Exlssns: og900S -91 + turboS Cab

Forum Övrigt Projekt / Min bil Exlssns: og900S -91 + turboS Cab

Detta ämne innehåller 101 svar, har 19 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-06-16 13:21.

Visar 11 inlägg - 91 till 101 (av 101 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #386009

    M.Broberg
    Deltagare

    Vår snart?

    hade 9,4 grader ute vid 10 tiden idag och 21 grader i uterummet så det var där jag intog frukost.

    så det börjar ta sig!

    • Det här svaret redigerades 1 år, 11 månader sedan av .
    #395361

    exlssn
    Deltagare

    Min bror kör en 9-5a och fick bränslepumpstopp i vintras. Eftersom vår egna 9-5a rullat ungefär lika många mil var det lika bra att byta pump på den också. Fick i början på mars tag på en nästan ny pump för 300kr
    Den hamnade inte direkt i bilen då det kom annat emellan. Helgen 1-3april skulle den monteras då jag ändå var nere i Småland och för påställning av og900S.
    Vad händer helgen innan på hemresa från Stockholm? 🙂 Naturligtvis somnar den gamla pumpen in en timme hemifrån på E4an.

    Som tur var sken solen och vi kunde slappa en stund mot viltstängslet innan bärgaren dök.

    Hämtade upp en hyrbil och susade hemåt. Lite mat. Packa ner bränslepump och lite verktyg. Tillbaka till bilen. Montera pumpen och sen hem igen.

    Bränslepumpen för 300kr blev nu istället självrisk 1500kr + hyrbil 200kr. Ändå en rätt ok kostnad. Tur i oturen var att min sambo inte avslutat alla möjliga allrisk, stillestånd och andra tillägg någon sålt på en gång i tiden. Det kom väl till pass denna gång. 🙂

    Sen kom då helgen 1-3april. Den stora mekarhelgen. 900S plockades fram ur vintergömman och rullades direkt in i verkstaden för kopplingsbyte då kopplingen som sitter i nu aldrig hållt emot ordentligt de ca 500mil jag kört med den. Misstanke finns om att det är en av de dåliga kopplingarna som såldes för 3-4år sedan. Slirade direkt ur kartong typ.
    Ny 228mm lamell och ny tryckplatta inköpt.

    Gamla lamellen var märkt LUK på etiketten men SACHS på godset.

    Nu har jag aldrig mekat koppling förut men säger sig självt att det inte ska vara oljegegg på dessa delar. T ex har jag gnuggat rent på och runt etiketten. Även svänghjulet är det lite kladd på. Här är nog orsaken till slirande koppling?

    Hade inte med detta i beräkningen utan fick skruva ihop med ny lamell och tryckplatta utan att åtgärda eventuellt läckage. Får skaffa nya packboxar och skruva isär på nytt någon dag. Var ju rätt enkelt.


    En elkabelstump passade utmärkt som distans i tryckplattan.



    Chimsade tryckplattan med brickor för mer tryck på lamellen.

    Ljuddämparbyte på 9-5an. Slapp ju bränslepumpsbytet denna helg 🙂

    Allt för denna gång.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    • Det här svaret redigerades 1 år, 10 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 år, 10 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 år, 10 månader sedan av .
    #395389

    M.Broberg
    Deltagare

    Chimsade tryckplattan med brickor för mer tryck på lamellen.

    Borde inte detta ge Mindre tryck? man schimsar oftast sinterlameller för att dom är tjockare än org och utan schimsning så kopplar dom inte ur alls.

    #395462

    exlssn
    Deltagare

    Jag har inte provtryckt* tryckplattan så egentligen vet jag inte vad jag gör 🙂 😉
    Principen är efter denna http://svarthaletracing.se/?p=2610 , dvs gäller att hitta var fjädern trycker mest och sen anpassa tryckplattans läge efter detta.

    * http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    • Det här svaret redigerades 1 år, 10 månader sedan av .
    #395486

    M.Broberg
    Deltagare

    Tänk på att du kommer snabbare tappa tryck i takt med att lamellen slits med.

    det spelet du gamblar bort.

    för när lamellen blir mer sliten, istället för att trycket ändras i takt med att slitytan slits ner (samma tryck alltså oavsett tjocklek på lamell) så kommer din koppling ha skitbra tryck från början som sedan dalar i takt med att lamellen slits.

    • Det här svaret redigerades 1 år, 10 månader sedan av .
    #395568

    exlssn
    Deltagare

    Lika bra att fortsätta gräva i mina bränsletankar. Tankmätaren på 900S:n la av för några år sedan. ”-Kolla givaren i tanken, instrumentet är det nästan aldrig”

    Tog några år, har kört mot trippmätaren, men i helgen skruvades givaren loss.

    Eller ja…fick bara upp plastdelen. Resten har bosatt sig nere i tanken 🙂 Well well, nu vet jag vad felet beror på. Ska leta upp annan givare och stärka upp den med en skruv eller två så att den inte skakar sönder och släpper.

    Sen var det dags att skruva att byta adapterplattan mot Vlovloturbon. Ebayade hem en annan i vintras. Jämfört med KL-racing varianten ser den mycket bättre ut. Har haft litet läckage här.

    Mer gods på rätt ställe, längre instick mot turbon.

    En bra vecka med ny koppling och ny tät adapterplatta. På köpet hittade jag en vakuumslang som skavts sönder.
    Just nu kör jag på GLT en tank för att slita in kopplingen lite lagom. Ska bli mycket intressant att gå på fullt laddtryck sen när den är inkörd 🙂

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #396164

    exlssn
    Deltagare

    Fick tag på en hel tankgivare för en rimlig peng. Innan den åkte i tanken gjordes en liten modifkation för att förhindra att den skakar isär igen.

    Så nu har jag en fungerande tankmätare igen 🙂 Tror den varit trasig i ca 4år.

    I helgen blir det att mecka ljuddämpare på 900S. Den brölar för mycket med 7ans avgashus, racekat och Simonz 2.5″ dämpare. Ska meckla dit en standard. Har kört så innan och då var det lagom ljudligt.
    Edit: Just det, nya ratten ska dit också

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    • Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av .
    #396495

    exlssn
    Deltagare

    Helgens ljuddämparskruvande gick sådär. Hade en halvbra idé att flytta över original ljuddämparen från caben till 900S för att få ner ljudnivån på den. Min kloka pappa sa direkt, ”-Varför köpte du inte en ny ljuddämpare istället och sätter dit?” Givetvis hade han rätt. Var ju lögn i h-vete att få loss dämparen utan att behöva bruka för mycket våld. Vill heller inte kapa sönder något då originalsystemet ska vara intakt ifall det behövs någon dag.
    Så det blir till att bröla vidare ett tag till, sen köpa en ny ljuddämpare istället.

    Fick istället lite tid över till annat småfix som att modifiera ratten inför montering då den kommer från en Saab 9000.

    Bort med släpkontakten som sitter längst ut.

    Ersätt den med en sådan här för att kunna….

    …jorda i ratten. Tut tut. 🙂

    Värmeskyddet på turbon mot fördelaren passar inte alls på ett vinklat 7ans avgashus Vlolvo 16T som jag bytte till för några år sedan. Så nu pillade jag ihop ett eget istället.

    Lite svets.

    Lite färg

    Monterat och klart. Skulle väl säga att detta är en prototyp. Skulle vilja göra om den med lite mer finish. Men får duga tillsvidare.

    Nya kopplingen har fått mysa omkring i ca 50mil sen den hamnade i bilen. Så nu var det dags att testa den fullt ut. Full tank e85, pluggade i magnetkontakten och gav mig ut på asfalten. Den bettar på precis som den ska. Inget slir någonstans. Herrejösses vad det gick undan. Såhär bra har bilen aldrig gått de 9år jag ägt den. 🙂

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #396510

    Janne Hagnell
    Moderator

    Härligt när allt lirar!
    😀

    #421355

    exlssn
    Deltagare

    Är ju sämst på att uppdatera denna tråden 🙂
    Från i våras. Ny KL-racing IC till takbilen og900S. Fick förstklassig mekhjälp.

    Stadsmeckade dit IC:n på samma placering som 9000IC:n. Ska göras om. IC:n ska upp, bogseröglorna svetsas tillbaka.

    Sen i maj rullade jag över till Linköpings Motorstadion där STCS hade sin banträff —> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778/album/AF1QipNldAuSQyXVBy6CI8uRJ8lTQOm5VeGRwyTsbYJK

    La en sommarvecka på att snygga till bakskärmar och hundben på 9-5SC. Slipa och gräva bort allt ruttet. Rostätare på det, Hagmans epoxi och sen lack. Våtslip och polering som sista touch.

    Mest som påminnelse till mig själv vad jag bör skriva mer om:
    -skinninredning monterad i 9-5an
    -og900 cab, nytt halvsats avgas
    -og900:or, köpt en ratt till, denna gång i trä 🙂

    Ny familjemedlem som hämtades hem innan jul, en 9-3SC Vector 1.8t -08, nocturne blå. Ganska basic bil men med helskinn, bi-xenon, backsensor, automatiskt avbländande inre och yttre speglar. En bil i ok brukskick, 12000mil. Ingen pärla men heller ej sönderstylad eller sönderskruvad, en svenssonbil liksom 🙂

    Lite åtgången på ytan med några dörruppslag, repor av maskintvätt och klantig hantering av takräcke. Motorhuven har nog mest varit stängd, kanske öppnats då och då för att fylla på spolarvätska.
    Men yta är kul och relativt enkelt att fixa till, så nu är nya polertrissor och polermedel beställt för att få ordning på lacken. Sen ska skinnet tvättas och återfettas.

    Batteriet var det första vi bytte…och motortvätt gjord.

    Fick hjälp att få solfilm monterad

    Motorn kommer få en uppgradering med 630cc spridare och mjukvara steg 1-isch. Sen är tanken att bilen mest ska rulla och inte pillas så mycket med. Har ju 2st andra bilar till det.
    9-5an ska besiktas och kommer sen säljas.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    • Det här svaret redigerades 1 år, 1 månad sedan av .
    #431641

    exlssn
    Deltagare

    Hej hallå!
    9-5an såldes i maj.
    900S togs fram och har rullat lite grann, bland annat på Sviestad med @STCS —> https://www.youtube.com/watch?v=OWxyTuytYZc
    Idag 16juni blir det byte till og900 caben 🙂

    Annars håller jag på med 9-3an när tid finns. Har fyllt i lackskador, våtslipat och polerat delar av bilen. Blir rätt bra men för sista touchen måste en ”buckeldoktor” fixa några elaka dörruppslag. Köpte på mig en låda butyldämpning (STP Black Gold) som nu sitter i tre av fyra dörrar. Oj vilken skillnad det blev. 150W Premium billjudet vaknade nu verkligen till liv och tankar på att försöka få till något slags basljud med en baslåda mm får vänta eller helt skippas.

    20170610_1701581

    20170610_1701541

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    Bilagor:
Visar 11 inlägg - 91 till 101 (av 101 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng