1,5:1
Utan för modligen allt mellan 1,35:1 till något nära 1,5:1
Mycket beronde på vid vilket lyft, inte max lyft, på kam man mäter på.
Eller är det bara maxlyftet som är intresankt? Jag tror inte det.Om jag orkar skall jag försöka simulera hela geometrin.
En lurig sak är anligget på vippan mot ventilen.Fuling:
Ja, det är maxlyftet som ändra utväxlingen.
Är vipparmsaxeln justerad på rätt höjde, sa börja utväxlingen med 1,48 pa halva lyft är den pa 1,5 och pa max lyft pa 1,48:1Ring till Bernt Bengtsson, han kan besvara dig hur manga hk han fick extra efter justeringen.
Hubbe
Ja, det är maxlyftet som ändra utväxlingen lite grann.
Är vipparmsaxeln justerad på rätt höjde, sa börja utväxlingen med 0mm lyft på 1,48.., på halva lyft är den på 1,5 och på max lyft igen på 1,48..:1. Största ändringen av utväxlingen och så med minsta lyfthöjde får du med fel höjde på vipparmsaxeln.
Man måste chimsa vipparmsaxelfästen om man önska korrekt (max) lyfthöjde.januari 1, 2011 at 10:23 #166316Vet inte om denna har publicerats tidigare men det står en del roligt.
http://akesson-motorsport.se/nostalgia/index.html -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.