Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
- Detta ämne har 201 svar, 48 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-26 11:16 av
Krister K.
-
FörfattareInlägg
-
appropå topplock, från en granntråd: ( S&S artiklar )
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/Scannade%20Tidningsartiklar/Saab%20V4%2001.jpg
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/Scannade%20Tidningsartiklar/Saab%20V4%2002.jpgI artikeln beskrivs en ”detaljerad ritning” som ska finnas i Saabs trimningsanvisning, finns detta nånstans att hitta på nätet?
Ja, då ingen verkar ha gjort ett par toppar med delade avgaskanaler så får jag väll göra ett par själv, tar upp kanalerna enligt fulings och saab`s anvisningar.
Undrar bara om originalventilerna funkar till detta,eller måste man ha större?
får ju lägga i en anpassad kam med och insprutning på det,
någon som har en 1700 vevaxel till salu?
Nej,
men jag ritade av Växjö Bildelars lösning med skruvad fläns.
Man behöver alltså inte svetsa flänsen.
Man fräser bort enkelblåsanslutningen på topplocken och skruvar
dit en fläns med mycket mindre dubbla 4kantiga avgashål på ca 35mm ggr 35mm.
Anslutningen har en ”trappa” så den mittre topplocksbulten används och det undre
skruvhålet på orginalflänsen + 2 nygjorda tror jag?Problemet är jag har för mycket litteratur sparad så nu hittar jag inte
skisserna.
Däremot har jag 4 till 1 grenrören kvar.Sabbe
vad tror ni om ventilerna då?? klarar man sig med original?
blir 1700cc, med trimkam insprut och lagom portadade toppar och anpassat avgas med delade kanaler.
Verkar ju gå o fila hur mycket som helst om man vill i dessa toppar, inte konstigt att motorn är trött original så små som alla kanaler är. Använder ett ombyggt 2portsinsug till sprutet.
Tanken är ju att det ska vara billigt och det mesta ska gå att göra själv hemma.
Ligger nu på en summa av 2000kr exkl motor då, och givetvis lite kontakter med folk som kan fräsa m.m, men det är bara ett par adaptrar till sprutet som jag inte kan göra hemma.Fuling: om du har gjort delade avgaskanaler så kan du väll tala om lite om resultat?? funkar det hyffsat eller rentav riktigt bra??
Tilläggerbara att min tanke om detta är ju inte att få ut 150hk, det är ju orimligt med liten budget och kanske inte önskvärt på bruksbilen.Men om man kanske kan få ut runt 90-110hk med små förhållandevis enkla medel så vore det ju riktigt bra, vad tror ni om min idè med sprut 1700cc osv?? skit,eller kan det funka? någon som kan rekomendera en kamaxel till detta??
Låter ju riktigt trevligt, varför inte testa lixom, folk har ju kört med sprut på rallybilar så det borde ju funka. Angående ventiler så har jag hört att volvo ventiler ska funka fint. Vad det är från vilken modell vet jag inte tyvärr. Men annars e ju ventilerna rättså stora original så det är klart, vill man bara ha lite mer sprutt i maskinen duger säkert orginal.
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.