Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Samlad trimkunskap för v4 i en klistrad tråd?

  • Detta ämne har 201 svar, 48 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-26 11:16 av .
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 202 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #147988
    fuling
    Deltagare

    Min gissing är att Steen åker med saabs enkelblås grp2 rör, allså de som går ner ut vid varje sida om växellådan.
    Rätt mig om jag har fel.

    #147998
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Har inte några papper att visa men, jag hade en V4:a med 1740 underdel, 7.6 kam, standard toppar, kanske upptagna utblås, simon 2″ och solex 2port, detta var en helt suverän motor till vardags bilen, grymt vridstark, startade på 2:an utan bekymmer, det var den trevligaste V4:a motorn ja haft, 1815cc är mä roligt men inte så körbar, den hade 8.3S kam Weber 40dfi mm, den skulle enligt uppgift legat på 130hk bromsade hästar när den var byggd, men det är inget jag kan bevisa, gick bra gjorde den iaf.

    #148003
    perhaninge
    Deltagare

    Fuling:
    Vet inte om du har kvar siffrorna på mitt motortest?
    Hittar inte papperen men om du har dom kvar så får du gärna lägga ut dom åt mig.

    #148040
    mikael jardstam
    Deltagare

    Är det någon som provat delningsplåt i avgasporten? Gav det något, och hur gjorde ni med avgasröret ut från topplocket?
    Vore ju en enkel graj att göra hemma ju! 🙂

    #148119
    97sonett
    Deltagare

    kolla tidigare i tråden, finns bild på hur jag gjort iaf.
    Har blivit stopp i motorbygget nu, behöver en bra 1700vevaxel för att komma vidare, annars är topparna portade, ska bara göra en delplåt till, sen slipa in ventilerna.

    Någon som har en 1700axel att sälja?

    Kul Att det kommer upp bromspapper m,m på olika motorer och setuper, fortsätt så :thanks: så kanske jag som inte pysslat så mycket med v4a ihop en hyffsad motor, tack alla för tipsen.
    mvh Anders

    #148129
    christer steen
    Deltagare

    Ang delningsplåt i toppen så användes av oss som var med på St:B tiden i rally
    Det var ett spår fräst i toppen i vilken plåten noggrant fick passas in, satt i en lös kona ca. 1dm lång . som gick ut i avgasröret, det sista avgasrör jag hade var delat ca.30cm. ( fick dela röret på lång sedan svetsa ihop igen) Det var Matti Pajala som var först med detta , man kunde beroende på delningen slipa olika kamaxlar för olika karaktär på motorn. ( har förövrigt ett sådant rör liggande som jag använt.)

    Har för mig att rör som var delade ca 1dm såldes egenom Saab Sport & rally!

    Christer

    #148134
    jonas kullgren
    Deltagare

    Hej Alla V4 vänner!

    Vill bara delge min prestanda jag mätt på min Sonett II.
    Detta under säsongen 2009.
    Har kört 3 tävlingar i RHK serien.
    1500 motor med 93 borr.
    2st Weber 40 DCNF
    8,3 kam
    Enkelblås med STD B rör
    Hoppas det blir en bild på effekt o moment kurvan nedan.
    jk

    #148137
    mikael jardstam
    Deltagare

    Intressant med delningsplåten. Det är väl något man borde kunna tjäna på även vid mindre extrem trimmning än stdB?
    Får se om jag byter till större avgas, då kan det vara läge för ett test kanske 🙂

    #148154
    jonas kullgren
    Deltagare

    Hej Christer!

    Skulle vara kul att veta mer exakt i tid när man körde med delningsplåt, om du kommer ihåg?
    Intressant om även Saab sport o rally sålde denna, då borde det finnas med i några underlag finns det?
    mvh
    Jonas

    #148166
    christer steen
    Deltagare

    Det var i början på 80-talet, kommer inte ihåg exakt 82-83 kanske, samtidigt som vi fick
    träklossen under förgasáren, packningar var ju fria hette det så därför tjockleken,
    som var för att förhindra ånglås samt kunna slipa en annan kam bl.a
    Det var nog mycket som ej finns i kataloger som såldes av S&R
    Det var ju inte så mycket man fick fila i St.B t.ex max mått utblås i topp 32.8 mmi Diam.
    Ventiler var standardmått, visserligen svarvade för bästa flöde. Svänghjul min 6,5 Kg
    Minsta volym förbränningsrum var 38,22 cm3, Max kamlyft 6.66mm . Kolvringarna var ju
    fria så därför körde vi med delad kompring så det ej blev någon
    öppning som ej släppte igenom komp , t.ex kolvarna vände c.a 063mmm över blockplan
    Ibland vid varm motor gick det ej att starta utan att skjuta igång bilen (kolvarna tog i)
    med dubbelportsolexen så gick det att få ut över 100hk

    Christer

    #148173
    Melwin
    Deltagare

    109hk hade Per Carlsson i sin Std b v4.

    #148181
    fuling
    Deltagare

    När försvann stdB?
    Std B vart väll sen lilla grupp A, eller?

    Edit:
    Digram
    Jonas Sonett
    Min bil
    std B snurra

    #150237
    kim96v4
    Deltagare

    er der nogen som har billeder af et dobbeltblås byg?
    jeg tænker at lave dobbeltblås til min v4 turbo når jeg når så langt

    #150254
    vinkel4
    Deltagare
    kim96v4 wrote:
    er der nogen som har billeder af et dobbeltblås byg?
    jeg tænker at lave dobbeltblås til min v4 turbo når jeg når så langt

    Här är några bilder på en dubbelblåstopp som jag såg på tradera om det kan vara till någon hjälp.

    mvh
    Per

    #156100
    jesperlann
    Deltagare

    Har nu läst igenom hela tråden med tjaffs och allt, men det jag tyckte var intressantast var det med skiljevägg fast fick det inte klart för mig hur långt man ska dela på portarna innan alla ska gå ihop till ett rör. Lästa någon som hade 30 cm delat men hur löses det praktisk med att det ska ihop till ett rör efter 30 cm?

    En annan idé jag fick av en skrotnisse var att det kanske skulle gå att ta toppar och insug från den engelska ford 2,0 liters v4an? Någon som kollat på detta och vet om det är totalt omöjligt eller massa onödigt jobb? För dessa toppar har ju två separata avgasportar.

    Vad är det som ställer till det med att avgaspulserna blir så knasiga som dom blir? Skulle det krävas en helt ny vev för att få detta ”rätt”?

    Jag har inga egna praktiska erfarenheter eftersom jag ännu kör standard men när jag får vantarna på lite pengar ska jag börja bygga mig en ny motor med lite nytt tänkande.

    M.v.h Jesper

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 202 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng