Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 202 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 8, 2010 at 13:09 #156103

      Minns jag inte fel så har klubben grenrör för dubbelblåstoppar.

        april 8, 2010 at 13:29 #156106

        Den engelska V4 toppen ser ut att ha typ Heron förbränning med nästan plan topp och förbränningsrum i kolvtoppen. Detta ger bra verkningsgrad men frestar hårt på kolvarna då de blir mycket varma. Första VW Golf GTI 1600cc hade detta system på 70 talet men de övergav det när 1800cc motorn kom.

        Sabbe

          april 8, 2010 at 16:05 #156110

          Angående grenröret så tänkte jag på enkelblåstoppar som man delar porten i. Okej men det skulle vara genomförbart eller skulle det bli för stor risk för ras i en gatmotor? Mer idéer om det skulle passa med toppbultar och oljekanaler mottages gärna om nu någon provat.

            maj 7, 2010 at 21:38 #157767

            Legger inn dette på vegne av en GSV-bekjent.

            [size:14pt][color:#CC0000]Bromsing av moderat trimmad V4:[/color][/size]
            Jeg har akkurat bremset Saaben, en 1980 V4 Jub.

            Motoren er bygget av en anerkjent Saab trimmer i Norge, som et alt.til Saab`s 90 hk-sats.

            Motoren har gått ca. 450 mil siden den var ny, og ble bremset i
            forbindelse med forgasserbytte fra to-port
            Solex til Weber 32/36 DGV (ny).

            Motoren er en 1700 ccm høy-komp. Kompresjon ca 9.5:1. Omslipte
            orginal-ventiler til mer moderne profil med omgjorte
            ventilseter. S & R Ventilfjærer, lett portede topper og innsug. Weber
            32/36 DGV.

            Snill kamaksel, ikke orginal og ikke 7.2, usikker , kanskje Ford 15
            mRS eller en spesialsliping.
            Simmons sport eksos-anlegg.
            Standard svinghjul m/forsterket Clutch.

            Motoren er bremset hos AutoConsult, Per Guldbrandsen. Dyktig
            rallykjører og motorbygger.

            På første draget ga motoren 76 hk-Din, (han kjørte totalt fire drag)
            etter fin innstilling av tenning og dysing ga bilen 89 hk.
            Per Guldbrandsen mente vi nærmet oss max og skulle stoppe der , både
            dreimoment og effektkurven så bra ut. Kanskje han kunne fått ut 4-5
            hk til.
            Maks effekt : P-norm 65,5 kw(89 hk) v/5730 o/min

            Maks dreiemoment: 126 Nm v/ 3960 o/min

            Han stoppet siste draget ved 5910 o/min og 167 km/t, da hadde kurven
            fortsatt ikke flatet ut.

            Motoren drar jevnt og sterkt hele veien. Virker mye piggere enn en
            såkalt 90 hk motor jeg hadde tidligere (denne var også i god stand).

            Kan varmt annbefale å få bremset og tunet motoren av en proff med
            riktig utstyr.
            Mvh Vidar H. Schevik

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2008 9-3 SC Aero ttid
            2009 9-3 SC tid

              augusti 3, 2010 at 19:50 #160943

              Har lest meg gjennom tråden, og har et spørsmål.

              Har en motor med dette oppsettet; 1700cc motor med en Weber 40DFI-2, R2 ENEM kamaksel, porta topper, større ventiler med doble / hardere fjærer Ifl papirene vi fikk med så har den 74Kw/100hk.
              Den har også letta svinghjul, forsterka clutch og 6:35 Spec 1 girkasse med Saabs lamelldiff.

              Mitt spørsmål er om jeg vil få en kjørbar motor ved å montere korsinnsug og Weber 45 på denne motoren.

              Been a Saab owner since 1987.
              I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

              1960 93F
              1967 96 Monte Carlo 850
              1975 96 V4
              1989 900i 8V 5 dørs
              1992 900S 5 dørs
              2008 9-3 SC Aero ttid
              2009 9-3 SC tid

                oktober 11, 2010 at 17:44 #163530

                Kastar mig handlöst in med ytterliggare spörsmål,,

                Hört mkt om att silvermotorer inte ska vara ngt att bygga på, “kommentarer som att den får du aldrig tät om du lyfter topparna” Det har ngt med cylinderfodrena att göra va? Har en idé om att bygga på originalmotorn till min bil etappsvis och börja med topparna och lätta ventilapparaturen sen ett std B system till de,

                Sen vill jag minnas att jag fått förklarat för mig att Vw solexen sm sitter dubbelmnterad på boxermotorn är på 35mm och skulle kunna ge lite mer kräm om man snyggar upp insuget lite också,, skulle vara kul och se vart man kan komma på en 1500 motor..

                Min generella fråga är då: Silvermotorn, kan man plocka ur mer ur den utan att oroa sig?

                  oktober 14, 2010 at 15:26 #163659

                  Om du ändå ska trimma så skulle jag personligen köpa loss en maskin ( 500-1000:- ) och jobba på den.
                  Det mesta ska ju ändå göras om.

                    november 20, 2010 at 17:23 #164860

                    Hej!

                    Jag har som jag skrivit i ett tidigare inlägg sagt att jag skulle återkomma med info när jag bromsat min motor,(v4) och nu har jag bromsat den, effekten hamnade enligt bromsbänken på 128hk, och 165NM, om detta får var och en tro vad han/hon vill men så blev resultatet, jag fick inget papper på detta då skrivaren var trasig (naturligtvis) men vi tog kort på dataskärmen och detta skickades till min mejl, jag ska försöka lägga in bilderna här.

                    Min motor är utrustad på följande vis:

                    1775cc.(1700vev+92mm borr).
                    Korsinsug.
                    Stdb grenrör+simons 2″.
                    hemportade toppar.
                    tg258 kam.
                    max vartal är 6550, sen släpper ventilerna.

                    Det som jag blev något besviken över är karaktären på motorn, jag måste upp i ca 4000-4500 varv för att det ska hända något, under dessa varvtal så händer verkligen inget, men vid ca 4500 så kommer ALLT, och då händer det verkligen något, men det hade ju vart trevligt om man fått lite bättre lågvarvsegenskaper, men jag antar att det är så en skapligt trimmad motor blir i karaktären!? Nu har jag i och för sig en riktigt vass kam med hela 8,6mm lyft och det kanske är där orsaken till detta ligger!?

                    /Anders.

                      november 20, 2010 at 17:55 #164862

                      Trevligt Anders, hoppas vi vi se den på isen i vinter.

                        november 20, 2010 at 18:14 #164865

                        Hej Anders,

                        helt klar att denna kam är för vass till din trimning, en 7,2 ville vara lagom. En 7,6 kam kan kanske går om du montera hårdare ventilfjädrar.

                        Lyckan till
                        Hubbe

                          november 20, 2010 at 18:20 #164866

                          absolut, om du bara talar om var ni är och åker så kan jag ju komma och åka med er, det vore ju skitkul, själv brukar jag åka på acksjön, om du vet var den ligger? Jag har traktor så vi brukar ploga upp fina banor och en ordentlig serviceplats, så ni kunde ju komma dit också kanske!

                            november 21, 2010 at 10:11 #164879

                            Rallysaaben:
                            Hmm att motorn är död under 4500r/min tror jag inte bara beror på kammen. Det är något annat som är lurt.

                            hubbe:
                            Hur vass en kam är kan man inte avgöra bara på lyftet.

                              november 21, 2010 at 10:52 #164881

                              Att jag valde denna kam var bara för att få prova en värre kam helt enkelt, men jag trodde inte att man skulle förlora SÅ mycket lågvarvsegenskaper, förut körde jag med en 7,4kam, jag hade då en 36dcd och det var en helt annan körbarhet på lägre varv med de grejerna, det är det jag saknar lite.

                              Jag har liksom inget att jämföra min v4 med så jag vet ju inte om min nuvarande motorkaraktär är rätt eller fel? de kanske blir så här helt enkelt?

                              fuling: “Hmm att motorn är död under 4500r/min tror jag inte bara beror på kammen. Det är något annat som är lurt.”

                              Något tips??

                              Något som jag inte kan klaga på är växellådan, (8:39 spec2 med original 4:de växeln.) Jag är verkligen HELNÖJD med den, jag gillar 2an och 3an skarpt, vilken skillnad mot original, nu förstår man varför många klagar på originallådan, den suger verkligen.

                              Tack fuling.

                              /Anders.

                                november 21, 2010 at 13:39 #164890
                                fuling wrote:
                                Rallysaaben:
                                Hmm att motorn är död under 4500r/min tror jag inte bara beror på kammen. Det är något annat som är lurt.

                                hubbe:
                                Hur vass en kam är kan man inte avgöra bara på lyftet.

                                fuling:

                                jag trodde att folk i denna tråden visste att en SaabV4 7,2 kam har 10,6 mm ventillyft mätt vid nollspel mellan vipparm och ventil.
                                Ventiltider:
                                Insug öppnar 2 6° F.Ö.D.
                                Insug stängar 67° E.N.D.
                                Avgas öppnar 67° F.N.D.
                                Avgas stängar 26° E.Ö.D ,

                                Max effekt mellan 5500 – 6000 varv på en obearbetat topplock med standardventiler och hårdare fjädrar.
                                Klart att detta är inte bara en komponent (kam) som kan vara problemet, men jag såg detta som huvudproblem.

                                Mvh. Hubbe

                                  november 21, 2010 at 19:03 #164903

                                  V4an har inte 1,5:1 i vippgeometri om man kontrolerar det.

                                  tg258 kam se.
                                  http://www.tgmotor.com/ny_sida_4.htm

                                Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 202 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.