Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Exlssns: og900S -91 + turboS Cab
- Detta ämne har 101 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2017-06-16 13:21 av .
- FörfattareInlägg
- 18 augusti, 2014 kl. 18:16 #187942
emul
ModeratorDo it!! 😉 Har ju sett dina njutningsbilder på im / fb, väldans trevliga bilar måste jag säga.
7 september, 2015 kl. 11:23 #379221exlssn
DeltagareEtt år till. Haha vad tiden går.
Det här
Lite småmekande av och till. Här kommer bilder på de större sakerna.
Lite småfix har det hunnits med. I våras fixades nytt innertakstyg. Svart blev det. Inte 100% nöjd med Biltematyget som är lite för luddigt för min smak men nu sitter det där och ser mycket bättre ut än det som hängde där innan. Tyvärr snålade jag nog med limmet så det började hänga lite en av de få soliga dagarna igen. Gick trycka tillbaka och suttit sedan dess. Men blir nog bakläxa på detta någon…gång.
När innertaket var nere passade jag på att byta baklucka. Den nylackade (för 5-6år sedan) har läckt in lite vatten någonstans hela tiden. Medans det åtgärdas hänger vi dit denna istället.
Innertak nere. Lite extra ljudisolering, golvfoam
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -087 september, 2015 kl. 11:38 #379226exlssn
DeltagareFör att rulla rätt in i verkstaden. Byta av fjädrar och dämpare
Före
Efter
Hängstuket är borta.Efter
Grymt skönt att slippa ett stort tak att gnaga på 🙂
Använde Menzerna Polish och deras Power Lock. Blev över förväntan med min gamla ClasseO billighetsmaskin.Även nya däck 195/50. Grymt skön att köra nu med nya fötter och leder 🙂
Var i år en sväng på bland annat Huskvarna Folkets park på deras taklösatema.
Det kördes Saab Cabrio Challengetill Västervik http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/138632-Saab-CabrioChallenge-2015-Bilderna!-%5D?p=1363455&viewfull=1#post1363455
Caben parkerades i slutet av augusti.http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -087 september, 2015 kl. 11:39 #379227exlssn
DeltagareFram med mellansäsongsbilen igen
På någon FB-grupp skymtade jag förbi lite bilder på hur en amerikan piffat upp sina bakljus. Gör väl likadant då 🙂
Här saknades lite tätningslist och givetvis blir det då smutsigt. 🙁
Före rengöring med såpavatten & diskborste
Även glödlampsinsatserna fick sig en tvättning och lättare uppruggning med slippapper. Sen maskering av det som ska fortsätta vara svart. Vit sprayfärg.
Tips, tryck ner papperstuss i glödlampshålet. Går strunta i det och sen skrapa bort färgen från kontaktytorna, men är pilligt och tar tiiiiid.Till detta nya glödlampor. Blev en markant skillnad. Helt annan lyster om baken numera 🙂 Det vita ger ett piggare utseende. Vill man göra likande manöver men ha kvar originallooken är det grå färg som är tricket.
Glömde fota resultat på bak-pimpen. Men det kommer.Allt för denna gång. Kommer mer uppdatering…någon gång 🙂
/Erik[hade problem att lägga in detta i ett inlägg, fick dela upp det i 3st delar om någon undrar]
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -087 september, 2015 kl. 11:56 #379229Janne Hagnell
ModeratorSnyggt!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)7 september, 2015 kl. 13:57 #379239Andreas Hermansson
DeltagareGött!!
Vad blev det i fjäder å stötdämparväg på cabben. Frugan har ju en med automat som ju då är rätt tung…
Tacksam för tipps!7 september, 2015 kl. 14:22 #379243exlssn
DeltagareGött!! Vad blev det i fjäder å stötdämparväg på cabben. Frugan har ju en med automat som ju då är rätt tung… Tacksam för tipps!
Hej. Det blev Kilenfjädrar (Speedparts) och Monroe Reflex dämpare (Mekonomen). Lagom fast i hullet men inte studsigt.
/Erikhttp://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -087 september, 2015 kl. 18:07 #379245Regin
DeltagareKul och se hur du fortfarande hänger kvar i OG 900 träsket 😀
En annan har jo efter över 30 år lagt om stilen till det nyare –
men kul att se det fortfarande finns entusiaster kvar 😛14 september, 2015 kl. 08:11 #379494exlssn
DeltagareLite bilder på de klara baklamporna. Skillnaden syns mer i verkligheten än på bild. Samtidigt är detta ingen mod som ska sticka ut. Det ska bara se lite piggare ut 🙂
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -0814 september, 2015 kl. 19:00 #379530Regin
DeltagareLite bilder på de klara baklamporna. Skillnaden syns mer i verkligheten än på bild.
Samtidigt är detta ingen mod som ska sticka ut. Det ska bara se lite piggare utPlockat från en MY 92 900I –
men ser tjusigt ut 😛15 september, 2015 kl. 06:34 #379565Andreas Hermansson
DeltagareDet är som du säger, ”det ser piggare ut”. Själv testade jag med svart i min ungdom…inte piggare direkt…nuförtiden gäller silver.
15 september, 2015 kl. 08:13 #379567exlssn
Deltagare>Plockat från en MY 92 900I – men ser tjusigt ut
Uppmärksamt 🙂 Fick handla en baklampa till då jag klantade mig med skruvdragaren och drog sönder en baklampa. Gick att limma knappt synligt (är den som är monterad som är limmad uppe i högerkanten) men valde ändå att byta till OPA:n 🙂
Anders: Vitt där det lyser och mörkare färg grått/svart på överskottsytorna tror jag blir ännu bättre.
Bakluckan jag hängde dit i våras hade rullat 30 000mil var rätt repig och hade några jack i lacken. Duttade i med bättringsfärg för ett tag sedan och igår gick jag loss med våtslippapper och polermaskin. Eftersom luckan redan nu är sekunda blev detta ett test för mig då jag inte vågat mig på att våtslipa lack innan.
Finns repor kvar och det syns var jag duttat med lackstiftet men allt är nedtonat. På ett ställe slipade jag för mycket och gick nästan igenom lacken.
Där lacken var blank och fin innan blev den nu tokblank 🙂Först 1200 och avslutade med 2000. Skulle nog velat ha lite finare korn men fick inte tag på det. Nu tog polermaskinen det sista utan problem så 2000 funkar bevisligen.
Polerat en runda ovanför 900i märket
Men detta är inget för den känslige, tänk efter både en och två gånger innan ni gör något liknande. Jag kommer nog inte slipa på andra ställen på bilen. Detta var ett test som sagt.
Blinkersen har inte fastnat i sitt läge på flera år när jag blinkar. Vanesak så det har liksom gått ändå. Men denna gång tyckte Bilprovningen inte om detta, de kräver åtgärd. Ok, googlade fram en lösning. Länk finns i beskrivningen i Youtubeklippet.
Fram med fil och dremmel
[nej jag yxade och klippte inte loss spaken från bilen. hade en skräpspak som jag övade in mig på först. därav de klippta kablarna]Blev hur bra som helst 🙂
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -0815 september, 2015 kl. 14:05 #379585Ståhlbom
DeltagareDu är en av personer från 900 klubben som jag minns, kul att se att du fortfarande hänger kvar och verkar vara en riktig og900-entusiast! 🙂
Den röda CC minns jag, cabben är ny för mig och det verkar vara en riktig fin cab du fått tag i!29 september, 2015 kl. 13:03 #380215exlssn
DeltagareGelleråsen var trevligt trots att det inte blev mycket kört pga min slirande koppling. Den har slirat sen jag bytte motor. Troligen är det en av de dåliga Speedpartskopplingarna som sitter där, typ ny men slirar. Antingen skruvar jag loss min gamla som inte slirade, eller köper nytt. Men det blir nog nästa år.
Ombesiktning idag som gick bra.
Besiktade för en månad sen med anmärkning på slapp blinkerspak och handbroms på förarsidan som inte släppte taget utan hjälp av besiktningskillen.
Har under några veckors tid justerat, smörjt, skiftat plats på handbromsvajerserna, smörjt igen, justerat igen utan att få det att fungera. Började till slut misstänka att det var något inne i kupen som klämde vajern eller höljet. Började demontera inredning (igen). När jag fick loss konsollen runt handbromspaken visade det sig att golvmattan som går in under den hade lagt sig i kläm över/runt vajern precis under spaken. Drog undan mattan och då fungerade allt!
Så enkelt men ändå så svårt. Har nog haft med mig detta ”felet” under flera år. Bytte till och med bromsok en extra gång för några år sedan då trodde det kärvade.
Nu besiktad bil med toknoga justerad, uppsmörjd och tight handbroms 🙂Sen small huvvajern mitt upp i allt. Ny beställd från Saabparts. Har kvar en liten stump i kupén som går greppa med tång. Inte smidigt men det funkar 😛
Just det, i mitt inredningsgrävande hittade jag som vanligt några mynt, ören och ett hubba-bubbapapper, men denna gång även en fotonegativslip 🙂 Kladdig av diverse bilgodis (hubba-bubba? ) och dryck men ska lämna in den på framkallning och se vad som döljer sig i denna lilla tidskapsel på 3-4st foton 🙂
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -0829 september, 2015 kl. 16:38 #380222Janne Hagnell
ModeratorFotoneg! Det är ju sån’t man drömmer om att hitta i en bil!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns) - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.