Shell V-power?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Shell V-power?

  • Detta ämne har 21 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-01 13:53 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13312
    nislan
    Deltagare

    Halloj!

    Har tomt i tanken på min V4:a och funderar på om man skulle tanka shells nys 99 oktaniga soppa. Är det nån som har någon erfarenhet av den?

    Jag tycker det är en stor skillnad mellan 96 och 98 oktan i segdragning. Kanske kunde bli ännu spänstigare om man körde med 99 oktan. Bilen är orginal förutom 2″ systemet…

    Den kostar väl cirka 80 öre mer än 95 oktan. Är dock inte ute efter nån ren ekonomisk vinst då bilen inte går mer än 500 mil/år.

    Nån som har några komentarer?

    #89748
    Martin
    Deltagare

    På min 900 16v turbo var skillnaden tydlig. Men den ställer å andra sidan upp laddtrycket efter oktantalet eller ivf relaterat till knackningsgränsen.

    Jag har också kört den soppan på en vanlig 900i16 och kunde möjligen märka en lite piggare motor. Svårt att säga eftersom förhållandena inte var helt jämförbara.

    Kan bara råda dig att testa själv. Du får väl testa bilen på Frösörakan upp mot W.P Bergers hage

    #89749
    nislan
    Deltagare

    Får ta och göra det!

    Skall göra ett grundligt test av acc och toppfart 😉

    #89750
    Martin
    Deltagare

    Ett tillägg.
    Enligt Shell är det inte bara ett högre oktantal som ger fördelar, utan bensinen i sig också bidrar till en renare motor.

    #89751
    bjorn dahl
    Deltagare

    jag har testat detta i en renault kangoo som ja har som företagsbil,har märkt en avsevärd lägre bensinförbrukning.Jag håller på med en kontolltest just nu o återkommer me slutlig resultat.

    #89752
    nislan
    Deltagare

    Tyvärr blev jag utan V-power soppa då shell inte orkat lansera den i ”norra” sverige. Finns tydligen bara upp till Sundsvall…på macken visste dom inte heller när eller om den skulle komma hit til Ösund…

    Blev till att tanka 98 igen, bittert…

    #89753

    V-Power finns på depåerna i Göteborg och Södertälje. Därifrån går den ut via tankbil till stationerna så det är svårt att få ut den till norra Sverige. Jag vet inte om och när Shell lanserar den längre norrut.

    Till er som inte testat den kan jag avslöja att den luktar grymt äckligt.

    Mvh Olof (som jobbar på Shell i Göteborg)

    #89754
    fredrik l
    Deltagare

    Klart nyfiken på detta!

    Men har hört på många andra forum som jag är inne på att det bara är båg.

    Men vad är det för verksam ingrediens som gör den så bra då?
    1 oktan mer javisst…men det kan jag ju få av en liten skvätt E85 i soppan i så fall eller oktanbooster.

    Vore intressant att veta.

    MVH Fredrik

    #89755

    Jag kan ju inte avslöja exakt vad som ingår i V-Power (framför allt för att jag inte vet själv) men det är inte bluff och båg. Däremot kan man tycka att det är dålig tajming att släppa en så dyr bensin just när höga bensinpriser är mer omtalat än någonsin. Trots det säljer den väldigt bra, kan ju vara nyhetensbehag dock.

    Som tidigare nämnts krävs det ju att motorn snabbt justerar in sig efter bränslet. En tvåtaktare eller V4 lär inte göra det… Min tyska pansarvagn från 1972 gör det inte heller om man inte ger sig på att vrida fördelaren varje gång man byter bränsleblandning.

    #89756
    jorgen
    Deltagare

    Man skall köpa det bästa!
    En självupplevd historia från Kristianstad från mitten av 90 talet. Hade kört runt och letat efter en mack med 98 oktan. Hittar så till slut en mack med denna fina soppa. Mackägaren och undertecknad var rörande ensiga om fördelarna med 98, lägre förbrukning högre kvalitet mindre slitage mm. Då säger mackföreståndaren på bredaste skånska: ”Alla vet ju att man kör billigare på 98… men försök att förklara det för en skåning… det gååår inte!”

    Sedelärande!

    #89757
    fredrik l
    Deltagare

    Det låter bra!

    Bilen som jag främst har i åtanke är min Cheva Camaro från 91 med massa elektronik och knacksensorer.
    Den ställer ju in sig efter oktantalet.
    När jag bytte från 95 till 98 gick den billigare och jag behövde ej gasa lika mycket i uppförsbackar.
    Sen att jag gasade mer ändå är ju en anna sak
    Så jag ska nog prova på den.

    Min Saab 99 LE från 1974?? Vad tror du om den?
    Kör på 95 i den och har ej provat nån anna soppa eftersom den går så underbart på 95 ändå.
    Tycker du att jag ska testa 98oktan eller kanske rent av v-power?
    Kommer det att göra nåt på en bil som ej ställer om sig. TROR inte min 99:a gör det själv….eller??

    MVH Fredrik

    #89758
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag kör V-power i min Camaro med TPI-injection för närvarande. Mest på skoj. Om det känns någon skillnad? Tveksamt om det motiverar 80-90 öre extra per liter i alla fall när man bara gliiider runt på stan.

    #89759
    petter
    Deltagare

    Oktanbooster lär skada joniseringsmätningen i de bilar (t ex nyare Saabar) som har sådan.

    Mvh Petter

    #89760
    truls herland
    Deltagare

    Enligt min kvinnliga chef fungerar v-power redan från första tankningen.
    När hon fyllde första tanken och testade, berättade hon at motorn humpade igång, nestan dog, och sen som et smäll så gick bilen som aldrig för.

    Jag är tillräckligt överbevisad!

    #89761
    fredrik l
    Deltagare

    Hmmm…humpade igång och nästan dog….hihi
    Låter som vacuumläck iom att man tar bort tanklocket när man tankar (logiskt )
    Min beter sig så också när jag tankar Camaron…tar några sekunder innan vacuumet hamnar på rätt nivå.

    Det låter så extremt bra och osannolikt att jag måste prova
    För om jag inte provar kan jag ju inte uttala mig

    MVH Fredrik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng