Exlssns: og900S -91 + turboS Cab
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Exlssns: og900S -91 + turboS Cab
- Detta ämne har 101 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2017-06-16 13:21 av
exlssn.
-
FörfattareInlägg
-
Ja det är lite spännande. Men mycket äldre än 1991 kan de ju inte vara. Såg ut att vara något fotat inomhus.
110-film 4st bilder som nu är inlämnade på framkallning. Användes framförallt på 70-80tal enligt fotohandlaren.
http://camerapedia.wikia.com/wiki/110_filmhttp://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08Här har vi dem då. 4st bilder som färdats i en tidkapsel i form av en Saab 900S från -91 🙂

Någon som känner igen byggnaden?
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08Attachments:
oktober 12, 2015 kl. 20:33 #380669Tyvärr, men det ser ut att vara från något rejält kafferep!
96 V4 1975 ”Bollen”
Har försökt forska lite i min bils tidigare ägare och kanske kanske kunna spåra fotografierna. Inte helt enkelt visade det. Transportstyrelsen för det som finns nyligen, transportstyrelsen för det som är halvgammalt 95->. Övrigt söks reda på hos Riksarkivet. Har beställt hem papper och kopior så får vi se vad de visar. Det jag hitills fått fram är att den nog rullat som tjänstebil ett tag ialla fall.
Monterade 16T från Volvo för några år sedan. Använde då en adapterplatta från KL-racing mellan grenrör och turbo som aldrig varit hundra tät.
Typ en sånhär. Den är för rund i hålet och tätar inte tillräckligt mot grenröret.

Tog tag i saken och sökte reda på denna. 350kr med frakt från Taiwan. Ser bra ut och nu hoppas jag få tätt 🙂



Sista veckan i trafik innan avställning. Sen är det bara 9-5an som får rulla vidare i vinterrusket. Den behöver iofs lite uppmärksamhet den med, vilket blir enklare med bara en bil igång.
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08Någon som känner igen byggnaden?
Adelsnäs i Åtvidaberg!!!

Mina föräldrar bor i Åtvidaberg och jag växte upp i trakten så jag kände igen byggnaden direkt 🙂
Kanske ägde någon av adelssläktet där din 900!? 🙂
Någon som känner igen byggnaden?
Adelsnäs i Åtvidaberg!!!
Heureka! Det är ju nästgårds. Kul att du knäckte denna lilla nöt. Tackar 🙂
Då är frågan vad en 900S gjorde där? Endast på fikabesök? Var ens bilen där? Kanske bara kameran.
Ska leta vidare och se om jag får några svar.http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08Det är kul att slumpen spelar oss ett spratt ibland 🙂
Mycket bra fråga på vad en 900S gjorde på en stor herrgård, vad jag minns så har Adelsnäs inte varit öppen för allmänheten för fika som det är på vissa herrgårdar (Karlslunds herrgård i Örebro är ett exempel, finns café där).
Kanske har din 900S haft ägare i Östergötland hela tiden och till och med adelssläktet i Åtvidaberg ägt den!?
Spännande forskning! 😉
Pysslade om 9-5an lite idag med våtslipning & polering av strålkastarna.
Såg inte helt hopplösa ut då jag varit på dem med polermaskinen lite snabbt förra året. Men då försvann inte allt av den nikotingula hinnan som blir på dessa nymodigheter som plast 😉
Det som användes. Våtslip 600, 1200 & 2000. 10kr/st på Mekonomen. Polermaskin.
Här är det våtslipat hela vägen 600—>2000.
Klart! Sen två lager lackförsegling.
Toppat upp det hela med nya glödlampor Osram Nightbreaker. Nu blir det lite mer ljus i vinter..

http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08november 14, 2015 kl. 22:40 #381758Härligt! Ska väl göra en liknande operation på Blåsan inför besiktningen, men vete 17 om jag vågar ge mig på våtslip. Blir nog bara polering och vaxning.
96 V4 1975 ”Bollen”
november 15, 2015 kl. 10:27 #381767Våtslip å polering är det enda som funkar på gula glas….bara å ge sig på dom Janne!
november 15, 2015 kl. 13:04 #381771Våtslip å polering är det enda som funkar på gula glas….bara å ge sig på dom Janne!
Orka…
96 V4 1975 ”Bollen”
Blev kalasbra ju, jag har aldrig gett mig på våtslipning för jag har inte haft något övningsobjekt och därmed inte vågat men ser fördelar med att kunna det och polering.
Så man använder disksvamp som kloss till våtslippapper eller tog du svampen bara för det är lättillgängligt och billigt?Sen skulle jag också vilja kunna lackera hyfsat men kan nästan ingenting om förarbetet (slipning) men det kanske är samma princip som med förarbetet inför polering?
Våtslipa plast skulle jag säga är bra mycket enklare än att våtslipa tex lack. Lack är tunn, plast tjock.
Såhär gjorde jag. Går säkert göra bättre eller på annat sätt
Hink med vatten och en skvätt rengöringsmedel, såpa, bilschampoo eller det som finns.
Svampen har jag som slipkloss. Funkar helt ok då den är lite följsam och när det behövs mer vatten är det bara att klämma till lite 🙂
Sen börja med 600 papper och slipa horisontellt. Nästa papper 1200 vertikalt tills slipningen från 600 inte syns mer.
Avsluta med 2000 papper horisontellt på samma sätt, dvs tills 1200slipningen inte är synlig längre.
Sen körde jag med polermedel, lite grövre första rundan för att få bort det matta från slipningen. Sen ett sista varv med lite finare medel.
Spritade av ytan innan lackförseglingen.
Ganska enkelt skulle jag säga. Tricket är att ha en polermaskin för att få till det sista. Själva våtslipningen är inte svår alls.http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08Köpte mig en ratt. Här lätt uppsnyggad med Hööks lädertvål & läderolja. Duger men skulle behöva svärtas ner lite på sina ställen.

Vår snart? ?http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.















