Exlssns: og900S -91 + turboS Cab

Forum Övrigt Projekt / Min bil Exlssns: og900S -91 + turboS Cab

  • Detta ämne har 101 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2017-06-16 13:21 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 101 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183624
    exlssn
    Deltagare

    Blandat 2008, juli

    Bytt ljuddämpare då bilen brölat alldeles för mycket då jag satte dit en för liten dämpare vid förra bytet

    Original 2.25″, Liten 2.5″, Stor 2.5″
    Nu försvann resonansdånet inne i bilen och fjortisbrummandet utanför 😆

    **********************************
    Till er som byter topp och varför man inte ska låta lyftöglan, från en 2.3liters 9000topp, sitta kvar….:blush:

    Även smart att se till att det inte ligger några verktyg kvar när man stänger huven…

    *********************************
    Glömde nästan….2st 900S -91, jag och tornros (numera i AndersLinds ägo)

    Här finns massa Saabbilder från maj/juni
    TurboDragons Vårträff @ Djulö Katrineholm http://picasaweb.google.com/axelsson1974/20080511TurboDragonsVRtrFfDjulKatrineholm” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Östgöta SAAB-klubb, Vårträff i Linköping http://picasaweb.google.com/axelsson1974/20080518StgTaSAABKlubbVRtrFfILinkPing” onclick=”window.open(this.href);return false;
    31/5 STCS @ Kinnekulle http://picasaweb.google.com/axelsson1974/20080531STCSKinnekulle” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Prova på @ Sviestad http://picasaweb.google.com/axelsson1974/20080616ProvaPSviestad” onclick=”window.open(this.href);return false;

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #183625
    exlssn
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    Kul att läsa historien om bilen, det hade jag missat eftersom det gjordes innan jag blev med 900 :p Ser mycket fint ut måste jag säga! Kanske kan kika på den någon dag när jag flyttat till norrköping till hösten. 🙂

    Ja våra bilar har setts flera gånger innan som du ser på inlägget ovan 😉

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #183626
    exlssn
    Deltagare

    Uppdateringar inför 2009

    Fick en nästan rostfri baklucka.

    Min nuvarande lucka har synlig rost på markerade ställen och en buckla.

    Troligtvis mer rost under/bakom lister och plast.


    Turbon är en 15G med 7ans avgashus.

    Not 2011: Turbon monterades aldrig under 2009…men under 2010..men mer om det längre fram

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #183627
    exlssn
    Deltagare

    Bakluckebyte, juni 2008
    Det här året har det hitills inte hänt mycket med bilen. Har liksom inte haft motivationen till att skruva och fixa. Men igår togs ett krafttag med bakluckan som jag tänkt byta länge. Många bilder blev det… Häng med!

    Fin puts?

    Jo ser helt ok ut om man fotar på rätt ställe 😉

    Men verkligen visar nåt annat när kameran gör sanningens tjänst.

    Hade tänkt svetsa upp och fixa den här luckan, men en annan fin gratislucka dök upp som lämnades på lack i vintras.

    Först demonterade vi den gamla luckan. Sen bilfärd genom stan för att hämta upp den andra lackade luckan. Måste sett rätt kul ut när vi gled fram 😆

    Såhär såg den ut, numera har luckan denna looken. Ingen svart folie och lite igenlagd listhål. 8)

    Skruvade fast luckan provisoriskt och åkte tillbaka till garaget. Coolt, cleant utseende med en ”naken” lucka!

    Montera grejer

    En Saabis tittade förbi….

    …precis lagom till att rutan skulle på plats. Gick rätt smidigt med några extra händer och en tråd i listen.

    Min första tanke var att flytta över vingen, köpa nya emblem. Men nu vet jag inte….. 🙄 Gillar den rena looken. Görs sig bra med ny fin blank lack.

    Många tack till Samuel, Widegren & Co för all hjälp och tips. Utan er hade det inte gått. Hör av er om jag ska hjälpa till med nåt nån gång.

    Min djupaste respekt till dig Peter och din Pearlwhite. Jag hade ångest över en sketen nylackad baklucka att jag skulle tappa, slinta eller ramla och förstöra lacken. Vill inte ens tänka på all den ångest du måste ha som skruvar med en bil där ALLT är nylackat. 🙂

    Allt för denna gången. Nästa projekt är besikta bilen. Sen ska det bytas turbo till en 15G med 7ans avgashus från en Volvo 850 Turbo (tvi, tvi, tvi) 😛

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #183628
    exlssn
    Deltagare

    Sådär ja…nu blir det kaffe igen. Sen kommer helt nya uppdateringar från förra året som bara blivit liggandes.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #183633
    exlssn
    Deltagare

    2009 gjorde jag inte så mycket med bilen, hade fullt upp med att flytta ihop med tjejen och försöka mig på en Svensk Klassiker. (gick nästan vägen..)
    Maj 2010 fick jag äntligen tummen ur och dammade av turbon, skaffade ny oljeslang, vatten in och ut via Hydroscand, avgasfläns via KL-racing och satte igång.


    Vatten in/ut, början till oljeretur.


    Likt en TV-kock hoppar jag över några steg.. 😉 .och här sitter det mesta på plats

    Men tyvärr tryckte Volvoturbon ur sig olja och blårök kraftigt vid kall motor/turbo. 🙁 Tätade sig någorlunda när allt blivit varmt men innan dess såg det ut som ett polskt kolkraftverk som stog och fiskebåtstuffade på tomgång. Den laddade dock precis som den skulle, skönt härligt ladd som bara matade på till varvstoppet.

    En annan turbo letades upp via Bildelsbasen.se. Denna gång en Td04 16T från en Volvo S60R automat som enligt skrotaren skulle ha rullat 14000mil. Knappt inkörd alltså och förhoppningsvis lite lugnare liv då den suttit i en automatväxlad bil.

    Mitt upp i denna lilla rykande motgång pajade kylaren 🙁 Nån idiot 🙄 😳 hade tydligen satt dit en stor frontmonterad intercooler och sen inte förankrat den ordentligt. Detta gjorde att intercoolern i varje skattefinansierat potthål slog i kylaren och det gick till slut hål i den. Blå rök i röven och vit puffande vattenånga i nosen. Top Notch! 😆

    Bild på 9000-intercoolern som bär avtryck från kylaren. Tittar ni noga ser en vattenstråle som pissar ut från kylaren. Synd på en annars fräsch kylare.

    Turbobyte nr2 inom några veckor.. 🙄 Gick smidigt då alla anslutningar är samma på TD04 utom avgasflänsen som på 15G är rak och på 16T vinklad. Batteriböjen fick svetsas om men gick snabbt.

    Gjorde turbon lite mer anonym. Då slipper Bilprovningen fundera på varför det står Volvo i en Saab 😉


    Allt på plats!

    Nu en någorlunda fungerande bil utan blårök eller vattenånga.! 🙂

    …som börjar röra på sig helt ok http://www.youtube.com/watch?v=Pcf9ULijF7E” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Sen var det lite annat meck med ”bara ett litet enkelt” byte av bromsvätska som blev byte av båda bromsoken bak (jävla luftnipplingsjävlar…).

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #183634
    exlssn
    Deltagare

    Ja just det…snyggade till expansionskärlet litegrann i förra sommaren efter att ha sett och läst om detta i denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=271808&start=325” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Såhär gjorde jag:
    Hink, expansionskärl, vatten och 2st diskmaskinstabletter. En i kärlet, en i hinken. Sen på med så varmt vatten som möjligt. Låt står över natten.
    Sen mot GDS-hallen. Väl där skvätte jag i det jag hade till hands. Lite kallavfettning, någon annan avfettning, en skvätt fälgrengöring, en näve småsten från vägkanten 😉 Sen maracas ett tag
    Nyskick blev det ej, men bra mycket bättre.

    före efter foton

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #183635
    exlssn
    Deltagare

    Så nu är jag i fas med våren 2011. Rullar ut den röda i helgen. Det här året kommer jag inte göra några större saker med bilen. Ska byta stolar till bättre begagnade fram. Kanske blir det även 9000-ok fram. Sen skulle jag vilja ha igång farthållaren, men ingen hög prio.

    Ser nu att min ”nya” bil, vinterbilen inte nämnts alls. I sann 900klubbentradition köpte jag givetvis en till og900 😆 Det blev en 900S, fast lite nyare -92 men absolut inte fräschare. 30-tusen mil plus, kassa länkarmsinfästningar, läckage här och där, anliggande bromsar mm. Men efter lite omvårdnad, svetsning mm är den besiktad med blankt papper och funkat klockers hela vintern.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #183647
    henrikm
    Deltagare

    @shinyhead wrote:

    Det blev bra!
    Kanske borde prova jag med.

    /HenrikM

    #183651
    exlssn
    Deltagare

    Tycker jag du ska prova! Jag ”lyxade” till det och köpte ett begagnat expansionkärl från skroten, men det är ju inte nödvändigt om det finns möjlighet att fixa allt hemma i sin egna verkstad. Småsten är tricket, kemikalier tror jag kvittar vad du använder, målartvätt, avfettning, mm. Hursom blir det aldrig sämre än innan 🙂

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #184080
    exlssn
    Deltagare

    Fyller på lite här…
    Förhoppningsvis får jag igång min servostyrning i maj/juni igen tack vare vår husgud Plankan som länsat en 14000mils skrotad 900S på lite godsaker. Tur att styrväxel mm inte syns så väl. Annars hade jag åkt på en allmän uppsnyggning av resten av motorrummet 😉

    @plankan wrote:

    @shinyhead wrote:

    Många tack Plankan för din skrotrunda idag 🙂

    Det var så lite så –
    skulle jo ändå på rundan idag 😛

    På begäran……..

    En halv/nedre rattstång:

    En servopump:

    En styrvxl:

    Allt från en MY 91 med endast 14K mil på mätaren 😉

    Då synns vi på STCS maj månad 😎

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #184308
    exlssn
    Deltagare

    Dröjde 20år, men förstod att tiden egentligen var uträknad för länge sedan för det första……..dörruppslaget 😡 👿 😐
    En kollega på jobbet som bussigt nog gav sig tillkänna, hans baksätespassagerare hade fått in dörren i min bil. Liten liten buckla. Visserligen knappt synlig men ser ut som Grand Canyon i mina ögon. Surt men kan leva med 1st dörruppslag om det inte blir fler. Går eventuellt massera ut det från insidan då det sitter rätt ok till.
    Annars händer inte ett mycket med bilen nu. Ska fräscha upp lacken som är rätt trött efter förra säsongen utomhus. Tack och lov har jag fått tag på garage igen. Blir en runda med polermaskinen innan den 21maj.
    Efter den 21maj åker de gamla utslitna framdäcken. Sen blir det uppfräschning av framvagnen med nya däck, styrväxel och servopump. Eventuellt byts det lite leder i samma veva.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #184315
    prostreet
    Deltagare

    Dörruppslag är inte kul. Åkte på ett i Trollhättan förra året under Saab Festivalen.
    Går det suga ut bucklorna? Jag har ett antal sedan tidigare ägare som jag mer än gärna vill få bort.

    #185521
    exlssn
    Deltagare

    Nu har det hänt lite saker.
    I måndags började demontering av styrväxel. Det var minst sagt knepigt innan jag kom på hur den ohyggligt stora styrväxeln skulle lyckas komma ner. Men med lite trix och hjälp av min farsas nävar gick det precis få ut den. ”Ett jobb på marginalen” som vår Plankan uttyckt det. Det kan jag hålla med om. 😆
    En ”liten” detalj som upptäcktes var att motorfästet vid servopumpen satt helt löst 😯 Alltså de skruvarna i blocket var puts väck ❓ Jag har aldrig lossat dem och funderar på om de kan skaka/vibrera loss? Eller så har det bytts växellåda eller nåt sånt i bilens tidigare liv och nån som slarvat? Ja ja vet inte, fick dit skruvar igen och diverse konstiga ljud mm försvann på kuppen. Undrar just hur länge det varit såhär…well well.
    I samma veva byttes styrleder, en ny racekatalysator naglades fast på avgassystemet, nytt oljefilter, olja och avslutningsvis uppsträckning av handbromsen.
    Tisdag lunch var jag klar med allt och det var en glädjens stund att backa ur verkstaden med ett finger lekande lätt på ratten. Servo is the shit 😉
    Idag lyckades jag hitta en sistaminutentid på besiktningen och rullade in som sista bil för dagen kl 19.40 på bilprovningen i Norrköping.
    ”Gud vad skönt med en fin bil som avslutning på dagen. Vi har bara haft skitbilar här hela dagen” var besiktningskillen första hälsning. Att det blev blankt papper med perfekta avgasvärden behöver jag kanske inte nämna.
    Tack Plankan och Longjohn för ert engagemang med servodelarna. Löste sig smidigt till sist.
    Nu blir det framvagnsinställning och nya framdäck som nästa punkt att pricka av för säsongen. Sen var det den där farthållaren som aldrig funkat, det hängande innertaket mm…men det tar vi sen.
    Har lite bilder, de dyker väl upp nån dag.
    Trevlig midsommar!

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #185526
    longjohn61
    Deltagare

    Nemas problemas grattis med ett blankt papper 😀

    Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 101 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng