Servo Saab 900 t16 problem

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Servo Saab 900 t16 problem

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare

Har problem med min servostyrning. Den är inte helt död, men upplever den som tung.
      Mycket tyngre än min andra 900. Frågan är om pumpen kan vara kass?

Har inga läckage vad jag kan se o har inte blivit av nån olja.

En till fråga då jag har en reservdelsbil:
      Är det samma styrväxel på en 900 t16 -87 och en 900 i8 -88? [emoji15]

mars 31, 2015 kl. 17:42 #202868

Det skall vara samma, men ett tips på vägen. Jag känner igen detta felet, känns lite som om ratten inte går tillbaka utan man får vrida tillbaka?
        Bytte på en 85: t-16 en gång för samma fel. Felet fanns kvar efter den operationen :bh Kolla så din styrväxelknut, den innre som sitter under den svarta gummibälgen vid torpedväggen.
        Dessa har en tendens att kärva ihop och gå trögt. Delade och smorde upp, sedan hade jag en styrväxel extra :race

mars 31, 2015 kl. 17:49 #202870

Ja jag tycker är tyngre med ratten närmare mittenläget eller hur man nu ska beskriva de. Går det montera bort styrväxel utan större problem ? ^^

mars 31, 2015 kl. 19:27 #202872

Inte så svårt att demontera styrväxeln förutom att det är trångt och oftast skitigt

mars 31, 2015 kl. 19:45 #202873

Pröva att dränka den i WD40, typ flera gånger och sväng som fan fram och tillbaka… Funkade på min gamla T16. Inte jag som gjorde, jag sålde den till en kompis ”med kass styrväxel”, det var lite intermittent felet. Han gjorde så, och plötsligt så rann det ur massa brun gugga och den släppte helt… Tyvärr för att direkt börja glappa, men helt löst går den. Servon var som ny efter detta, helt makalös vilken skillnad det var. Så jag gissar också på knuten, servopump mm verkar hålla hur länge som helst på dessa.

mars 31, 2015 kl. 20:51 #202875

Okej tack för svar ska kolla upp detta! 🙂

juni 2, 2022 kl. 08:46 #494409

Hej,

Hur identifierar jag denna storväxelknut som skall attackeras med WD40?

Är den den som följer sig bakom slangen i bild där? 🙂

/John

Anonym
                    juni 2, 2022 kl. 09:37 #494411

Hej,
                    Hur identifierar jag denna storväxelknut som skall attackeras med WD40?
                    Är den den som följer sig bakom slangen i bild där? 🙂
                    /John

Den hittar du här 🙂

juni 2, 2022 kl. 09:48 #494415

Kan försöka ta ett kort under dagen på min och visa vilken knut som avses.
                      Har själv varit med om tendenserna. Det blir uppbyggnad av skräp och så torkar knuten, och blir trög, eller som jag själv hade på en og900 tidigare, att knuten låste sig.

Rengöring med bromsrengöring, och sedan infettning med lämpligt fett, så försvann problemet.

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                      Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                      Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                      Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

juni 2, 2022 kl. 13:48 #494420

Hej.

Så snabb och detaljerad respons. Tack för detta.

Jag har (utan att demontera något) kört 5-56 på knuten där och svängt lite fram och tillbaka.

Blir att köra en vända till sedan.

Vad skulle ni säga är ”lämpligt fett” att köra på där efteråt?

/John

juni 3, 2022 kl. 09:20 #494437

Något som är värmebeständigt i alla fall. När jag hade det problemet på en tidigare bil, så la jag på samma fett som man har i fördelarne på tvåtaktare. Sörjfett alltså. och sedan en universaldamask över knuten.

Går säkert bra med det mesta, som hjullagerfett eller Litiumfett, det senare klarar av väta och höga temperaturer.

Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                          Renault Zoe ´22

juni 3, 2022 kl. 09:49 #494439

Hallänningen.

Smart med damask.

Efter två dagar med 5-56 genom en slang ner på knuten i omgångar sånär styrningen märkbart bättre idag !

Fortfarande inte topp men ändå framsteg.

För att smörja låter det som att jag behöver demontera knuten? Eller kan det göras med god effekt utan att göra det?

juni 3, 2022 kl. 09:50 #494440

Hallå igen* 😄

juni 3, 2022 kl. 10:48 #494441

Du behöver ju inte demontera knuten för att fetta in den, det kan du gott massera in med handen i knuten. Däremot skulle jag rekomendera att jaga rätt på en bättre knut, för har de börjar trisklas, så är det ett fel som kvarstår om man kan uttrycka sig så.

Det du kan behöva göra är att få bort alla gamla avlagringar, och riktigt göra rent den, då är det mycket lättare när knuten är lossad. Men allt går ju.

ratt

Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                                Renault Zoe ´22

Attachments:
                                  Anonym
                                  juni 3, 2022 kl. 11:08 #494444

Det går komma åt från ”insidan” –
                                  lossa på den stora plastkragen och sedan dra upp gummi:

Här är dock hela rattstången demonterad –
                                  men i vanliga fall hade knuten suttit direkt åtkomlig:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.