Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?
- Detta ämne har 201 svar, 48 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-26 11:16 av
Krister K.
-
FörfattareInlägg
-
Jag håller med dig Johan, det är trist. Bästa medicinen är nog att vi som mycket som det går försöker föregå med goda exempel.
De som håller sina kunskaper för sig själva kanske då känner att deras kunskaper inte uppmärksammas.
Se till exempel på den akademiska världen.
Där ökar den samlade kunskapen genom att man sprider och publicerar den.
Då kan andra ta del och komma med förslag, funderingar och frågor. Diskussion uppstår och kunskapen fördjupas och förbättras.en sak jag inte fattar med dina inlägg fuling, varför du oftast tragglar samma sak om och om igen, sen när någon behöver lite trimhjälp så är du likadan själv och pmar eller är tyst.
Om man delar med sig av sina kunskaper kanske andra också gör det…?2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)Träklossen har två funktioner.
1 minska värmeöverföringen till förgasaren vilket minska risken för ånglås och kallare luftblandninng innehåller mer syre.
2 Ökad volym under förgasaren (plenum)och längre avstånd till ventilerna gör att vridmomentet ökar på lägre varv. Det blir en effektivare pulsation i bränsleblandningen på dess väg till cylindern.
Tillsammans ger detta en märkbar effektökning. Själv har jag använt 15 mm tjocka plastklossar som vissa andra tillverkare andvände med tvåportsförgasare.
Sabbe
Som jag har hört det så får man bättre effekt med en ordentligt uppfräst enkelblåstopp, med infälld delningsplåt – bättre avgashastigheter antar jag – och sedan på med dubbla rör på det som gradvis växlas ihop till ett, så man får 4 -> 2 -> 1 i avgasrörsväg…
Köp en mordernare kam än 7.2 e 7.6.
Kolla TG-motor4-2-1 funkar inte på en V4. Primärören blir för långa.
Man skall ca ha samma avstånt från ventilen till sista kolektron 4-2-1 som längden på 4-1 rören.Dubbelblåstoppar:
Man köper saab engna för dyra pengar, något bättre kan väll inte finnas.
Eller?Sprut:
Ja datasprut och tänding är helt rätt.Jag tänkte göra som på sonetten, 2st rör hela vägen bak+ 1st pulsrör, låter gött och ska ge en del effekt enligt uppgift.Detta ihop med trimkam och insprut,borde ju ge en del för en billig peng.
KOmmer förhoppningsvis en rapport om hur sprutet fungerar, väntar bara på ett par delar innan montering nu, om det fungerar som jag hoppas så kommer bilder och en utförlig guide hur jag gjort, väntar bara på lite delar som sagt :hammer:
Sonettröret är fortfarnde vanskapt. Eller snare topparna är vanskapta.
Avgaskanlerna sitter ihopp 1o2 och 3o4 tändföjden är 1-3-4-2.
Detta ger 90-270grd mellan pulserna.En normal bil med 4-2-1 går 1o4 ihopp och 2o3 med tändföljd 1-3-4-2
Detta ger 180grd mellan alla pulser.Gissa varaför en V4 std låter som den gör + varför en rally V4 altid låter som den går på 3-burkar. Kolla även djudet på en subaru.
Varför saab envisades med att bygga vanskapta grenrör, då tänkt på dubbelblåstopparna, är för mig en gåta.
EDIT:
Lite att fundera på. Varför vart det inte så här?
Bilde på min std 95-69a, mao inget nytt under solen.
Då borde ju receptet bli att porta upp avgaskanalerna max och sen dela med en vägg som dubbelblås fast i en enklare o mindre variant, och sen ha ut 4st rör då, det kan ju inte va så svårt o ordna ett par sådana toppar, det får jag kolla på.
Hmm en tanke: borde det inte gå att dela kanalerna med en plåt i mitten som sitter fast i grenröret och kanske att det går att göra ett litet spår in i kanalerna som denna plåt fixeras med? finns ju tätmassa på tub som tål turbovärme så det borde ju gå att få tätt, jag tänker på att det vore ju billigt och hyffsat enkelt att göra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.