Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 202 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 25, 2009 at 07:01 #145799

      Fråga till Johan:
      Har du en adapter bultad i original avgasfläns för att få en övergång till grenrör med två separata rör?

        september 25, 2009 at 08:04 #145803

        Inger mer som byggt enkelblås till separata prortar som kan fylla på med info?

          september 25, 2009 at 08:26 #145804

          Det fanns sådana ombyggda till salu på Tradera för säg 1-1,5-2 år sen nånting. Inbillar mig att jag sparade ner bilder på dem då men kan inte hitta dem. Någon annan som känner igen det?

            september 25, 2009 at 09:50 #145808

            appropå topplock, från en granntråd: ( S&S artiklar )

            http://www.topplocksverkstan.se/bilder/Scannade%20Tidningsartiklar/Saab%20V4%2001.jpg
            http://www.topplocksverkstan.se/bilder/Scannade%20Tidningsartiklar/Saab%20V4%2002.jpg

            I artikeln beskrivs en “detaljerad ritning” som ska finnas i Saabs trimningsanvisning, finns detta nånstans att hitta på nätet?

              september 25, 2009 at 10:22 #145812

              Kul bilder att titta på, de är vad de duger till.
              Samma med trimningsanvisingen, porting toppar.
              Kul noskalgi läsing, men det är allt.

                september 25, 2009 at 10:43 #145813

                då måste vi få fram nåt fräscht :racesmile:

                  september 30, 2009 at 20:06 #146025

                  Ja, då ingen verkar ha gjort ett par toppar med delade avgaskanaler så får jag väll göra ett par själv, tar upp kanalerna enligt fulings och saab`s anvisningar.

                  Undrar bara om originalventilerna funkar till detta,eller måste man ha större?

                  får ju lägga i en anpassad kam med och insprutning på det,

                  någon som har en 1700 vevaxel till salu?

                    oktober 1, 2009 at 11:15 #146054

                    Jag har ingen erfarenhet av portning av V4, men du ska få med dig ett viktigt tips iaf:
                    Gör inte det gamla misstaget med matchade portar på avgassidan mot grenröret!

                    Det står mer om detta i mitt kompendium du kan ladda hem i länken nedan.
                    Lycka till!

                      oktober 1, 2009 at 21:47 #146087

                      Någora fler än jag som byggt delad avgasport på enkelblås som håller käften?

                        oktober 2, 2009 at 10:35 #146097

                        Nej,
                        men jag ritade av Växjö Bildelars lösning med skruvad fläns.
                        Man behöver alltså inte svetsa flänsen.
                        Man fräser bort enkelblåsanslutningen på topplocken och skruvar
                        dit en fläns med mycket mindre dubbla 4kantiga avgashål på ca 35mm ggr 35mm.
                        Anslutningen har en “trappa” så den mittre topplocksbulten används och det undre
                        skruvhålet på orginalflänsen + 2 nygjorda tror jag?

                        Problemet är jag har för mycket litteratur sparad så nu hittar jag inte
                        skisserna.
                        Däremot har jag 4 till 1 grenrören kvar.

                        Sabbe

                          oktober 2, 2009 at 17:48 #146121

                          vad tror ni om ventilerna då?? klarar man sig med original?
                          blir 1700cc, med trimkam insprut och lagom portadade toppar och anpassat avgas med delade kanaler.
                          Verkar ju gå o fila hur mycket som helst om man vill i dessa toppar, inte konstigt att motorn är trött original så små som alla kanaler är. Använder ett ombyggt 2portsinsug till sprutet.
                          Tanken är ju att det ska vara billigt och det mesta ska gå att göra själv hemma.
                          Ligger nu på en summa av 2000kr exkl motor då, och givetvis lite kontakter med folk som kan fräsa m.m, men det är bara ett par adaptrar till sprutet som jag inte kan göra hemma.

                          Fuling: om du har gjort delade avgaskanaler så kan du väll tala om lite om resultat?? funkar det hyffsat eller rentav riktigt bra??

                            oktober 2, 2009 at 17:53 #146122

                            Tilläggerbara att min tanke om detta är ju inte att få ut 150hk, det är ju orimligt med liten budget och kanske inte önskvärt på bruksbilen.Men om man kanske kan få ut runt 90-110hk med små förhållandevis enkla medel så vore det ju riktigt bra, vad tror ni om min idè med sprut 1700cc osv?? skit,eller kan det funka? någon som kan rekomendera en kamaxel till detta??

                              oktober 2, 2009 at 18:05 #146123

                              Låter ju riktigt trevligt, varför inte testa lixom, folk har ju kört med sprut på rallybilar så det borde ju funka. Angående ventiler så har jag hört att volvo ventiler ska funka fint. Vad det är från vilken modell vet jag inte tyvärr. Men annars e ju ventilerna rättså stora original så det är klart, vill man bara ha lite mer sprutt i maskinen duger säkert orginal.

                              Saab 93B -59 (Blå)
                              Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                              Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                                oktober 2, 2009 at 19:20 #146127

                                Kan gå så här
                                http://www.youtube.com/watch?v=ebmy9Q0ZHHU

                                  oktober 2, 2009 at 20:47 #146131

                                  Sett det förr, njuter igen! :racesmile:

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 202 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.